Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?

Vierailija
04.09.2021 |

Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?

Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.

Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakemusta ei tehdä vähintään 90% tosissaan, niin kyllä se työnantaja sen huomaa ja saattaa jopa ilmoittaa työkkäriin. Haet siihen paikkaan ihan tosissaan, jos et halua karenssia. Niin. Oliko muuta vai voiko keskustelun jo poistaa?

Et taida tajuta asiasta yhtään mitään. Jos olen 20 vuotta toiminut vain silmälääkärinä niin en voi tosissani hakea vatsaelinkirurgin paikkaa. Vaan onhan minun tuotava esille että en työtä halua kun en ymmärrä työstä hevonkukkua vaikka minulla sen määräaikaisena hoitamiseen muodollinen tutkintopätevyys olisi. Ap

Tällainen tapaus muuten muutama vuosi sitten oli lehdessä. Viulistin piti hakea alttoviulustin paikkaa, vaikka se on siis suunnilleen sama asia kuin että silmälääkäriä käskettäisin hakea toisen erikoisalan lääkärinpaikkaa.

https://www.ess.fi/paikalliset/165706

https://yle.fi/uutiset/3-10071698

Ota sinäkin yhteyttä työnantajaan ja kerro, että sinulle tuli tällainen työhönhakuosoitus, kuulostaahan se virkailijan korvaan siltä, että sama asia, mutta kyllä sä tiedät, että minäkin tiedän, ettei se niin ole. Oli kiva jutella sun kanssasi, moimoi!

Sitten merkkaat kontaktoinnin tapahtuneeksi ja annat työkkäriin palautetta, että koulutuksellasi ja osaamisellasi ei voi tehdä tuollaista työtä.

Juuri näin! Sinä olet siis ottanut yhteyttä työnantajaan, niin kuin kirjeessä käskettiin tehdä. Sitten merkitset rastin ruutuun "en tullut valituksi" ja syy "osaamiseni ei soveltunut tehtävään". En enää muista, mitä vaihtoehtoja niissä rasteissa oikeasti on, mutta kirjoita sinne päivämäärä, kellonaika ja kenen kanssa olet keskustellut.

Vierailija
142/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työssä, johon kuului rekrytointia. Työvoimatoimisto ohjasi luokseni hakijan, joka ennen kättelyä huusi ovelta: "Älkää vain ottako minua. En halua töitä. Haluan olla lasteni kanssa kotona" Saa lapsia kotona hoitaa, mutta silloin ei nosteta työttömyyskorvauksia, jos ei oteta töitä vastaan. Työnantajat lähettävät raportin työvoimatoimistoon, miksi henkilöä ei rekrytoitu. Parempi olisi kertoa heti työvoimatoimistossa, ettei paikka ole sopiva ja perustella asia rehellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua mennä töihin?

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

No kun se on Lakiin niin kirjoitettu. Kysyppä ihan vaikka sun oman alueen, itse äänestämältäsi kansanedustajalta, että miten nyt näin on säädetty.

Varmasti saat vastauksen.

Joku idea siinä on täytynyt olla takana. Laissa lukee että ” on itse aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta synny”. Niin kyllä pitää sisällään monenlaista.

Yhteiskunta on vaan sen niin ajatellut, että jos olisi mahdollista saada ihan mikä tahansa työpaikka, niin se pitää ottaa. Ja jos ei itselle jostain syystä vaan nappaa, niin siitä ei palkkiota tule, vaan määrätään karenssi.

Esim jos tarjottu palkka on liian pieni, kun on ulosottoa ja elareira maksettavana. Niin jos se palkka on työsuojepiiristä tarkistettu, että se on sen alueen palkka ja vieläpä tes: n mukainen, niin se on voi voi, jos ei nappaa. Onhan se kumminkin enemmän kuin korvaukset ja karenssin sikana ei saa sitäkään vähää.

Että mietippä sitä.

Vierailija
144/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

Te-keskus katsoo, että potkut saanut on omalla toiminnallaan aiheuttanut työttömyyden, ja tästä rangaistaan karenssilla.

Vierailija
145/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hakemus ja laita aivan tolkuton palkkapyyntö.

Vierailija
146/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tietysti hakea sitä paikkaa. Eikö akateeminen ymmärrä?

Vierailija
147/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin työkkärissä pätkätyöläisenä töissä. Toivoin jatkoa ja yritin tehdä työni hyvin. Toisin kuin ne, jotka oli jollain suhteilla tai ennen n. vuotta 1970 saanet vakituisen viran.

Minun esimieheni tarkisti järjestelmästä, miten paljon kurssi- ja työpaikkaosoituksia kukin työntekijä lähetti.

Joten minä ainakin naputtelin niitä menemään paljon, ja reilulla otannalla. Ei ehkä aina ihan osuneet vaatimukset kohdalleen. Toisaalta 3kk jälkeen ammattisuoja loppuu joten työpaikka kuin työpaikka: pakko hakea. Se on sitten työantajan valinta, ketä palkkaa.

Vierailija
148/157 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin työhön valitaan kovin ylikoulutettua ja aivan toisen alan osaajaa. Sellaiset monesti lähtevät mahdollisimman pian pois eivätkä sitoudu siuhen työhön.

Vierailija
149/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain työhönosoituksen, johon olen kyllä pätevä. Ei vaan kiinnosta lainkaan tämä työpaikka. Ensinnäkin työmatkaa 65km suuntaansa ja vuorotyö. Toisekseen kiinnostukseni ja paras osaamisalueeni on suuntaunutut eri tehtäviin. En siis yksinkertaisesti halua tätä työtä, koska en usko siinä lainkaan viihtyväni. 

Kolmanneksi on vielä todella huono palkka. Tyyliin brutto 1600e. 

En ole korkeasti koulutettu, mutta kuitenkin 2000-2200 brutto on ollut edellisissä työpaikoissa, jotka siis vastaavia, mutta eri toimenkuvalla. 

Nyt en tiedä mitä teen. Tekisi mieli soittaa ja kysyä pääseekö työssä tekemään lainkaan sitä omaa kiinnostusaluetta. Työpaikkailmoituksen mukaan kyllä ei, koska siihen on olemassa jo työntekijä ja haettava tehtävä on sitten siihen paskaduuniin.

Pakko olisi kuitenkin laittaa hakemus. Paperilla olen pätevä ja kiinnostava. Voin hyvinkin päästä haastatteluun. Ei kiinnosta yhtään paskapalkalla järkyttävän pitkä matka omalla autolla ajaen (kun julkiset eivät toimi tuohon suuntaan ja kelloaikoihin). Ajan muutoinkin hirveän vähän autoa, joten sekään ei inspiroi talven pimeydessä ja liukkailla. 

Paska koko työvoimatoimisto, sieltä kyllä pommitetaan koko ajan, mutta ei kuunnella, minkälaista työtä minä itse haluaisin tehdä.

Vierailija
150/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
151/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan neuvoa?

Osaa, tähän mennessä 8. sivu menossa. Kerro vähän tarkemmin, millaista neuvoa haluat?

Ensinnäkin lue tarkkaan se "tarjous", joka sinulle on tullut. Onko siinä tosiaan juuri sinulle ehdotettu jotain työtä, vai onko siinä vain kehotus ottaa yhteyttä työnantajaan? Ensinmainitussa sinä joko haet , mutta teet selväksi työnantajalle, että et ole siihen työhön sopiva, joten ei kannata valita. Jälkimmäisessä toimit niin kuin käskettiin, eli otat yhteyttä työnantajaan. Jos tulee selväksi, että se työpaikka ei ole sinulle sopiva, teet siitä selvityksen työkkäriin.

Vierailija
152/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa veneessä kirjoitti:

Minäkin sain työhönosoituksen, johon olen kyllä pätevä. Ei vaan kiinnosta lainkaan tämä työpaikka. Ensinnäkin työmatkaa 65km suuntaansa ja vuorotyö. Toisekseen kiinnostukseni ja paras osaamisalueeni on suuntaunutut eri tehtäviin. En siis yksinkertaisesti halua tätä työtä, koska en usko siinä lainkaan viihtyväni. 

Kolmanneksi on vielä todella huono palkka. Tyyliin brutto 1600e. 

En ole korkeasti koulutettu, mutta kuitenkin 2000-2200 brutto on ollut edellisissä työpaikoissa, jotka siis vastaavia, mutta eri toimenkuvalla. 

Nyt en tiedä mitä teen. Tekisi mieli soittaa ja kysyä pääseekö työssä tekemään lainkaan sitä omaa kiinnostusaluetta. Työpaikkailmoituksen mukaan kyllä ei, koska siihen on olemassa jo työntekijä ja haettava tehtävä on sitten siihen paskaduuniin.

Pakko olisi kuitenkin laittaa hakemus. Paperilla olen pätevä ja kiinnostava. Voin hyvinkin päästä haastatteluun. Ei kiinnosta yhtään paskapalkalla järkyttävän pitkä matka omalla autolla ajaen (kun julkiset eivät toimi tuohon suuntaan ja kelloaikoihin). Ajan muutoinkin hirveän vähän autoa, joten sekään ei inspiroi talven pimeydessä ja liukkailla. 

Paska koko työvoimatoimisto, sieltä kyllä pommitetaan koko ajan, mutta ei kuunnella, minkälaista työtä minä itse haluaisin tehdä.

Järkyttävän pitkä työmatka 65 km? Luuletko työnantajan tai työkkärivirkailijan suhtautuvan kovinkin ymmärtäväisesti, jos itse ajavat 2x120 km joka työpäivä? Laita sitten sellainen hakemus, jossa hyvin yksiselitteisesti ilmoitat olevasi kiinnostunut siitä toisenlaisesta työstä. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka juuri sen työntekijän suurin unelma olisi päästä vaikka vuorottelu- tai muulle  vapaalle, mutta kun löydy ketään työtöntä sijaiseksi. Palkkatoivomuksenkin voit laittaa vähän yläkanttiin, osaamiseesi ja kokemukseesi vedoten.

Vierailija
153/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se on Lakiin niin kirjoitettu. Kysyppä ihan vaikka sun oman alueen, itse äänestämältäsi kansanedustajalta, että miten nyt näin on säädetty.

Varmasti saat vastauksen.

Joku idea siinä on täytynyt olla takana. Laissa lukee että ” on itse aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta synny”. Niin kyllä pitää sisällään monenlaista.

Yhteiskunta on vaan sen niin ajatellut, että jos olisi mahdollista saada ihan mikä tahansa työpaikka, niin se pitää ottaa. Ja jos ei itselle jostain syystä vaan nappaa, niin siitä ei palkkiota tule, vaan määrätään karenssi.

Esim jos tarjottu palkka on liian pieni, kun on ulosottoa ja elareira maksettavana. Niin jos se palkka on työsuojepiiristä tarkistettu, että se on sen alueen palkka ja vieläpä tes: n mukainen, niin se on voi voi, jos ei nappaa. Onhan se kumminkin enemmän kuin korvaukset ja karenssin sikana ei saa sitäkään vähää.

Että mietippä sitä.

Ulosotto menee tulojen mukaan, eli pienestä palkasta vähän. Samoin elarit, ja  ne huomioidaan ensin ulosotossa, jos maksetaan itse ja vähennetään ensin ulosmitattavasta palkasta.

Vierailija
154/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko hakea. Eikä myöskään ole pakko ottaa vastaan työttömyyskorvausta.

Vierailija
155/157 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-keskus katsoo, että potkut saanut on omalla toiminnallaan aiheuttanut työttömyyden, ja tästä rangaistaan karenssilla.

Niin pitääkin saada karenssi! Lakia pitäisi muuttaa vielä niin, että karenssin ajaksi menettäisi oikeudet kaikkiin yhteiskunnan antamiin tukirahoihin, kuten tt-tukeen. Omalla rahalla saisi leppoistella kotisohvalla.

Vierailija
156/157 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua naurattaa nyt kolme vuotta jälkeenpäin tämä kokemus: olin raskaana ja ollut työttömänä puolisen vuotta, koska määräaikainen sopimus oli päättynyt eikä kukaan huolinut mua töihin siinä tilanteessa. No työkkäristä tuli kuitenkin työtarjous, piti hakea kesätöitä sairaalasta. Olin työkkärille ilmoittanut että jään kohta äitiyslomalle, mutta sillä ei ollut siinä kohtaa merkitystä työkkärille. Pakkohan se oli laittaa hakemus, rehellisesti tosin kerroin hakemuksessa, että ehdin olla viikon kesätöissä ennen kuin äitiysloma alkaa. Yllätys yllätys, en tullut valituksi.

Vierailija
157/157 |
15.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitääkin saada karenssi! Lakia pitäisi muuttaa vielä niin, että karenssin ajaksi menettäisi oikeudet kaikkiin yhteiskunnan antamiin tukirahoihin, kuten tt-tukeen. Omalla rahalla saisi leppoistella kotisohvalla.

Sellainen voimafantasia sinulla. Kiva, kun voit niillä yhteiskunnan tuilla rauhassa trollata eikä tarvitse tehdä töitä :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan