Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5066)

Vierailija
3121/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit suostua tuollaiseen. Kirjoitus ja lukutaitosi menee täysin hukkaan.

Tee jotain.

Vierailija
3122/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävää. Jostain syystä omistajasi on aina harmittanut minua ja nyt vielä enemmän!

Tuohan on valtava huononnus sinulle, mutta myös meille, joita kiinnostaa seurata elämääsi.

Eikö Lauri voi tehdä asialle mitään. Voisitko neuvotella hänen kanssaan, kannattaisikohan sille omistajalle kertoa erityistaidostasi.

Tai sitten jollekkn siellä toisessa tallissa käyvälle hoitajalle. Tokko se Peter yksin hevosia on hoitunut.

Eikö omistajasi ymmärrä, että olisit onnellisempi vanhassa ryhmässäsi.

Suututtaa

Ymmärrän että sinua suututtaa minunkin puolestani, mutta kaikenlaiset ihmisten tekemät muutokset ja päätökset nyt vain sattuvat olemaan minun arkeani. Siksi tämäkään päätös ei minussa aiheuta kiukkua tai närää. Ei varsinkaan omistajaani kohtaan mutta ei juuri muutenkaan.

Onhan myös niin, että sitten tallipaikkani vaihduttua näen omistajaani paljon useammin, itse asiassa varmasti päivittäin. Tuntihevosen työt minulta luultavasti loppuvat kokonaan, mutta kuka tietää vaikka aamu, helmi ja lumi jatkossakin kävisivät ratsastamassa minulla? Ja kun peter ei kuitenkaan asu ehkä viittä kilometriä kauempana niin enköhän minä sentään pääse täällä vanhallakin tallilla silloin tällöin käymään ja tervehtimään ystäviäni!

Ja enhän tiedä sitäkään, saammeko pacon kanssa mahdollisesti vielä jonkun muun hevosen seuraksemme, kun hänen tallissaan kuitenkin on tilaa. Ainoa varmasti huono juttu on laurin ja tabletin jääminen tänne, mutta eihän mistään voi koskaan ihan varma olla. Ehkä siinäkin asiassa voi tapahtua jokin yllättävä Iloinen käänne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan sinun ja pacon etua ajateltaisiin, niin se Paco siirtyisi teidän nykyiseen tallinne ja ne kyyhkyläiset kävisivät sitten siellä harrastamassa ratsastusta yhdessä.

En voi ymmärtää, että omistajasi riistää sinut nykyisestä elinympäristöstään pois, kun tietää sinun viihtyvän siellä.

Lisäksi tulisit sitten hylänneeksi tämän meidän laumamme, joka hajaantuisi, jos johtaja häipyisi.

Hätätapauksessa voit toki kertoa asiasta Laurille. (jos omistajasi tietäisi, ehkä hän antaisi sinulle tabletin uuteen talliin)

Toivottavasti heillä rakkaus loppuu ja muutto peruuntuu.

Vierailija
3124/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeä omistaja. Vie sinulta ihanat kesäyöt niityllä oman laumasi turvassa ja tablettikeskustelut.

Mutta yksi käytännön asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni. Miten pystyit pitämään sitä tablettia niityllä? Eikö sade ollut vaarana? Tai toiset hevoset ymmärtämättömyyytään?

Vierailija
3125/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit suostua tuollaiseen. Kirjoitus ja lukutaitosi menee täysin hukkaan.

Tee jotain.

Olen otettu siitä miten hienosti osaatte asettua minun asemaani ja ajattelette parastani. Mutta jos mietitte millaisen koulutuksen olen saanut, varmasti ymmärrätte että sen enempää tässä kuin muissakaan asioissa ei voi olla kysymys minun mielipiteestäni tai siitä annanko suostumukseni vai en.

Kaikessa mitä minulle on opetettu, on aina toimittu saman periaatteen mukaisesti. Toisin sanoen, kun teidän tahtonne ja minun tahtoni ovat vastakkain, minun kuuluu toimia teidän tahtonne mukaisesti. Viimeistään monien toistojen jälkeen tämä on tehty minulle jäännöksettömän selväksi. Vastustelusta ei ole ikinä seurannut mitään hyvää, päinvastoin se on joskus ollut minulle jopa kivuliasta tai teettänyt moninkertaisen määrän työtä.

Jos en ole ymmärtänyt, minulle on kyllä annettu kärsivällisesti aikaa omaksua uudet opit tai vaatimukset. Mutta tahallista vikurointia tai kieltäytymistä te ette ole koskaan katsoneet hyvällä. Siihen nähden on minusta aika mahdotonta alkaa vastustaa jotakin, mitä edellytätte minun tekevän. Ja vaikka päättäisin asettua vastustamaankin, seurauksena olisi vain vaikeuksia minulle itselleni.

Vierailija
3126/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä omistaja. Vie sinulta ihanat kesäyöt niityllä oman laumasi turvassa ja tablettikeskustelut.

Mutta yksi käytännön asia on jäänyt vaivaamaan mieltäni. Miten pystyit pitämään sitä tablettia niityllä? Eikö sade ollut vaarana? Tai toiset hevoset ymmärtämättömyyytään?

Omistajani ei kyllä ole ilkeä millään tavalla. Hän saattaa ajatella, että minulle on parhaaksi päästä tunneilta pois vähän rauhallisempaan ympäristöön. Siinäkin asiassa hän tuntuu lukevan minun eleitäni varsin hyvin. Joskus hän nimittäin käy katsomassa tuntejani ja tekee niistä varmasti omat päätelmänsä. Ja ellen nyt ole aivan väärässä niin näistä keskusteluista hän ei mitään tiedä eikä siksi voi niitä ottaa asiassa huomioonkaan.

Tabletti ei ole ollut minulla niityllä vaan tarhassa aitauksen sisäänkäynnin vieressä olevalla pöydällä, missä ratsastajat säilyttävät usein puhelimiaan, avaimiaan ja juomapullojaan, joiden eivät halua painavan taskuissaan ratsastamisen aikana. Lauri peitti usein tabletin yöksi pienellä kumimatolla, jotteivät sateet rikkoneet sitä. Ystäviäni koko laite ei missään vaiheessa tuntunut kiinnostavankaan.

Vierailija
3127/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla nykyisessä ratsutallissa vaikka tjnteineenkin on paljon virikkeellisempää ja mukavampaa kuin seisoskella lähes kaikki aika pikkutallissa vaikka kahdenkin hevosen kanssa.

Ei niillä omistajallasi ja Peterillä ole aikaa, jos käyvät töissäkin.

Vierailija
3128/5066 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani koukussa tarinaasi kuin jännittävään jatkokertomukseen.

Vierailija
3129/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se liina on kiinni, kun kierrätte kehää ja oppilaat harjoittelevat tasapainoa tms. Ihmettelen vaan, että miten se liina vaikka kiinnitettynä keskelle maneesia tai kenttää auttaa teitä kulkemaan ilman "apuja".

Vai vetääkö omistaja edellään teitä liinassa ja kuljette perätysten toisiinne kytkettynä vai miten se tapahtuu?

Jotenkin käyttämäsi kielen perusteella Minusta vaikuttaa, että olet Varsinais-Suomessa tai ainakin Lounais-Suomessa. Pitääkö paikkansa?

Kerro sitten, millaista oli Aamun kanssa tänään. Hänellähän oli vähän ronskimpi tyyli kuin Helmillä ja Lumilla.

Vierailija
3130/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan sinun ja pacon etua ajateltaisiin, niin se Paco siirtyisi teidän nykyiseen tallinne ja ne kyyhkyläiset kävisivät sitten siellä harrastamassa ratsastusta yhdessä.

En voi ymmärtää, että omistajasi riistää sinut nykyisestä elinympäristöstään pois, kun tietää sinun viihtyvän siellä.

Lisäksi tulisit sitten hylänneeksi tämän meidän laumamme, joka hajaantuisi, jos johtaja häipyisi.

Hätätapauksessa voit toki kertoa asiasta Laurille. (jos omistajasi tietäisi, ehkä hän antaisi sinulle tabletin uuteen talliin)

Toivottavasti heillä rakkaus loppuu ja muutto peruuntuu.

Sitä minäkin hiljaa mielessäni toivoin, että paco olisikin voinut muuttaa meidän talliimme. Sitten meitä olisikin ollut täällä vähän joka väriä ja kivasti erilaisia rotujakin. Mutta nyt ei käy niin. Kun te muuten olette omistajaani kohtaan tästä jutusta vähän kitkeriä, niin eikös kuitenkin ole niin, että kuka tahansa ihminen, omisti sitten hevosen tai ei, tekee ratkaisut omasta näkökulmastaan? Jos sattuu omistamaan jonkun eläimen, niin ne ratkaisut sitten vaikuttavat milloin mitenkin hänenkin elämäänsä.

Eli ei omistajani elämä voi pyöriä vain minun ympärilläni vaikka hän varmasti minua rakastaakin. Jos peter vaikka on ehdottanut hänelle muuttamista luokseen, voisiko hän oikeasti kieltäytyä ja perustella päätöstään minulla? Pacollahan on kuitenkin ihan mukava talli ja siellä lisää tilaakin. Ei minua tarvitse myydä. Sitähän omistaminen kai juuri on, että voi päättää toisen puolesta ja se toinen sitten vain sopeutuu. Jos hän kävelisi onnensa ohi minun takiani, silloinhan oikeastaan minä omistaisin hänet, eikö vain?

Tykkäsin muuten tuosta sanasta kyyhkyläiset! En ole sitä edes kuullut, mutta arvaan kyllä mitä sillä tarkoitetaan. Mutta viimeisestä toiveestasi en yhtään pitänyt. Tuskin sinäkään aivan aidosti toivot, että omistajalleni ja peterille tulisi riitaa. Vai toivotko?

Vierailija
3131/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän olevani koukussa tarinaasi kuin jännittävään jatkokertomukseen.

Sataa sataa ropisee. Tallissa on onneksi mukavan kuivaa!

Tuntuu hiukan hassulta tuollainen koukussa oleminen minun yksitotiseen arkeeni. Mutta samalla se tuntuu jotenkin hurjan kivaltakin, että olet kiinnostunut. Sinun täytyy sitten sanoa, jos koukussa oleminen alkaa tuntua epämiellyttävältä, kun en halua pitää ketään sellaisessa vasten tahtoaan!

Vierailija
3132/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se liina on kiinni, kun kierrätte kehää ja oppilaat harjoittelevat tasapainoa tms. Ihmettelen vaan, että miten se liina vaikka kiinnitettynä keskelle maneesia tai kenttää auttaa teitä kulkemaan ilman "apuja".

Vai vetääkö omistaja edellään teitä liinassa ja kuljette perätysten toisiinne kytkettynä vai miten se tapahtuu?

Jotenkin käyttämäsi kielen perusteella Minusta vaikuttaa, että olet Varsinais-Suomessa tai ainakin Lounais-Suomessa. Pitääkö paikkansa?

Kerro sitten, millaista oli Aamun kanssa tänään. Hänellähän oli vähän ronskimpi tyyli kuin Helmillä ja Lumilla.

Minusta tuntuu, että sekoitat ehkä ratsastajani nyt keskenään. No heillä on kyllä vähän samankaltaiset nimet eli luulen sinun tarkoittavan lumia. Aamu on vallan erinomainen ratsastaja ja osaa myös kommunikoida kanssani tavalla, joka on minulle erityisesti mieleen. Tänään hän kulki kanssani mukavan lenkin ja vei minut itse asiassa vähän hankalakulkuiseen maastoon. Hän tuntuu pitävän kovasti metsässä liikkumisesta. Kun polku kävi kovin jyrkäksi ja juuriseksi, hän laskeutui alas ja talutti minua. Välillä eteneminen oli minulle jopa hiukan vaikeaa, mutta se johtui juuri siitä etten pystynyt jakamaan vauhtiani mäessä maaston mukaan. Kun joudun kulkemaan taluttajan perässä tasaista käyntiä en voi ponkaista kunnolla vauhtia jyrkimmissä kohdissa, ja nouseminen muuttuu vaikeammaksi. Mutta hyvin siitä lopulta selvittiin. Oikeastaan sellainen ponnistelu tuntui hauskalta kun sain häneltä koko ajan rohkaisua ja kiitosta selviämisestäni!

Vierailija
3133/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiha-haa, kun alan kirjoittaa yhdestä asiasta, unohdan kysymyksen muut osiot. Pahoittelen huolimattomuuttani. Liinassa kulkeminen tarkoittaa sitä, että kuljen suurta ympyrää keskellä seisovan kouluttajan ympäri. Avut hän antaa äänen ja liinan avulla. Koska ympyrän kiertäminen alkaa vähän ajan kuluttua vaikuttaa tasapainooni, aina ratsastajan vaihtuessa vaihdetaan myös suuntaa. Samalla myös liina täytyy siirtää kuolainrenkaasta toiseen ja sivuohjien pituudet säätää niin, että sisempi on vähän lyhyempi.

Minun käyttämäni kieli ja sanat ovat peräisin niiltä kanssani tekemisissä olleilta ihmisiltä, joiden olen kuullut paljon puhuvan. Jos erotat viitteitä jostakin tiettyyn alueeseen liittyvästä puhetavasta se saattaa merkitä sitä, että olen tehnyt töitä juuri sellaisen ihmisen kanssa. Toivottavasti ette pahastu, mutta en mielelläni ala tarkemmin kuvaamaan, missä päin suomea asun. Minusta alkaa muutenkin tuntua, että on vain ajan kysymys koska joku kertoo omistajalleni tai tallin henkilökunnalle tunnistaneensa minut näitten kuvausteni perusteella.

Vierailija
3134/5066 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako se islantilainen ystäväsi kulkea tölttiä ja passia? Käyttääkö kukaan sinulla nykyisin ratsastava kannuksia? Tai onko käyttänyt?

Vierailija
3135/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä koukussa olen palstaasi aivan mielelläni.

Ongelma vaan, jos et löydä sitä mahdollista pelastusta. Olisi hauskaa, jos jatkossakin kirjoittaisit.

Vierailija
3136/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihme saattaisi pelastaa sinut kirjoittamaan jatkossakin?

Vierailija
3137/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tallin omistaja voi anta hevoselle niitä apuja liinan avulla. (2 nykäisyä=ala ravata, 3 nykäisyä=ala laukata. Ei kai)

Siis silloin kun omistaja pitää liinalla kiinni hevosta, joka kiertää kehää. Hänellä kai voi olla vain 1 hevonen kerrallaan tuolloin hallittavana. Eli muut kurssilaiset seisovat odottamassa vuoroaan.

Vierailija
3138/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain varmistuksen sille, että minut ollaan siirtämässä peterin talliin pacon seuraksi. Olimme nimittäin jälleen käymässä peterin luona ja koko siellä viettämämme ajan omistajani ja peter tyhjensivät ja siivosivat tallia. Vietin aikani tarhassa andalusialaisen ystäväni kanssa, joten paljon en itse siivoamiseen liittyen nähnyt. Paljon tavaraa oli kuitenkin ehtinyt kertyä.

Tänään mukana oli myös peterin veljen tyttö helena, joka ymmärtääkseni käy melko säännöllisesti ratsastamassa pacolla ja auttamassa peteriä tallitöissä. Hän vaikutti mukavalta, mutta aika ujolta ja hiljaiselta. Hän kävi kahteen kertaan katsomassa minua ja vaikkei hän puhunut minulle mitään, hänen eleistään ja otteistaan saatoin päätellä että hän oli kyllä tottunut touhuamaan hevosten kanssa.

Toisella kerralla hän samalla satuloi pacon ja lähti hänen kanssaan ratsastamaan. Yksin minun ei silloinkaan tarvinnut olla, koska patrik oli koko ajan lähelläni puuhailemassa. Heti alkuun hän oli omistajani pyynnöstä ottanut minulta suitset pois. Olin pitkän aikaa aivan lähellä häntä kun hän istui tarhaaidan yläpuomilla ja minä puolestani kurkotin hänen vierestään puomin yli. Niinpä hän sitten rapsutteli niskaani ja kaulaani ja otsaani ja välillä halasikin minua, eikä se minua häirinnyt, päinvastoin hakeuduin rapsutettavaksi pian uudelleen aina kun olin välillä jaloitellut. Vaikka olen nähnyt hänet vain muutaman kerran, hänen läsnäolonsa tuntui siltä kuin hän olisi tuntenut minut varsasta asti. Kertaalleen kuulin myös hänen suustaan tiedon, että olen muuttamassa heille. Hän sanoi tykkäävänsä siitä kovasti, minkä jälkeen työnsin pääni hänen syliinsä. Taisin puskea vähän liiankin lähelle, koska hän joutui pitämään kaulastani kiinni ettei olisi pudonnut. Mutta hän nauroi, silloin tosiaankin ensimmäistä kertaa kuulin hänen nauravan!

Kun paco ja helena palasivat, omistajani halusi taas käyttää minut tallissa tutustumassa. Ilmeisesti minulle oli jo valittu oma pilttuukin, koska hän vei minut vain yhteen, pacon karsinan vietessä olevaan tilaan. Tavaramäärän pois kuljettamisen jälkeen havaitsin, että talli oli entistäkin viihtyisämmän näköinen. Minun piltuuseeni ei kuitenkaan ollut vielä tuotu kuivikkeita, eikä kukaan sanallakaan vihjannut, koska muutto tapahtuisi. Vuohikin asui edelleen tallissa, mutta siivouksen ajan hänet oli laitettu ulos liekaan.

Kaiken kaikkiaan tunnelma peterin luona oli oikein kevyt ja hyväntuulinen. Kyllä minäkin voin jo jotakin sanoa teidän välisistä tunteista ymmärtäväni, koskapa näin aivan selvästi miten paljon omistajani ja peter toisilleen merkitsevät. He vaihtoivat ehtimiseen katseita ja halasivat päivän aikana toisiaan varmasti kymmenen kertaa. En muista koskaan aiemmin omistajani myöskään hymyilevän niin paljon. Edelleenkin toivon, että he ovat löytäneet sen mitä heidän elämästään on puuttunut!

Vierailija
3139/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako se islantilainen ystäväsi kulkea tölttiä ja passia? Käyttääkö kukaan sinulla nykyisin ratsastava kannuksia? Tai onko käyttänyt?

Luulen, että hän osaa myös passia, mutta sitä harvemmin näen hänen käyttävän. Tölttiä hän kulkee useinkin maastossa ja se on kieltämättä verrattoman hauskan näköistä. Jos löydätte jostakin sitä kuvattuna niin katsokaa ihmeessä! Taitaa vain olla niin, että ratsastajat eivät aina osaa antaa oikeita apuja hänen eri askellajeihinsa. Islantilaisen omistaja osasi ratsastaa hänellä todella hyvin ja hallitsi töltinkin, mutta siinähän kävi niin, että hän joutui jostain syystä muuttamaan muualle eikä voinut enää ottaa islantilaista mukaansa, joten hän jäi tänne meille.

Minulla ei enää juuri lainkaan käytetä kannuksia. Jos omistajani haluaa joskus esittää kokonaisen kouluratsastusohjelman jollekulle, sitten hän varmasti pukee ne päälleen, mutta harjoituksissa hän ei niitä käytä. Myöskään maastossa tai tuntikäytössä niille ei ole tarvetta. Kun aikoinani hyppäsin esteitä, silloin aina kilpailuissa ja useimmiten harjoituksissakin ratsastajallani oli kannukset.

Vierailija
3140/5066 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä koukussa olen palstaasi aivan mielelläni.

Ongelma vaan, jos et löydä sitä mahdollista pelastusta. Olisi hauskaa, jos jatkossakin kirjoittaisit.

No hyvä! Olen kuullut koukussa olemisesta sellaisissa yhteyksissä, että silloin kysymys oli jostakin oikein huolestuttavasta. Sana koukkukin on kieltämättä vähän puistattava, mutta onneksi siinä on kyse vain jostakin kielikuvasta.

Kirjoitan nyt ainakin niin kauan kuin minulla on tähän mahdollisuus. Yritetään kaikki ottaa tästä ilo irti tuosta kuulemastani jatkosuunnitelmasta huolimatta! Onhan niinkin, että en minä yksinkään täällä mitään toimita, joten tarvitsen todella teitä ihanat ystäväni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi