Jos työkkäri käskee hakemaan huonoa työpaikkaa, niin mitä pitää tehdä?
Kyse siis niistä paikoista joista työkkäri laittaa viestiä ja jos ei hae niin saa karenssin. Olen akateemisesti koulutettu ja pitkä oman alan ura takana. Mitä pitää tehdä jos joutuu hakemaan huonoa tai täysin epäsopivaa paikkaa? Saako hakemukseen kirjoittaa että työkkäri käski hakemaan tätä paikkaa?
Jossain sanottiin että jos paljastaa hakeneensa työkkärin käskystä eikä saa siksi paikkaa niin siitäkin tulee karenssi.
Mutta jos paikka on täysin epäsopiva niin hullunahan ne pitää jos koulutettu ihminen hakee sitä eikä kerro miksi hakee mutta selvästi ei kuitenkaan sovi työhön. Meidän alan piirit on pienet ja mainehan siinä pian menee. Tarkoitan siis tilannetta, jossa silmälääkäriä käskettäisiin hakemaan sydänkirurgin paikkaa tai konserttiviulistin hakemaan konserttisellistin paikkaa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua mennä töihin?
Olen liian laiska.
-ap
No haet mutta tylsä hakemus
Haastattelussa voit olla hajamielinen
Jos suoraan kysytään, niin totta kai voi vastata, että kyllä olen saanut tarjouksen työkkäristä. Ei nimittäin anna oikein hyvää kuvaa sekään, jos työnantaja on erikseen pyytänyt lähettämään tarjouksen myös sinulle, jos olet työnhakijana tai pyytänyt sopivien työnhakijoiden nimiä.
Eikö sinne te-toimistoon voi soittaa, että nyt ootte pistämässä minua aivan väärään työpaikkaan, tyyliin syystä että en osaa leikata sydämiä tai soittaa selloa. Kai sielläkin voi joku järkevä joskus vastata puhelimeen, ainakin itellä on ollut ihan ystävällisiä ja yhteistyökykyisiä te-henkilöitä linjoilla. Toki täytyy itse olla muuten sitten aktiivinen työnhaussa, hakea piilotyöpaikkoja omatoimisesti jne.
Kerrot, että sait työtarjouksen ja siksi paikka kuuluu sinulle. Takaan, ettet saa paikkaa.
Oikeasti paikkoja kannattaa hakea, ei niihin pääse, jos on ylikoulutettu tai yli 40-vuotias. Itse en päässyt tuon iän saavutettuani haastatteluihin, koska olin pätevämpi kuin tulevat esimieheni. Työkokemuksesta ja koulutuksesta on ainoastaan haittaa.
Minut te toimisto pakotti hakemaan robotiikan huippuammattilaisen paikkaa vaikka olen vain lukenut tekussa yhden kurssin robotiikkaa. Paikkaan vaadittiin pitkä kokemus robottien parissa ja 3D piirtotaitoa ym. Käytännössä osasin yhtä viidestä tärkeästä asiasta enkä lainkaan sitä pääasiaa.
Harmitti tosissaan hakea koska kyseisessä organisaatiossa on välillä sellaisiakin paikkoja aukijoihin voisin oikeasti työllistyä ja olen niitä hakenut ja päässyt haastatteluihinkin.
No kirjoitin työkkärin määräämän hakemuksen alkuun että te-toimisto vinkkasi paikasta joten haen heille töihin. En tiedä olisiko kelvannut te toimistolle vai olisiko tullut karenssia jos olisivat pyytäneet hakemukseni näytille.
Kyllä siinä selkeä käsky, hae tarjottua työtä ..... mennessä. Eli hyvin voi laittaa, te-keskuksen työtarjouksen perusteella haen paikkaa ...
Uskon kyllä et kaikilla rekryäjillä riittää älliä sen verran, että jos joku epäsopiva hakee työhön, voi siellä olla se työkkäri taustalla.. Varsinkin jos CV:stä näkee, ettei juuri nyt ole töissä. Ei sitä tarvitse erikseen mainita.
Vierailija kirjoitti:
Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap
Jos olet tunari ja hidas niin luulisi että ei tarttisi kauaa olla jos tekee kaikki päin ahteria.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne te-toimistoon voi soittaa, että nyt ootte pistämässä minua aivan väärään työpaikkaan, tyyliin syystä että en osaa leikata sydämiä tai soittaa selloa. Kai sielläkin voi joku järkevä joskus vastata puhelimeen, ainakin itellä on ollut ihan ystävällisiä ja yhteistyökykyisiä te-henkilöitä linjoilla. Toki täytyy itse olla muuten sitten aktiivinen työnhaussa, hakea piilotyöpaikkoja omatoimisesti jne.
