Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

6 vuotias on vetelä, eikä halua oppia mitään

Vierailija
11.10.2014 |

Onkohan tämä tyypillistä ikäkaudelle, vai onkohan kyse siitä, että poikani on vaan luonteeltaan laiska. Hän roikkuu ovissa, vaatteita pukiessa makaa lattialma ja valittaa, ei saa vaatteita päälleen, kun pitäisi opetella luistelemaan, pelaamaan jalkapalloa, lukemaan, pyöräilemään, tms. hän heittää asian ihan läskiksi, ei edes yritä, vaan pelleilee ja vetelehtii. Omasta mielestään on huippuhyvä pelaamaan. Pelleilee koko ajan, ei tee asioita kunnolla. Ei edes yritä. Tuntuu turhauttavalta edes yrittää opettaa lapselle jotain, kun ei mikään kiinnosta. Kun olen kysynyt, missä hän on omasta mielestään hyvä, niin väittää olevansa hyvä pelaamaan ja luistelemaan. Vaikuttaa, ettei ole mitään todellisuuden tajua omista kyvyistä. 

Olen miettinyt, reipastuuko ja saako lapsi "selkärankaa" ja ryhdistäytyykö iän myötä, vai onko kyse luonteesta, ettei ole halua edes yrittää asioita ja oppia, vaan olla vetelä?

En tarkoita, että pitäisi olla missään asiassa paras, vaan edes yrittää,eikä "heittää läskiksi" ja pelleillä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tuollainen poika. On luonnekysymys, siskonsa on aivan eri maata. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joka oireili vähän samoin jo lapsena, olen miettinyt, että ehkä pojallakin on. Mutta koska mun vajaatoiminta oli sellainen, ettei se koskaan mennyt pois viitearvoista, veikkaan, että lapsellani on sama, koska kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei ole koskaan sanonut, että pitää tutkia, eikä lapsi oireile kovin selkeästi mitään oiretta, vaan monia kilpirauhasen oireita hieman. 

Mutta aion asian jossain vaiheessa tarkistaa, kauheaa vaan, että sitä varten pitää mennä verikokeeseen ja lspi pelkää piikkejä paljon. Siksi ei olla vielä käyty ja siis siksi, että oireet ei pahat. Poika on 7-vuotias. Mutta ei edes eskarissa saanut normaalivauhtia pukeuduttua, syötyä, siirryttyä asioista toiseen... Hoksaava ja nokkela kyllä on ja vilkas mielikuvitus. Koulu sujuu hyvin. Nyt siis ekalla. 

Vierailija
22/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerissa on muuten aika paljon samoja oireita kuin kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Varsinkin kognitiivisia oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin meikäläinen oli pienenä. Hieman omissa maailmoissa ja käsitys omista kyvyistä osittain keksittyä. Herätyksen koin koulussa, kun tajusin etten oikeasti osaa jotain mitä "kaikki muut" osaa. Siitä sisuunnuin ja aloin opettelemaan juttuja.

Vierailija
24/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös niin, että poika ei halua edes yrittää koska pelkää epäonnistumista. Meillä tyttö ei esim. halua pelata lautapelejä koska ei halua hävitä. Pelkää kai häviämisestä syntyvää tunnetilaansa. 6-vuotiaallahan on monesti sellainen ristiriita elämässään, että ymmärtää olevansa jo aika iso mutta haluaisi toisaalta olla vielä vauva tai ainakin kokea sellaista hoivaa kuin vauvana. Meillä lapsi monesti vetelehtii kun haluaisi oikeasti saada huomiota ja hellyyttä... Monesti uusien asioitten opettelu menee tuollaiseksi venkoiluksi jos vanhempi on hermona opettaessaan uutta asiaa, meillä tämä on ainakin selvästi nähtävissä. Lapsesta tuntuu varmasti painostavalta se tilanne eikä halua sen vuoksi edes yrittää. Pelkää vanhempien suuttumusta tms.

Vierailija
25/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kehokin kehittyy 6-vuotiaana fyysisesti ja lapsesta voi tulla tavallaan sellainen vetelehtivän oloinen koska motoriikka ei kehity niin nopeasti... Kannattaa lukea kirja 'Uhma'. Siinä on aika hyvin kerrottu 6-vuotiaitten "uhmasta". Tuli heti mieleen tuo kirja tuosta poikasi käyttäytymisestä...

Vierailija
26/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa voi olla pointtia. Taisin itsekin pelätä epäonnistumista ja vanhempien turhautumista sen verran paljon, että mieluummin olin kokonaan yrittämättä. 12

Vierailija
27/28 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itsekin muistan kun vanhempien kanssa opettelin 6-8-vuotiaana uusia asioita esim. saksilla leikkaamista, kengännauhojen sitomista, kelloa tms. En vaan osannut hahmottaa asioita ja tiesin, että äiti tai isä hermostuu jossain vaiheessa kuitenkin, joten menin jo alussa aivan lukkoon. Ja joka kerta vanhemmat tietenkin turhautuivat ja olivat aivan varmoja etten viitsi edes yrittää opetella asiaa vaikka oikeasti olin vain niin jännittynyt vanhempien tulevista reaktioista, etten pystynyt keskittymään siihen pointtiin eli uuden asian opetteluun... Mulla tää jännitys ilmeni juuri sellaisena vetelyytenä eikä vaikkapa jäykkyytenä kuten saattaisi kuvitella. Ja saatoin muuten yrittää pois tilanteesta juuri siten, että väitin että osaan kyllä asian vaikka oikeasti tiesin itsekin etten osaa.

Vierailija
28/28 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on samanlainen luovuttaja, joka kuvittelee itselleen taitoja, joita ei ole viitsinyt edes opetella 9-vuotiaanakaan. 7-vuotias pikkuveli taas on sinnikäs ja monessa ikäisiään edellä sekä taitavampi isoveljeään. Pojat ovat älykkäitä, mutta vanhempi saa koulussa 7-8 vanhempien ankaran ohjauksen alla, kun taas nuorempi hipoo täydellisyyttä ilman apuja. Aivan hirvittää!