Noniin sairaanhoitajat, kun eka ebolapotilas tulee, niin
miten aiot kieltäytyä sen hoitamisesta? Sellainen tulee ennen kuin arvaammekaan. Ja pari hoitajaa sinne joutuu hoitamaan. Onko vapaaehtoisia?
Kommentit (197)
Millainenhan hoitajien joukkopako ebolamaissa on?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:10"]
Tietysti hoitaisin! Olen tällä hetkelläkin infektio-osastolla sairaanhoitajana joten olen tekemisissä muutenkin eristyspotilaiden kanssa. Totta kai ebola on aivan kokonaan eri asia ja ei ole vaarallisuudellaan verrattavissa niihin tauteihin joita minä hoidan mutta silti. Se on minun työtä ja itse olen sen työn (vaaroineen) valinnut.
Ja jos ebola nyt Suomeen asti yltää niin olen mitä todennäköisimmin yksi niistä sairaanhoitajista jotka näitä potilaita alkavat hoitamaan ihan jo minun erityiskoulutuksen, sairaalan ja kotiosaston puolesta.
Täytyy kyllä myöntää että koska minulla ei ole lapsia enkä ole vakavassa parisuhteessa just nyt niin ajattelen tätä asiaa varmasti hyvinkin eri tavalla verrattuna moniin muihin sairaanhoitajiin...
[/quote
Tarttuuko teihin infektiohoitajiin usein niitä tauteja?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 16:37"]
Ite ootte alanne valinneet :) Oisko kantsinut miettiä aiemmin...
[/quote]
No silloin 19-vuotiaana, juuri lukiosta päässeenä ei tullut kyllä mieleenkään mikään ebola tai se, että ammattiaan ei saisi vaihtaa.
Mä en hoitaisi. Siihen on olemassa kaksi syytä. Ensinnäkin nykyinen koulutukseni on Ttm eli en muutenkaan tee kliinistä hoitotyötä. Halusin siitä pois, eikä sillä ollut mitään tekemistä ebolan kanssa. Toisekseen, olen ollut sen verran pois kliinisestä työstä eräässä virastossa asiantuntijana, että mun ammattitaito tämän asian suhteen ei todellakaan ole uusinta uutta, en siis yksinkertaisesti osaisi hoitaa, suojatua vaan olisin enemmän haitaksi. Jos nyt olisin kliinisellä työssä/ ammattitaitoa sh:n hommiin olisi, niin toki hoitaisin.
Noin muuten olen todellakin sitä mieltä, että ihmisellä pitää olla oikeus vaihtaa ammattiaan, myös sairaanhoitajalla. Mäkin luulin sillon 19-vuotiaana, että se on mun unelma- ammattina. En tajunnut, millaista duunia se oikeesti on. Opiskelin lisää ja olen niiiiin onnellinen siitä. Nyt teen jatko- opintoja tohtorinhattu tavoitteena.
Jos joku haluaa vaihtaa alaa siksi, että pelkää/ ei halua, niin se sallittakoon.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:10"]
Tietysti hoitaisin! Olen tällä hetkelläkin infektio-osastolla sairaanhoitajana joten olen tekemisissä muutenkin eristyspotilaiden kanssa. Totta kai ebola on aivan kokonaan eri asia ja ei ole vaarallisuudellaan verrattavissa niihin tauteihin joita minä hoidan mutta silti. Se on minun työtä ja itse olen sen työn (vaaroineen) valinnut.
Ja jos ebola nyt Suomeen asti yltää niin olen mitä todennäköisimmin yksi niistä sairaanhoitajista jotka näitä potilaita alkavat hoitamaan ihan jo minun erityiskoulutuksen, sairaalan ja kotiosaston puolesta.
Täytyy kyllä myöntää että koska minulla ei ole lapsia enkä ole vakavassa parisuhteessa just nyt niin ajattelen tätä asiaa varmasti hyvinkin eri tavalla verrattuna moniin muihin sairaanhoitajiin...
[/quote
Tarttuuko teihin infektiohoitajiin usein niitä tauteja?
[/quote]
Ei tosiaankaan tartu ne taudit mitä meillä yleensä hoidetaan :) Toki kuten sanoin niin ebola on aivan eri asia... Sen hoidosta ei ole kokemusta, tietty järjestetään tarpeen tullen koulutusta jne.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 18:49"]
Typerää pelottelua harrastetaan palstan koko leveydeltä.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4294608/ketju/maailmanlopun_kultit_av_palstalla/sivu/1
[/quote]
Ebolavirus elää pinnoilla 2vrk.Potilas hoidetaan alipaineistetussa huoneessa teholla.Voi mahdollisesti tarttua pisaratartuntanakin. Hoitopaikkoja Suomessa vain muutama.
Minkä ihmeen takia alapeukutitte nro 133 viestiä? Hän sanoi, että OSAISI, joten ei hoida, mutta jos OSAISI niin hoitaisi? En todellakaan halua, että minua hoitaisi ihminen, jolla ei siihen ole asiantuntemusta!
Onneksi olen vaihtamssa alaa niin ei tarvitse tällaisia asioita miettiä. Olen kyllästynyt siihen, että hoitajan pitäisi uhrata itsensä ja perheensä parin tonnin palkalla.
Kiva kiitti moi!
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:26"]
Ebolavirus elää pinnoilla 2vrk.Potilas hoidetaan alipaineistetussa huoneessa teholla.Voi mahdollisesti tarttua pisaratartuntanakin. Hoitopaikkoja Suomessa vain muutama.
[/quote]
Silti kuka vaan voi joutua hoitamaan. Meillä töissä ainakin puhuttiin että halukkaita/asiansa osaavia hoitsuja siirrellään sitten tarpeen mukaan muihin sairaaloihin.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:28"]Olen nuori, jatko-opinnot vielä kesken joten mielestäni ennemmin hoitamaan joutaisi eläkeiän kynnyksellä oleva vanhempi hoitaja. Jos ei syy kelpaa niin otan loparit. [/quote] Idiootti....
[/quote]
Ei ole idiootti vaan järkevästi lajikehitystä ajatteleva yksilö. Ei eläkemummolla yhteiskunta enää mitään tee, toisin kuin nuorella opiskelevalla.
T
rh ikää 41 v
(ei mullakaan enää kauaa mitään tee mutta ilman muuta "uhrautuisin" jos voisin nuoremmat kollegani näin "pelastaa". Itse olen pienen työyksikköni nuorin, eläkemummot saavat kuvata ebolatyypit)
[/quote]
Tätä juuri hain takaa, kiitos rh :)
T. Se idiootti
[/quote]
Molemmat valehoitajat väärällä alalla:)
Minä hoitaisin, jos vapaaehtoisia tarvittais. Olen siis lähihoitaja, enkä leiki sankaria, mutta itse olen ammattini valinnut ja tiedostanut alunalkaen ammattini varjopuolet. Jonkunhan ne on hoidettava ja olisin ehdottomasti hoitamassa, jos tällainen tilanne tulisi.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:32"]
Olen raskaana, en voi riskeerata omaa ja syntymättömän lapsen henkeä.
[/quote]
Aika moni sairaalassa hoidettava tauti on raskaanaolevalle vaarallinen, kieltäydytkö heidänkin hoitamisesta?
[/quote]
Itseasiassa raskaana olevat siirretään automaattisesti pois työstä, jossa voivat altistua sairauksille, lääkkeille jne. jotka ovat sikiön kehitykselle vaarallisia. Koskee ihan kaikkia ammetteja, ei vain sairaanhoitajia.
Tämän ketjun hoitajat tai "hoitajat" ovat joko jonkun pikkusairaalan hysteerisiä hoitsuja, jotka eivät todellisuudessa joutuisi kuitenkaan ebola-potilaita hoitamaan, tai sitten eivät ole hoitajia ollenkaan. Tartuntatautien hoitoon perehdytetyt hoitajat ja lääkärit osaavat varmasti suhtautua hiukan asiallisemmin tähänkin. Ja luulenpa että tuossa Espanjan tapauksessa kyseessä on ollut hiukan muukin suojavarusteiden väärinkäyttö kuin pelkkä hanskalla kasvoihin sipaisu. Ei kaikissa maissa olla niin turhantarkkoja tuon hygienian kanssa sairaalassakaan.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:28"]Minkä ihmeen takia alapeukutitte nro 133 viestiä? Hän sanoi, että OSAISI, joten ei hoida, mutta jos OSAISI niin hoitaisi? En todellakaan halua, että minua hoitaisi ihminen, jolla ei siihen ole asiantuntemusta!
[/quote]
Wtf?
No jo on kummallisia vastauksia ketjussa. Onhan tämä aivan helvetin vakava asia, tottakai. Mutta. Mitäs jos poliisi päättäisi olla auttamatta kansalaista? Kouluammuskelu, pommiuhka, perheväkivalta, vainoaminen u name it, ja syy olisi se, ettei poliisi HALUA uhrata omaa henkeään, jos vaikka luoti sattuisi singahtaa häntä kohti? Tai sotatilanteessa koko Suomen armeija päättäisi mielummin istua hetken vankilassa kuin palvella isänmaata, jotta vaan ei itseen satu tai jopa kuole? Tai palomiehet - eihän palavaan taloon VOI mennä perhettä pelastamaan, siinähän voi itseKIN kärventyä hengiltä. Niin. Tai ebola-potilas, eihän lääkäri kertakaikkiaan pysty häntä hoitamaan, ettei vaan itse sairastu. AIVAN sama asia kuin yllämainitsemani esimerkit. ILMAN APUA JOKU KUOLEE VARMASTI. Avun kanssa minimoidaan riskit. Työ on silti tehtävä, tai sitten voimme tästä eteenpäin tehdä sopimuksen, että JOKAINEN HUOLEHTII VAIN ITSESTÄÄN. Otetaan viidakon lait käyttöön.
Niin että sinä, joka kieltäytyisit hoitamasta ebola-potilasta, miltä tuntuisi hukkua satojen ihmisten katsellessa? Kukaan ei auttaisi, sillä itse auttaja voisi hukkua myös. Entä jos ajaisit kolarin, niin pahan kolarin että auto olisi tuhannen säpäleinä ja sinä myös. Kukaan ei pysähtyisi katsomaan sinua tai hälyyttämään apua. Et pääsisi koskaan hoitoon, sillä.. no eihän nyt ambulanssikuski viitsi riskeerata omaa henkeään joutumalla myös auto-onnettomuuteen. Niin.. Jos kotiisi tunkeutuisi aseellinen ihminen aikeissa tappaa koko perhe? Poliisista et apua saisi, sillä liian suuri riksi saada luodista. Lapsesi soittaisi, että hänet aiotaan raiskata/kidnapata/keksi joku hirveä asia, mistään et apua saisi, koska miksi kukaan VIITSISI/HALUAISI tunkea lusikkansa noin raakaan soppaan?
Kyllä. Itse menisin hoitamaan ebola-potilaan. Ihan niinkuin oletan, että saisin ITSE apua hädän hetkellä. Oli se hätä sitten sellainen, että se uhkaisi myös auttajan henkeä välillisesti tai välittömästi.
Hävetkää te ihmiset. Toivottavasti ette itse sairastu. Kuka teitä sitten hoitaisi?
en todellakaan menisi jos olisin hoitaja,menköön he, jotka sen ebolan antavat vapaasti levitä tänne opiskelijoiden ym tautimaista ravaavien välityksellä.
Kyllä mahdolliset ebolapotilaat Suomessa hoidetaan. Täällä on suuri joukko asiantuntevaa sairaanhoitohenkilökuntaa. Mikrobiologia, lääkäriä, sairaanhoitajaa jne. Ei paniikkia!
Eristyshuoneita lisätään tarpeen mukaan. Samoin koulutetaan lisää henkilökuntaa tarpeen niin vaatiessa.
Trollit täällä vaan soittelevat suutaan. Saisi ylläpitokin hieman tarkastella niitä!
Ja toisekseen. Vaatiihan sotakin uhreja, ei sen kummempaa. Kaveria ei jätetä.
Terveyshenkilökunta! Rivit järjestykseen, mars, mars!!!
Lääketieteen ja kirurgian alik.
Tietenkin hoitaisin, ei sairasta ihmistä voi jättää hoitamatta. Ei ebolaan välttämättä kuole, kuolleisuuden arvellaan olevan 50- 70% , joten ei voi tietää selviääkö ihminen taudista.
En tiedä miten selviäisin, mutta varmasti paremmin, kuin tietäen, että olen jättänyt jonkun apua tarvitsevan kuolemaan.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:35"]No jo on kummallisia vastauksia ketjussa. Onhan tämä aivan helvetin vakava asia, tottakai. Mutta. Mitäs jos poliisi päättäisi olla auttamatta kansalaista? Kouluammuskelu, pommiuhka, perheväkivalta, vainoaminen u name it, ja syy olisi se, ettei poliisi HALUA uhrata omaa henkeään, jos vaikka luoti sattuisi singahtaa häntä kohti? Tai sotatilanteessa koko Suomen armeija päättäisi mielummin istua hetken vankilassa kuin palvella isänmaata, jotta vaan ei itseen satu tai jopa kuole? Tai palomiehet - eihän palavaan taloon VOI mennä perhettä pelastamaan, siinähän voi itseKIN kärventyä hengiltä. Niin. Tai ebola-potilas, eihän lääkäri kertakaikkiaan pysty häntä hoitamaan, ettei vaan itse sairastu. AIVAN sama asia kuin yllämainitsemani esimerkit. ILMAN APUA JOKU KUOLEE VARMASTI. Avun kanssa minimoidaan riskit. Työ on silti tehtävä, tai sitten voimme tästä eteenpäin tehdä sopimuksen, että JOKAINEN HUOLEHTII VAIN ITSESTÄÄN. Otetaan viidakon lait käyttöön.
Niin että sinä, joka kieltäytyisit hoitamasta ebola-potilasta, miltä tuntuisi hukkua satojen ihmisten katsellessa? Kukaan ei auttaisi, sillä itse auttaja voisi hukkua myös. Entä jos ajaisit kolarin, niin pahan kolarin että auto olisi tuhannen säpäleinä ja sinä myös. Kukaan ei pysähtyisi katsomaan sinua tai hälyyttämään apua. Et pääsisi koskaan hoitoon, sillä.. no eihän nyt ambulanssikuski viitsi riskeerata omaa henkeään joutumalla myös auto-onnettomuuteen. Niin.. Jos kotiisi tunkeutuisi aseellinen ihminen aikeissa tappaa koko perhe? Poliisista et apua saisi, sillä liian suuri riksi saada luodista. Lapsesi soittaisi, että hänet aiotaan raiskata/kidnapata/keksi joku hirveä asia, mistään et apua saisi, koska miksi kukaan VIITSISI/HALUAISI tunkea lusikkansa noin raakaan soppaan?
Kyllä. Itse menisin hoitamaan ebola-potilaan. Ihan niinkuin oletan, että saisin ITSE apua hädän hetkellä. Oli se hätä sitten sellainen, että se uhkaisi myös auttajan henkeä välillisesti tai välittömästi.
Hävetkää te ihmiset. Toivottavasti ette itse sairastu. Kuka teitä sitten hoitaisi?
[/quote]
Hieno kommentti. Tästä voisit jo tehdä uuden aloituksen ja kysyä uudelleen, olisitteko sittenkin valmiita auttamaan?
Itse olen valitettavasti vain tehdastyöläinen.
olen edelleen sitä mieltä että menköön ne kusipäät, jotka sen tänne antavat vapaasti levitäkin. itse laittaisin rajat tautimaihin kiinni ja näille avustustyöntekijöille 3vko karenssin ennen kotiutumista. käsittämätöntä ettei näin jo ole.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:10"]Lähihoitajakoulutus kestää 3 vuotta, mikäli vain saa opiskelupaikan. Onkohan Suomessa jo todettu ebolaa ennen sitä vai vasta 3 vuoden päästä? Haluaisin kantaa korteni kekoon ja näyttää selkärankani. Jos ebola vie, niin oli tarkoitettu, mutta minä sentään yritin. Toisin kuin 99% täältä...
[/quote]
Epäilen ettei lähihoitajia siihen käytetä kuin pakon edessä, mutta ihailen asennettasi!