Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin

Vierailija
12.10.2014 |

miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:48"]olen edelleen sitä mieltä että menköön ne kusipäät, jotka sen tänne antavat vapaasti levitäkin. itse laittaisin rajat tautimaihin kiinni ja näille avustustyöntekijöille 3vko karenssin ennen kotiutumista. käsittämätöntä ettei näin jo ole. 
[/quote]

Mieti hetki miksi näin ei ole?

Vierailija
42/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mietitty tätä jo jonkun aikaa, mies on lääkäri. Meillä on 3 ihan pientä lasta ja mies on töissä pääkaupunkiseudulla. Ollaan päätetty, että jos isompi epidemia tulee ja tautitapauksia alkaa tupsahdella esiin sieltä täältä, mies irtisanoutuu virastaan. Ei tarvitse alkaa vänkäämään työnantajan kanssa suostuuko hoitamaan ja vastaanottamaan potentiaalisia viruksen kantajia. Emme missään tapauksessa riskeeraa koko perheemme turvallisuutta sen vuoksi, että jotkut kokevat nyt tarpeelliseksi huvimatkustella Afrikkaan tai lähteä sinne vapaaehtoistyöhön ja palattuaan sairastuttaa meidät ei-vapaaehtoiset. Meille työ on vain työtä, ei kutsumus. Perhe sen sijaan on meille se kutsumus. Tarvittaessa elämme jonkun aikaa säästöillä ja omavaraistaloudella mökiltä käsin. Meille lapset menevät ventovieraiden edelle. Töitä kyllä saa tauon jälkeenkin, lääkärille on hommia arvittaessa vaikka Suomen rajojen ulkopuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitaisin, mutta vain sillä ehdolla että työnantaja tarjoaisi kunnon suojavarusteet ja ohjeistukset näiden potilaiden hoitamiseen. En halua esittää sankaria, mutta tämä on niitä työn varjopuolia, jotka täytyy vain kestää. Uskon kyllä, että meidän työyhteisössäkin suurin osa hoitajista kieltäytyisi ebolapotilaiden hoitamisesta. 

- pääkaupunkiseudulla päivystyksessä työskentelevä sh 

Vierailija
44/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:43"]

142, sinä oletkin luuseri. Miettikää nyt saatana omalle kohdalle! KUKAAN ei sinua auttaisi? Saatana menee hermo tuollasiin itsekkäisiin paskakasoihin. Minä Minä Minä, mutku MINÄ MINÄ MINÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! MINÄ eikä kukaan MUU! Jos kukaan ei mene auttamaan, se ei ole kun yks poron kusema niin se tauti jo on sullakin - halusit tai et. 

[/quote]

No senkus menet hoitamaan ebola-potilaita, jos haluat. Minä en halua enkä mene.

Vierailija
45/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näkee suomalaisten hoitajien moraalin. Palkkaa kyllä otetaan mutta kieltäytyisivät töistä. Olette täysin väärällä alalla ellette ole ymmärtäneet, että on tappavia tauteja ja niistä sairastuneita voi joutua hoitamaan. Vähän sama juttu, kun nainen käy armejan ja kun tulee sota niin pitääkö lähteä ns. Rintamalle. Eikö sh/lh koulutukseen ole mitään älykkyysosamäärä testejä.

Vierailija
46/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa mitä tekisin, tällä hetkellä en työskentele paikassa jossa ebolapotilaita todennäköisesti hoidettaisiin, joten tuskin tuollaiseen valintatilanteeseen joutuisin(ellei se nyt leviä hullun lailla meilläkin). Olen työskennellyt infektio-osastolla jossa hoidetaan mm. matkailijoiden infektiota, enkä siellä ole kieltäytynyt ketään hoitamasta vaikka potilaan diagnoosia ei vielä tiedettykään. Raskaana ollessa automaattisesti siirrettiin sivuun tietyistä lääkehoidoista ja infektioista.

Sen voin sanoa etten olisi ensimmäisten joukossa ilmoittautumassa vapaaehtoiseksi, koska suojavarustuksestsa jne. huolimatta on olemassa mahdollisuus tartuntaan. Ja jos tartunnan saa, on kuolleisuus kuitenkin todella suuri. Ja olen tosiaan hoitanut paljonkin tarttuvia tauteja, mutta eivät ole noin vakavia seurauksiltaan. Nyt on pienet lapset ja he ovat syy siihen etten mielelläni hoitaisi(nuorempana ja lapsettomana menin usein vapaaehtoisena hoitamaan hiukan hullua hiv potilasta joka tykkäsi leikkiä verellään ja näin aiheutti tartuntavaaran).

Ja se pitää vielä sanoa että aivan varmasti löytyy hoitajia jotka ensimmäisenä ilmoittautuisivat mukaan. Heillä on viimeisin tieto taudista ja suojautumisesta, sekä ehkä hiukan sitä vaaranhakuisuuttakin joillakin eli haluavat hoitaa vaikeita ja hurjia tapauksia.

Vierailija
47/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistanpa tämän keskustelun taas, kun sairaanhoitajat ovat vinkumassa lisää palkkaa! Jonkun fiksun sairaanhoitajan kirjoittama vertaus palomiehiin, armeijan työntekijöihin ja poliiseihin oli erittäin osuva. Kaikki vaarallisia ammatteja. Tätä tosiaan olisi kannattanut miettiä jo uraa valitessa! 

Vierailija
48/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:34"]

Jos olisin itse sh, jättäisin varmasti menemättä töihin, vaikka sitten irtisanottaisiin. Parempi se kuin hengenlähtö.

[/quote]

Juu, en tällä palkalla ala omaa henkeä vaarantamaan. Voin olla työttömänä tai tehdä muita hommia.

Vierailija
49/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:04"]

Muistanpa tämän keskustelun taas, kun sairaanhoitajat ovat vinkumassa lisää palkkaa! Jonkun fiksun sairaanhoitajan kirjoittama vertaus palomiehiin, armeijan työntekijöihin ja poliiseihin oli erittäin osuva. Kaikki vaarallisia ammatteja. Tätä tosiaan olisi kannattanut miettiä jo uraa valitessa! 

[/quote]

Miten niin. Ei hoitoala ole kutsumusala. Pelkkää palkkatyötä siinä missä muutkin. Tuskin sinäkään missään ammatissa haluat tehdä itsellesi ja perheellesi vaarallista työtä. Joten turha vinkua mistään hoitajien vääristä ammatinvalinnoista. Jos olet vaikka konttorissa töissä ja teille ilmoitettaisiin, että ilmastointikanavissa on tappava virus, menisitkö töihin? Ai et vai, olisi kannattanut miettiä asiaa, kun menit kouluun.

Vierailija
50/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:04"]

[/quote]

Miten niin. Ei hoitoala ole kutsumusala. Pelkkää palkkatyötä siinä missä muutkin. Tuskin sinäkään missään ammatissa haluat tehdä itsellesi ja perheellesi vaarallista työtä. Joten turha vinkua mistään hoitajien vääristä ammatinvalinnoista. Jos olet vaikka konttorissa töissä ja teille ilmoitettaisiin, että ilmastointikanavissa on tappava virus, menisitkö töihin? Ai et vai, olisi kannattanut miettiä asiaa, kun menit kouluun.
[/quote]

Mistä lähtien konttoreissa on työskennelty sairauksia hoitaen? O_o Luulin sen kuuluvan hoitajille.

Vierailija
51/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja jos ebola tulee niin en hoida. 

Perusteluina se, että minä en ota maailman virheitä harteilleni. Ebolan leviäminen voidaan nyt helposti välttää. Jos idiootit möhlivät, minä olen kevein sydämmin.

Vierailija
52/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:17"]Olen sairaanhoitaja ja jos ebola tulee niin en hoida. 

Perusteluina se, että minä en ota maailman virheitä harteilleni. Ebolan leviäminen voidaan nyt helposti välttää. Jos idiootit möhlivät, minä olen kevein sydämmin.
[/quote]

Kenen vastuu estää leviäminen, kenen vastuu hoitaa epäilyt, kenen vastuu hävittää ruumiit. Jokainen nostaa kätensä ilmaan.

Vierailija
53/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 17:59"]Arvostukseni hoitoalalla työskenteleviä kohtaan romahti totaalisesti. Kaikki ajattelevat vain ITSEÄÄN ja OMAA perhettä, mutta ei potilasta ja hänen perhettään. Ei ihme että vanhukset ovat paskavaipoissaan päiväkausia ja jatkuvasti potilaita kuolee hoitovirheisiin. Kun vain oma napa kiinnostaa...
[/quote]

Aamen.

Vierailija
54/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut potilaana paikalla 1980-luvulla, kun suomalaisessa terveydenhoidossa tuli ebola-epäily ajankohtaiseksi. Ei siinä muuta kuin hoitaja käytävälle huutamaan ebolaa ja käskyjä suojautumisesta ja karanteenialueesta. Kukaan ei kieltäytynyt mistään. Arvaattekin varmaan, ettei ollut Ebolaa.

Vierailija
55/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri. Ilman muuta hoitaisin, jos vastaan tulisi, ei ennen tätä ketjua tullut edes mieleeni, että joku voisi kieltäytyäkin. Sitä varten on suojavarusteet, joiden oikealla käytöllä taudin voi kyllä välttää. Paljon suuremmassa vaarassa sitä on teoriassa esim. terveyskeskuspäivystyksessä, missä liikkuu jos jonkinlaista ripuloijaa, kuumeilijaa ja oksentelijaa, eikä heitä tutkiessaan ole minkäänlaista avaruuspukuvarustusta, toisin kuin todennetun ebolatapauksen kohdalla.

Vahvasti ihmettelen tätä järjen ja suhteellisuudentajun puutetta palstalla.

Vierailija
56/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mistä lähtien hoitoala EI ole ollut kutsumusammatti?? EIkö se ole sitä ihan samalla tavalla kuin poliisi, palomies tai armeijan kapiainen? 

Vierailija
57/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:19"]

Meillä ainakin saa potkut jos ei ilmaannu töihin päiväkausiin. Toisin näyttää olevan hoitajilla, säälittävää rupusakkia.

[/quote]

Miten niin. Hoitajat voivat aivan samalla tavalla sanoa itsensä irti tai vaihtaa työpaikkaa, kuin muissakin töissä. Jos joku ei halua ebolapotilaita hoitaa, hän voi sanoa irti itsensä työpaikastaan. Töitä löytyy muualtakin ja jos ei hoitajana, voi tehdä myös muuta työtä. 

Vierailija
58/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 21:27"]

Ai, mistä lähtien hoitoala EI ole ollut kutsumusammatti?? EIkö se ole sitä ihan samalla tavalla kuin poliisi, palomies tai armeijan kapiainen? 

[/quote]

Ei, kyllä se on ihan tavallista palkkatyötä.

Täällä varmaan nämä hoitajia vihaavat kiljuvat riemusta ja saavat orkun, jos joku suomalainen hoitaja saa ebolan ja hän ja hänen lapsensa kuolevat. No, jos tauti leviää, ei siltä säästy aaveemammakaan, vaikka kuinka hoitajia vihaisi ja haukkuisi. Siinä samalla se tarttuu teihinkin ja lapsiinne.

Vierailija
59/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän hoitajien olisi syytä muistaa, että mikäli pandemia räjähtää käsiin, potilaina voitte olla myös te itse ja lapsenne. Ihan ilman hoitotyöstä saatua tartuntaa.

Vierailija
60/197 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]Päteekö tähän samanlainen ohjeistus kuin esim. aborttiin tulevalle potilaalle? Eli potilasta on hoidettava, olivat omat näkemykset mitkä tahansa?
[/quote]

Abortin teko ei uhkaa työntekijän henkeä, muuten hyvä.
[/quote] Ei uhkaakaan mutta syntymättömän lapsen se tappaa joka kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme