Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei saa sanoa ääneen, että kotiäideillä on helpompaa?

Vierailija
11.10.2014 |

Huvittaa facebookissakin pari kaveria, joilla tiedoissa työn kohdalla "Kotiäiti yrityksessä koti". Ei helkkari... Ei omien lasten hoitaminen ole AMMATTI! Varmasti lasten kanssa on välillä rankkaakin, mutta ei niitä lapsia ole pakko hankkia. Sitten jos taas lapsia päättää tehdä, pitäisi niistä ihan itse pystyä huolehtimaan. Ei kuulu yhteuskunnalle ja veronmaksajille, jos joku jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan, ihan samoin kuin ei kuulu kotityöt tai lemmikin hoitokaan. Kyllä sen toisen työssäkäyvän vanhemman tulisi elättää sitten kotiin jäävä vanhempi, eikä yhteiskunnan maksaa mitään kotihoidontukia. Valitettavasti töihin paluukaan ei monen kotona vietetyn vuoden jälkeen ole niin helppoa. Kotiäideiksi ryhtyvät ovat monesti vain laiskoja, kotona pääsee helpommalla. Sitten kateellisena haukutaan uraäitejä, etteivät muka välitä lapsistaan. Kotimammat eivät tajua, että juuri ne paljon veroja maksavat uraäidit mahdollistavat heidän kotona makoilunsa. Kotiäidit töihin veroja maksamaan ja lapset tarhaan!

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan typerää keskustella siitä hoitaako joku toisten verovaroin lapsiaan kotona. Kotihoidontuki on tosi pieni ja töissä käydessä tulee maksettua veroja. Mitä väliä sillä on missä elämän vaiheessa saa niistä maksamistaan veroista hyödyn? Olen itse ollut töissä 16 vuotiaasta opiskelujen ohessa ja myöhemmin yliopistosta valmistuttuani kokopäiväisesti. Eli maksoin veroja pitkään ennen lapsia. Kahden lapsen hoitovapaan jälkeen olin välissä töissä ja kolmatta hoidan taas kotona. Mielestäni olen panokseni veroihin antanut ja voin hyvin saada jotain yhteiskunnalta takaisin. Meinaatteko et työttömän lapset ei saisi mennä kouluun, joka kustannetaan myös veroilla? Meinaatteko että julkisesta terveydenhuollosta saisi hoitoa vain tarpeeksi veroja maksavat? Asioita ei voi ajatella noin yksinkertaisesti. Mieheni palkka on myös niin suuri, että meidän taloudessa maksetaan veroja ihan tarpeeksi. Ja minua odottaa vakituinen työ hoitovapaan jälkeen. Maksan silloinkin veroja. Meillä lapset käyttää yksityisiä lääkäripalveluita. En silti keuhkoa miten joku on ottamatta vakuutuksen lapsilleen ja tuhlaa yhteiskunnan varoja käymällä julkisella lääkärillä... Jokainen saa varmasti osansa veroeuroista! Ja kokeillut olen kumpaakin - hoitaa lapsia kotona ja käydä töissä + lapset olivat tarhassa. Molemmissa on omat huolensa. Mutta kai jokainen ymmärtää että kotona kotiäiti vie lapset ulos 2x päivässä, keksii tekemistä lapsille eri muodoissa, siivoaa leikkien jäljet, laittaa 4x syömiset pöytään, on läsnä lapsille koko päivän ilman toista aikuista. Ei sitä voi verrata lomaan tai viikonloppuun, jolloin molemmat vanhemmat on kotona ja vastuu hommista jaetaan.

Vierailija
82/179 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt mitään mutta minusta pohjanoteeraus on kun toiminimi hieroja kutsuu itseään toimitusjohtajaksi..!!!! :D :D :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 00:09"]

Etkö tajua, että se äidin tekemän työn arvo on paljon suurempi yhteiskunnalle kuin äidin saama palkka. Yrityksethän maksavat paljon veroja tuloksestaan ja se tulos syntyy nimenomaan työntekijöiden tekemästä työstä. Olet aika tyhmä, jos oikeasti luulet, että talous toimii noin yksinkertaisesti. Miksiköhän poliitikot sitten lyhensivät kotihoidontukea, jos se muka tuottaa säästöjä? Katsos, kun oikeasti näin on vain sinun pienen pääsi sisällä. 

[/quote]

Sen äidin työnhän tekee sijainen. Itse asiassa, äitiyslomat ovat naisvaltaisilla aloilla erittäin tärkeä reitti, jota kautta valmistuneet pääset työuraansa kiinni. Meillä on lama ja massatyöttömyys, yhdenkään firman ei taatusti tarvitse kärsiä siitä, etteikö sijaisiksi saada työvoimaa.

Kaikki hallituksen päätökset eivät ole yhteiskunnallisesti järkeviä. Kotihoidontuen uudistus on siksi niin kiistelty, että se tulee kunnille kalliiksi. Se syö sitä arvokasta verotulopottia, jolle jo nyt on liikaa käyttäjiä. Laitoshoito, jota päivähoito on, on kallista ja byrokraattista. Sitä pyritään purkamaan ihan kaikilla osa-alueilla, vanhushoidossa, vammaispuolella, mt-puolella. Ainoastaan lasten laitoshoitoa ollaan lisäämässä, mikä huolettaa monia, ja nimenomaan siksi että se on niin kallista.

Etkö ole seurannut uutisointia? Tässä yksi linkki.

http://yle.fi/uutiset/kotihoidontuen_lyhentaminen_tulisi_kunnille_kalliiksi/5076832

[/quote]

Jotkut kunnat, joissa paljon kouluttamattomia pienipalkkaisia naisia kotona varmasti häviävätkin. Sitten taas isoissa kaupungeissa naisilla parempi koulutus ja isommat tulot, jolloin päästään monesti plussalle. Lisäksi ei voi miettiä vain kuntien taloutta vaan ajatella kokonaisuutta. Et voi todellakaan ajatella, että se sijainen tekisi työt ja maksaisi verot ikään kuin sinun puolestasi. Että oikeastaan olet ihan enkeli, kun "lahjoitat" työpaikkasi vähäksi aikaa jollekin sijaiselle... Et taida nyt ollenkaan tajuta, että työ on se, mikä on arvokasta, raha on vain tapa osoittaa, minkä arvoista mikäkin työ on, kuinka tärkeää, kuinka paljon arvostetaan. Jos sinä olet kotona pois työelämästä, työtä tehdään vähemmän.

Vierailija
84/179 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni harvinaisesta sairaudesta kärsivä muksu. Vesipää, kehitys loppu ja taantuminen alkoi 2 veenä.. Limanimut yms... Veis kuulemma terveen lapsen aamusin hoitoon ja ois päivät töissä paljon mieluummin, mut en kyl usko ku kotona on niiiin paljon helpomaa...

Vierailija
85/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäideille tulee paha mieli. Itsekin tietävät että kotiäityis on helppoa, kuin lomaa. Työssäkäyvät äidit hoitavat kodin siinä missä kotiäiditkin.

Vierailija
86/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin otan ihan vitsinä tuo facebookiin ilmoitetun kotiäiti-ammattinimikkeen. Ei kannata olla niin tiukkapipoinen.

Vierailija
87/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän saa isot yläpeukut kun joku kehuu miten kiva on olla kotona miehen rahoilla. Kuka näitä yläpeukkuja heittää? Onko tämä palsta tosiaan täynnä miesten elättejä? Itse luulin jo että se olisi historiaa ja jäänyt 50-luvulle.

Vierailija
88/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:03"]

Täällähän saa isot yläpeukut kun joku kehuu miten kiva on olla kotona miehen rahoilla. Kuka näitä yläpeukkuja heittää? Onko tämä palsta tosiaan täynnä miesten elättejä? Itse luulin jo että se olisi historiaa ja jäänyt 50-luvulle.

[/quote]

Joo, vähän kaksinaismoralistista vaatia tasa-arvoa, kun itse kuitenkin elää miehen rahoilla. Kuinkakohan moni kotiäiti olisi itse valmis elättämään kotiin lapsia hoitamaan jäävää miestään? Yleensähän koti-isiä pidetään ihan luusereina ja tossukoina.

Vierailija
89/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih, kyllä mulla oikeesti on nyt helpompaa, kun käyn töissä ja pyöritän päiväkotirumbaa, sen sijaan että hoitaisin lapsia kotona. Se jatkuva kerhottaminen ja oman itsensä taka-alalle jääminen ei ole helppoa monta vuotta putkeen. Mutta nää "kotiäitinä on niin helppoa" on yleensä näitä, joiden on "pakko" palata töihin heti vanhempainvapaan jälkeen ja joilla ei ole mitään käsitystä, miltä se kotiäitiys tuntuu vuosien elämyksenä. Ja vaikka opiskelin hoitovapaalla ja palasin sitten entistä pätevämpänä hyväpalkkaiseen akateemiseen vakiduuniini, niin helppoa se kotiäitiys ei ainakaan mulle ollut, mutta onneksi niistä vuosista kuitenkin palkitaan läheisinä suhteina omiin lapsiin, joten en voi sanoa, että katuisin ;)

Vierailija
90/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:03"]

[/quote]

Joo, vähän kaksinaismoralistista vaatia tasa-arvoa, kun itse kuitenkin elää miehen rahoilla. Kuinkakohan moni kotiäiti olisi itse valmis elättämään kotiin lapsia hoitamaan jäävää miestään? Yleensähän koti-isiä pidetään ihan luusereina ja tossukoina.

[/quote]

Kyllä mun kokemus on, että näitä koti-isiä palvotaan naisten keskuudessa sankareina, vaikkein lastenhoitamisen lisäksi päivästä kuluisi sekuntiakaan kotitöihin.

Vierailija
91/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi avautuminen varsinaisesti liittyi helppouteen? Perheitä, lapsia, ammatteja ja työpaikkoja on niin paljon erilaisia, että ei voi yleistää, että kotona on helppoa ja töissä vaikeaa. Lisäksi jokainen vielä kokee asiat omalla tavallaan, mikä on yhdelle helppoa, on toiselle raskasta, joten vertailu ei hyödytä ketään. 

Vierailija
92/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus..

Vierailija
93/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla kun ei oo oikeesti töitä eikä työpaikkaa minne palata niin helpompi olla kotiäiti kun työtön. Oisin mieluummin töissä kun kotoa, että se siitä... Ei lue fb:ssa kotiäiti enkä semmoseksi oo ikinä itteeni mieltänyt vaikka paljon oon lapsen kanssa kotona kökkinyt

Vierailija
94/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys ei tee kenestäkään parempaa vanhempaa vaikka nää itsestään hehkuttajat ovat vuosikausia sitä toitottaneet. Päin vastoin siellä kotona piilossa voi muhia kaikenlaiset ongelmat ja lapsille ei tosiaankaan aina turvallisin hoitomuoto!

Vierailija
95/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun kotiäitiyden hoitaa kunnialla, niin se käy työstä. Kun huolehtii lapselle riittävästi virikkeitä, leikkikavereita, hyvän päivärytmin ja riittävästi liikuntaa, niin siinä se aika menee. Ihan kuin päiväkodissa niillä hoitajilla, joiden työtä kukaan tuskin väittää lomailuksi. Meillä oli joka päivä useampi lapsi omien lisäksi pyörimässä, ja olihan se ihanaa aikaa. Mutta, töissä on kyllä helpompaa. Ei tarvitse olla samalla lailla emotionaalisesti läsnä koko ajan, ennakoida toisten tarpeita, huolehtia turvallisuudesta ja selvitellä lasten välisiä toistuvia ja jatkuvia pieniä ristiriitoja. 

Ihmettelen tätä joidenkin kovaa halua vähätellä sitä, että joku kasvattaa ja hoitaa itse lapsensa. Se on yhteiskunnalle edullista ja lapselle hyväksi. Useimmilla naisilla ei sitäpaitsi ole mitään uraa, vaan he tekevät ihan tavallista työtä. Ei ketään hyödytä kilpailu siitä, kenellä tässä on rankinta. Ei elämän pointti ole vaan sinnitellä päivästä toiseen elämäänsä vihaten. Toivon että jokainen saa elää elämänsä niin, että voi olla onnellinen. Silloin ei ole tarvetta tuollaiselle takakireälle ilkeilylle, mitä ap tässä aloituksessa harrastaa. 

Vierailija
96/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:14"]

Kotiäitiys ei tee kenestäkään parempaa vanhempaa vaikka nää itsestään hehkuttajat ovat vuosikausia sitä toitottaneet. Päin vastoin siellä kotona piilossa voi muhia kaikenlaiset ongelmat ja lapsille ei tosiaankaan aina turvallisin hoitomuoto!

[/quote]

Siis minkälainen vanhempi sä oikein oot, jos sun kanssa kotona ei oo turvallista?

Vierailija
97/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on kotiäiti ja valittaa, että joutuu heräämään joka päivä "tosi aikaisin". Kysyin sitten moneltako herää, niin vastasi, että klo 7. Itse herään klo 5.30, kun olen sairaalassa töissä ja vähän seitsemän jälkeen tulisi olla paikalla katsomassa valmiiksi päivän potilaat. Tuo on kyllä totta, että töitä on erilaisia ja niin on lapsiakin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kotiäideillä on keskimäärin helpompaa kuin työssäkäyvillä äideillä. Työssäkäyvä kun hoitaa ne lapset ja kodin töiden lisäksi. Ihan turha myöskään syyllistää, ettei tulisi hyviä välejä lapsiin, vaikka käy töissä. Minä ainakin haluan opettaa lapsilleni työssäkäynnin mallin ja ettei raha kasva puussa, en että nainen voi lojua kotona miehen elätettävänä.

Vierailija
98/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:00"]Kotiäideille tulee paha mieli. Itsekin tietävät että kotiäityis on helppoa, kuin lomaa. Työssäkäyvät äidit hoitavat kodin siinä missä kotiäiditkin.
[/quote]

Tämä on aina jännä. Kotiäiti hoitaa päiväkodinkin hommat.

Vierailija
99/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäitiys on kyllä mun mielestä henkisesti rankempaa. Ainkin oma kotiäitiaikani oli sellaista, että tuntui kuin olisin itsekin taantunut taaperoksi kun pyröin parin pienen lapsen kanssa, heidän rytmissään ja ehdoillaan kaikki päivät vailla kunnollisia keskusteluja aikuisten kanssa (paitsi miehen, jonka kanssa sitten taisteltiin esim. kotitöistä). Nyt töihin palanneena arhen organisoiminen on rankempaa, ja fyysisesti väsyttää enemmän kun pitää herätä aikaisin, viedä lapset päiväkotiin, olla töissä, ja työpäivän jälkeen tehdä kaikki ne ruonalaitot, pyykinpesut, siivoilut ja kaupassakäynnit mitkä ennen tein ripotellen pitkin päivää. Niin ja sitten pitäisi vielä ehtiä viettää laatuaikaa lasten, miehen, ystävien, sukulaisten ja itsensäkin kanssa....

Vierailija
100/179 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 22:17"]

Jos ja kun kotiäitiyden hoitaa kunnialla, niin se käy työstä. Kun huolehtii lapselle riittävästi virikkeitä, leikkikavereita, hyvän päivärytmin ja riittävästi liikuntaa, niin siinä se aika menee. Ihan kuin päiväkodissa niillä hoitajilla, joiden työtä kukaan tuskin väittää lomailuksi. Meillä oli joka päivä useampi lapsi omien lisäksi pyörimässä, ja olihan se ihanaa aikaa. Mutta, töissä on kyllä helpompaa. Ei tarvitse olla samalla lailla emotionaalisesti läsnä koko ajan, ennakoida toisten tarpeita, huolehtia turvallisuudesta ja selvitellä lasten välisiä toistuvia ja jatkuvia pieniä ristiriitoja. 

Ihmettelen tätä joidenkin kovaa halua vähätellä sitä, että joku kasvattaa ja hoitaa itse lapsensa. Se on yhteiskunnalle edullista ja lapselle hyväksi. Useimmilla naisilla ei sitäpaitsi ole mitään uraa, vaan he tekevät ihan tavallista työtä. Ei ketään hyödytä kilpailu siitä, kenellä tässä on rankinta. Ei elämän pointti ole vaan sinnitellä päivästä toiseen elämäänsä vihaten. Toivon että jokainen saa elää elämänsä niin, että voi olla onnellinen. Silloin ei ole tarvetta tuollaiselle takakireälle ilkeilylle, mitä ap tässä aloituksessa harrastaa. 

[/quote]

Minun puolestani jokainen saa itse päättää, onko kotiäitinä vai töissä KUNHAN MIES SITTEN ELÄTTÄÄ. Mielestäni yhteiskunnan ei tarvitse omien lasten hoitamisesta maksaa mitään tukea ikään kuin palkaksi. Ei kukaan maksa minullekaan siitä, että petaan oman sängyn, käyn suihkussa ja pyyhin pyllyni, kun käyn vessassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi