Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Takimmaiset ylähampaat/posket molemmilta puolin kipeät, mitä tää voi olla?!

Vierailija
01.10.2014 |

Viisurit poistettu ajat sitten. Kipu siis melkeen tuolla mistä korva alkaa, onko leukaluu? Kipeää tekee koko ajan :/

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos numero 5, lihas numero 2 siis molemmin puolin kipeä! Ap, kuin myös viesti nro 6

Vierailija
2/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:39"]

Ei vaikuta tavalliselta hammaskivulta. Ja molemmilta puolin, kuuluu lievä ääni leukaperistä kun auon suuta isolle. Kuulemma narskuttelen, ja viimeksi hammaslääkäri sanoi että sen takia etuhampaat on kuluneet. mutta miten se tähän liittyy, että tuonne tulee kipu?

[/quote]

Ne pterygoideukset on osastaan kiinni sun leukanivelen välilevyssä, jos ne lihakset on kireät, ne vetää sitä välilevyä pois luonnolliselta paikaltaan. Ja jos ei leukanivelessä ole välilevy just siellä kun pitää, siitä kuuluu avatessa ääniä. Lihakset kipeytyy jos niitä harjoittaa liikaa, mitä ihmeellistä siinä on?

Purentakisko auttaa asiaan jos se on hyvin tehty, huonosti tehty kisko voi jopa pahentaa, koska huonosti tehdyt kiskot lisää turhaa puremista, eli narskuttelua, eli brukaamista. Hampaiden ei kuulu periaatteessa olla yhdessä kuin syödessä, jos niitä jäystää kaiket yöt läpeensä, ei sitä kestä lihakset, leukanivelet eivätkä hampaat. Onko vielä jotakin mitä pitäisi selventää? :)

Usko hammaslääkäriäsi, olen nähnyt potilaita jotka ovat narskutelleet ajan myötä hampaansa ihan mataliksi nysiksi (pari milliä ikenestä mitattuna).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu kipu tuo leukajumi. Puren aika paljon purkkaa ja ilmeisesti puren hampaita yhteen öisinkin, ehkä sellainen hammaskisko voisi auttaa. Kaikenlainen leukoihin kohdistuva hieronta tekee hyvää ja leuan lihakset on oikeastaan aina jäykät. Aiemmin kärsin paljon päänsärystä, mutta viisaudenhampaiden poisto vähensi päänsärkyjä. 

Vierailija
4/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä :) Akuuttiin kipuun mikä sull anyt on, voi auttaa joku lämmin, esim. kaurapussi sinne mistä sattuu, se rentouttaa lihaksia, sauna on kans hyvä ja tietysti tulehduskipulääkkeet, mutta ei niitä lääkkeitä voi pitkään syödä, eikä ne poista itse syytä.

Tsemppii sulle, toivottavasti pääset jollakin hoidolla eroon tuosta, itsehän sitä ei voi päättää, että "ensi yönäpä en pureskelekaan hampaitani" :)

Vierailija
5/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:39"]

Ei vaikuta tavalliselta hammaskivulta. Ja molemmilta puolin, kuuluu lievä ääni leukaperistä kun auon suuta isolle. Kuulemma narskuttelen, ja viimeksi hammaslääkäri sanoi että sen takia etuhampaat on kuluneet. mutta miten se tähän liittyy, että tuonne tulee kipu?

[/quote]

Mulla oli käynyt niin ikävästi, että olin purrut ( tietämättäni ) ainakin toisen puolen ylä ja alahampaita rikki niin pahasti, että ne oli pakko ottaa pois. Minulla myäs etuhampaat kuluneet ja jännittyneet leukaperät. Nykyään kiskot yöllä suussa. Suosittelen  -  toivon vaan etten ole enempää saanut tuhoa aikaiseksi, koska esim. minulla tuhot eivät näkyneet eders röntgenkuvassa. Järkyttävä, todella järkyttävä särky vain.

Vierailija
6/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:39"]

[/quote]

Ne pterygoideukset on osastaan kiinni sun leukanivelen välilevyssä, jos ne lihakset on kireät, ne vetää sitä välilevyä pois luonnolliselta paikaltaan. Ja jos ei leukanivelessä ole välilevy just siellä kun pitää, siitä kuuluu avatessa ääniä. Lihakset kipeytyy jos niitä harjoittaa liikaa, mitä ihmeellistä siinä on?

Purentakisko auttaa asiaan jos se on hyvin tehty, huonosti tehty kisko voi jopa pahentaa, koska huonosti tehdyt kiskot lisää turhaa puremista, eli narskuttelua, eli brukaamista. Hampaiden ei kuulu periaatteessa olla yhdessä kuin syödessä, jos niitä jäystää kaiket yöt läpeensä, ei sitä kestä lihakset, leukanivelet eivätkä hampaat. Onko vielä jotakin mitä pitäisi selventää? :)

Usko hammaslääkäriäsi, olen nähnyt potilaita jotka ovat narskutelleet ajan myötä hampaansa ihan mataliksi nysiksi (pari milliä ikenestä mitattuna).
[/quote]

Pidetäänkö purentakiskoa myös päivisin? Ja onko tähän hätään muuta tehtävissä kuin särkylääke? Olen jonossa hammaslääkäriin ja arvioitu aika on tammikuussa :/ ottavatkohan tuon purentakiskoasian ja tämän kivun vuoksi aikaisemmin? Kiitos vastauksistasi. Ap

Vierailija
7/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentakiskoa pidetään öisin, mutta akuutissa vaiheessa mikään ei estä pitämästä sitä päivisinkin. Onhan se mötikkä suussa, eikä mitenkään huomaamaton, mutta voi kotona pitää vaikka telkkaria katsellessa.

Asialle ei paljoa voi itse tehdä tuon venyttelyn ja muun lisäksi, mutta usein tuollainen pahempi vaihe menee itsestään ohi jonkin ajan kuluttua. Useimmiten se palaa sit taas joskus. Kyllä sut voidaan hyvinkin leukakivun vuoksi ottaa aikaisemminkin hoitoon, riippuu tietysti minkälaiset jonot teidän kaupungissa on, soita ja kysy, sano että Buranaa menee :)

Osa hammaslääkäreistä ei osaa noita kiskoja hioa kunnolla purentaan, mutta toivotaan että sun kiskosi on kerrasta hyvä sitten kun sen joskus saat, jos ei ole, niin varaat sitten kiskon kanssa yhden ajan jollekin yksityiselle purentaan erikoistuneelle hammaslääkärille ja hiotutat sen sitten siellä sopivaksi. Sen huomaa oikeastaan vasta käytössä toimiiko se kisko vai ei, vaikka se tuntuisi huonolta, voi siitä osaava henkilö saada ihan pikku viilauksella tosi hyvän, joten siitä ei kannata heti masentua.

Kunnallisella puolellakin kisko maksaa varmaan jotakin 300 euroa kaikkinensa, mutta yksityisellä se on helposti tuplahinta. Kuulostaa ihan karsealta, mutta jokatapauksessa hyvä kisko säästää niin paljolta vaivalta, säryltä ja rahanmenolta rikkimenneiden hampaitten takia, että se on suositeltava investointi ap:n kaltaiselle ihmiselle, jolla pureskelu on niin kovaa, että hampaatkin on jo alkaneet kulua ja leukanivelistä kuuluu ääniä. Koirat ja kissat tykkää jostakin syystä sovittaa niitä omaan suuhunsa huonolla menestyksellä, joten kiskot eläinten ulottumattomiin jos sellaisia on :D

Vierailija
8/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän paljon vastauksistanne! Soitan huomenna tk:een ja kysyn voisinko päästä aikaisemmin. Otin 800mg buranaa ja nyt on kivun suhteen ok olo.

Vierailija
9/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:33"]Kiitän paljon vastauksistanne! Soitan huomenna tk:een ja kysyn voisinko päästä aikaisemmin. Otin 800mg buranaa ja nyt on kivun suhteen ok olo.
[/quote]
Ap

Vierailija
10/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelotulehduskin tekee posket ja ylähampaat (mulla kyllä myös leukaluunkin) kipeeksi. Mutta jos et oo flunssassa niin tuskin se sitä on.

Vierailija
11/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattasko vähän rajoittaa sitä mulkun imemistä?

Vierailija
12/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:17"]

Kannattasko vähän rajoittaa sitä mulkun imemistä?

[/quote]

Sun kannattaa lisätä sitä, suosittelen ainakin kolmea kertaa päivässä. Jos et taivu omaasi, kysy joltakin toiselta.

Vierailija
13/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:14"]

Poskiontelotulehduskin tekee posket ja ylähampaat (mulla kyllä myös leukaluunkin) kipeeksi. Mutta jos et oo flunssassa niin tuskin se sitä on.

[/quote]

Mulla samaa oiretta, ajattelin tulla samaa kirjottaan. Mutta lisään vielä, että mulla on vissiin kroonista poskiontelontulehdusta koko ajan päällä ja siitä tiedän nimenomaan mennä hakemaan antibioottikuurin kun alkaa hampaita särkeä. En viitsi värillisen rään takia koko ajan antibiootteja syödä niin tuo hammas- ja leukakipu on aika hyvä indikaattori että nyt vois olla aika taas. Joudun syömään kuurin kerran vuodessa tai parin vuoden välein.

Että jos käy lekurilla niin pyytää sitä samalla ultraamaan myös poskiontelot. Tuskin on sitä tässä tapauksessa, mutta aika helppo ja nopea tutkimus ainakin poissulkemiseksi.

Vierailija
14/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reikiä hampaissa?

Vierailija
15/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskuttelu?

Vierailija
16/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruksaat ja sun pterygoideuslihakset korvan tienoilla on jännittyneet. Voit venytellä niitä työntämällä alaleukaa irvistysasentoon eteenpäin, niin pitkälle kuin tulee. Voit myös hieroa niitä painelemalla korvanlehden takaa kallonpohjaa pitkin, siitä korvanlehden nipukan korkeudelta palttiarallaa.

Vierailija
17/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa on aika havainnollistava kuva missä ne lihakset sijaitsee: http://www.imd-leipzig.de/i/schaedel.jpg

Jos ne on oikein jumissa voi ruveta korva tai molemmatkin korvat soimaan.

Vierailija
18/18 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset