Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä, saako ystävän exän kanssa olla?

Elina188
04.09.2021 |

Eli lyhyesti ja ytimekkäästi mitä mieltä olet siitä, että saako ystävän exän kanssa olla?

Itselläni kävi näin että ihastuin ja rakastuin ystävän exään, erittäin komea, hauska ja ihanan tuntuinen mies ja aloitettiin seurustelu, mutta ystäväni on täysin vetänyt tästä herneen nenään ja sanonut, että se on kirjoittamaton sääntö ettei ystävien exiin kosketa eikä toisten "jämiin" kuten hän vähän ilkeämminkin kuvasi ja nyt välttelee minua jopa yhteisten ystävien tapaamisissa ja käyttäytyy hyvin kylmästi.

Omasta mielestäni jos olet eronnut josta kusta niin silloin tämä on vapailla markkinoilla eikä enää sinulle kuuluva asia.

Mikä on Sinun mielipiteesi asiaan? Niin naisten kuin miesten mielipiteet käy ja on tervetulleita.

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä ole koskaan kuullut sanontaa "bros before hos"? Tämä pätee myös naisten kesken, vaikka alunperin onkin miesten keksimä sanonta. T. Nainen

Vierailija
22/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni riippuu siitä kumpi on jättänyt. Jos ystävä on tullut jätetyksi ja suree vielä eroa niin silloinhan se tuntuu tietysti todella pahalta tästä ystävästä ja seurustelusuhteen aloittaminen eksän kanssa merkitsee käytännössä ystävyyden loppumista. Mutta en tiedä mitä itse tekisin jos tosissani rakastuisin ystäväni eksään, rakastun vain hyvin harvoihin ja yleensä todella voimakkaasti joten en välttämättä pystyisi luopumaan elämäni rakkaudesta ystäväni takia.

Jos taas ystävä on jättäjä niin mielestäni tilanteessa ei pitäisi olla mitään epäselvää, koska ystävä on itse ollut se joka ei ole enää halunnut jatkaa suhdetta. En ymmärrä miksi tällöin haittaisi, että ystävä seurustelee tuon ihmisen kanssa. Toisaalta minulla ei kyllä ole ollut ikinä riitaisia eroja ja olen aina jäänyt toivomaan vain hyvää eksilleni, joten en osaa samaistua sellaiseen tilanteeseen johon liittyy negatiivisia tunteita eksää kohtaan. Kai silloinkin pitää vain valita miehen ja ystävän väliltä ja päättää kumpi on tärkeämpi itselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole yksinkertaista vastausta, mielestäni riippuu tilanteesta. Esimerkiksi se vaikuttaa tuliko ystävä jätetyksi kun oli rakastunut vai jättikö itse miehen ja niin edelleen. N29

Vierailija
24/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapauskohtaista. Ei ole mikään universaali sääntö, esim. omassa ystäväpiirissäni on ollut paljonkin parinvaihtoa ja tämä oli kaikille ok. Mutta toisaalta ymmärrän kyllä jos joillakin taas ystävyyssuhde muuttuu, kun saa ystävän kanssa aina kaupanpäällisiksi exänsä jos menee vaikka kylään tms. Ei se ole sitten enää samanlaista kuin ennen.

Vierailija
25/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katso että minulla olisi mitään omistus- ja hallintaoikeutta exääni. Eikä hänellä minuun.

Vierailija
26/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi kaikille osapuolille ok niin sitten.

Toki jos esim. Haluaa exästä eroon niin onhan se kiva, jos kaverin kanssa sitten hengaa.

Riippuu niin tekijöistä.

Jos itse olisin jättänyt, kun ei ole tunteita niin ehkä ok. Jos toisin päin niin en näkisi hyvällä.

Voi sitten välit mennä siihen kaveriinkin.

Tunteita jos pelissä niin ei kyllä välttämättä toimi. Vaikka miten loogisesti ajateltuna olisi "vapaata riistaa".

Vierailija
27/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö yhtään että jos on toiseen ollut rakastunut ja mies on kenties jättänyt vielä (se jäi epäselväksi) niin se sattuu todella paljon, jos hyvä ystävänä alkaakin seurustella tämän kanssa, kertoo miten ihanaa seksi on, kertoo miten ihanaa parisuhde on, tuo miehen yhteisiin juttuihin mukaan ja toinen näkee miten rakastuineita ovat... Kyllä on aikalailla melkein syvin petos ystävyydessä mitä keksin 😠 (keksin vain mies ja ystävä pettämässä olisi pahempi) 

Tuo minkä kuvasit on kyllä moukkamaista käytöstä ja ai typerää kiusantekoa. 

Mutta se, etä ex-kumppani ei saisi ryhyä kokaan parisuhteenseen sellaisen kanssa, joka on itselle ennestään läheien, kuten kaveri tai ystävä on jo -yksinkertaistaen- haastavampi kysymys. Ymmärrän, että tällainen suhde saattaa tuntua varmasti aluksi pahalta. Toisaalta minusta tulisi myös kyetä ymmärtämään, että vaikka oma suhde olisi kaatunut syystä tai oisesta, niin ex-kumppani voi onnistua saamaan parisuhteen, jonkun sellaisen kanssa, joka on ja on ollut itselle verraten hyvin läheinen jo silloin kun ex- oli itselle vielä Se oma erityisen rakas ja parisuhdekumppani. 

Sinkkumies 

Vierailija
28/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En katso että minulla olisi mitään omistus- ja hallintaoikeutta exääni. Eikä hänellä minuun.

Mielenkiinnosta kysyn oletko mies vai nainen?

Vaikka en exääni omistakkaan kuten ei kukaan muukaan niin kokisin kyllä ystävän loukanneen minua todella pahasti, jos rakastamani mies eroaisi minusta ja ystäväni alkaisi seurustella hänen kanssaan ja sitten saisin kuulla miten ihanaa kaikki on heillä 🤮, ystävä toisin miehen illanistujaisiin ja muihin... Se rikkoisi minua enemmän kuin sanat pystyisivät kuvaamaan.. 😪

Vierailija
29/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mielestäni myös siitä, miksi ystäväsi ja mies erosivat. Jos mies esimerkiksi petti, oli väkivaltainen, varasteli tai verrattavissa olevalla tavalla aiheutti ystävällesi konkreettista harmia, niin ymmärrän ystävän loukkaantumisen. Siitä tulee ystävällesi vaikutelma, että uskot ennemmin tätä häntä kohtaan julmasti tehnyttä miestä kuin häntä itseään. Sellainen ymmärrettävästi voi aiheuttaa kireyttä.

Jos taas on kyseessä yhteisymmärryksessä tapahtunut ero, ja osapuolet ovat nykyään sopuisissa väleissä, niin katselisin tilannekohtaisesti. Eihän siinä varmaan kukaan riemuitsisi, mutta fiksut ihmiset kyllä ymmärtäisivät että elämä jatkuu exilläänkin.

Vierailija
30/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän aloittaja suhtauisi asiaan, jos hän olisi siinä toisessa asemassa? Eli Ap:n paras ystävä paneskelisi hänen exänsä kanssa, jotka toisiaan aikoinaan rakastivat? Haluisitko Ap oikeasti katsoa exääsi kylässä parhaan ystäväsi kanssa ja kuunnella sitä, kuinka "ihana suhde" heillä on?? :D

No kuka haluaisi katsoa kylässä sitä exää kenen tahansa uuden kanssa kuhertelemassakaan, joten aika ymmärrettävää jos ne välit etääntyy, vaikka kuinka asian hyväksyisikin sinällään. Itse en erityisesti edes välittäisi pyöriä samoissa piireissä exän seuraavan kanssa, vaikka hänkin jo ex. Jotenkin noloahan se on kun monella sama kumppani ollut.

Vierailija
31/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aina pitäisi ystävältä tarkistaa mitä hän on mieltä esimerkiksi kysymyllä suoraan, että haittaisiko häntä jos joku ystävistänne olisi hänen kanssaan.

Vierailija
32/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppoa sanoa teoriassa "ettei toista voi omistaa erottuaan", mutta käytännössä kyllä se häiritsee ja on täysin sopimatonta, että jos tulee jätetyksi niin että oma ystävä alkaisi seurustella miehen kanssa.

Vierailija
33/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti te jotka puolustatte sitä että ystävä voi alkaa exäsi kanssa ?!?!?

Todellako huutasit hurraata jos sydämmesi olisi säretty ja ystäväsi alkaisi miehesi kanssa olla? En usko millään. En ainakaan että kukaan nainen suhtautuisi näin.

Vierailija
34/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn oletko mies vai nainen?

Vaikka en exääni omistakkaan kuten ei kukaan muukaan niin kokisin kyllä ystävän loukanneen minua todella pahasti, jos rakastamani mies eroaisi minusta ja ystäväni alkaisi seurustella hänen kanssaan ja sitten saisin kuulla miten ihanaa kaikki on heillä 🤮, ystävä toisin miehen illanistujaisiin ja muihin... Se rikkoisi minua enemmän kuin sanat pystyisivät kuvaamaan.. 😪

Nainen.

Vierailija
35/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti te jotka puolustatte sitä että ystävä voi alkaa exäsi kanssa ?!?!?

Todellako huutasit hurraata jos sydämmesi olisi säretty ja ystäväsi alkaisi miehesi kanssa olla? En usko millään. En ainakaan että kukaan nainen suhtautuisi näin.

Ole sitten uskomatta. Hurraata ei tarvitse huutaa muttei myöskään kuvitella olevansa se napa jonka ympärillä maailma pyörii.

Vierailija
36/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole sitten uskomatta. Hurraata ei tarvitse huutaa muttei myöskään kuvitella olevansa se napa jonka ympärillä maailma pyörii.

Helppohan noin tunteettomasti on foorumilla sanoa, mutta kun kokee tämän tosielämässä tunteiden kera niin kanta on toinen. En yhtään ihmettele Ap:n ystävän käytöstä.

Vierailija
37/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi ystävieni exien kanssa. Enkä exien ystävien kanssa. Enkä exien esim. työkavereiden tai sukulaisen kanssa. Olen nainen

Ei olla ystävien exien kanssa.Ei aleta suhde duunikaverin kanssa,ei sama kerrostalon asukaan kanssa,ei kantaravintola,ei sukulaisen kanssa.Mitä kun se ero tulee,mietikää sitä ,jos ei ole pelisääntöjä?Olen nainen,miehiä on vapaana mielinmäärin kuin naisia miehille,Pitäkö alkaa ystävän exsien kanssa muhinomaana?Etkö saa parempaa ja suostut laastariksi?

Vierailija
38/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti, tuntuu ettei kaikki ymmärrä mitä ystävyys on

Vierailija
39/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille kävi näin eikä koskaan päässyt katkeruudesta yli. Meidän lasten välit isään jäätyivät sen sodan myötä. Eikä sillä naisella ollut mitään välejä omiinkaan lapsiinsa jotka jätti isälleen.

Itse en koskisi minun edessäni käytettyyn.

Jonkinlainen ähäkutti pitää olla, jos kaverin pesästä kähveltää, vaikka ero olisi jo selvä.

Mutta tunnen näitä, jotka eivät ole koskaan muunlaisia miehiä ottaneetkaan kuin kaverin exiä. Kuten sanoin, joku ähäkutti siinä on. Ei ole sattumaa että osuu vain kemiat. Osa kemioista syntyy siitä vaaran tunteesta ja pikkasen kielletystä ja kilpailun "voittamisesta".

Vierailija
40/197 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ystäväni ihastuisi exääni niin ystävyys loppuisi kyllä. En ole exän kanssa missään tekemisissä, vaikka on yhteiset lapset, joten en sietäisi ystävää, joka exän valitsisi.