Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä kauhea digitalisaatio sysää kaiken työn asiakkaiden niskoille

Vierailija
04.09.2021 |

Onkohan kukaan tehnyt laskelmia tai tutkimusta siitä, paljonko ihmisten ”vapaa-aikaa” kuluu nykyään itsepalveluun kun perinteisiä palveluita ei enää ole?

Pankit, yritykset, kaupat, jne. ovat päässeet kiinni isoihin säästöihin irtisanomalla asiakaspalvelijat ja sysäämällä kaiken työn asiakkaiden vastuulle digitalisaation nimissä. Pankkitilikin pitää avata itse netissä, ostokset piipata itsepalvelukassalla, ravintolassakin tilata annokset kohta itse sovelluksen kautta… Nimellisesti toki voi odottaa asiakaspalvelijaa, mutta heitä on niin vähän että se veisi vähintään 10-kertaisen ajan.

Nettisivuilla on pelkkä chat ja ”usein kysytyt kysymykset”, puhelinnumeroa asiakaspalveluun ei enää ole - tai jos onkin, niin sielläkin vastaa automaatti. Miten seniorit oikein tulevat toimeen tässä maailmassa jossa omatkin digitaidot (ja kärsivällisyys!) joutuvat jatkuvalle koetukselle? Ei mikään ihme että syntyvyyskin on romahtanut, kuka niitä lapsia ehtii tehdä ja kasvattaa tämän digipannan puristaessa päätä?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei digitalisaatio niin haittaa. Helpottaa elämää kun ei tarvitse istua jonottamassa. Mutta tietokoneen käyttäjänä kismittää miten kaikki suunnitellaan puhelimille. Ja erityisesti se, että kaikki menee puhelinsovellusten taakse. Ei, en halua ladata sovellusta vain siksi, että saisin auton parkkiin.

Vierailija
22/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti hinnat eivät laske.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen alkanut ottaa takapakkia näissä digijutuissa. Pankkiasiat hoidan kyllä netin kautta, mutta esim. kirjaston lainat uusin nykyään käymällä paikan päällä, melkeinpä säässä kuin säässä: tulee samalla hyvää arkiliikuntaa. (Kirjasto sijaitsee n. 2 km päässä kodistani.)

Vierailija
24/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tätä kutsutaan palvelumuotoiluksi ja kukaan ei saisi kritisoida tällaista kehitystä, jossa asiakas nimenomaan joutuu sekä maksamaan että tekemään kaiken työn.

Minua suoraan sanoen vituttaa tämä palvelukusetus johon olemme tulleet. Ei se ole mitään palvelua, lisäksi ei netti osaa vastata jos minulla on kysyttävää. Samoin kaikki julkiset tahot. Mitä enemmän ohjataan nettiin tekemään asiat itse, sitä enemmän hoidan asiat paikan päällä henkilöiden kanssa.

Se kun ei ole mitään asiakaspalvelua, jos asiakas joutuu itse tekemään ja pähkäilemään.

Vierailija
25/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa ei enää näe lääkäreitä mutta voi chattailla näiden kanssa. Hyvää siinä on se kun ennen lääkäriajan sai sitten joskus niin nyt pääsee alle tunnissa lääkärin kanssa chattailee. Huono puoli on se ettei voi määrätä Panadonia vahvempia lääkkeitä diginä ja ajan lääkärille saa sitten tosiaan sitten joskus jos tarvitsee fyysistä lääkäriä.

Onhan näitä kaikenlaista ja olisi tosiaan karmeaa elää nykyajassa jos ei hallitsisi yhtään digiä. Tulevaisuus tulee olemaan enemmän ja enemmän digitaalista se on varma.

Vierailija
26/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa käynnistä on tullut valtava show.

- Ensin täytyy hankkia puhelin (pankin vahvistustekstarille)

- Sitten puhelinliittymä

- Jos et ole älypuhelinmiehiä, niin sen jälkeen on hankittava läppäri.

- Siihen sitten liittymä ja virusturva

Ennen sitä vain käveli pankkiin ja pääsi jonottamatta tiskille.

Vierailija
27/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankissa käynnistä on tullut valtava show.

- Ensin täytyy hankkia puhelin (pankin vahvistustekstarille)

- Sitten puhelinliittymä

- Jos et ole älypuhelinmiehiä, niin sen jälkeen on hankittava läppäri.

- Siihen sitten liittymä ja virusturva

Ennen sitä vain käveli pankkiin ja pääsi jonottamatta tiskille.

Kellä ei nykyään ole noita kahta ensimmäistä?

Vierailija
28/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja silti hinnat eivät laske.

Hinnat eivät laske. Päinvastoin. Digitalisointi maksaa. Siihen tarvitaan laitteet, ohjelmat, ylläpitäjät, asiakkaiden tuki, työntekijät ja heidän tukensa jne.

Vierailija
29/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta, ja voi olla yksi syy siihenkin miksi ihmiset kokevat nykypäivänä yhä entistä kovempaa kuormitusta - työpaikalla täytyy tehdä useamman ihmisen työt (koska kollega sai potkut toimimattoman excel-makron tieltä) ja sitten vapaa-ajalla muidenkin työt. Tämä kaikki sen vuoksi, että eletään jossain harhassa, jossa digitalisaatio on vienyt tarpeen oikeilta työntekijöitä. Kokemus itsellä on se, että tuo digitalisaatio ei ole vielä niin kehittynyttä ja levinnyttä, että sillä voitaisiin tällä tasolla korvata ihmisiä. Ei vielä.

Vierailija
30/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset säästää hirveän summan rahaa kun lakkauttaa asiakaspalvelun ja velvoittaa asiakkaat töihin ja sitte ne kehtaa laskuttaa palvelumaksuja vaikka minkäänlaista palvelua ei enään ole

Vierailija
31/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pärjään mainiosti. Kyllä tietoa ja opastusta saa, jos vain on mielenkiintoa. Ja minulla on, edelleenkin.

Terv. Mummeli, mutta vain numeroina 73v.

Tämä ei ole välttämättä vain osaamiskysymys, vaan aikakysymys kuten avauksessakin puhuttiin.

Tähän mener törkeästi aikaa ja työikäisillä aika on muutenkin kortilla. Eläkeläisillä on edes aikaa opetteluun kuten tälläkin mummelilla.

Vierailija
32/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla matkustamisestakin on tehty aivan turhan hankalaa. Ennen riitti, kun meni junaan ja osti konduktöörilta lipun. Nyt pitää etukäteen ihmetellä eri ostomuotoja, netissä vai puhelimella vai kenties automaatilla, mihin hintaan milloinkin ja miten ostotapa vaikuttaa matkan hintaan. On eroa, millainen juna ja millä tavalla lipun ostaa ja satunnaisilla junamatkoilla tämän selvittäminen vie ihan hemmetisti aikaa.

Nyt ei konduktööörit enää myy lippuja, mutta kuitenkin he ovat junissa "palvelemassa" asiakkaita, toisin sanoen tarkastamassa lippuja ja rutisemassa maskien käytöstä. Voisivat sitten samalla myydäkin niitä lippuja.

Vierailija
33/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu ennustus: Kyber­murhista tulee totta 4 vuodessa https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008239757.html

Aletaan olemaan aika haavoittuvaisia kohta joka taholla. Istuin kerran mm. hammaslääkärin tuolissa odottamassa pitkään, kun ohjelmat kaatuivat, eivätkä saaneet hammaskarttoja ja potilastietoja esiin. Kun kaikki on verkossa ja tulisi iso kyperhyökkäys, yhteiskunta lamaantuisi täysin.

Vierailija
34/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tätä kutsutaan palvelumuotoiluksi ja kukaan ei saisi kritisoida tällaista kehitystä, jossa asiakas nimenomaan joutuu sekä maksamaan että tekemään kaiken työn.

Minua suoraan sanoen vituttaa tämä palvelukusetus johon olemme tulleet. Ei se ole mitään palvelua, lisäksi ei netti osaa vastata jos minulla on kysyttävää. Samoin kaikki julkiset tahot. Mitä enemmän ohjataan nettiin tekemään asiat itse, sitä enemmän hoidan asiat paikan päällä henkilöiden kanssa.

Se kun ei ole mitään asiakaspalvelua, jos asiakas joutuu itse tekemään ja pähkäilemään.

Kerroit suoraan mun työpäivästä asiakaspalvelijana. Asiakas oli selvittänyt asiaa netistä, tuli paikan päälle ja totesi, että eihän tää homma olekaan niinku netissä sanottiin. Etsittiin sitten yhdessä hänen tarvitsemansa tuote LIVENÄ! Ja löytyihän se, nettitiedoista poiketen toisesta paikasta. On se netti joskus kätevä. Joskus ei.

Vierailija
35/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junalla matkustamisestakin on tehty aivan turhan hankalaa. Ennen riitti, kun meni junaan ja osti konduktöörilta lipun. Nyt pitää etukäteen ihmetellä eri ostomuotoja, netissä vai puhelimella vai kenties automaatilla, mihin hintaan milloinkin ja miten ostotapa vaikuttaa matkan hintaan. On eroa, millainen juna ja millä tavalla lipun ostaa ja satunnaisilla junamatkoilla tämän selvittäminen vie ihan hemmetisti aikaa.

Nyt ei konduktööörit enää myy lippuja, mutta kuitenkin he ovat junissa "palvelemassa" asiakkaita, toisin sanoen tarkastamassa lippuja ja rutisemassa maskien käytöstä. Voisivat sitten samalla myydäkin niitä lippuja.

Tämä on yksi syy miksi matkustaminen voi muuttua äärettömän vaikeaksi. Kun junaliikenne seisoi ratavian vuoksi, olisin tarvinnut apua selvittämään miten pääsen ajoissa kotiin. Asemalla ei yhtään ihmistä, puhelimessa ei pankkia.

Vierailija
36/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisten salasanojen ja tunnusten ja sovellusten opettelun lisäksi pitää koko ajan miettiä tietoturvaa. Onko tämä käyttämäni palvelu sitä mitä se väittää olevansa vai jokin huijausjuttu? Uskaltaako antaa tietoja juuri tähän sovellukseen? Mitä oikein hyväksyn, jos laitan rastin tähän ruutuun? Miten palvelun ylläpitäjä on huolehtinut tietoturvasta (tulee esim. Vastaamo mieleen)? Voiko joku käyttää tietojani jotenkin hyväksi? Onko tietokoneeni tai puhelimeni tietoturva kunnossa? Mitä kaikkea digijätit meidän tekemisistä tallentaa ja miksi?

Aika rasittavaa aivan tavallisten arkipäivän palvelujen takia.

Vierailija
37/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR:llä on kieltämättä maailman huonoin palvelu. Jos olet satunnainen matkailija junalla, et voi mitenkään olla selvillä kaikista VR:n kommervinkeistä. Oli ihanaa, kun heillä oli vielä 10 vuotta sitten ihmispalvelija asemalla täällä tuppukylässäkin. Pystyit kysymään kaikennäköistä ja sait vastauksen heti. Aikaakaan ei  mennyt kuin muutama minuutti. Myös paikoitus oli silloin vielä ilmaista. Nyt en käytä junaa lainkaan, välttelen sitä.

Vierailija
38/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepalveluun kuluva aika vähentää turhaa odottelua, jonotusta ja matkustamistakin. Ikävin puoli digitalisaatiossa on työpaikkojen muuntuminen asiakaspalvelusta vastenmieliseen tyrkkykaupuutteluun.

Vierailija
39/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karu ennustus: Kyber­murhista tulee totta 4 vuodessa https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008239757.html

Aletaan olemaan aika haavoittuvaisia kohta joka taholla. Istuin kerran mm. hammaslääkärin tuolissa odottamassa pitkään, kun ohjelmat kaatuivat, eivätkä saaneet hammaskarttoja ja potilastietoja esiin. Kun kaikki on verkossa ja tulisi iso kyperhyökkäys, yhteiskunta lamaantuisi täysin.

Tästä on jo vuosia, mutta mä olen ollut vuorossa, kun osaston lääkärinkierto jäi tekemättä potilastietojärjestelmän kaatuessa. Pahvikansioita ei enää ole.

Vierailija
40/62 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa ei enää näe lääkäreitä mutta voi chattailla näiden kanssa. Hyvää siinä on se kun ennen lääkäriajan sai sitten joskus niin nyt pääsee alle tunnissa lääkärin kanssa chattailee. Huono puoli on se ettei voi määrätä Panadonia vahvempia lääkkeitä diginä ja ajan lääkärille saa sitten tosiaan sitten joskus jos tarvitsee fyysistä lääkäriä.

Onhan näitä kaikenlaista ja olisi tosiaan karmeaa elää nykyajassa jos ei hallitsisi yhtään digiä. Tulevaisuus tulee olemaan enemmän ja enemmän digitaalista se on varma.

Ajatelkaas. Ranskassa lääkäri tulee vielä kotikäynnille. Mitä luksusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä