Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?

Vierailija
04.09.2021 |

Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?

Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.

Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso elokuva Trainspotting ja miten Spud klaaraa vastaavan tyyppisen tilanteen.

Vierailija
42/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et halua mennä töihin?

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

Joo jos itse on syypää potkuihin eli oli epäsopiva työhön, osaamaton tms. Jos saa potkut tuotannollis-taloudellisista syistä vaikka yt:ssä niin ei tule karenssia. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian laiska.

-ap

Heko heko. Olet kermaperseinen akateeminen joka luulee, että kotona odottamalla niitä töitä saa. Jos tulee mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ niin sinä voit hakea? Muuten makaat meidän muiden maksamana?

Kun unelmiesi työpaikka tulee hakuun on hakijoita satoja ja ihmettelet, miksi juuri sinä et kelpaa? Pitkäaikaistyöttömät tiputetaan heti alkuvaiheessa mappiin Ö, oli se reilua tai ei. Mieluummin vähemmän koulutettu, mutta ahkera ja suhteita omaava, aktiivinen ihminen, kun kaltaisesi työtön luuseri.

Eli, päivitä ekana statuksesi. Et voi kutsua itseäsi akateemiseksi, se ei kerro mitään, tällä hetkellä sinä olet työtön sossupummi.

Vierailija
44/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.

Riittääkö oikeasti jos vain soittaa ja siinä vaikka kertoo urastaan ja kyselee paikasta? Eli ei siis tarvi hakea? Onko tämä varma tieto? Ap

Tee, kuten siinä sanotaan. Minulla oli, että ota yhteyttä. Enempää ei voi vaatia!

Vierailija
45/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap

Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.

Joo jos itse on syypää potkuihin eli oli epäsopiva työhön, osaamaton tms. Jos saa potkut tuotannollis-taloudellisista syistä vaikka yt:ssä niin ei tule karenssia. Ap

Sentään jotain järkeä näissä.

Vierailija
46/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.

Kyllä mulla ainakin luki ”ilmoita meille viimeistään xx.xx yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn hakemisesta”. Eli pakko oli hakea.

Vierailija
47/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.

Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana.  Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni. 

Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.

Vierailija
48/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettava yritys saada aikaan ketju työttömien haukkumiseksi. Erityisesti akateemisten työttömien haukkumiseksi.

Noin muuten, etenkin nyt 1,5 vuotta on menty korona-aikaa eikä niitä kehotuksia hakea työpaikkaa X, Y tai Z ole pahemmin lähetelty. En myöskään usko, että juuri ap saisi kaikki oman lääninsä avoimet paskapaikat haettavakseen. Ja ei, et voi laittaa hakemukseen etkä oikein sanoa haastattelussakaan, että hait paikkaa työkkärin pakottamana.  Siitä seuraa karenssi jos jää kiinni. 

Sen sijaan mitä voi tehdä, on lähettää geneerinen hakemus jota voi pistää menemään jokaiseen paikkaan, mihin EI halua haastatteluun. Asiallinen hakemus mutta ei mitenkään mieleenjäävä. Jos hostain kumman syystä päätyy haastatteluun niin silloinkin on aiheellista olla asiallinen ja miellyttävä. Omaan valintaan voi vaikuttaa muutenkin kuin esittämällä varttihullua.

Eli jos paljastaa hakeneensa koska työkkäri käski niin tulee karenssi? Ap

Vierailija
49/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tarjottiin kerran työkkäristä paikkaa, joka olisi ollut iltatyö ja tämä ei lastenhoidollisesta syistä minulle tuolloin sopinut (täällä ei iltahoitomahdollisuutta). Työkkäristä sanottiin, että pitää hakea ja jos pääsee haastatteluun, ei haastattelijalle saa kertoa, ettei iltatyö käy..Eli työkkärin ohje oli valehdella työhaastattelussa.

Onneksi en päässyt haastatteluun ja onneksi pian tuon jälkeen sain vakityöpaikan omalta alalta.

Vierailija
50/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian laiska.

-ap

Heko heko. Olet kermaperseinen akateeminen joka luulee, että kotona odottamalla niitä töitä saa. Jos tulee mielenkiintoinen ja hyväpalkkainen työ niin sinä voit hakea? Muuten makaat meidän muiden maksamana?

Kun unelmiesi työpaikka tulee hakuun on hakijoita satoja ja ihmettelet, miksi juuri sinä et kelpaa? Pitkäaikaistyöttömät tiputetaan heti alkuvaiheessa mappiin Ö, oli se reilua tai ei. Mieluummin vähemmän koulutettu, mutta ahkera ja suhteita omaava, aktiivinen ihminen, kun kaltaisesi työtön luuseri.

Eli, päivitä ekana statuksesi. Et voi kutsua itseäsi akateemiseksi, se ei kerro mitään, tällä hetkellä sinä olet työtön sossupummi.

Äläpä viitsi haukkua minua. Ensinnäkään en kirjoittanut tuota laiska-kommenttia vaan joku muu trollasi ja esiintyi minuna. Ja toisekseen et edes tiedä olenko tällä hetkellä työtön vai esim. joutumassa kuukauden päästä yt:ssä ulos. Ap

Vierailija
51/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus ja taistelu työkkärin tuulimyllyä vastaan on karmea.

- työtä on pakko hakea, vaikka ala olisi täysin väärä

- kun soitat ihmetellen te-toimistoon, siellä saatetaan myöntää, että työtarjous on huti, mutta haettava on

- työkkäri ja työnantajat ovat yhteyksissä, joten ei kannata yrittää huiputtaa

- jos hakemuksessa kertoo, että ei ole kovin kompetentti, työkkäri tulkitsee tämän työstä kieltäytymiseksi

- päätös karenssista on lopullinen, valitus ei tuota tulosta

Vierailija
52/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mahdolliseen työhaastatteluun päihtyneenä.

Vierailija
53/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hitossa voi tulla karenssi siitä, jos kertoo työkkärin vinkanneen paikasta? Eihän ne saa sitten enää työkkärissä antaa mitään työnhakuvinkkejä. Tuohan on törkeää.

Vierailija
54/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin kerran työkkäristä paikkaa, joka olisi ollut iltatyö ja tämä ei lastenhoidollisesta syistä minulle tuolloin sopinut (täällä ei iltahoitomahdollisuutta). Työkkäristä sanottiin, että pitää hakea ja jos pääsee haastatteluun, ei haastattelijalle saa kertoa, ettei iltatyö käy..Eli työkkärin ohje oli valehdella työhaastattelussa.

Onneksi en päässyt haastatteluun ja onneksi pian tuon jälkeen sain vakityöpaikan omalta alalta.

Mitä kummaa? Mitä sitten käy jos valehtelemalla saakin paikan? Pakkohan se on kertoa että ei voi tehdä iltatyötä. Ap

Vierailija
55/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus ja taistelu työkkärin tuulimyllyä vastaan on karmea.

- työtä on pakko hakea, vaikka ala olisi täysin väärä

- kun soitat ihmetellen te-toimistoon, siellä saatetaan myöntää, että työtarjous on huti, mutta haettava on

- työkkäri ja työnantajat ovat yhteyksissä, joten ei kannata yrittää huiputtaa

- jos hakemuksessa kertoo, että ei ole kovin kompetentti, työkkäri tulkitsee tämän työstä kieltäytymiseksi

- päätös karenssista on lopullinen, valitus ei tuota tulosta

Mutta jos totuus on että ei ole kompetentti? En minä edes osaa valehdella. Jos kysytään osaamisesta niin onhan minun pakko sanoa rehellisesti että osaan vain nämä muutamat kapea-alaiset jutut. Ap

Vierailija
56/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos virkailija on järkevän oloinen, niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä ja mainita asiasta ensin hänelle. Minulle joskus aikanaan tuli ehdotus hakea paikkaan mihin haettiin koneidippansinööriä ja itse olen luonnontieteilijä. Mikä hiton viranomaispelko suomalaisia vaivaa, kun heittäydytään heti vauvaksi?

Vierailija
57/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos virkailija on järkevän oloinen, niin kannattaisi ehkä ottaa yhteyttä ja mainita asiasta ensin hänelle. Minulle joskus aikanaan tuli ehdotus hakea paikkaan mihin haettiin koneidippansinööriä ja itse olen luonnontieteilijä. Mikä hiton viranomaispelko suomalaisia vaivaa, kun heittäydytään heti vauvaksi?

Toki voin soittaa, mutta auttaako se? En ole kovin toiveikas. Ap

Vierailija
58/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset saisi laittaa hakemukseen että hait paikkaa työkkärin kehoituksesta? Ajattele nyt akateemisilla aivoillasi. Jos muuten kieltäydyt niin se on eri asia.

Vierailija
59/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voin soittaa, mutta auttaako se? En ole kovin toiveikas. Ap

Kyllä minun kohdalla auttoi, koska kyseessä oli selkeä virhe.

Vierailija
60/157 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset saisi laittaa hakemukseen että hait paikkaa työkkärin kehoituksesta? Ajattele nyt akateemisilla aivoillasi. Jos muuten kieltäydyt niin se on eri asia.

En tiedä syytä miksi sitä ei saa laittaa mutta minulle on sanottu että siitä lätkäistään karenssi jos niin tekee. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan