Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin

Vierailija
12.10.2014 |

miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?

Kommentit (197)

Vierailija
1/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"]

Joo-o, en tiedä, miettinyt olen kyllä tätäkin. Ammattietiikkani ei ole niin korkea että olisin valmis ottamaan riskiä varmaan kuolemaan. Kai se on sit mietittävä vaikka epäilyttävän pitkää sairaslomaa tms. Sitä olen kans funaillut että jos uhka lähenee niin voinko mä enää asua kotonani yhdessä pienten lapsieni kanssa tartuntariskin takia? Että pitäiskö lasten vanhemmille (terveydenhuoltohenkilöstölle) jonkinlainen ebolasäilö hommata?

[/quote]

Ebola ei ole mikään varma kuolema.

Vierailija
2/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan ammatti on kyllä epäkiitollinen, tilanteessa kuin tilanteessa pitäisi uhrata itsensä työnsä vuoksi, kiitosta et saa koskaan. Yleisesti haukutaan ja vittuillaan, teit niin tai näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alalla, mutta jos olisin, niin kyllä hoitaisin.

Vierailija
4/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 18:38"]

En ole alalla, mutta jos olisin, niin kyllä hoitaisin.

[/quote]

Niimpäniin

Vierailija
6/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin heti sairaalomaa. En ole valmis kuolemaan.

Vierailija
7/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:59"]

No muitakin ammattiryhmiä tähän kuuluu..kuten esim. sairaala-apulaiset...Ei ole kiva myöskään jos tietää huoneessa olevalla olevan vaikka C-hepatiitin...Tjooh..tämä on sitä sairaalaelämää. Noro viruksen olen saanut ainakin pari kertaa vaikka on ollut hengityssuojaimet.

[/quote]

Norovirus ei tartu hengitysteitse ilman välityksellä, vaan yksinomaan saastuneelta pinnalta tai eritetahrasta (perspuolesta tulleet eritteet, esim.lavuaarin hanassa) SUORAAN SUUHUN. Voit mennä vain itseesi jos olet noron töistä saanut eristyshuonetta pestessäsi. Ruokalassa on toki voinut olla joku sairastunut keittiöhenkilökuntaan kuuluva joka on saastuttanut ruuan.

Kai tiesit, että norovessa täytyy pestä kloorilla, koska muu ei siihen tehoa. Kädet täytyy pestä huolelisesti SAIPPUALLA ja lämpimällä vedellä, koska alkoholihuuhteet ei tee norolle yhtään mitään.

[/quote]

Noro kyllä tarttuu ilman kautta jos joku oksentaa samassa tilassa tai on juuri oksentanut.

Vierailija
8/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoitaisi. Sorry. Pakenisin mökille jos wbola tulisi työpaikalleni. "Katoaisin" yhtäkkiä.
T. Sh

Vierailija
9/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 18:50"]Ottaisin heti sairaalomaa. En ole valmis kuolemaan.
[/quote]

Jaa että JOKAINEN ebolaa hoitanut on KUOLLUT?

Vierailija
10/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ajattelin että ei se niin helposti voi tarttua koulutettuun hoitohenkilökuntaan ja olin sitä mieltä että kyllä uskaltaisin hoitaa. Mutta nyt kun alkanut ilmestymään enemmän näitä tapauksia että on sairastunut sairaanhoitajia ja lääkäreitä ("sivistysvaltioita" myöten) niin en kyllä kovin mielelläni ebolapotilaita hoitaisi. 

Toisaalta ehkä kuitenkin minä lapseton 24-vuotias sinkku olen raskaana olevaa/perheellistä sairaanhoitajaa parempi vaihtoehto hoitamaan noin riskialttiita potilaita. Ei ole minulla niin paljoa menetettävää. Ja jokuhan se joutuu joka tapauksessa heitäkin hoitamaan jos tilanne niin pahaksi pääsee.

Vierailija
11/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT jokainen sh alaa vaihtamaan vielä kun voi. Samalla nämä kuolemantaudin haluavat voisivat pikaisesti kouluttautua vaikka lähäreiksi, sairaanhoitajiksi ei taida keretä. Kaikille halukkaille löytyy varmaan joku homma.

Tänään lehdessä suomalainen sairaanhoitaja kertoi työstään ebola-sairaalassa. Työssään hän ei kertaakaan koskenut potilaaseen ja akuutissa vaiheessa olevat eristettiin aidan taakse, sairaanhoitajan tehtävä oli heittää vesipusseja potilaille, osa osui liian kauas ja potilas ei niihin ylettänyt, joku osui suoraan potilaan vatsaan. Eiköhän tähän tehtävään sovi ilman sh koulutusta.

Vierailija
12/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:42"]Täältä keskustelupalstaltakin löytyy varmaan runsain mitoin ei hoitoalan koulutuksen saaneita maallikkoja jotka tuntuvat muutenkin todella tietävän mistä koko Ebolassa on kyse. Kai nää tulee myös hoitamaankin, eikä vaan piekse koneen ääressä suutaan? :)
[/quote]

Ahaa, olet siis sitä mieltä että kuka tahansa pystyy tekemään sairaanhoitajan työt.

Vierailija
13/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:42"]Täältä keskustelupalstaltakin löytyy varmaan runsain mitoin ei hoitoalan koulutuksen saaneita maallikkoja jotka tuntuvat muutenkin todella tietävän mistä koko Ebolassa on kyse. Kai nää tulee myös hoitamaankin, eikä vaan piekse koneen ääressä suutaan? :)
[/quote]

Ahaa, olet siis sitä mieltä että kuka tahansa pystyy tekemään sairaanhoitajan työt.
[/quote]

Joo ja sitten hoitoalan työntekijät kehtaa vielä vaatia parempaa palkkaa.

Vierailija
14/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 18:59"]NYT jokainen sh alaa vaihtamaan vielä kun voi. Samalla nämä kuolemantaudin haluavat voisivat pikaisesti kouluttautua vaikka lähäreiksi, sairaanhoitajiksi ei taida keretä. Kaikille halukkaille löytyy varmaan joku homma.

Tänään lehdessä suomalainen sairaanhoitaja kertoi työstään ebola-sairaalassa. Työssään hän ei kertaakaan koskenut potilaaseen ja akuutissa vaiheessa olevat eristettiin aidan taakse, sairaanhoitajan tehtävä oli heittää vesipusseja potilaille, osa osui liian kauas ja potilas ei niihin ylettänyt, joku osui suoraan potilaan vatsaan. Eiköhän tähän tehtävään sovi ilman sh koulutusta.
[/quote]

Voin tulla heittelemään vesipusseja. Ei ole alan koulutusta ja pyörryn nähdessäni verta (paitsi omaa, kiitos kuukautisten), mutta vesipusseja voin heitellä aidan takaa kyllä.

Vierailija
15/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti hoitaisin! Olen tällä hetkelläkin infektio-osastolla sairaanhoitajana joten olen tekemisissä muutenkin eristyspotilaiden kanssa. Totta kai ebola on aivan kokonaan eri asia ja ei ole vaarallisuudellaan verrattavissa niihin tauteihin joita minä hoidan mutta silti. Se on minun työtä ja itse olen sen työn (vaaroineen) valinnut. 

Ja jos ebola nyt Suomeen asti yltää niin olen mitä todennäköisimmin yksi niistä sairaanhoitajista jotka näitä potilaita alkavat hoitamaan ihan jo minun erityiskoulutuksen, sairaalan ja kotiosaston puolesta.

Täytyy kyllä myöntää että koska minulla ei ole lapsia enkä ole vakavassa parisuhteessa just nyt niin ajattelen tätä asiaa varmasti hyvinkin eri tavalla verrattuna moniin muihin sairaanhoitajiin...

Vierailija
16/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajakoulutus kestää 3 vuotta, mikäli vain saa opiskelupaikan. Onkohan Suomessa jo todettu ebolaa ennen sitä vai vasta 3 vuoden päästä? Haluaisin kantaa korteni kekoon ja näyttää selkärankani. Jos ebola vie, niin oli tarkoitettu, mutta minä sentään yritin. Toisin kuin 99% täältä...

Vierailija
17/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kommentoijat ovat oikeita hoitajia, niin pitää kai alkaa uskomaan, että hoitoalalle hakeutuu se tyhmin ja itsekkäin rupusakki.

Vierailija
18/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:13"]

Jos nuo kommentoijat ovat oikeita hoitajia, niin pitää kai alkaa uskomaan, että hoitoalalle hakeutuu se tyhmin ja itsekkäin rupusakki.

[/quote]

Anonyymipalstalla on helppo olla "oikea hoitaja".

t. Turun Arkkiherttua

Vierailija
19/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sh-opiskelija ja kyllä hoitaisin, jos valmistuttuani vielä tällainen tilanne jyllää. En voisi kuvitellakaan kieltäytyväni hoitamasta kuolemansairasta, itkettää ajatuskin että joku tekisi saman minulle! Varsinkin potilaan viimeisinä hetkinä vaatisin olla vierellä ja pyrkisin helpottamaan oloa. Tietenkin tähän haluaisin ehdottoman hyvät suojavarusteet!

En kuitenkaan tuomitse niitä, jotka eivät sitä halua. Ja hyi teitä jotka tuomitsette! Kyllä siihen hoitajat saadaan, vaikka osa kieltäytyykin.

Vierailija
20/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:10"]

Tietysti hoitaisin! Olen tällä hetkelläkin infektio-osastolla sairaanhoitajana joten olen tekemisissä muutenkin eristyspotilaiden kanssa. Totta kai ebola on aivan kokonaan eri asia ja ei ole vaarallisuudellaan verrattavissa niihin tauteihin joita minä hoidan mutta silti. Se on minun työtä ja itse olen sen työn (vaaroineen) valinnut. 

Ja jos ebola nyt Suomeen asti yltää niin olen mitä todennäköisimmin yksi niistä sairaanhoitajista jotka näitä potilaita alkavat hoitamaan ihan jo minun erityiskoulutuksen, sairaalan ja kotiosaston puolesta.

Täytyy kyllä myöntää että koska minulla ei ole lapsia enkä ole vakavassa parisuhteessa just nyt niin ajattelen tätä asiaa varmasti hyvinkin eri tavalla verrattuna moniin muihin sairaanhoitajiin...

[/quote]

Ihana tietää että Suomesta löytyy ainaki yks hyvä hoitsu! Tavataan sitte jos/kun mää saan ebolan! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi