Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?
Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?
Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.
Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.
Kyllä mulla ainakin luki ”ilmoita meille viimeistään xx.xx yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn hakemisesta”. Eli pakko oli hakea.
Niin, yhteydenotto on se hakeminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos virkailija on järkevän oloinen, niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä ja mainita asiasta ensin hänelle. Minulle joskus aikanaan tuli ehdotus hakea paikkaan mihin haettiin koneidippansinööriä ja itse olen luonnontieteilijä. Mikä hiton viranomaispelko suomalaisia vaivaa, kun heittäydytään heti vauvaksi?
Toki voin soittaa, mutta auttaako se? En ole kovin toiveikas. Ap
Miksi ei vain ilmoita hakeneensa? Siellä on yhdellä asiantuntijalla 800 asiakasta, ei ne ehdi tarkistamaan.
Tämä on tätä aktiivisesti työllistymistä haittaavaa työvoimapolitiikkaa, jota suurten puolueiden kannattajat tukevat.
Itse tekisin valinnan sillä perusteella onko työnantaja sellainen jolle haluaisin oikeasti töihin. Siinä tapauksessa saattaisin ottaa karenssin, vaikka se tulisi kalliiksi lyhyellä tähtämillä. Jos työnantaja olisi yhdentekevä, niin tekisin hakemuksen. Sopimattomuus työhön kannattaa tuoda esiin hyvin hienovaraisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset saisi laittaa hakemukseen että hait paikkaa työkkärin kehoituksesta? Ajattele nyt akateemisilla aivoillasi. Jos muuten kieltäydyt niin se on eri asia.
En tiedä syytä miksi sitä ei saa laittaa mutta minulle on sanottu että siitä lätkäistään karenssi jos niin tekee. Ap
Onko kaikkea pskaa pakko uskoa? Itse olen laittanut eikä mitään tullut. Ketä kiinnostaa ja sehän on vain fakta. Jos hakemus on edes välttävä ja esität hakevasi niin miksei voi laittaa? Mieti nyt hyvänen aika itse.
Niin, ja karenssiperusteet on määritelty laissa ja ohjeistuksissa. Niissä ei taatusti lue aloittajan syytä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että sait työtarjouksen ja siksi paikka kuuluu sinulle. Takaan, ettet saa paikkaa.
Oikeasti paikkoja kannattaa hakea, ei niihin pääse, jos on ylikoulutettu tai yli 40-vuotias. Itse en päässyt tuon iän saavutettuani haastatteluihin, koska olin pätevämpi kuin tulevat esimieheni. Työkokemuksesta ja koulutuksesta on ainoastaan haittaa.
Kaikki palkkaamani ovat minua pätevämpiä, ja osa myös yli 40. Vain asenne on este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.
Kyllä mulla ainakin luki ”ilmoita meille viimeistään xx.xx yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn hakemisesta”. Eli pakko oli hakea.
Ei voi olla. Ei soittamalla haeta vaan lähettämällä kirjallinen hakemus.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.
Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana. Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni.
Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.
Tämä on järkevin tapa toimia. Geneerinen mielikuvitukseton hakemus. Jos pääsee haastatteluun, voi myös olla ihan miellyttävä, mutta rehellisesti kertoa ettei ole tähän tehtävään sopivaa kokemusta/koe muuten olevansa sopiva. Ja vaikka antaa ymmärtää, ettei tulisi sitoutumaan vaan jatkaisi työnhakua kunnes oikeanlainen paikka tulee vastaan. Aika epätodennäköistä että kukaan haluaisi palkata henkilöä, joka ei ole tehtävään sopiva eikä siitä erityisen kiinnostunut, mutta ei kannata pilata mainetta vaikuttamalla hölmöltä. Voihan se olla, että kyseisellä työnantajalla olisi joku muu tehtävä avautumassa johon olisikin sopiva. Itse tein juuri näin ja hetkeä myöhemmin minulle soitettiin toisesta yrityksestä joka oli saanut minun tiedot tältä ensimmäiseltä. No, lopulta en mennyt siihen toiseenkaan paikkaan, mutta itsensä ja osaamisensa esittäminen positiivisessa valossa kannattaa!
Kyllä minä asiantuntijatyöhön rekrytoidessa näen jo hakemuksen jättöpäivästä ja hakemuksesta, että tämän on ollut varmaan pakko hakea. Hakemus tulee heti eka päivänä, on lyhyt, ei liikoja myyvä, ja työttömänä on oltu pitkään.
Usein pätevimmät panttaavat hakemustaan viimeisenä päivänä liki puolilleöille. Kumma ilmiö, en tiedä mistä johtunee. Ja ovat valmiiksi hyvässä työssä.
Viimeistään haastattelussa kun kysytään, miksi haluat meille töihin, niin voi olla flegmaattinen, jos muuten oli liian vahvoilla. Kukaan ei halua töihin vastentahtoista ihmistä, siitä ei tule kuin kaikille riesaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.
Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana. Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni.
Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.
Eli jos paljastaa hakeneensa koska työkkäri käski niin tulee karenssi? Ap
Mikä vatun pakkomielle sulla on tän asian kanssa? Voi olla tai voi olla olematta. Minä tiedän vuosien varrelta useamman henkilön, jolle on lätkästy karenssia kun ovat menneet sanomaan haastattelussa hakeneensa työkkärin käskystä. Katsos toisinaan työkkäri tekee satunnaisia tsekkejä ja soittaa työnantajalle. Kyselee miten meni, miksi ei valittu. Aina ei tartte edes soitella kun tarpeeksi paskamainen työnantaja soittaa itse työkkäriin ja aiheuttaa karenssin.
Yritä nyt ymmärtää, että niin kauan kuin nostat työttömyyskorvausta olet työkkärin bitch. Haukut ja annat tassua silloin kun ne sanoo ja aina kun ne sanoo. Työkkärin kanssa ei voi voittaa eli parempi pelata niiden säännöillä.
Mitä ikinä teettekään DOKUMENTOIKAA mitä teette. Soitat työnantajalle > nauhoita puhelu, laitat sähköpostin > viestit talteen jne. jos tulee epäselvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on järkevin tapa toimia. Geneerinen mielikuvitukseton hakemus. Jos pääsee haastatteluun, voi myös olla ihan miellyttävä, mutta rehellisesti kertoa ettei ole tähän tehtävään sopivaa kokemusta/koe muuten olevansa sopiva. Ja vaikka antaa ymmärtää, ettei tulisi sitoutumaan vaan jatkaisi työnhakua kunnes oikeanlainen paikka tulee vastaan. Aika epätodennäköistä että kukaan haluaisi palkata henkilöä, joka ei ole tehtävään sopiva eikä siitä erityisen kiinnostunut, mutta ei kannata pilata mainetta vaikuttamalla hölmöltä. Voihan se olla, että kyseisellä työnantajalla olisi joku muu tehtävä avautumassa johon olisikin sopiva. Itse tein juuri näin ja hetkeä myöhemmin minulle soitettiin toisesta yrityksestä joka oli saanut minun tiedot tältä ensimmäiseltä. No, lopulta en mennyt siihen toiseenkaan paikkaan, mutta itsensä ja osaamisensa esittäminen positiivisessa valossa kannattaa!
Ja jos kyseessä on yritys/työpaikka jolla voisi olla kiinnostavia töitä tarjolla, voi kirjoittaa hakemukseen että haki tehtävää koska on kiinnostunut kyseisestä työpaikasta syystä xy, vaikka ei ehkä olekaan juuri tähän avoimeen paikkaan sopivin kokemus ja asiantuntemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla. Ei soittamalla haeta vaan lähettämällä kirjallinen hakemus.
Työkkärin ohje on "TE-toimiston tekemät työtarjoukset velvoittavat, että otat yhteyttä työnantajaan ja ilmoitat TE-toimistolle määräajassa tarjotun työn hakemisesta." Kyllä tuo on ihan yksinkertaisuudessaan se, että otat yhteyttä ja se riittää. Töitä kun voi hakea myös soitolla tai käymällä työnantajan luona.
Muutama on vienyt tämän eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle ja voittanut eli ei ole pakko tehdä hakemusta, jos ei halua.
Sanokaa nyt että tuleeko karenssi jos suoraan kertoo hakeneensa, koska työkkäristä tuli työtarjous. Vai onko minulle valehdeltu kun on väitetty että siitä tulee karenssi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä asiantuntijatyöhön rekrytoidessa näen jo hakemuksen jättöpäivästä ja hakemuksesta, että tämän on ollut varmaan pakko hakea. Hakemus tulee heti eka päivänä, on lyhyt, ei liikoja myyvä, ja työttömänä on oltu pitkään.
Usein pätevimmät panttaavat hakemustaan viimeisenä päivänä liki puolilleöille. Kumma ilmiö, en tiedä mistä johtunee. Ja ovat valmiiksi hyvässä työssä.Viimeistään haastattelussa kun kysytään, miksi haluat meille töihin, niin voi olla flegmaattinen, jos muuten oli liian vahvoilla. Kukaan ei halua töihin vastentahtoista ihmistä, siitä ei tule kuin kaikille riesaa.
Mielenkiintoista. Minä nimittäin jätän hakemisen viime tippaan, jos paikka ei kiinnosta. Jos kiinnostaa, niin haen hyvissä ajoin.
Tuttu kirjoittaa aina vaan ”tämä on hakemus”. Eikä mitään muuta. Kertaakaan häntä ei ole kutsuttu haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan neuvoa?
No olen minä maininnut hakiessani (työkkärin käskystä) pianonsoiton opettajan paikkaa, olevani kitaransoiton opettaja, joka hädin tuskin pianosta yhdellä sormella melodiaa osaa tapailla. Ei tullut kutsua haastatteluun, eikä mitään karensseja työkkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos paljastaa hakeneensa koska työkkäri käski niin tulee karenssi? Ap
Mikä vatun pakkomielle sulla on tän asian kanssa? Voi olla tai voi olla olematta. Minä tiedän vuosien varrelta useamman henkilön, jolle on lätkästy karenssia kun ovat menneet sanomaan haastattelussa hakeneensa työkkärin käskystä. Katsos toisinaan työkkäri tekee satunnaisia tsekkejä ja soittaa työnantajalle. Kyselee miten meni, miksi ei valittu. Aina ei tartte edes soitella kun tarpeeksi paskamainen työnantaja soittaa itse työkkäriin ja aiheuttaa karenssin.
Yritä nyt ymmärtää, että niin kauan kuin nostat työttömyyskorvausta olet työkkärin bitch. Haukut ja annat tassua silloin kun ne sanoo ja aina kun ne sanoo. Työkkärin kanssa ei voi voittaa eli parempi pelata niiden säännöillä.
Ymmärrän kyllä pelin hengen täysin. Mutta en voi pelata heidän peliään jos en tiedä heidän sääntöjään. Siksi tämä aloitus. Teen kyllä niin kuin pitää kunhan tiedän mitä pitää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa nyt että tuleeko karenssi jos suoraan kertoo hakeneensa, koska työkkäristä tuli työtarjous. Vai onko minulle valehdeltu kun on väitetty että siitä tulee karenssi? Ap
Väittäisin että voi pahimmillaan tulla, ei välttämättä. Ei työkkäri kaikille soita ja kysele työnhakijoiden perään. Haastattelussa, jos sinne asti pääsee/joutuu, se on turvallisempaa mainita jos muuten on asiallinen. Kyllähän se rekry tajuaa jos yrittää tahallaan olla saamatta sitä työpaikkaa ja saattaa sen myös työkkärille kertoa, jos haluaa olla ikävä.
Ainakin minulla tämä toimi, tosin työkkärin virkailija sattui muuten soittamaan ja siinä puhelun yhteydessä huomasi, että olisi paikka auki. Olin itse nähnyt kyseisen ilmoituksen jo, ja sanoin suoraan että minun koulutukseni ja kokemukseni olisi täysin väärä kyseiseen paikkaan (vaikka tutkinto periaatteessa sama) ja etten missään tapauksessa saisi sitä paikkaa. Ei tarvinnut sitten hakea sitä.