Miksi Suomessa on niin paljon ylipainoisia?
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.17 Sep 2020
Tuo kopioitu suoraan THL:n sivuilta. Ihan järkyttävää, että Suomessa jossa koulutettuja ihmisiä suhteessa väkilukuun paljon ja silti ollaan lähes maailman lihavimpia. Mikä on syy että ylipainoisia on niin suuri osa väestöstä? Makkarakulttuuri? Joku muu?
Kommentit (135)
Suomessa ei ole sen enempää ylipainoisa ihmisiä, kuin muuallakaan maailmasssa.
Ylipaino on vain korostetusti esillä mediassa, koska se saattaa aiheuttaa jonkin verran myös vakavia sairauksia. Ja syynä on huonot ruokatottumukset, minkä takia se paino on nousut.
Erityisen paljon ylipaino esilä some palstoilla, niinkus on nähty tälläkin ja monilla muillakin palstoilla. Noin yleensä ottaen, tavallisessa arkielämässä ei ylipainosta ei ehditä sen kummemmin puhumaan eikä jauhamaan.
Joka työpaikalla on niitä ns. ylipainoisia ihmisiä, eikä heitä sen kummemmin noteerata eikä heistä puhuta eikä päivitellä heidän ylipainoaan. Heihin on totuttu omilla työpaikoillaan.
Ja turha sanoa, etteivät tekisi töitään yhtä nopeasti ja yhtä hyvin kuin muutkin työntekijät.
Kyllä tekevät, yltävät aivan samaan ja joskus vielä parempiinkin työsuorituksiin.
Ainakaan itseäni ei haittaa yksikään ylipainonen ihminen omalla työpaikallani, työ on työtä ja päivät ovat hektisiä ja toimintaa täynnä. Ei siellä ehdi huomailemaan kenenkään ylipainoa sen kummemmin kuin sitäkään, että joku eronnut, jonkun lähiomainen kuollut ja jonkun lapsi pääsee just ensi sunnuntaina ripille tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on vain korostetusti esillä mediassa, koska se saattaa aiheuttaa jonkin verran myös vakavia sairauksia. Ja syynä on huonot ruokatottumukset, minkä takia se paino on nousut.
Erityisen paljon ylipaino esilä some palstoilla, niinkus on nähty tälläkin ja monilla muillakin palstoilla. Noin yleensä ottaen, tavallisessa arkielämässä ei ylipainosta ei ehditä sen kummemmin puhumaan eikä jauhamaan.Joka työpaikalla on niitä ns. ylipainoisia ihmisiä, eikä heitä sen kummemmin noteerata eikä heistä puhuta eikä päivitellä heidän ylipainoaan. Heihin on totuttu omilla työpaikoillaan.
Ja turha sanoa, etteivät tekisi töitään yhtä nopeasti ja yhtä hyvin kuin muutkin työntekijät.
Kyllä tekevät, yltävät aivan samaan ja joskus vielä parempiinkin työsuorituksiin.
Ainakaan itseäni ei haittaa yksikään ylipainonen ihminen omalla työpaikallani, työ on työtä ja päivät ovat hektisiä ja toimintaa täynnä. Ei siellä ehdi huomailemaan kenenkään ylipainoa sen kummemmin kuin sitäkään, että joku eronnut, jonkun lähiomainen kuollut ja jonkun lapsi pääsee just ensi sunnuntaina ripille tai muuta vastaavaa.
Ongelma onkin siinä että usein ne normaalipainoiset huomataan ja heidän olemustaan päivitellään suureen ääneen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisen paljon ylipaino esilä some palstoilla, niinkus on nähty tälläkin ja monilla muillakin palstoilla. Noin yleensä ottaen, tavallisessa arkielämässä ei ylipainosta ei ehditä sen kummemmin puhumaan eikä jauhamaan.Joka työpaikalla on niitä ns. ylipainoisia ihmisiä, eikä heitä sen kummemmin noteerata eikä heistä puhuta eikä päivitellä heidän ylipainoaan. Heihin on totuttu omilla työpaikoillaan.
Ongelma onkin siinä että usein ne normaalipainoiset huomataan ja heidän olemustaan päivitellään suureen ääneen....
Mä olen ollut koko ikäni normaalipainoinen, eikä kukaan ole päivitellyt.
Siinä 50v. hujakoilla joutuvat turvautumaan kävelykeppiin, koska nivelet ei enää kestä. Olen nyt nähnyt aika monta tapausta. Pystytääkö keinoniveliä laittamaan, jos on runsas ylipaino? Diabetes?
Ruoan saatavuus lähes rajaton.
Viljelijöiden tukijärjestelmät edesauttavat ruoan ylituotantoa. Tukijärjrstelmiä perustellaan ruoan hinnan pitämisenä alhaisena.
Onhan Suomen kansa yksi maailman lihavimpia. Tosiaan, miksiköhän vaikka ihmiset kuitenkin näennäisesti arvostavat terveyttä ja terveellisiä elämäntapoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän helppous ja ihmisten vauraus, autokaistat, buffetit, pakkauskoot, kauppojen notkuvat herkkuhyllyt, valmisruuat, sekä woltit ja foodorat, jotka ovat vain kiihdyttäneet ilmiötä. Liikunnan puutteella ei ole ylipainon kanssa juurikaan tekemistä. Saa olla tarkkana, mitä suuhunsa pistää ja silti paino vaan nousee..
Kiteytät hyvin, mutta lisään:
Stressi, vatsavaivat, lisääntynyt diabetes, (jonka kanssa laihdutus on hyvin hankalaa)
Jatkuva somessa olo, pelikultturi jne. Kiusaamiskulttuuri joka ajaa lihavat piiloon koteihinsa, kun ei saisi näkyä missään, ei koulussa, ei töissä, ei huveissa jne.
Kaikki ei ole ihan yksilöstä itsestään kiinni! Tarvittaisiin "matalan kynnyksen paikkoja "joissa treenata ja oppia syömään, jotain samanlaista kuin terapiat, nämä myös siis yksilöllisesti kaikenikäisille.
Pari vuotta sitten just ennen koronaa käytiin Kiinassa. Todettiin että lähes joka puistossa oli kaikenlaista kuntolaitetta. Pysty nosteleen ja venytteleen ja kiertään kroppaa monella laitteella. Kun aamulla lähdettiin kahville niin moni puisto oli täynnä eläkeläisiä jotka urheili siellä. Sitten oli iso väki joka harjoitti Joogaa puiston laidalla. Niillä näytti olevan ohjaaja jonka perässä tekivät. Illalla samassa puistossa oli tanssit. Jos Suomessa alkaisi tanssimaan julkisella paikalla tai puistossa taitaisi poliisi tulla kyselemään lupaa? Saati sunnuntaina -))?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska aikuinen ihminen tarvitsee hiilihydraatteja vain raskaissa fyysisissä töissä, mutta edelleen ravintosuositukset tuputtavat että pitäisi syödä useita kertoja päivässä ja kaksi lämmintä ateriaa vaikka vain istuisi päätteellä. Ei tarvitse, se vain lihottaa.
Kasvava lapsi on eri asia ja ruokaa pitää olla jatkuvasti tarjolla. Tämä syöminen pitäisi kuitenkin lopettaa kun kasvuvaihe on ohi. Muuten käy niin että kun ei kasva enää pituutta niin kasvaa leveyttä.
Itse olen tätä noudattanut jo yli 20 vuotta ja ainakin omalla kohdallani toimii. Saatan syödä vain kevyen aamupalan, enkä koko päivänä mitään muuta. Ei tule nälkä, koska tyhjäkäynnillä ei tarvitse juurikaan polttoainetta. Saattaa mennä 3-5 päivää etten syö ollenkaan lämmintä ateriaa. Sitten jos teen jotain raskasta hommaa niin syön normaalisti 2-3 isoa lämmintä ateriaa päivässä. Paino ei nouse, eikä laske.
Näin se ihmisen elimistö toimii. Energiaa tarvitaan kulutukseen, mutta sitten kun ei ole kulutusta niin se muutetaan vararavinnoksi elimistöön. Tätä vararavintoa ei vain koskaan käytetä vaan sitä tulee lisää, lisää ja lisää.
Antakaa alapeukkuja ja poistakaa sitten koko ketju. Joku tekee taas saman aloituksen muutaman päivän päästä.
Nimenomaan tulee syödä usein, mutta oikein. Annokset on mitoitettava kulutuksen tarpeen mukaan, ei siinä sen vaikeampaa ole. Jos tarve on sohvaperunalla 2000kcal päivässä, niin silloin syödään karkeasti esim. aamupala 300kcal, lounas 700kcal, päivällinen 700kcal ja iltapala 300kcal. MISSÄÄN NIMESSÄ EI SYÖDÄ esim. aamupala 200kcal, lounas 1500kcal, iltapala 300kcal!!!!
(Yli)suuret annoskoot harvoin nautittuna, esim. kerran päivässä, on just se mikä eniten lihottaa, koska kroppa ei pysty käsittelemään järkevästi niin suurta energiamäärää yhdellä kertaa.
Tuskinpa sohvaperunan kulutuksen tarve on 2000 kcal...
Tuo lienee myös yksi syy ongelmaan. Joka paikassa hoetaan tuota 2000 kcal, kun parempi esimerkki olisi joku 1500.
Olkoon 1500 tai 2000 kcal, jos pitäytyy siinä. Lihomiseen ovat syynä limonaadit, mehut, maitokin ym. juomat, karkit, kahvipullat ja kahvin kanssa tarjottavat suolapalat, sipsit. Mikäli syö kunnon ruokia tuon 1500-2000 kalorin verran ei liho, mutta juomat ja makeat leivonnaiset, joita ei lasketa ollenkaan päivän syömisiksi, niistä tulee lisää väh. tuhat kcal joka päivä, joten tottakai lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomen kansa yksi maailman lihavimpia. Tosiaan, miksiköhän vaikka ihmiset kuitenkin näennäisesti arvostavat terveyttä ja terveellisiä elämäntapoja?
Venäjälläkin ollaan noudattavinaan lakeja...
Kyllähän nuo viralliset ravitsemussuositukset ovat päin p*rsettä. Hiilaria, hiilaria, rasva paha, liha paha, prosessoitu vegaani lihapulla hyvä. Leipä kannattaisi poistaa ruokavaliosta heti ensimmäisenä jos laihtua haluaa.
Erikoista on myös, että esim noissa laihdutus tv ohjelmissa annetaan semmoinen vääristynyt käsitys, että liikunta on tärkein osa-alue laihdutuksessa. Täysin väärin. Ruokavalio on tärkein, liikunta tukee sitä ja lihaskuntoa kannattaa treenata laihdutuksen aikana, koska muuten paino lähtee ensimmäisenä lihasmassasta. Proteiinin riittävä saanti on myös tärkeää, mutta sehän hoituu lähes itsestään kun ruokavalio on muutettu vähä hiilariseksi.
Jokainen voi itse miettiä onko esim lenkkeily ihan hirveän tehokas konsti laihtua. Jos syöt pussin karkkia tai sipsiä, kuinka kauan sit pitää juosta että kalorit on kulutettu? Vastaus on kauan. Laihtuminen lähtee ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nuo viralliset ravitsemussuositukset ovat päin p*rsettä. Hiilaria, hiilaria, rasva paha, liha paha, prosessoitu vegaani lihapulla hyvä. Leipä kannattaisi poistaa ruokavaliosta heti ensimmäisenä jos laihtua haluaa.
Erikoista on myös, että esim noissa laihdutus tv ohjelmissa annetaan semmoinen vääristynyt käsitys, että liikunta on tärkein osa-alue laihdutuksessa. Täysin väärin. Ruokavalio on tärkein, liikunta tukee sitä ja lihaskuntoa kannattaa treenata laihdutuksen aikana, koska muuten paino lähtee ensimmäisenä lihasmassasta. Proteiinin riittävä saanti on myös tärkeää, mutta sehän hoituu lähes itsestään kun ruokavalio on muutettu vähä hiilariseksi.
Jokainen voi itse miettiä onko esim lenkkeily ihan hirveän tehokas konsti laihtua. Jos syöt pussin karkkia tai sipsiä, kuinka kauan sit pitää juosta että kalorit on kulutettu? Vastaus on kauan. Laihtuminen lähtee ruokavaliosta.
Ruokavalion ovat omineet tietyt tahot, jotka haluavat (hyötyvät) lääketieteellistää ongelman.
Ihmiset yleisesti ovat h*lvetin tyhmiä. Ei se vaadi kuin viikottaisen puntarille astumisen ja vaadittavat korjausliikkeet syömiseen ja liikkumiseen, että paino pysyy normaalissa lukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset yleisesti ovat h*lvetin tyhmiä. Ei se vaadi kuin viikottaisen puntarille astumisen ja vaadittavat korjausliikkeet syömiseen ja liikkumiseen, että paino pysyy normaalissa lukemissa.
Ei lihavilla tai huomattavan ylipainoisilla ole peilejä tai vaakoja.
Painoindeksi on 200 vuotta vanha belgialainen tilastointiväline.
Onko kenellekään yllätys, että keskiverto nykysuomalainen ei ole saman mallinen kuin 1800-luvun belgialainen?
Vierailija kirjoitti:
Olin juhlissa joissa noin 40 henkeä, ikähaitari 18-50v. Joukossa akateemisia ja amiksia, miehiä ja naisia. Silmämääräisesti joukossa oli vain 1-2 normaalipainoista... Lopuilla näkyi selvästi ylipaino ja liikunnan vähäisyys.
Ei ole missään nimessä hyvä juttu.
Ylipainoisuus ei tarkoita liikunnan vähäisyyttä. Olen reippaasti ylipainoinen (yli 20 kg) ja liikun todella paljon, kävelen joka paikkaan. Kävelen usein 30-40 km päivän aikana. Syön liikaa ja siksi olen lihava. Mutta jaksan silti liikkua paljon enemmän kuin moni normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juhlissa joissa noin 40 henkeä, ikähaitari 18-50v. Joukossa akateemisia ja amiksia, miehiä ja naisia. Silmämääräisesti joukossa oli vain 1-2 normaalipainoista... Lopuilla näkyi selvästi ylipaino ja liikunnan vähäisyys.
Ylipainoisuus ei tarkoita liikunnan vähäisyyttä. Olen reippaasti ylipainoinen (yli 20 kg) ja liikun todella paljon, kävelen joka paikkaan. Kävelen usein 30-40 km päivän aikana. Syön liikaa ja siksi olen lihava. Mutta jaksan silti liikkua paljon enemmän kuin moni normaalipainoinen.
Joo. Askeleet on vaan lyhyempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole vaan keskimääräistä pidempiä, olen aina ollut kova kävelemään. Kävelyvauhtini on näin lihavanakin nopeampi kuin keskimääräisellä normaalipainoisella naisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole vaan keskimääräistä pidempiä, olen aina ollut kova kävelemään. Kävelyvauhtini on näin lihavanakin nopeampi kuin keskimääräisellä normaalipainoisella naisella.
Oli vain oma huomioni. Olen ylipainoinen myös.
Joo, se olisi aika lailla suositusten mukaista, jos sitä syötäisiin sellaisissa suhteissa kuin ruokalistan tekijät ovat ajatelleet. Kouluissa ainakin on kuitenkin yleensä buffetti tarjolla, eikä siellä yleensä kukaan täytä puolta lautasta salaatilla.