Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?
Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?
Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.
Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet sitä mieltä, että maisterin papereiden takia et voi tehdä jotain ”vähempiarvoista” työtä? Et kuitenkaan saa oman alasi töitä. Ehkä sovit paremmin johonkin muuhun työhön?
Aloituksessa ei ollut kyse vähempiarvoisista vaan epäsopivista samalla koulutustasolla. Ap
Ilmaise hakemuksen ensimmäisillä riveillä selkeästi halukkuutesi kyseiseen työpaikkaan, selittämättä lainkaan miksi. Tämä on tärkeää karenssin välttämiseksi.
Loppuhakemus käytä sellaisten piirteittesi ja "saavutustesi" hehkuttamiseen, joita kyseisessä työssä ei lainkaan tarvita, ovat mielellään jopa haitallisia ja työnantajan toivomusten vastakohtia tai eivät mitenkään liity haettavaan työhön.
Pidä sävy koko ajan näennäisen positiivisena ja innostuneena - älä vittuile. Kirjoita mielellään koko A4 täpötäyteen fonttikoolla 9. Jos laitat kuvan, laita sellainen missä hymyilet vähän hullun näköisenä.
Mahdollisimman huono työhakemus. Olen itse joutunut tekemään niin yhden kerran noin 20 vuotta sitten, kun olin työttömänä työnhakijana. Tein hakemuksen, joka täytti näennäisesti kaikki vaatimukset, eli en tehnyt mitään pelleilyhakemusta, mutta annoin itsestäni kuvan vähän yksinkertaisena ja typeränä ihmisenä. Kirjoitin mm. tarkoituksella runsaasti "yhdys sana-virheitä" ja kerroin, etten harrasta mitään erityistä, koska kaikki harrastukset maksaa. En saanut kutsua työhaastatteluun sillä kertaa.
Pian tuon jälkeen muutin toiseen kaupunkiin ja sain parin määräaikaisen työn jälkeen nykyisen työni, jossa olen viihtynyt lähes 18 vuotta.
Miksei akateemisia työttömiä saisi haukkua, jos ei työnteko kiinnosta? Onko akateemisilla joku korkeampi syy olla huolehtimatta omasta toimeentulostaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakemusta ei tehdä vähintään 90% tosissaan, niin kyllä se työnantaja sen huomaa ja saattaa jopa ilmoittaa työkkäriin. Haet siihen paikkaan ihan tosissaan, jos et halua karenssia. Niin. Oliko muuta vai voiko keskustelun jo poistaa?
Höpöhöpö. Yksi moka, joka hyvin usein estää edes haastatteluun pääsyn ja on hyvin yleinen, on laittaa hakemukseen väärän työnantajan nimi. Jos vaikkapa Helsingin kukka hakee työntekijää, niin hakemus jossa haetaan Tampereen kaupungille töihin joutuu lähes poikkeuksetta roskikseen. Vahinkoja sattuu, mutta taatusti ilman sanktioita.
Työkkäri auttaa tässäkin... Lähetät vaikka hakemuksen heille ja pyydät heitä oikolukemaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hakemusta ei tehdä vähintään 90% tosissaan, niin kyllä se työnantaja sen huomaa ja saattaa jopa ilmoittaa työkkäriin. Haet siihen paikkaan ihan tosissaan, jos et halua karenssia. Niin. Oliko muuta vai voiko keskustelun jo poistaa?
Et taida tajuta asiasta yhtään mitään. Jos olen 20 vuotta toiminut vain silmälääkärinä niin en voi tosissani hakea vatsaelinkirurgin paikkaa. Vaan onhan minun tuotava esille että en työtä halua kun en ymmärrä työstä hevonkukkua vaikka minulla sen määräaikaisena hoitamiseen muodollinen tutkintopätevyys olisi. Ap
Tällainen tapaus muuten muutama vuosi sitten oli lehdessä. Viulistin piti hakea alttoviulustin paikkaa, vaikka se on siis suunnilleen sama asia kuin että silmälääkäriä käskettäisin hakea toisen erikoisalan lääkärinpaikkaa.
https://www.ess.fi/paikalliset/165706
https://yle.fi/uutiset/3-10071698
Ota sinäkin yhteyttä työnantajaan ja kerro, että sinulle tuli tällainen työhönhakuosoitus, kuulostaahan se virkailijan korvaan siltä, että sama asia, mutta kyllä sä tiedät, että minäkin tiedän, ettei se niin ole. Oli kiva jutella sun kanssasi, moimoi!
Sitten merkkaat kontaktoinnin tapahtuneeksi ja annat työkkäriin palautetta, että koulutuksellasi ja osaamisellasi ei voi tehdä tuollaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaise hakemuksen ensimmäisillä riveillä selkeästi halukkuutesi kyseiseen työpaikkaan, selittämättä lainkaan miksi. Tämä on tärkeää karenssin välttämiseksi.
Joopa jooo. Ei mitään todellisuuspohjaa
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman huono työhakemus. Olen itse joutunut tekemään niin yhden kerran noin 20 vuotta sitten, kun olin työttömänä työnhakijana. Tein hakemuksen, joka täytti näennäisesti kaikki vaatimukset, eli en tehnyt mitään pelleilyhakemusta, mutta annoin itsestäni kuvan vähän yksinkertaisena ja typeränä ihmisenä. Kirjoitin mm. tarkoituksella runsaasti "yhdys sana-virheitä" ja kerroin, etten harrasta mitään erityistä, koska kaikki harrastukset maksaa. En saanut kutsua työhaastatteluun sillä kertaa.
Pian tuon jälkeen muutin toiseen kaupunkiin ja sain parin määräaikaisen työn jälkeen nykyisen työni, jossa olen viihtynyt lähes 18 vuotta.
Tämä on ihan hirveän huono neuvo, jos siitä firmasta haluaa toisen kerran hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tajuta asiasta yhtään mitään. Jos olen 20 vuotta toiminut vain silmälääkärinä niin en voi tosissani hakea vatsaelinkirurgin paikkaa. Vaan onhan minun tuotava esille että en työtä halua kun en ymmärrä työstä hevonkukkua vaikka minulla sen määräaikaisena hoitamiseen muodollinen tutkintopätevyys olisi. Ap
Ihme vänkääjä. Ei pelkoa vaikka haet, en minä ainakaan edes yrittäisi palkata silmälääkäriä kirurgin hommaan. Jos olisit ainoa muodollisesti pätevä, laittaisin ennemmin uudestaan hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Yksi moka, joka hyvin usein estää edes haastatteluun pääsyn ja on hyvin yleinen, on laittaa hakemukseen väärän työnantajan nimi. Jos vaikkapa Helsingin kukka hakee työntekijää, niin hakemus jossa haetaan Tampereen kaupungille töihin joutuu lähes poikkeuksetta roskikseen. Vahinkoja sattuu, mutta taatusti ilman sanktioita.
Työkkäri auttaa tässäkin... Lähetät vaikka hakemuksen heille ja pyydät heitä oikolukemaan sen.
Miksi ihmeessä jos mut pakotetaan hakemaan paikkaa, jota en jostain syystä halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkääjä. Ei pelkoa vaikka haet, en minä ainakaan edes yrittäisi palkata silmälääkäriä kirurgin hommaan. Jos olisit ainoa muodollisesti pätevä, laittaisin ennemmin uudestaan hakuun.
Etkä yhtään pitäisi hakijaa vähän tyhmänä, kun hakee työtä, johon tietää olevansa epäsopiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan hirveän huono neuvo, jos siitä firmasta haluaa toisen kerran hakea töitä.
Ei niitä kukaan säästä hakuprosessia ja muutamaa kuukautta sen jälkeen.
Tiina69 kirjoitti:
Miksei akateemisia työttömiä saisi haukkua, jos ei työnteko kiinnosta? Onko akateemisilla joku korkeampi syy olla huolehtimatta omasta toimeentulostaan?
Akateemiset yleensä ihan kovastikin haluaisivat oman alan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet sitä mieltä, että maisterin papereiden takia et voi tehdä jotain ”vähempiarvoista” työtä? Et kuitenkaan saa oman alasi töitä. Ehkä sovit paremmin johonkin muuhun työhön?
Minä en ainakaan ole tuplamaisterina päässyt edes haastatteluun asti ns. hanttihommiin. Joskus olen jopa soittanut ja pyytänyt asiallisesti palautetta. Tuntuvat epäilevän motivaatiota ja sitä, että olen epäkäytännöllnen ja teoreettinen ihminen (mikä on tottakin). Totta kai lähtisin heti oman alan hommiin, jos niitä saisin - ja työnantaja tietää sen, vaikka muuta uskottelisin. Toki astmallanikin on vaikutusta työllistymiseeni, koska se karsii hakukohteistani esim. monet kovin fyysiset, pölyiset, kemikaalien kanssa läträämiset ja ulkotyöt alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tunne työmarkkinoita. Osaajapula-aloilla palkataan osaamatonlin kunhan saadaan joku. On paikkakuntia, joissa vaikka silmälääkärin paikkaa ei hae kukaan silmälääkäri vuosiin. Sitten jos joku korvalääkäri paikkaa hakee niin palkataan heti kun oli pääasia saada joku lääkäri vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kukaan säästä hakuprosessia ja muutamaa kuukautta sen jälkeen.
Tietokonehan ne säästää. Siellä ne odottavat, kun seuraavan kerran kirjautuu sen työnantajan rekryportaaliin. Voi käyttää vanhaa hakemusta pohjana uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei? Minä olen välttänyt karenssin osoittamalla TE:n virkailijalle ilmaisseeni selkeästi halukkuuteni työhön työhakemuksessani!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jos mut pakotetaan hakemaan paikkaa, jota en jostain syystä halua?
Jos et halua töitä, niin et saa työmarkkinatukea. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää? Jos haluat lusmuilla, niin kuluta säästöt ja myy omaisuutesi, ja sitten hae toimeentulotukea. Niin. Näin yksinkertaista se nyt vaan on.
Täyttä tuubaaa tämäkin. Riittää, että tekee mitä TE-keskus määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei? Minä olen välttänyt karenssin osoittamalla TE:n virkailijalle ilmaisseeni selkeästi halukkuuteni työhön työhakemuksessani!
En kyllä tajua ketä hyödyttää valehdella että haluaa paikan jos ei halua. Kuka työnantaja haluaisi töihin ihmisen jota ei pesti voisi vähempää kiinnostaa mutta joka valehteli olevansa motivoitunut ja sai siksi paikan.