Miksi ei saa sanoa ääneen, että kotiäideillä on helpompaa?
Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:23"]
Kotiäitinä oli ihanaa, nautin joka vuodesta. Jaksoi ja egti tehdä terveellistä ruokaa päivittäin , sai ulkoilla paljon ja olla lasten kanssa. Ei se kyllä ole mitenkään verrattavissa työssäkäyvän äidin arkeen , mutta silti arvostan äitejä jotka laittavat muutamaksi vuodeksi uransa syrjään ja keskittyvät täysillä lapsiin. Olin 7 vuotta kotiäitinä kolmen lapsen kanssa. Menin töihin 10v sitten kun kuopuskin täytyi 3v. Hetkeäkään en ole katunut , että olin kotona.Ja mielstäni saa todellakin sanoa , että kotona on helpompaa koska niinhän se on.
[/quote]
Jaa. Niin ehkä sulle. Miten sä voit mitätöidä muitten omat kokemukset asiasta? Ei kaikki ole samaa mieltä. Jotkut kokee että töissä on helpompaa. Ei tähän ole mitään "näin se on!"-vastausta. Nää on kokemuksiin pohjautuvia mielipiteitä.
Ap sohaisit ampiaispesää! Äkäiset kotiäidit älähtivät! Tietävät itsekin olevansa turhakkeita.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:17"]
Se kotonaolo ei ole lepäilyä ja naisten työllisyysaste on sama kuin miesten, vaikka naiset hoitavat lähes aina pienet lapset. Miehet ovat työvoiman ulkopuolella yleensä ihan muista syistä.
[/quote]
No kun ne kotona olevat naiset luetaan työllisiksi vaikka ovat vuosia kotona. That's why. Tosiaan miljoona vuotta tehty lapsia. Kuka tahansa kouluttamaton osaa käkkiä kotona ja elatuskin tulee yhteiskunnalta/mieheltä jos sellainen on. Nykyäänhän edes sellaista ei tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:12"]Mietittekö te kotiäidit (tilanne, jossa naisella ei paljon omaa varallisuutta), miten stressaavaan asemaan asetatte miehenne, kun joutuvat olemaan perheen ainoita elättäjiä teidän leikkiessä kotona lasten kanssa? Mies joutuu paiskimaan niska limassa töitä ja huolehtimaan, mitä käy jos hän vaikka sairastuu tai jää työttömäksi. Miekin voi haluta jäädä kotiin, mutta eihän se usein teille käy, koska haluatte itse lepäillä kotona.
[/quote]
No eipä passannut miehen jäädäkään tosipaikan tullen kotiin, jotta olisin päässyt tienaamaan (mieheen nähden moninkertaisesti). En silti halunnut viedä alle 2-vuotiasta hoitoon, joten siinähän köyhäiltiin. Vaan eipä köyhäillä enää!
Samaa mieltä, kuin moni työssäkäyvä tuolla aiemmin. Kotona lasten kanssa oli huomattavasti raskaampaa. Vaikka eipä töissäkään paljon taukoja ole, hikisesti ehtii syömään, mutta silti koen elämän nyt helpommaksi. Välillä harmittaa vaan lasten puolesta, kun eivät päiväkodissa olemisesta suoranaisesti nauti:(
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:12"]
Mietittekö te kotiäidit (tilanne, jossa naisella ei paljon omaa varallisuutta), miten stressaavaan asemaan asetatte miehenne, kun joutuvat olemaan perheen ainoita elättäjiä teidän leikkiessä kotona lasten kanssa? Mies joutuu paiskimaan niska limassa töitä ja huolehtimaan, mitä käy jos hän vaikka sairastuu tai jää työttömäksi. Miekin voi haluta jäädä kotiin, mutta eihän se usein teille käy, koska haluatte itse lepäillä kotona.
[/quote]
No joo, ikävä palauttaa sut maanpinnalle, mut useimmat miehet eivät tosiaan tee niska limassa töitä, vaan heillä on ihan tessin mukainen työaika, jota ei itse asiassa edes saa ylittää useimmissa työpaikoissa. Ja useimmat perheet pärjäävät hyvin, useimmilla on jo säästöjä ja varallisuutta varattuna näille ajoille, koska lapsia tehdään nykyään suunnitellusti. Itse asiassa, jos kotiin jääneellä puolisolla on pieni palkka ja perheessä useampia lapsia, ei perheen kokonaistilanne taloudellisesti edes parane jos puoliso menee töihn, kun palkasta vähenneetään verojen lisäksi lasten päivähoitokulut sekä työssäkäyntikulut.
Sitäpaitsi, nykyisen kotihoidontuen uudistusten ansiosta mies ja nainen jakavat kotihoitoajan puoliksi vanhempainvapaan jälkeen. Tästä vuodesta lähtien miehen oikeus jäädä kotiin on lailla turvattu, itse asiassa perhe ei enää edes voi valita toisin vaikka haluaisikin, että pelkästään äiti hoitaa lasta kotona.
Mut pakko kysyä, että missä maailmassa elät, kun sulle näyttää tämä perhe-elämä olevan jotenkin niin vierasta maaperää? Onko sulla lapsia?
[/quote]
"Tästä vuodesta lähtien miehen oikeus jäädä kotiin on lailla turvattu, itse asiassa perhe ei enää edes voi valita toisin vaikka haluaisikin, että pelkästään äiti hoitaa lasta kotona"
Laitapa joku lähde? Milloin tullut voimaan?
[/quote]
Kelan sivuilta ei ainakaan löytynyt mitään.
kyllä niin saa sanoa, koska se on totta (been there, done that)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:21"]
Minun puolestani jokainen saa itse päättää, onko kotiäitinä vai töissä KUNHAN MIES SITTEN ELÄTTÄÄ. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse omien lasten hoitamisesta maksaa mitään tukea ikään kuin palkaksi. Ei kukaan maksa minullekaan siitä, että petaan oman sängyn, käyn suihkussa ja pyyhin pyllyni, kun käyn vessassa.
[/quote]
Hei, ei se kotihoidontuki ole mikään lomailuraha, vaan se on kehitetty säästämään yhteiskunnan rahoja. Päivähoito on voimakkaasti tuettu hoitomuoto, yksi lapsi maksaa kunnalle tuhat euroa kuussa. Tästä vanhemmat maksavat vain murto-osan.
Kun esimerkiksi kolmilapsisen perheen hoito maksaa kunnalle kolme tonnia, ja tästä vanhemmat maksavat vain pienen osan, niin useimpien työssäkäyvien maksamat verot eivät kata edes niitä kustannuksia, mitä päivähoito yhteiskunnalle maksaa.
[/quote]
Mutta työn arvo ei ole yksin työntekijän siitä saama palkka ja sen vaikutukset yhteiskuntaan ovat paljon laajemmat kuin edellä on ajateltu.
Mietittekö te kotiäidit (tilanne, jossa naisella ei paljon omaa varallisuutta), miten stressaavaan asemaan asetatte miehenne, kun joutuvat olemaan perheen ainoita elättäjiä teidän leikkiessä kotona lasten kanssa? Mies joutuu paiskimaan niska limassa töitä ja huolehtimaan, mitä käy jos hän vaikka sairastuu tai jää työttömäksi. Miekin voi haluta jäädä kotiin, mutta eihän se usein teille käy, koska haluatte itse lepäillä kotona.
[/quote]
No joo, ikävä palauttaa sut maanpinnalle, mut useimmat miehet eivät tosiaan tee niska limassa töitä, vaan heillä on ihan tessin mukainen työaika, jota ei itse asiassa edes saa ylittää useimmissa työpaikoissa. Ja useimmat perheet pärjäävät hyvin, useimmilla on jo säästöjä ja varallisuutta varattuna näille ajoille, koska lapsia tehdään nykyään suunnitellusti. Itse asiassa, jos kotiin jääneellä puolisolla on pieni palkka ja perheessä useampia lapsia, ei perheen kokonaistilanne taloudellisesti edes parane jos puoliso menee töihn, kun palkasta vähenneetään verojen lisäksi lasten päivähoitokulut sekä työssäkäyntikulut.
Sitäpaitsi, nykyisen kotihoidontuen uudistusten ansiosta mies ja nainen jakavat kotihoitoajan puoliksi vanhempainvapaan jälkeen. Tästä vuodesta lähtien miehen oikeus jäädä kotiin on lailla turvattu, itse asiassa perhe ei enää edes voi valita toisin vaikka haluaisikin, että pelkästään äiti hoitaa lasta kotona.
Mut pakko kysyä, että missä maailmassa elät, kun sulle näyttää tämä perhe-elämä olevan jotenkin niin vierasta maaperää? Onko sulla lapsia?
[/quote]
Eihän tuo vielä ole tullut voimaan. Tietääkseni siitä ei ole edes lopullista päätöstä tehty?
Minun mieheni jaksoi aina kuittailla, kuinka kotiäideillä on helppoa. Hän töissään painoi nappia ja odotti koneen tekevän työn sillävälin, kun itse hörppi kahvia ja soitteli kotiin kuinka menee. Aina kuulemma valitin turhasta.
