Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?

Vierailija
04.09.2021 |

Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?

Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.

Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani akateeminen työtön, kävimme työkkärissä keskustelun työnhausta. Virkailija totesi anteeksipyytävästi, että heille ei ole tarjota minulle mitään. Kysyi sitten, tunnenko oman alan työnhakukanavat. Totesin että hyvinkin tunnen. Se oli se keskustelu.

Löysin sitten työn itse ehkä vuoden päästä.

Vierailija
82/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.

Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana.  Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni. 

Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.

Eli jos paljastaa hakeneensa koska työkkäri käski niin tulee karenssi? Ap

Mikä vatun pakkomielle sulla on tän asian kanssa? Voi olla tai voi olla olematta. Minä tiedän vuosien varrelta useamman henkilön, jolle on lätkästy karenssia kun ovat menneet sanomaan haastattelussa hakeneensa työkkärin käskystä. Katsos toisinaan työkkäri tekee satunnaisia tsekkejä ja soittaa työnantajalle. Kyselee miten meni, miksi ei valittu. Aina ei tartte edes soitella kun tarpeeksi paskamainen työnantaja soittaa itse työkkäriin ja aiheuttaa karenssin. 

Yritä nyt ymmärtää, että niin kauan kuin nostat työttömyyskorvausta olet työkkärin bitch. Haukut ja annat tassua silloin kun ne sanoo ja aina kun ne sanoo. Työkkärin kanssa ei voi voittaa eli parempi pelata niiden säännöillä.

Ymmärrän kyllä pelin hengen täysin. Mutta en voi pelata heidän peliään jos en tiedä heidän sääntöjään. Siksi tämä aloitus. Teen kyllä niin kuin pitää kunhan tiedän mitä pitää. Ap

Karenssiperusteet lukee työkkärin sivuilla!!! Lue v ttu ne jo vihdoinkin. Miten selvisit peruskoulusta?

Koita nyt tajuta. Jos joku laittaa sut karenssiin tuon takia se on valituksen paikka apulaisoikeusasiamiehelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakemusta ei tehdä vähintään 90% tosissaan, niin kyllä se työnantaja sen huomaa ja saattaa jopa ilmoittaa työkkäriin. Haet siihen paikkaan ihan tosissaan, jos et halua karenssia. Niin. Oliko muuta vai voiko keskustelun jo poistaa?

Vierailija
84/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua mennä töihin?

Olen liian laiska.

-ap

Heko heko. Olet kermaperseinen akateeminen joka luulee, että kotona odottamalla niitä töitä saa. Jos tulee mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ niin sinä voit hakea? Muuten makaat meidän muiden maksamana?

Kun unelmiesi työpaikka tulee hakuun on hakijoita satoja ja ihmettelet, miksi juuri sinä et kelpaa? Pitkäaikaistyöttömät tiputetaan heti alkuvaiheessa mappiin Ö, oli se reilua tai ei. Mieluummin vähemmän koulutettu, mutta ahkera ja suhteita omaava, aktiivinen ihminen, kun kaltaisesi työtön luuseri.

Eli, päivitä ekana statuksesi. Et voi kutsua itseäsi akateemiseksi, se ei kerro mitään, tällä hetkellä sinä olet työtön sossupummi.

Mistä tuo paha olosi kumpuaa?

Vierailija
85/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sitä paikkaa. Tuo yhteydenotto voi olla jotain muutakin, mutta käytännössä ainoa ihan varma keino on jättää hakemus. Turha ottaa riskejä, jotka voi välttää.

Jos paikka on yrityksessä, jonne luulet tulevaisuudessa voivasi hakea, niin yritä muotoilla hakemus siten, että kehut itseäsi ja osaamistasi, mutta tee rivien välissä selväksi tiedostavasi, ettei osaaminen osu tähän paikkaan. Mutta jos osaamisalasi paikka avautuisi, niin siihen olisit hyvä.

Älä kerro, että työkkäri käski hakea. Missään ei ole kirjallista sääntöä asian mainitsemisesta, mutta sekin on turha riski. Jos työnantaja osuu työkkärin pistotarkastukseen ja mainitsee asiasta, niin huonolla tuurilla tämä tulkitaan sinua vastaan. Älä luota terveeseen järkeen.

Työkkärin byrokratian kanssa eläminen ja oikea työnhaku ovat kaksi eri maailmaa. Auttaa kun ei luule, että byrokratian on tarkoitus auttaa työllistymisessä. Ja tämä ei tule ikinä muuttumaan, koska ainoat, jotka tästä suoraan kärsivät, ovat työttömiä. Ja kun työtön tästä valittaa, hänet leimataan työhaluttomaksi.

Vierailija
86/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.

Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana.  Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni. 

Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.

Eli jos paljastaa hakeneensa koska työkkäri käski niin tulee karenssi? Ap

Mikä vatun pakkomielle sulla on tän asian kanssa? Voi olla tai voi olla olematta. Minä tiedän vuosien varrelta useamman henkilön, jolle on lätkästy karenssia kun ovat menneet sanomaan haastattelussa hakeneensa työkkärin käskystä. Katsos toisinaan työkkäri tekee satunnaisia tsekkejä ja soittaa työnantajalle. Kyselee miten meni, miksi ei valittu. Aina ei tartte edes soitella kun tarpeeksi paskamainen työnantaja soittaa itse työkkäriin ja aiheuttaa karenssin. 

Yritä nyt ymmärtää, että niin kauan kuin nostat työttömyyskorvausta olet työkkärin bitch. Haukut ja annat tassua silloin kun ne sanoo ja aina kun ne sanoo. Työkkärin kanssa ei voi voittaa eli parempi pelata niiden säännöillä.

Ymmärrän kyllä pelin hengen täysin. Mutta en voi pelata heidän peliään jos en tiedä heidän sääntöjään. Siksi tämä aloitus. Teen kyllä niin kuin pitää kunhan tiedän mitä pitää. Ap

No tee sitten niinkuin on neuvottu. Kirjoita geneerinen hakemus, jossa tuot ilmi osaamisesi ja lähetä se jokaiseen paikkaan johon käsketään hakea. Tee se asiallisesti ja fiksusti, anna hyvä kuva itsestäsi, jos joskus haluat työllistyä, mutta älä vaikuta kovin innostuneelta kyseisestä paikasta ja ole rehellinen osaamisestasi ja tavoitteistasi. Et tule palkatuksi, työkkäri on tyytyväinen.

Vierailija
87/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa nyt että tuleeko karenssi jos suoraan kertoo hakeneensa, koska työkkäristä tuli työtarjous. Vai onko minulle valehdeltu kun on väitetty että siitä tulee karenssi? Ap

Väittäisin että voi pahimmillaan tulla, ei välttämättä. Ei työkkäri kaikille soita ja kysele työnhakijoiden perään. Haastattelussa, jos sinne asti pääsee/joutuu, se on turvallisempaa mainita jos muuten on asiallinen. Kyllähän se rekry tajuaa jos yrittää tahallaan olla saamatta sitä työpaikkaa ja saattaa sen myös työkkärille kertoa, jos haluaa olla ikävä.

Joo mutta EI TULE pelkästään sillä perusteella että muuten jotenkuten asiallisessa hakemuksessa lukee että työkkäriltä saamani kehoituksen mukaisesti haen jne.

Vierailija
88/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hakemusta ei tehdä vähintään 90% tosissaan, niin kyllä se työnantaja sen huomaa ja saattaa jopa ilmoittaa työkkäriin. Haet siihen paikkaan ihan tosissaan, jos et halua karenssia. Niin. Oliko muuta vai voiko keskustelun jo poistaa?

Höps. Jotkut eivät oikeasti osaa tehdä hyviä hakemuksia. Ei sitä varmuudella pysty sanomaan, kuka yritti tosissaan ja kuka ei.

Vierailija
89/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

Joo jos itse on syypää potkuihin eli oli epäsopiva työhön, osaamaton tms. Jos saa potkut tuotannollis-taloudellisista syistä vaikka yt:ssä niin ei tule karenssia. Ap

Sentään jotain järkeä näissä.

Ei vaan se, että jotain ei osaa ei ole työntekijän vika jos ei ole osaamattomuutta itse aiheuttanut tyyliin tahallisesti tupeloinut vaikka trukilla hyllyn hajalle.

Sekin jos on epäsopiva työhön EI ole sen työntekijän vika vaan typerän rekrytoijan. Se karenssi vaatii tahallisuutta lain mukaan. Se että jotakin nyt ei vaan osaa EI ole tahallisuutta.

Vierailija
90/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistäisin ihan saman hakemuksen kuin muuallekin.

Kyllä sen sanakäänteistä ja CV:stä näkee, että en ole haluamassa mitään tiskaajan paikkaa.

Vierailija
91/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Katso Trainspotting-elokuva.

2. Toimi kuten Spud.

3. Jatka työttömyydestäsi nauttimista.

Vierailija
92/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä htin takia he vaivautuisivat tekemään niin? Kymmeniä tai satoja hakijoita ja pomo soittelee työkkäriin arveluistaan. 80-luku meni jo.

Vierailija
93/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet sitä mieltä, että maisterin papereiden takia et voi tehdä jotain ”vähempiarvoista” työtä? Et kuitenkaan saa oman alasi töitä. Ehkä sovit paremmin johonkin muuhun työhön?

Vierailija
94/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Taas sekoomuksen puoluetoimiston masinoima ketju. Tällä kertaa onkin mukana KESKUSTELUA! Oh, spooky!

Vierailija
95/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps. Jotkut eivät oikeasti osaa tehdä hyviä hakemuksia. Ei sitä varmuudella pysty sanomaan, kuka yritti tosissaan ja kuka ei.

Työkkäri auttaa tässäkin, jos tarvetta. Tekosyyt helvettiin - katso peiliin ja kasva aikuiseksi!

Vierailija
96/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä asiantuntijatyöhön rekrytoidessa näen jo hakemuksen jättöpäivästä ja hakemuksesta, että tämän on ollut varmaan pakko hakea. Hakemus tulee heti eka päivänä, on lyhyt, ei liikoja myyvä, ja työttömänä on oltu pitkään.

Usein pätevimmät panttaavat hakemustaan viimeisenä päivänä liki puolilleöille. Kumma ilmiö, en tiedä mistä johtunee. Ja ovat valmiiksi hyvässä työssä.

Viimeistään haastattelussa kun kysytään, miksi haluat meille töihin, niin voi olla flegmaattinen, jos muuten oli liian vahvoilla. Kukaan ei halua töihin vastentahtoista ihmistä, siitä ei tule kuin kaikille riesaa.

Mielenkiintoista. Minä nimittäin jätän hakemisen viime tippaan, jos paikkäa ei kiinnosta. Jos kiinnostaa, niin haen hyvissä ajoin.

Olen kanssasi samoilla linjoilla, siksi olenkin ihmetellyt itse rekrytoidessa. Ehkä ovat vielä epäröineet, lähtisivätkö vanhasta.

-sama

Vierailija
97/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä virhe se on jos mainitsee te-keskuksen työtarjouksesta sait tietää työpaikasta.

Näin on minulle annettu ymmärtää, että jos paljastaa hakeneensa paikkaa koska sai siihen työkkärin työtarjouksen eikä saa paikkaa ja asia paljastuu työkkärille niin tulee karenssi. Minun alalla ei pyydetä haastatteluun jos sanoo ainoaksi motivaatioksi paikan hakuun työkkärin käskyn hakea ja siten on itse estänyt itseään saamasta sitä paikkaa, siis työkkärin mielestä. Ap

Höpöhöpö juttuja. Ei TE-keskus voi edellyttää niiden asiakkaiden valehtelevan. Kokonaan eri asia on jos tahallaan pyrkisit estämään työn saannin esim. menemällä kännissä haastatteluun tms. Mutta, yksi innovatiivisempi tapa kiertää asia on esittää liian kova palkkavaatimus tai kertoa itsestä hakemuksessa jotain mikä on suoraan show stopper.  Esim. kirjanpitäjän tehtävään tuskin valitaan henkilöä, joka kertoo olevansa jotain muuta kuin järjestelmällinen ja yksityiskohtiin paneutuva ja joka saattaa aina projektit päätökseen. 

Vierailija
98/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

Joo jos itse on syypää potkuihin eli oli epäsopiva työhön, osaamaton tms. Jos saa potkut tuotannollis-taloudellisista syistä vaikka yt:ssä niin ei tule karenssia. Ap

Sentään jotain järkeä näissä.

Ei vaan se, että jotain ei osaa ei ole työntekijän vika jos ei ole osaamattomuutta itse aiheuttanut tyyliin tahallisesti tupeloinut vaikka trukilla hyllyn hajalle.

Sekin jos on epäsopiva työhön EI ole sen työntekijän vika vaan typerän rekrytoijan. Se karenssi vaatii tahallisuutta lain mukaan. Se että jotakin nyt ei vaan osaa EI ole tahallisuutta.

No just näin. Jos sinut valitaan työhön jota et osaa, menet sinne etkä saa kunnon koulutusta/perehdytystä ja saat potkut kun et osannutkaan niin eihän se työntekijän vika ole vaan rekryn, siis ellei työntekijä jostain syystä ole valehdellut osaamistaan. Ei siitä voi tulla karenssia, jos on kuitenkin yrittänyt (eri asia jos ei edes yritä vaan perseilee tahallaan).

Vierailija
99/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida tajuta asiasta yhtään mitään. Jos olen 20 vuotta toiminut vain silmälääkärinä niin en voi tosissani hakea vatsaelinkirurgin paikkaa. Vaan onhan minun tuotava esille että en työtä halua kun en ymmärrä työstä hevonkukkua vaikka minulla sen määräaikaisena hoitamiseen muodollinen tutkintopätevyys olisi. Ap

Vierailija
100/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt tosi suppeita hakemuksia. Tyyliin "Haen avoinna olevaa työpaikkaa" ja se siitä. Liitteeksi luettelo työkokemuksesta. Kas noin, velvoite täytetty, ei kutsua haastatteluun, työkkäri tyytyväinen. ☺

Ja kyllä, olen vakitöissä ja ennen tätä tein myös sijaisuuksia. Työttömänä olin muutaman kuukauden, mutta tarpeeksi että sain noita työkkärin typeriä hakuvelvoitteita.

Aikuisten ihmisten holhousta ja aliarviointia on välillä työkkärin touhut. Tuleeko niitä hakuvelvoitteita jos on irtisanottu yt:ssä ja on esim 6kk IS aika mutta ei työvelvoitetta eli siis saa palkkaa mutta ei ole töissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan