Jos lapsesi käy tai pitkän matikan, ostatko tai ostitko graafisen laskimen?
Kommentit (36)
Jos varaa tai laskin, niin ostin tai ostaisin.
Kyllä. Maksoi 180€. Uskon että sillä on käyttöä myöhemminkin.
Osta ennemmin symbolinen laskin. Graafinen on jo mennyttä tekniikkaa eikä sillä voi esim. derivoida tai ratkaista yhtälöitä muutaman ominaisuuden mainitakseni.
Itse kävin pitkän matikan ilman graafista eli kyllä sekin onnistuu. Kirjotuksiin lainasin kaverilta jolla taisin jopa yhden kuvaajan tehdä, muuten hoidin omalla tutulla laskimella.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:39"]
Tottakai! Sehän on ihan välttämätön nykyisin. Miksi joku ei ostaisi? :0
[/quote]
Paskapuhetta.
T. toisen vuoden matematiikan opiskelija, laudaturin ylioppilas enkä ole eläessäni koskenut graafiseen laskimeen.
Tietysti. Just tilattiin ne. Miksi en ostaisi, joa opettaja sitä suosittelee?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Paskapuhetta.
T. toisen vuoden matematiikan opiskelija, laudaturin ylioppilas enkä ole eläessäni koskenut graafiseen laskimeen.
[/quote]
Tämä on totta.
Symboolinen niille, jotka eivät osaa ratkaista yhtälöitä yms. itse. Graafinen on tarpeeksi high-tec.
Pitkä matematiikka tietenkin ja poika osti itse laskimen ja annoin n 200 eu ja tais riittää rahat. Ellei pitkästä tulee ällää niin huonosti menee. Samaten fyke ja kemia pitäisi olla ällän tasoa.
Itseasiassa graafisesta laskimesta on aidosti hyötyä vain kurssissa numero 12 (numeerisia ja algebraalisia menetelmiä).
Joten alkuperäiseen aiheeseen. Miksi ostaa graafinen kun funktiolaskimella pärjää hienosti?
Tietenkin ostan sen, mitä ope suosittelee. Lähes koko luokalla on sama laskin. Silloin on helppo opetella käyttämäänkin sitä, kun saa neuvoja.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 13:48"]Pitkä matematiikka tietenkin ja poika osti itse laskimen ja annoin n 200 eu ja tais riittää rahat. Ellei pitkästä tulee ällää niin huonosti menee. Samaten fyke ja kemia pitäisi olla ällän tasoa.
[/quote]
Hah :D Aika hauska viesti. Ja fyke= fysiikka ja kemia
Mä olen sitä mieltä, että ne vanhemmat, jotka eivät osta opettajan suosittelemia tavaroita lukioon, eivät välitä oikeasti lapsestaan eivätkä hänen koulumenestyksestä tai ovat äärimmäisen köyhiä.
Itselle ei tullut mieleenkään kieltäytyä ostamasta laskinta.
Meillä pitkän matemaatikan ekoilla tunneilla aina sanottiin ettei graafinen laskin ole välttämätön vaikkakin siitä hyötyä onkin. Itse en sitä koskaan hankkinut, tosin vaihdoinkin lyhyeen matikkaan jossain vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:04"]
Mä olen sitä mieltä, että ne vanhemmat, jotka eivät osta opettajan suosittelemia tavaroita lukioon, eivät välitä oikeasti lapsestaan eivätkä hänen koulumenestyksestä tai ovat äärimmäisen köyhiä. Itselle ei tullut mieleenkään kieltäytyä ostamasta laskinta.
[/quote]
Mä taas olen sitä mieltä ettei edes pitkässä matikassa tarvitse graafista laskinta, joten turha sellaista hankkia. Päinvastoin, kuulee miten oppilaat paukuttaa henkseleitä ja sanoo että tarpeeksi hyvä laskin hoitaa kaikki laskut eikä heidän tarvitse osata mitään, eli voi olla jopa haitallinen.
Aikaa on jo yli kymmenen vuotta mutta ehkä pätee nykyisinkin. Lukiossa graafinen laskin käytössä kaikessa. Yliopistolla sitä ei enää saanutkaan käyttää tenteissä!
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:16"]Aikaa on jo yli kymmenen vuotta mutta ehkä pätee nykyisinkin. Lukiossa graafinen laskin käytössä kaikessa. Yliopistolla sitä ei enää saanutkaan käyttää tenteissä!
[/quote]Yliopiston opet valittaakin miten opiskelija-aines huononee matikassa jatkuvasti! Yksi syyllinen tämä laskimien ja ohjelmistojen kanssa "laskeminen" jolloin matemaattinen ajattelu voi jäädä kehittymättä kokonaan. Onko matikisteja linjoilla!?
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 14:16"]Aikaa on jo yli kymmenen vuotta mutta ehkä pätee nykyisinkin. Lukiossa graafinen laskin käytössä kaikessa. Yliopistolla sitä ei enää saanutkaan käyttää tenteissä! [/quote]Yliopiston opet valittaakin miten opiskelija-aines huononee matikassa jatkuvasti! Yksi syyllinen tämä laskimien ja ohjelmistojen kanssa "laskeminen" jolloin matemaattinen ajattelu voi jäädä kehittymättä kokonaan. Onko matikisteja linjoilla!?
[/quote]
Juuri näinhän se menee. Yksi huonoimmista päätöksistä ikinä matematiikan opetuksen suhteen oli tuo symbolisten laskinten salliminen yo-kokeissa. Tuo päätös kutienkin tehtiin ja nyt oppilaita pitää opettaa sen mukaisesti Jos tuota päätöstä ei huomioi opetuksessa (eli opeta myös symbolisen laskimen käyttöä, pelkän matemaattisen ymmärtämisen sijaan), niin omat oppilaat ovat ikävä kyllä todella huonossa asemassa yo-kokeissa verrattuna muihin pitkän matematiikan yo-kokelaihin.
t. lukion matematiikan opettaja