No kävipä niin, että mies lomautettiin määrittelemättömäksi ajaksi ja minäpä päätin käyttää tilaisuuden hyväkseni. Lähdin opiskelemaan ja jätin isän kotiin vauvan ja taaperon kanssa.
Ei mennyt kuin pari kuukautta ja mies pyyteli anteeksi. Oli tosin nauttinut olostaan, mutta kutsui työpaikkaansa siitälähtien lomaosakkeeksi :D
Voi luoja te olette TYHMIÄ! Kysykääpä keneltä tahansa ekonomistilta mitä meidän yhteiskunnan taloudelle kävisi jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiaita kersojaan olettaen, että se niin ihana valtio maksaa heille siitä hyvästä. Väitti täällä on oikeasti tyhmää porukkaa. Parempi ehkä onkin, että AV-palstan ämmät ovat siellä kotona ikuisesti.
Mulla on töissä ollessani päiväkodissa 4 "omahoidettavaa" lasta.
Nyt olen ollut 5 vuotta kotona ja niitä ihan omia hoidettavia on 4, kaikki vielä alle kouluikäisiä. 5v. , 3v. ja 4kk kaksoset. Piti pitkän pohdinnan jälkeen meille tulla se kolmas ja viimeinen lapsi, mutta tulikin kaksoset, hups. Ihaniahan he ovat ja pätkääkään ei kaduta, mutta on tämä kyllä suoraan sanottuna nyt helvetin rankkaa.
Kuuna päivänä en voi verrata työpäiviin rankkuudessaan tätä kotona olemista. Hoidan lapset, teen ruoan, siivoan, pyykkään, kuskaan kerhoon ja puistoon. Lapset nousee kuudelta ylös ja sitä hullunmyllyä kestää yhtä soittoa iltakasiin. Vauvat ovat eri rytmissä vielä kuin isommat, joten yhtään taukoa ei ole, ei myöskään ruokataukoa. Mies on kotona viideltä. Kyllä siinä hymy on vähän kireässä kun näiden neljän mussukan kanssa nyt ilmojen viilennyttyä ja kurakelien saavuttua aletaan tekemään lähtöä pihalle. Tai tullaan kotiin kun kaikilla on nälkä samaan aikaan, tai kun laitan puolta porukkaa päikkäreille jne. 2 lapsista ei syö itse, 1 opettelee kuivaksi ja kaksi on vaipoissa jne. Jossain välissä pitäisi lennättää tiskit koneeseen, pestä pyykit ja tehdä ne 2 lämmintä ateriaakin päivässä.
Kyllä mulle tuntuisi nyt lomalta jos olisin töissä. Siellä sentään ruoka tulee valmiina, käy siivoaja, on tauko ja lapset pukevat itse. On apukäsiä ja aikuista seuraa.
Mutta nämä ovat näitä elämän valintoja. Nyt hoidan mieluummin omia lapsiani. Tuntuisi aivan hullulta pistää omat hoitoon vieraalle ja hoivata päivät pitkät muiden lapsia!
Pienet lapset eivät todellakaan kuulu kodin ulkopuoliseen hoitoon. Valtion pitäisi enemmän tukea äitien ja isien olemista kotona lasten kanssa. Useissa tutkimuksissa on tuotu esiin miten varhaisessa vaiheessa isoon lapsiryhmään meno vaikuttaa lapsen kehitykseen haitallisesti. Lapset eivät tarvitse sosiaalistumista pieninä, eivätkä opetusta siitä, miten äidin ja isin pitää itse hankkia joka pennonen. Nämä he ehtivät kyllä oppia myöhemmin.
Pieni lapsi tarvitsee katkeamatonta suhdetta muutamaan läheiseen ihmiseen, hoitoa, huolenpitoa, huomiota ja rakkautta jota on tarjolla lapslle, ilman että hänen täytyy jo hyvin pienenä taistella siitä.
Seuraukset varhaisesta hoitoon menemisestä voivat maksaa yhteiskunnalle myöhemmässä vaiheessa merkittävästi.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:12"]Mietittekö te kotiäidit (tilanne, jossa naisella ei paljon omaa varallisuutta), miten stressaavaan asemaan asetatte miehenne, kun joutuvat olemaan perheen ainoita elättäjiä teidän leikkiessä kotona lasten kanssa? Mies joutuu paiskimaan niska limassa töitä ja huolehtimaan, mitä käy jos hän vaikka sairastuu tai jää työttömäksi. Miekin voi haluta jäädä kotiin, mutta eihän se usein teille käy, koska haluatte itse lepäillä kotona. [/quote] No eipä passannut miehen jäädäkään tosipaikan tullen kotiin, jotta olisin päässyt tienaamaan (mieheen nähden moninkertaisesti). En silti halunnut viedä alle 2-vuotiasta hoitoon, joten siinähän köyhäiltiin. Vaan eipä köyhäillä enää! Samaa mieltä, kuin moni työssäkäyvä tuolla aiemmin. Kotona lasten kanssa oli huomattavasti raskaampaa. Vaikka eipä töissäkään paljon taukoja ole, hikisesti ehtii syömään, mutta silti koen elämän nyt helpommaksi. Välillä harmittaa vaan lasten puolesta, kun eivät päiväkodissa olemisesta suoranaisesti nauti:(
[/quote]
Näin se on. Ei ne miehet halua jäädä kotiin, että turha esittää asiaa siltä kannalta, että miehiltä riistetään tässä nyt jotain
Lapsille on oma koti paras hoitopaikka. Sitä ei voi kukaan kiistää, ellei ole jostain erityisestä ongelmallisena tilanteesta kyse. Ihailen tuollaisia vanhempia, jotka valitsee mielummin köyhäilyn ja lasten hyvinvoinnin!
Juu koko katras päiväkotiin yhteiskunnan varoilla mahdollistettuun hoitoon. Ja 10v aukko cvssä takaa roikkumisen työkkärissä pretty much for ever. Koulupaikkakaan ei irtoa kun onniin pienet lapset.
että kaikkea hyvää elmässäsi ap. Painanyt sinä edes töitä kun se eivaanole itsestäänselvyys. Parempi olis jättää kaikkikapset tekemättä, apkuka sittentekee verorahaa tulevaisuuden yhteiskuntaan.
Eiköhön se tubikin saa muutamat säästökuurit ahettua läpi kun luottoluokitus tippui. Päättäjät toilailee ja kaikinheikoin kansanosa maksaa. Hyväsuomi.
En tiedä, mitä adhd lapsia teillä on, mutta kotona oli ihanan leppoisaa. Sai nukkua pidempään, tehdä rauhassa aamupalaa, ennen lounasta kotitöitä, melkein joka päivä leivoin, kun oli niin tylsää ja kaipasin tekemistä. Joka päivä ulkoiltiin lasten kanssa, nähtiin kavereita ja muuta. Kerran viikossa tehtiin jotain spesiaalia kuten mentiin leffaan tai Heurekaan. Nyt töissä olen ihan poikki kun kuitenkin aamupalat ja päivälliset ja iltapalat pitäisi tehdä ja joskus jotain kivaakin.
On se jännä että työssäkäyvät äidit aina syyttelevät kotiäitejä laiskoiksi kotona makailijoiksi... Mistä tuo johtuu? Huonosta omatunnostako? Mulle ainakin pari ystävää sanonut suoraan että ihailee sitä kuinka jaksan touhuta lasteni kanssa ja olla "vain" kotona. Myönsivät suoraan että heillä itsellä ei pää kestänyt kotona oloa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:43"]
En tiedä, mitä adhd lapsia teillä on, mutta kotona oli ihanan leppoisaa. Sai nukkua pidempään, tehdä rauhassa aamupalaa, ennen lounasta kotitöitä, melkein joka päivä leivoin, kun oli niin tylsää ja kaipasin tekemistä. Joka päivä ulkoiltiin lasten kanssa, nähtiin kavereita ja muuta. Kerran viikossa tehtiin jotain spesiaalia kuten mentiin leffaan tai Heurekaan. Nyt töissä olen ihan poikki kun kuitenkin aamupalat ja päivälliset ja iltapalat pitäisi tehdä ja joskus jotain kivaakin.
[/quote]
Oletko yksinhuoltaja?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:40"]
Voi luoja te olette TYHMIÄ! Kysykääpä keneltä tahansa ekonomistilta mitä meidän yhteiskunnan taloudelle kävisi jos kaikki äidit jäisivät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiaita kersojaan olettaen, että se niin ihana valtio maksaa heille siitä hyvästä. Väitti täällä on oikeasti tyhmää porukkaa. Parempi ehkä onkin, että AV-palstan ämmät ovat siellä kotona ikuisesti.
[/quote]
Joo, av-kotimammat luulee olevansajotainn suuria sankareita, kun jäävät kotiin, vaikka todellisuudessa ovat yhteiskunnalle pelkkiä kulueriä. Piste. Talouden ymmärtäminen on liian monimutkaista yksinkertaisen kotimamman pienelle päälle.
[/quote]
[/quote]
Multa on mennyt ohi, onko kotihoidontuen uusituksesta jo tehty päätös? Miten menee käytännössä?