Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin
miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?
Kommentit (197)
Älkääpä nyt ruikuttako kun itse olette työnne valinneet ja palkkaakin piti lisää kinuta!
Jos olisin itse sh, jättäisin varmasti menemättä töihin, vaikka sitten irtisanottaisiin. Parempi se kuin hengenlähtö.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
Olen raskaana, en voi riskeerata omaa ja syntymättömän lapsen henkeä.
[/quote]
Aika moni sairaalassa hoidettava tauti on raskaanaolevalle vaarallinen, kieltäydytkö heidänkin hoitamisesta?
[/quote]
En kieltäydy. Ebola potilasta en mene raskaana ollessa hoitamaan, piste.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Tässä se sairaanhoitajien hoivavietti ja hoitajamoraali nähdään. [/quote] Hoitaisitko itse?
[/quote]
En ole alalla. Mutta että hoitaisinko esim ebolasta kärsivää lasta vai jättäisinkö omilleen kuolemaan, kyllä hoitaisin.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:34"]
Älkääpä nyt ruikuttako kun itse olette työnne valinneet ja palkkaakin piti lisää kinuta!
[/quote]
Mut sitähän ei loppupeleissä kuitenkaan saatu, jos sen muistat. Korjatkaa nyt sitten sitä hedelmää.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa?
[/quote]
Abortin teko ei uhkaa työntekijän henkeä, muuten hyvä.
[/quote]
Ok. Mielenkiinnosta kysyin, sillä valintatilanne on monella varmasti edessä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:44"]En varmasti juokse heti ensimmäisena vapaaehtoisena hoitamaan, mutta jos käsky tulee niin tottakai hoidan. Pidän vain huolen siitä, että varusteet ovat itsellä kunnossa ja kunnolla päällä. Jos tarttuu, niin paska tuuri käynyt, mutta toisaalta on sitä muitakin ihmisiä hoidettu joilla on vaarallinen tartuntatauti. Mutta olenkin lähäri enkä sh.
[/quote]
Vai että oikeen lähäri etkä sairaanhoitaja :DDD
Kiva sitten kun kaikki ajattelee omaa napaansa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa?
[/quote]
Abortin teko ei uhkaa työntekijän henkeä, muuten hyvä.
[/quote]
Ok. Mielenkiinnosta kysyin, sillä valintatilanne on monella varmasti edessä.
[/quote]
Niin varmasti. En usko, että kukaan mielellään tuollaista potilasta haluaa hoitaa.
Mä olen jo yhden virheen ethnyt ammattini takia eli sen hitsin sikainfluenssan takia. Työnantajan painostuksesta otin sen sikapiikin vaikka olin raskaana, ja töihin piti mennä, eihän sitä nyt voinut jättää menemättäkään. Jälkikäteen olen kyllä miettinyt että miten tyhmä olinkaan, tottakai olisin voinut jäädä kotiin. Mikä maailmanpelastaja mä oikein kuvittelin olevani?! Ja se piikki sitten, en olisi ottanut jos olisin kuunnellut omaa itseäni. Täysin manipuloitavissa oleva idiootti olin, ja enää en ole, sen olen päättänyt. Että ihan rauhassa saavat ebolaan kuolla potilaat, en mene hoitamaan.
En aio hoitaa työni puolesta. Omia lapsiani hoidan, jos sairastuvat. En muita.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:40"]
[/quote]
Entä jos muutkin ajattelevat samalla tavalla? Ja jos lapsesi tarvitsisi lääkärin hoitoa, mutta ei sitä saa koska lääkäri ajattelee yhtä itsekkäästi kuin sinä?
Täältä keskustelupalstaltakin löytyy varmaan runsain mitoin ei hoitoalan koulutuksen saaneita maallikkoja jotka tuntuvat muutenkin todella tietävän mistä koko Ebolassa on kyse. Kai nää tulee myös hoitamaankin, eikä vaan piekse koneen ääressä suutaan? :)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:36"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa? [/quote] Abortin teko ei uhkaa työntekijän henkeä, muuten hyvä. [/quote] Ok. Mielenkiinnosta kysyin, sillä valintatilanne on monella varmasti edessä. [/quote] Niin varmasti. En usko, että kukaan mielellään tuollaista potilasta haluaa hoitaa.
[/quote]
No tuskin kukaan _haluaa_ mielellään hoitaa mitään noroakaan, mutta työ on työtä ja sen ovat valinneet.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:40"]
[/quote]
Entä jos muutkin ajattelevat samalla tavalla? Ja jos lapsesi tarvitsisi lääkärin hoitoa, mutta ei sitä saa koska lääkäri ajattelee yhtä itsekkäästi kuin sinä?
[/quote]
En ole lainattu, mutta ymmärtäisin lääkäriä.
Tervettä itsekkyyttä.
Suomessa tulee varmaan olemaan paremmat ohjeet siihen hanskojen/asun riisumiseen, ettei tauti tartu :) en ole alalla, mutta tietysti toi tauti hirvittää... Kyllä siitä selvitään. Onhan täällä nyt parempi hygieniakin ym. kuin jossain afrikassa ja muissa maissa, missä tauti tälläkin hetkellä leviää.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:42"]
Täältä keskustelupalstaltakin löytyy varmaan runsain mitoin ei hoitoalan koulutuksen saaneita maallikkoja jotka tuntuvat muutenkin todella tietävän mistä koko Ebolassa on kyse. Kai nää tulee myös hoitamaankin, eikä vaan piekse koneen ääressä suutaan? :)
[/quote]
No maallikot varmaan sen hoitamisen sitten hoitaakin jos 90% sairaanhoitajista ottaa loparit ekan tapauksen sattuessa.
En varmasti juokse heti ensimmäisena vapaaehtoisena hoitamaan, mutta jos käsky tulee niin tottakai hoidan. Pidän vain huolen siitä, että varusteet ovat itsellä kunnossa ja kunnolla päällä. Jos tarttuu, niin paska tuuri käynyt, mutta toisaalta on sitä muitakin ihmisiä hoidettu joilla on vaarallinen tartuntatauti. Mutta olenkin lähäri enkä sh.
Unohtuuko nyt huitsuilta se että ebolaa vastaan pystyy suojautumaan tehokkaasti? Ja suojaukset on käytössä Suomessa.
Vähän sama kun 80-luvulla alkoi tulla HIV-potilaita niin niitä pelättiin kuolemaksi, kunnes selvisi ettei HIV tartu kun eritteiden ja limakalvojen välityksellä. Aivan kuten ebolakin.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
Olen raskaana, en voi riskeerata omaa ja syntymättömän lapsen henkeä.
[/quote]
Aika moni sairaalassa hoidettava tauti on raskaanaolevalle vaarallinen, kieltäydytkö heidänkin hoitamisesta?