Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin
miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?
Kommentit (197)
Olen hoitaja. Jättäisin hoitamatta. Mielummin ottaisin lopputilin. En yritä leikkiä sankaria ja samalla uhrata omaa henkeäni.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:40"] En aio hoitaa työni puolesta. Omia lapsiani hoidan, jos sairastuvat. En muita. [/quote] Entä jos muutkin ajattelevat samalla tavalla? Ja jos lapsesi tarvitsisi lääkärin hoitoa, mutta ei sitä saa koska lääkäri ajattelee yhtä itsekkäästi kuin sinä? [/quote] En ole lainattu, mutta ymmärtäisin lääkäriä. Tervettä itsekkyyttä.
[/quote]
Voin sanoa, että tositilanteessa sä ET ymmärtäisi. Sä vaatisit suureen ääneen paikalle lääkäriä ja lapsellesi hoitoa.
[/quote] Joo, johan se on täällä nähty että lääkäri ei sais mennä edes pissille saati syömään, jos av-mamman lapsi on jonossa. Ettäkö ymmärrystä tulisi, jos ei ollenkaan hoidettaisi?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:36"]
Olen hoitaja. Jättäisin hoitamatta. Mielummin ottaisin lopputilin. En yritä leikkiä sankaria ja samalla uhrata omaa henkeäni.
[/quote] Et siis luota omaan ammattitaitoosi?
teillä on velvollisuus ja vastuu hoitaa ne ebola-potilaat, itseppä ammattinne valitsitte
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:45"]
teillä on velvollisuus ja vastuu hoitaa ne ebola-potilaat, itseppä ammattinne valitsitte
[/quote]
No ei ole mitään töihinmenovelvollisuutta, sen kummemmin kuin minkään toisenkaan alan työntekijällä yleisesti työsuhteessa. Lähärit ja sairaanhoitajat ei valoja lue, eikä niin tee myöskään lääkärit nykyisin.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:36"]
[/quote] Et siis luota omaan ammattitaitoosi?
[/quote]
Todellakin luotan, mutta kuten ilmaisin. En koe tarvetta auttaa muita ihmisiä jos oma henkeni on ns. Vaarassa.
Hanskat ja käsien huolellinen desinfiointi ei välttämättä riitä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:47"]
[/quote]
No ei ole mitään töihinmenovelvollisuutta, sen kummemmin kuin minkään toisenkaan alan työntekijällä yleisesti työsuhteessa. Lähärit ja sairaanhoitajat ei valoja lue, eikä niin tee myöskään lääkärit nykyisin.
[/quote] Pitäis tulla sitten ainakin muutaman vuoden karenssi, ei sais töitä eikä työttömyyskorvausta, jos jättää tositilanteessa työnantajan pulaan.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote] Pitäis tulla sitten ainakin muutaman vuoden karenssi, ei sais töitä eikä työttömyyskorvausta, jos jättää tositilanteessa työnantajan pulaan.
[/quote]
Aivan kuten kaikilla muillakin aloilla.
No muitakin ammattiryhmiä tähän kuuluu..kuten esim. sairaala-apulaiset...Ei ole kiva myöskään jos tietää huoneessa olevalla olevan vaikka C-hepatiitin...Tjooh..tämä on sitä sairaalaelämää. Noro viruksen olen saanut ainakin pari kertaa vaikka on ollut hengityssuojaimet.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:36"] Olen hoitaja. Jättäisin hoitamatta. Mielummin ottaisin lopputilin. En yritä leikkiä sankaria ja samalla uhrata omaa henkeäni. [/quote] Et siis luota omaan ammattitaitoosi? [/quote] Todellakin luotan, mutta kuten ilmaisin. En koe tarvetta auttaa muita ihmisiä jos oma henkeni on ns. Vaarassa. Hanskat ja käsien huolellinen desinfiointi ei välttämättä riitä.
[/quote]
No sinuna en kyllä luottaisikaan. Meinaatko että tulee hanskojen läpi? Ja terveen ihon?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:59"]
No muitakin ammattiryhmiä tähän kuuluu..kuten esim. sairaala-apulaiset...Ei ole kiva myöskään jos tietää huoneessa olevalla olevan vaikka C-hepatiitin...Tjooh..tämä on sitä sairaalaelämää. Noro viruksen olen saanut ainakin pari kertaa vaikka on ollut hengityssuojaimet.
[/quote]
Honey, joka sadannella suomalaisella on C-hepatiitti. Kohtaat näitä ihmisiä muuallakin kuin töissä.
Onko tämän ketjun vastaajat aidosti hoitajia eikä vain trolleja?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:59"]
[/quote]
Norovirus ei tartu hengitysteitse ilman välityksellä, vaan yksinomaan saastuneelta pinnalta tai eritetahrasta (perspuolesta tulleet eritteet, esim.lavuaarin hanassa) SUORAAN SUUHUN. Voit mennä vain itseesi jos olet noron töistä saanut eristyshuonetta pestessäsi. Ruokalassa on toki voinut olla joku sairastunut keittiöhenkilökuntaan kuuluva joka on saastuttanut ruuan.
Kai tiesit, että norovessa täytyy pestä kloorilla, koska muu ei siihen tehoa. Kädet täytyy pestä huolelisesti SAIPPUALLA ja lämpimällä vedellä, koska alkoholihuuhteet ei tee norolle yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:40"] En aio hoitaa työni puolesta. Omia lapsiani hoidan, jos sairastuvat. En muita. [/quote] Entä jos muutkin ajattelevat samalla tavalla? Ja jos lapsesi tarvitsisi lääkärin hoitoa, mutta ei sitä saa koska lääkäri ajattelee yhtä itsekkäästi kuin sinä? [/quote] En ole lainattu, mutta ymmärtäisin lääkäriä. Tervettä itsekkyyttä.
[/quote
Et sinä pysty yksinään hoitamaan lastasi. Tarvitset siihen muun henkilökunnan apua. Entä jos hekin ajattelevat yhtä itsekkäästi, hoitakoon yksin lapsensa, en halua ottaa riskiä. Ammattitaitoinen infektio- osastojen henkilökunta kyllä pärjää ja osaa työnsä. Olen itse hoitanut 1980- luvulla ensimmäisä AIDS- potilaita eikä tullut mieleenikään kieltäytyä potilaan hoiodsta.
Jään heti samantien "sairas"lomalle. Äh kun noidannuoli iski...ohhoh...
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:04"]
Onko tämän ketjun vastaajat aidosti hoitajia eikä vain trolleja?
[/quote]
Mä olen oikeasti sairaanhoitaja ja kieltämättä mietityttää, mitä tekisin. En onneksi ole nyt sellaisella osastolla, jossa ebola-potilaita hoidettaisiin, mutta mutta....koskaanhan ei voi tietää, jos joudutaan siirtämään henkilökuntaa osastolta toiselle. Mulla on pienet lapset ja olen yksinhuoltaja. En ole valinnut ammattiani minkään kutsumuksen vuoksi vaan siksi, että jotain työtä on pitänyt elääkseen tehdä. Saattaisin ebola-tilanteessa irtisanoutua ja vaihtaa alaa.
Itse olen lähdössä ulkomaille hoitamaan ebolapotilaita.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:45"] teillä on velvollisuus ja vastuu hoitaa ne ebola-potilaat, itseppä ammattinne valitsitte [/quote] No ei ole mitään töihinmenovelvollisuutta, sen kummemmin kuin minkään toisenkaan alan työntekijällä yleisesti työsuhteessa. Lähärit ja sairaanhoitajat ei valoja lue, eikä niin tee myöskään lääkärit nykyisin. [/quote] No kyllä lääkärit valat lukee ja kaikki on velvollisia hoitamaan. Sietäisitte itse kuolla
[/quote] Lääkäreillä on sen verran tietoa ja ymmärrystä, että osaavat suhteuttaa riskit.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:27"]
sanon suoraan että en mene lähelle/koske tuohon ja vaikka marssin ulos työpaikalta.
[/quote]
Tyypillinen hoitsu. Valikoidaan hommat päältä ja epämieluisia ei tehdä.