Tämähän olisi se ilmeinen ratkaisu mutta ilmeisesti työkkäri ei toimi noin vaan haettava on vaikka olisi kuinka epäsopiva työ. Ap
Tee huono hakemus. Tavanomainen, massaan hukkuva ja mukaan pari kirjoitusvirhettä. Ei kuitenkaan liian överi ettet jää kiinni.
Jos lähetät paperisia hakemuksia niin näihin varatun tulostuspaperin voi säilöä vaikka kellariin, vessaan tai roskiskaappiin niin saa hakemukseen houkuttelevan aromin :)
Voithan sanoa haastattelussa ja perustella etten ole oikea ihminen tähän työtehtävään ja näyttää ettet ole kiinnostunut tästä paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot, että sait työtarjouksen ja siksi paikka kuuluu sinulle. Takaan, ettet saa paikkaa.
Oikeasti paikkoja kannattaa hakea, ei niihin pääse, jos on ylikoulutettu tai yli 40-vuotias. Itse en päässyt tuon iän saavutettuani haastatteluihin, koska olin pätevämpi kuin tulevat esimieheni. Työkokemuksesta ja koulutuksesta on ainoastaan haittaa.
Olen 44 ja minulla on maisterikoulutus ja pitkä työkokemus. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, siinä ei varsinaisesti käsketä hakea paikkaa vaan ottaa yhteyttä työnantajaan. Näin se oli ainakin silloin, kun ,minä viimeksi asioin työkkärissä, eikä siitä kovin monta vuotta ole. Sinä siis voit ottaa yhteyttä ja kysyä, olisiko heillä sinulle sopivaa työpaikkaa, kun teillä on auki tämä cccc-paikka. Voit kysyä aivan suoraan, kannattaako sinun laittaa hakemusta, kuns inun koulutuksesi on abcc.
Voit tietenkin kirjoittaa hakemuksen ja siihen loppuun tekstin tyyliin " tulisin mielelläni teille töihin, jos teillä olisi minulle sopiva tehtävä." Voit muotoilla sen avoimeksi hakemukseksi, jolloin täytät työnhakuvelvoitteen, mutta et vaikuta ääliöltä, kun haet täysin sinulle sopimatonta paikkaa.
Ei näin. Se hakuvelvoite koskee nimenomaan sitä työkkärin osoittamaa pestiä, ja kaikki oma sooloilu lasketaan vain uudeksi erilliseksi hakemukseksi. Työkkärin kanssa asioidessa on tärkeää tehdä kaikki kirjaimen mukaan, ja vain sen. Toki siellä on myös täyspäisiä virkailijoita, mutta koskaan et voi tietää kuka sattuu olemaan kyykyttäjätyyppi.
Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki haluan mennä töihin joita osaan. Mutta en töihin joita en osaa ja joissa ei kouluteta työhön. Minulla on akateemisena ihmisenä muodollinen pätevyys hyvin moneen työhön mutta osaaminen vain ihan harvaan asiaan, joita olen urani pelkästään tehnyt. On kuitenkin paikkoja joissa on työvoimapula ja sinne otetaan kokeeksi vaikka kuka. Sitten kun ei työssä pärjää saa potkut ja karenssin. Ap
Miksi potkuista saa karenssin? Ymmärrän, että tulee jos irtisanoo itsensä, mutta potkuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko kukaan sitä saamaansa tarjousta? Sanamuoto on "ota yhteyttä". Ei siinä sanota, että hae. Riittää, että soitat ja kyselet ympäripyöreitä.
Riittääkö oikeasti jos vain soittaa ja siinä vaikka kertoo urastaan ja kyselee paikasta? Eli ei siis tarvi hakea? Onko tämä varma tieto? Ap
Itse olen tehnyt tosi suppeita hakemuksia. Tyyliin "Haen avoinna olevaa työpaikkaa" ja se siitä. Liitteeksi luettelo työkokemuksesta. Kas noin, velvoite täytetty, ei kutsua haastatteluun, työkkäri tyytyväinen. ☺
Ja kyllä, olen vakitöissä ja ennen tätä tein myös sijaisuuksia. Työttömänä olin muutaman kuukauden, mutta tarpeeksi että sain noita työkkärin typeriä hakuvelvoitteita.
Teet ensinnäkin mahdollisimman huonon työhakemuksen. Muista tehdä kielioppivirheitä roimasti myös.