Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin
miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?
Kommentit (197)
Taitaa olla valehoitajia vastailemassa:)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:27"]
Ai, mistä lähtien hoitoala EI ole ollut kutsumusammatti?? EIkö se ole sitä ihan samalla tavalla kuin poliisi, palomies tai armeijan kapiainen?
[/quote]
Ei, kyllä se on ihan tavallista palkkatyötä.
Täällä varmaan nämä hoitajia vihaavat kiljuvat riemusta ja saavat orkun, jos joku suomalainen hoitaja saa ebolan ja hän ja hänen lapsensa kuolevat. No, jos tauti leviää, ei siltä säästy aaveemammakaan, vaikka kuinka hoitajia vihaisi ja haukkuisi. Siinä samalla se tarttuu teihinkin ja lapsiinne.
[/quote]
Mutta ei sinuun ja lapsiisi? Kuka teidätkin hoitaisi..
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
Olen raskaana, en voi riskeerata omaa ja syntymättömän lapsen henkeä.
[/quote]
Aika moni sairaalassa hoidettava tauti on raskaanaolevalle vaarallinen, kieltäydytkö heidänkin hoitamisesta?
[/quote]
En kieltäydy. Ebola potilasta en mene raskaana ollessa hoitamaan, piste.
[/quote] Ebolasta on vain kehitetty joku maailman vakavin sairaus. Et sinäkään taida paljon sairauksista tietää, kun pelkästään sitä ebolaa pelkäät. Ja mitä edes teet raskaana töissä?
Suomi taitaisi kuolla nopeimmin sukupuuttoon ebolan takia, kiitos Suomen hoitohenkilökunnan.
Onneksi en ole enää hoitotyössä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:26"]
Olen lääkäri. Ilman muuta hoitaisin, jos vastaan tulisi, ei ennen tätä ketjua tullut edes mieleeni, että joku voisi kieltäytyäkin. Sitä varten on suojavarusteet, joiden oikealla käytöllä taudin voi kyllä välttää. Paljon suuremmassa vaarassa sitä on teoriassa esim. terveyskeskuspäivystyksessä, missä liikkuu jos jonkinlaista ripuloijaa, kuumeilijaa ja oksentelijaa, eikä heitä tutkiessaan ole minkäänlaista avaruuspukuvarustusta, toisin kuin todennetun ebolatapauksen kohdalla.
Vahvasti ihmettelen tätä järjen ja suhteellisuudentajun puutetta palstalla.
[/quote]
Tavallisiin flunssa- ja vatsatautiviruksiin tuskin montakaan hoitajaa on kuollut. Miksei muuten käytetä tarttuvia ripuleita sairastavien hoidossa kunnon suojavaatteita?
Minä hoidan. Olen hoitanut muitakin tarttuvia, tuntemattomia mahdollisesti tappavia tauteja eristyksessä (on niitä muitakin kuin ebola). On pieni lapsi ja mies mutta jos se on minun kohtalo niin olkoon.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:26"]
Olen lääkäri. Ilman muuta hoitaisin, jos vastaan tulisi, ei ennen tätä ketjua tullut edes mieleeni, että joku voisi kieltäytyäkin. Sitä varten on suojavarusteet, joiden oikealla käytöllä taudin voi kyllä välttää. Paljon suuremmassa vaarassa sitä on teoriassa esim. terveyskeskuspäivystyksessä, missä liikkuu jos jonkinlaista ripuloijaa, kuumeilijaa ja oksentelijaa, eikä heitä tutkiessaan ole minkäänlaista avaruuspukuvarustusta, toisin kuin todennetun ebolatapauksen kohdalla.
Vahvasti ihmettelen tätä järjen ja suhteellisuudentajun puutetta palstalla.
[/quote]
Tavallisiin flunssa- ja vatsatautiviruksiin tuskin montakaan hoitajaa on kuollut. Miksei muuten käytetä tarttuvia ripuleita sairastavien hoidossa kunnon suojavaatteita?
[/quote]
Jos et ymmärtänyt, tarkoitin, että jollakin noista em. oireita potevista voisi teoriassa se ebola olla, jolloin sen saisi sieltä päivystyksestä, kun ei olisi ebolan vaatimalla tavalla suojautunut.
Ja kyllä niitä suojavarusteita käytetään. Ebolan kaltainen tauti kuitenkin ehtisi periaatteessa levitä jo ennen kuin mitään eristystä välttämättä tajuttaisiin aloittaa.
t. lainaamasi kirjoittaja
sanon suoraan että en mene lähelle/koske tuohon ja vaikka marssin ulos työpaikalta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Aika moni sairaalassa hoidettava tauti on raskaanaolevalle vaarallinen, kieltäydytkö heidänkin hoitamisesta?
[/quote]
En kieltäydy. Ebola potilasta en mene raskaana ollessa hoitamaan, piste.
[/quote] Ebolasta on vain kehitetty joku maailman vakavin sairaus. Et sinäkään taida paljon sairauksista tietää, kun pelkästään sitä ebolaa pelkäät. Ja mitä edes teet raskaana töissä?
[/quote]
Ääliö. Heti plussattuaan pitäisi siis jäädä äitiyslomalle?
Olen nuori, jatko-opinnot vielä kesken joten mielestäni ennemmin hoitamaan joutaisi eläkeiän kynnyksellä oleva vanhempi hoitaja. Jos ei syy kelpaa niin otan loparit.
En tietenkään mene töihin, kuolkaa kaikki vaan omiin sairauksiinne!
Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa?
Tässä se sairaanhoitajien hoivavietti ja hoitajamoraali nähdään.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa?
[/quote]
Abortin teko ei uhkaa työntekijän henkeä, muuten hyvä.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Tässä se sairaanhoitajien hoivavietti ja hoitajamoraali nähdään.
[/quote]
Hoitaisitko itse?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
Tässä se sairaanhoitajien hoivavietti ja hoitajamoraali nähdään.
[/quote]
Ja lääkärien etunenässä, sairaalojen käytävät kaikuvat tyhjyyttään tulevaisuudessa (lähi- sellaisessa).
Joo-o, en tiedä, miettinyt olen kyllä tätäkin. Ammattietiikkani ei ole niin korkea että olisin valmis ottamaan riskiä varmaan kuolemaan. Kai se on sit mietittävä vaikka epäilyttävän pitkää sairaslomaa tms. Sitä olen kans funaillut että jos uhka lähenee niin voinko mä enää asua kotonani yhdessä pienten lapsieni kanssa tartuntariskin takia? Että pitäiskö lasten vanhemmille (terveydenhuoltohenkilöstölle) jonkinlainen ebolasäilö hommata?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:51"]
En oikein käsitä keskustelua. Minuakin pelottaisi hoitaa ebola- potilasta. Mutta ajatelkaapa, mitä tapahtuu, jos kukaan ei heitä hoida. Tauti pääsee leviämään valtoimenaan. Siinä kasvaa riski tartuntaan myös kieltäytyjillä ja heidän omaisillaan. Kukaan ei haluaisi tehdä mahdollisten tarunnan saaneiden tarkistuksia, henkilöt voisivat vapasti levittää tautia eteenpäin. Olisiko sellainen tilanne parempi?
[/quote]
Viedään ne potilaat Seilin saarelle. Näin tehtiin aikoinaan spitaalipotilaille, jotta tauti ei leviäisi.
[/quote]
Kuka ne sinne veis, tässähän on nyt porukka ilmoittanut ettei tekis mitään. Eli tauti sais ihan vapaasti levitä. Joku ilmoitti menevänsä mieluummin vaikka vankilaan, ihan kuin se ebola ei sinnekin leviäis. Kivahan sitä siellä olis sitten sairastaa. Ja joku oli menossa sossuun, sieltäkin sen ebolan voi saada, jos sattuu sinne väärään aikaan.
Ainoa keino ebolan taltuttamiseen todellakin on se, että jotain tehdään. Sairaat eristettän ja heitä hoidetaan. Tehokkaasti ja huolella. Jokainen potentiaalinen ebolapotilas pois sairastuttamasta terveitä. Jos kukaan ei tee mitään niin takuuvarmasti ne teidän lapset sen taudin saa.