Miksi ei saa sanoa ääneen, että kotiäideillä on helpompaa?
Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!
Kommentit (179)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:18"]
Kaverini on kotiäiti ja valittaa, että joutuu heräämään joka päivä "tosi aikaisin". Kysyin sitten moneltako herää, niin vastasi, että klo 7. Itse herään klo 5.30, kun olen sairaalassa töissä ja vähän seitsemän jälkeen tulisi olla paikalla katsomassa valmiiksi päivän potilaat. Tuo on kyllä totta, että töitä on erilaisia ja niin on lapsiakin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotiäideillä on keskimäärin helpompaa kuin työssäkäyvillä äideillä. Työssäkäyvä kun hoitaa ne lapset ja kodin töiden lisäksi. Ihan turha myöskään syyllistää, ettei tulisi hyviä välejä lapsiin, vaikka käy töissä. Minä ainakin haluan opettaa lapsilleni työssäkäynnin mallin ja ettei raha kasva puussa, en että nainen voi lojua kotona miehen elätettävänä.
[/quote]
No, itse kirjoitin tossa aiemmin, että töissä on helpompaa kuin kotiäitinä. Ja ansaitsen kuitenkin töissä kaksi kertaa enemmän kuin mieheni (joka on keskipalkkainen) ja hoitovapaani rahoitettiin säästöilläni. Tätä on ehkä hoiva-alan pienipalkkaisen vaikea käsittää. Haluan opettaa lapsilleni, että uran ja äitiyden yhdistäminen on mahdollista ei joko-tai. Ja kyllä, lapsiin pystyy luomaan läheisemmän suhteen, kun niiden kanssa on vuosien ajan lähes koko niiden valveillaoloajan, se nyt on ihan selvä. Ei se etänä sieltä töistä käsin ihan samalla tavala hoidu.
Onhan se tavallaan helppoa..kotihommat tehdään kun keretään,siivotaan kun näyttää siltä/keretään. Ei paljoa aikatauluja,paitsi että ruoka pitää olla valmis tiettyinä aikoina,lapset pitää laittaa päikkäreille tiettynä aikana. Työssä oleva äiti pakkaa lapset päivähoito laukkuun varakamppeet ja joku muu hoitaa päivän lasta. Illalla hakee lapsen hoidosta ja kiireellä ruoka..jossain vaiheessa siivous ja pyykit..olen kokenut kummatkin,nautin tällä hetkellä vielä kotona olosta mutta töihin on jo ikävä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:18"]
Minä ainakin haluan opettaa lapsilleni työssäkäynnin mallin ja ettei raha kasva puussa, en että nainen voi lojua kotona miehen elätettävänä.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta tässä kysyn, kun useimmat ovat kotona alle kolmivuotiaiden kanssa, että miten sä sille taaperolle selität tän työssäkäynnin? Paljonko se alle kolmevuotias oikein tajuaa siitä mitä teet päivisin? Jos lapsi oppii, että vanhemmat käyvät töissä, vasta ollessaan esimerkiksi nelivuotias, niin onko tässä aiheutettu hänelle jo pysyvä asennevamma koko yhteiskuntaa kohtaan?
Kotiäideillä on helpompaa kuin kenellä? Olen töissä ja minulla on nyt helpompaa kuin kotiäitinä ollessa.
kukaan ei pakota kotiäidiksi.
jos haluaa lapsia niin se on oma valinta. jos valitsee lapset niin on turha ruikuttaa siitä että on rankkaa koska lasten haluaminen on oma valinta ja lapset ovat rikkaus että niitä on olemassa. jos todella haluaa lapsia niin sitten valitsee kaiken muun siihen liittyvän rankkuuden samalla.
nainen voi olla lapseton ja saada sen helpomman elämän. kukaan ei pakota hankkimaan lapsia.
Ensinnäkin yhteiskunnalle kalliimmaksi tulee maksaa kahden lapsen päiväkoti maksua, kuin kahdesta lapsesta kotihoidontukea. Toiseksi kyllä mulle ainakin haastavampaa on lasten hoito kotona kun työt ja lapsi. Suurin syy sille on, että töissä on tauot ja ylipäätään työt tuntuu omalta ajalta. Saan tehdä rauhassa töitäni ilman jatkuvaa keskeytystä.
Tällä hetkellä tosin olen hoitovapaalla töistä, mutta käyn nettilukiota samalla. Energiaa saan siitä, että isompi lapseni on 3x viikko 3h kerhossa ja pienemmän saan silloin nukkumaan. Isompi ei ole nukkunut päikkäreitä yli vuoteen, joten oikeastaan aikaa ilman lapsia on ollut ennen tätä kertoa, vain tunti pari illalla ennen nukkumaan menoa.
Mutta mä tykkään olla kotona lasten kanssa. Tunnen itseni ahkerammaksi, kuin töissä. Ja lapset pitää liikunnastani ja ulkoilustani huolta :)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:17"]
Jos ja kun kotiäitiyden hoitaa kunnialla, niin se käy työstä. Kun huolehtii lapselle riittävästi virikkeitä, leikkikavereita, hyvän päivärytmin ja riittävästi liikuntaa, niin siinä se aika menee. Ihan kuin päiväkodissa niillä hoitajilla, joiden työtä kukaan tuskin väittää lomailuksi. Meillä oli joka päivä useampi lapsi omien lisäksi pyörimässä, ja olihan se ihanaa aikaa. Mutta, töissä on kyllä helpompaa. Ei tarvitse olla samalla lailla emotionaalisesti läsnä koko ajan, ennakoida toisten tarpeita, huolehtia turvallisuudesta ja selvitellä lasten välisiä toistuvia ja jatkuvia pieniä ristiriitoja.
Ihmettelen tätä joidenkin kovaa halua vähätellä sitä, että joku kasvattaa ja hoitaa itse lapsensa. Se on yhteiskunnalle edullista ja lapselle hyväksi. Useimmilla naisilla ei sitäpaitsi ole mitään uraa, vaan he tekevät ihan tavallista työtä. Ei ketään hyödytä kilpailu siitä, kenellä tässä on rankinta. Ei elämän pointti ole vaan sinnitellä päivästä toiseen elämäänsä vihaten. Toivon että jokainen saa elää elämänsä niin, että voi olla onnellinen. Silloin ei ole tarvetta tuollaiselle takakireälle ilkeilylle, mitä ap tässä aloituksessa harrastaa.
[/quote]
Minun puolestani jokainen saa itse päättää, onko kotiäitinä vai töissä KUNHAN MIES SITTEN ELÄTTÄÄ. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse omien lasten hoitamisesta maksaa mitään tukea ikään kuin palkaksi. Ei kukaan maksa minullekaan siitä, että petaan oman sängyn, käyn suihkussa ja pyyhin pyllyni, kun käyn vessassa.
[/quote]
Mutta sitten yhteiskunta maksaa lapsen hoidon päiväkodissa ja kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin kotihoidontuki.
Minun puolestani jokainen saa itse päättää, onko kotiäitinä vai töissä KUNHAN MIES SITTEN ELÄTTÄÄ. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse omien lasten hoitamisesta maksaa mitään tukea ikään kuin palkaksi. Ei kukaan maksa minullekaan siitä, että petaan oman sängyn, käyn suihkussa ja pyyhin pyllyni, kun käyn vessassa.
[/quote]
Hei, ei se kotihoidontuki ole mikään lomailuraha, vaan se on kehitetty säästämään yhteiskunnan rahoja. Päivähoito on voimakkaasti tuettu hoitomuoto, yksi lapsi maksaa kunnalle tuhat euroa kuussa. Tästä vanhemmat maksavat vain murto-osan.
Kun esimerkiksi kolmilapsisen perheen hoito maksaa kunnalle kolme tonnia, ja tästä vanhemmat maksavat vain pienen osan, niin useimpien työssäkäyvien maksamat verot eivät kata edes niitä kustannuksia, mitä päivähoito yhteiskunnalle maksaa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:03"]
Täällähän saa isot yläpeukut kun joku kehuu miten kiva on olla kotona miehen rahoilla. Kuka näitä yläpeukkuja heittää? Onko tämä palsta tosiaan täynnä miesten elättejä? Itse luulin jo että se olisi historiaa ja jäänyt 50-luvulle.
[/quote]
Joo, vähän kaksinaismoralistista vaatia tasa-arvoa, kun itse kuitenkin elää miehen rahoilla. Kuinkakohan moni kotiäiti olisi itse valmis elättämään kotiin lapsia hoitamaan jäävää miestään? Yleensähän koti-isiä pidetään ihan luusereina ja tossukoina.
[/quote]
Jokainen perhe päättäköön itse. Tasa-arvoa sellaiset ratkaisut ei sulje pois, eikä tulekaan sulkea. Kaikki tietää itse parhaiten mikä toimii oman perheen kohdalla.
Miksi vielä vuonna 2014 Suomessa oletetaan, että nainen on kotona miehen tai yhteiskunnan loisena. Eikö nainen voi olla hoitamassa lapsia kotonaan myös oman varallisuutensa turvin? Pidetäänkö naisia edelleen jotenkin toisen luokan kansalaisena, holhottavana elättinä? Tämä kannanotto ei tarkoittanut sitä, etteikö miehenkin tulisi kantaa kortensa kekoon lasten ja perheen elatukseen, mutta YLLÄRI: naisellakin voi olla rahaa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:27"]
Onhan se tavallaan helppoa..kotihommat tehdään kun keretään,siivotaan kun näyttää siltä/keretään. Ei paljoa aikatauluja,paitsi että ruoka pitää olla valmis tiettyinä aikoina,lapset pitää laittaa päikkäreille tiettynä aikana. Työssä oleva äiti pakkaa lapset päivähoito laukkuun varakamppeet ja joku muu hoitaa päivän lasta. Illalla hakee lapsen hoidosta ja kiireellä ruoka..jossain vaiheessa siivous ja pyykit..olen kokenut kummatkin,nautin tällä hetkellä vielä kotona olosta mutta töihin on jo ikävä.
[/quote]
Useimmissa perheissä se mieskin osallistuu noihin asioihin. Vai oikeastiko työssä käyvät äidit vievät ja hakevat lapset hoidosta, siivoavat, tekevät ruuat, käyvät kaupassa ja hoitavat nämä asiat yksin? Jos ei nyt yksinhuoltajia lasketa mukaan.
kotiäitiys oli kyllä rankempaa, kuin se että laspet on koulussa+päiväkodissa ja minä töissä :D paljon vähemmän selviteltäviä riitoja, vähemmän siivottavaa ja kokattavaa kun ei olla kotona päivisin.
Minä olen ollut neljän lapsen äitinä sekä kotona, että töissä, ja tottakai töissä ollessa on helpompaa. On aikuista seurasta, saa syödä rauhassa, välillä istahtaa, on kivat työkaverit, saa aamuisin luvan kanssa laittautua ja pääsee vaihtamaan maisemaa. Erityisesti miehen ollessa pidemmillä työmatkoilla kotona on tosi paljon rankempaa kuin töissä. Töissä ollessa kun päiväkoti kantaa osavastuunsa lasten hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:00"]
Kotiäideille tulee paha mieli. Itsekin tietävät että kotiäityis on helppoa, kuin lomaa. Työssäkäyvät äidit hoitavat kodin siinä missä kotiäiditkin.
[/quote]
Kun ei se ole se KOTI minkä vuoksi kotiin jäädään, lapsi rakas. :) Ei kukaan jää sinne kotiinsa hoitamaan pyykinpesukonetta ja pesemään lattioita ja vaihtamaan kukkiin multaa, vaan hoitamaan omaa lastaan.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:10"]
Voih, kyllä mulla oikeesti on nyt helpompaa, kun käyn töissä ja pyöritän päiväkotirumbaa, sen sijaan että hoitaisin lapsia kotona. Se jatkuva kerhottaminen ja oman itsensä taka-alalle jääminen ei ole helppoa monta vuotta putkeen. Mutta nää "kotiäitinä on niin helppoa" on yleensä näitä, joiden on "pakko" palata töihin heti vanhempainvapaan jälkeen ja joilla ei ole mitään käsitystä, miltä se kotiäitiys tuntuu vuosien elämyksenä. Ja vaikka opiskelin hoitovapaalla ja palasin sitten entistä pätevämpänä hyväpalkkaiseen akateemiseen vakiduuniini, niin helppoa se kotiäitiys ei ainakaan mulle ollut, mutta onneksi niistä vuosista kuitenkin palkitaan läheisinä suhteina omiin lapsiin, joten en voi sanoa, että katuisin ;)
[/quote]
Tämä täälläkin! Aloittajalla ei taida olla lapsia kun kirjoittaa että varmasti lasten kanssa voi joskus olla rankkaakin
Hän tietäisi paremmin jos lapsia olisi
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:17"]
Jos ja kun kotiäitiyden hoitaa kunnialla, niin se käy työstä. Kun huolehtii lapselle riittävästi virikkeitä, leikkikavereita, hyvän päivärytmin ja riittävästi liikuntaa, niin siinä se aika menee. Ihan kuin päiväkodissa niillä hoitajilla, joiden työtä kukaan tuskin väittää lomailuksi. Meillä oli joka päivä useampi lapsi omien lisäksi pyörimässä, ja olihan se ihanaa aikaa. Mutta, töissä on kyllä helpompaa. Ei tarvitse olla samalla lailla emotionaalisesti läsnä koko ajan, ennakoida toisten tarpeita, huolehtia turvallisuudesta ja selvitellä lasten välisiä toistuvia ja jatkuvia pieniä ristiriitoja.
Ihmettelen tätä joidenkin kovaa halua vähätellä sitä, että joku kasvattaa ja hoitaa itse lapsensa. Se on yhteiskunnalle edullista ja lapselle hyväksi. Useimmilla naisilla ei sitäpaitsi ole mitään uraa, vaan he tekevät ihan tavallista työtä. Ei ketään hyödytä kilpailu siitä, kenellä tässä on rankinta. Ei elämän pointti ole vaan sinnitellä päivästä toiseen elämäänsä vihaten. Toivon että jokainen saa elää elämänsä niin, että voi olla onnellinen. Silloin ei ole tarvetta tuollaiselle takakireälle ilkeilylle, mitä ap tässä aloituksessa harrastaa.
[/quote]
[/quote]
Mutta sitten yhteiskunta maksaa lapsen hoidon päiväkodissa ja kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin kotihoidontuki.
[/quote]
Sinun logiikallasi kaikkien äitien tulisi jäädä kotiin, kun sehän suorastaan säästää yhteiskunnan rahoja! Oletko vähän hölmö? Se hoitaja hoitaa siellä tarhassa aika montaa lasta, kun monilla suomalaisilla on vain yksi tai kaksi lasta. Jos on oikeasti todella suuri perhe, voi kotiin jääminen olla järkevääkin. Tämäkään ei kuitenkaan kuulu yhteiskunnalle, koska ei kukaan ole pakottanut hankkimaan niin montaa lasta. Kotiäitiyden ongelma on juuri se, että monesti äiti putoaa täysin työelämästä, eikä töihin siis palata, vaikka lapset jo kouluikäisiä.
Olen töissä hallissa. Palkkani on 2.200 euroa, kunnallisveroa maksan 340 euroa. Maksan hoitomaksuja kahdesta lapsesta yhteensä n. 200 euroa eli panokseni on 540 euroa. Kuitenkin kahden lapsen päivähoito maksaa tarhan tiedotteen mukaan 2300 euroa kuukaudessa.
Tulisi kyllä kunnalle halvemmaksi, jos hpitaisin lapset kotona, mutta en jaksa sitä rumbaa. Nyt vien lapset aamulla tarhaan, haen heidät viiden jälkeen, ollaan pihalla, sitten iltaruoka, pesut ja nukkumaan. Loma-ajan jälkeen on ihana palata töihin. Se on lepoa.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:03"]
Täällähän saa isot yläpeukut kun joku kehuu miten kiva on olla kotona miehen rahoilla. Kuka näitä yläpeukkuja heittää? Onko tämä palsta tosiaan täynnä miesten elättejä? Itse luulin jo että se olisi historiaa ja jäänyt 50-luvulle.
[/quote]
Sulle jäi varmaan epäselväksi, että kun perheessä on lapsi, niin yleensä se perheessä asuva mies on lapsen isä. Raha joka menee ruokaan ja sähköön ja asumiseen ja vaatteisiin menee miehen oman lapsen kasvuun ja kehitykseen. En ole vielä tavannut miestä, jonka mielestä olisi jotenkin kamalaa, että hän ostaa omalle lapselleen maitoa ja leipää ja kengät ja pamperseja. Lapsen hyvinvointi on yhteinen asia, sellainen ajatus että miehen pitäisi jatkaa sitä poikamieselämää perheestä huolimatta, on aivan kivikautinen ja loukkaa miehiä.
Totta kai saa sanoa, koska näinhän asia on! Ei kukaan haluaisi jäädä kotiin vaille tuloja ja mitään, jos se ei edes tuntuisi helpommalta ja mukavammalta kuin työelämä.
Sama juttu kuin esim. pettämisen kanssa. Totta kai se tekee todella hyvää. Eihän kukaan muuten tekisi sitä, kun riskit ovat niin suuret, parisuhteen, perheen ja maineen menettäminen, ja tavallista seksiä saa kotoaankin!