Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun syömään esimerkkiruokailussa kouluruokaa (esikoulu) ja maksamaan siitä n 3€ ateria, vaikka yritän välttää nopeita hiilareita/prosessoitua ruokaa. Nyt esimies kielsi vielä ruuan maustamiseen omilla mausteilla!

Vierailija
04.09.2021 |

Voitteko kuvitella? Kuulemma kaupungin linja on, ettei omia mausteita saa tuoda kotoa. Myöskään talo ei niitä tarjoa.
Omista eväistä pitää toimittaa lääkärin todistus, ja sittenkin ensisijaisesti kaupunki tekee erikoisruokavalion mukaisen ruuan sinulle. Jos tiedät vihaavasi pinaattikeittoa ja se sattuu olemaan listalla, on sinun maksettava siitä 3€ ja oltava nälässä tai edes esitettävä syöväsi sitä.
Mikä muu ala on yhtä holhottua?

Kommentit (814)

Vierailija
701/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuolella yksityisellä meille maksetaan jotain 3e per ruokailu esimerkkiruokailusta. Vaikka käytännössä se ei edes toteudu, että syötäis asukkaiden kanssa. Ruuan jakamiseen ja vuodepotilaiden syöttämiseen menee niin paljon aikaa, että ei ikinä kerkeä samaan aikaan syömään asukkaiden kanssa. Ihan kiva olisi kyllä, jutustella siinä yhdessä syödessä mutta ei onnistu.

Jos vältät hiilareita niin mikset syö lautasmallin mukaan? Päiväkodeissa ja kouluissahan on hyvät salaatit!

Tänään koulussa salaatti: salaatinlehtiä ja kurkkua. Tomaattiakin oli ollut, kun yksi lohko löytyi. Joskus salaatti on ollut salaatinlehtiä ja suolakurkkusiivuja. Juu, kyllähän se on salaattia. Muita kasviksia, kypsiä tai raakoja ei ole juuri koskaan, joten vhh on käytännössä hyvin vaikeaa. Lautasmalli kun ei ole vähähiilihydraattinen.

Vierailija
702/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, MINÄ päätän, mitä kehooni tungen ja mistä maksan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävän luuserin aloittama ketju. Miten tuollainen assburger on yleensäkin työssä lasten parissa, joka on jäänyt 6-vuotiaan tasolle...

Mitä luuseria siinä on että pitää oikeuksistaan kiinni? Enemmän se on luuseriutta että antaa muiden päättää syömisensä ja vaikka ruoka ei mielyttäisi niin maksaakin vielä siitä ja kiittää. Eikö teillä ole mitään omaa arvontuntoa? Vai totteletteko sokeasti? En ymmärrä...

Vierailija
704/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt päiväkodin keittiössä ja nähnyt kaikenlaisia ruokahysteerikkoja. Siis aikuisia naisia, jotka valittavat kuin 5-vuotiaat lapset. "Mä en tykkää tästä ruuasta."

No jos et tykkää, niin ole sitten nälissäsi. Mitä enemmän valitat, sitä todennäköisemmin saat myös jatkossa huonoa ruokaa. Keittiöhenkilökunta keksii kyllä konstit, millä voidaan näpäyttää tuollaisia ruokahysteerikkoja. 

Lapset valittavat ruuasta hyvin harvoin. Kotona on opetettu, että tarhassa syödään aterian kiltisti ja kotona saa sitten oman mielen mukaista ruokaa. 

Voisitte keittiöhenkilökunta edes huolehtia siitä, että allergisten ruoka ei sisällä allergeenia!! Taitaa olla liikaa vaadittu? Ei ammattitaito riitä?

Se on kato sitä näpäyttämistä, allergiset oppikoon syömään kuin muut, vaikka kuolemalla.

Taas yksi marttyyri, joka yrittää vedettää keskustelua pois aiheesta.  

Oikeasti allerginen = lääkärintodistus = erityisruokavalio

Ruokahysteerikko = ei lääkärintodistusta = ei erityisruokavaliota

Keittiöntyöntekijät tekevät virheitä. Osa virheistä on ihan aitoja virheitä (parhaamme yritettiin, mutta lipsahti) ja osa virheistä on tahallisia (näpäytys).

Näpäytykset kohdistetaan ruokahysteerikkoihin, koska he eivät kuole (anafylaksia) vaikka heille syöttää tahallaan vääriä ruoka-aineita.

Vanha sanonta: älä pure kättä, joka ruokkii sinua. 

Keittiöhenkilökunnan ei itse ylemmyydentunnossaan kannata purra ruokkivaa kättä. Keittiöhenkilökunnan tehtävä on valmistaa ruuat, ei päättää mitä kenenkin ruokavalioon kuuluu.

Pian on entinen koulunkeittäjä, kun vittupäisyyttään syöttää jauhelihaa kasvissyöjille kun ei huvittanut tehdä kasvisruokaa. Ei esimies ikuisesti pidä töissä, jos jatkuvasti tulee valituksia vääristä ruuista.

Taas yksi marttyyri. Yrittää vedättää keskustelua väärään suuntaan. Otetaan siis reality check.

Väittämä 1. "Keittiöhenkilökunnan tehtävä on valmistaa ruuat, ei päättää mitä kenenkin ruokavalioon kuuluu."

Vastaus 1. Kyllä, tehtävä on valmistaa ruuat. Mutta kukaan ei valvo työn laatua. Jokainen työntekijä ei noudata ohjeistusta. Usein iltavuorossa (24h päiväkoti) on vain yksi keittiötyöntekijä, joten hän voi sooloilla täysin vapaasti. 

Väittämä 2. "Syöttää jauhelihaa kasvissyöjille."

Vastaus 2. Vain amatööri-näpäyttäjä sortuu noin ilmiselviin keinoihin. Jauhelihan syöttäminen kasvissyöjille on aika mielikuvitukseton tapa näpäyttää. 

Väittämä 3. "Koulunkeittäjä." 

Vastaus 3. Ei, tässä keskustelussa ei ole kyse koulusta vaan päiväkodista/esikoulusta. 

Väittämä 4. "Ei esimies ikuisesti pidä töissä."

Vastaus 4. Kukaan ei ole ikuisesti töissä. Jokainen kuolee joskus. Moni kuolee jopa ennen lakisääteistä eläkeikää ja työura jää kesken. Mutta hämmästyttävän moni keittiöhenkilökunnan jäsen ehtii uransa aikana tehdä satoja (tai jopa tuhansia) näpäytyksiä. Se on katsos taitolaji: kuinka tehdä näpäytyksiä ILMAN, että esimies tajuaa mistä on kyse. Ruuan loppukäyttäjät (siis päiväkotilapset ja lastenhoitajat) eivät ole koulutukseltaan suurkeittiökokkeja, joten heidän valituksensa "väärästä ruuasta" on helppo ampua alas. 

Sulla on joku persoonallisuushäiriö. Ei tuo ole normaalin ihmisen tekstiä. Jaksamista.

Vierailija
705/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt päiväkodin keittiössä ja nähnyt kaikenlaisia ruokahysteerikkoja. Siis aikuisia naisia, jotka valittavat kuin 5-vuotiaat lapset. "Mä en tykkää tästä ruuasta."

No jos et tykkää, niin ole sitten nälissäsi. Mitä enemmän valitat, sitä todennäköisemmin saat myös jatkossa huonoa ruokaa. Keittiöhenkilökunta keksii kyllä konstit, millä voidaan näpäyttää tuollaisia ruokahysteerikkoja. 

Lapset valittavat ruuasta hyvin harvoin. Kotona on opetettu, että tarhassa syödään aterian kiltisti ja kotona saa sitten oman mielen mukaista ruokaa. 

Voisitte keittiöhenkilökunta edes huolehtia siitä, että allergisten ruoka ei sisällä allergeenia!! Taitaa olla liikaa vaadittu? Ei ammattitaito riitä?

Se on kato sitä näpäyttämistä, allergiset oppikoon syömään kuin muut, vaikka kuolemalla.

Keittiöntyöntekijät tekevät virheitä. Osa virheistä on ihan aitoja virheitä (parhaamme yritettiin, mutta lipsahti) ja osa virheistä on tahallisia (näpäytys).

Näpäytykset kohdistetaan ruokahysteerikkoihin, koska he eivät kuole (anafylaksia) vaikka heille syöttää tahallaan vääriä ruoka-aineita.

Keittiöhenkilökunnan ei itse ylemmyydentunnossaan kannata purra ruokkivaa kättä. Keittiöhenkilökunnan tehtävä on valmistaa ruuat, ei päättää mitä kenenkin ruokavalioon kuuluu.

Pian on entinen koulunkeittäjä, kun vittupäisyyttään syöttää jauhelihaa kasvissyöjille kun ei huvittanut tehdä kasvisruokaa. Ei esimies ikuisesti pidä töissä, jos jatkuvasti tulee valituksia vääristä ruuista.

Taas yksi marttyyri. Yrittää vedättää keskustelua väärään suuntaan. Otetaan siis reality check.

Väittämä 1. "Keittiöhenkilökunnan tehtävä on valmistaa ruuat, ei päättää mitä kenenkin ruokavalioon kuuluu."

Vastaus 1. Kyllä, tehtävä on valmistaa ruuat. Mutta kukaan ei valvo työn laatua. Jokainen työntekijä ei noudata ohjeistusta. Usein iltavuorossa (24h päiväkoti) on vain yksi keittiötyöntekijä, joten hän voi sooloilla täysin vapaasti. 

Vastaus 2. Vain amatööri-näpäyttäjä sortuu noin ilmiselviin keinoihin. Jauhelihan syöttäminen kasvissyöjille on aika mielikuvitukseton tapa näpäyttää. 

Vastaus 3. Ei, tässä keskustelussa ei ole kyse koulusta vaan päiväkodista/esikoulusta. 

Vastaus 4. Kukaan ei ole ikuisesti töissä. Jokainen kuolee joskus. Moni kuolee jopa ennen lakisääteistä eläkeikää ja työura jää kesken. Mutta hämmästyttävän moni keittiöhenkilökunnan jäsen ehtii uransa aikana tehdä satoja (tai jopa tuhansia) näpäytyksiä. Se on katsos taitolaji: kuinka tehdä näpäytyksiä ILMAN, että esimies tajuaa mistä on kyse. Ruuan loppukäyttäjät (siis päiväkotilapset ja lastenhoitajat) eivät ole koulutukseltaan suurkeittiökokkeja, joten heidän valituksensa "väärästä ruuasta" on helppo ampua alas. 

Sulla on joku persoonallisuushäiriö. Ei tuo ole normaalin ihmisen tekstiä. Jaksamista.

Yhdyn edelliseen. Ei ole normaalia tuollainen kieroilu ja "näpäyttely". Selvästi olet vielä ylpeä siitä että sabotoit tahallaan ruokia jotta pääset "näpäyttämään" ihmisiä. Kuulostaa todella katkeroituneen ihmisen tekstiltä. Lisäksi sun ammattiylpeys puuttuu kokonaan ja olet selvästi yksinkertaisesti huono työntekijä jolla ei pitäisi olla mitään asiaa keittiöön.

Vierailija
706/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdyn edelliseen. Ei ole normaalia tuollainen kieroilu ja "näpäyttely". Selvästi olet vielä ylpeä siitä että sabotoit tahallaan ruokia jotta pääset "näpäyttämään" ihmisiä. Kuulostaa todella katkeroituneen ihmisen tekstiltä. Lisäksi sun ammattiylpeys puuttuu kokonaan ja olet selvästi yksinkertaisesti huono työntekijä jolla ei pitäisi olla mitään asiaa keittiöön.

Ei kannata puhua yksikössä. Tuo näpäyttely on normaalia toimintaa monessa ravintolassa. Hesburger, McDonalds, Burger King, Rosso, Amarillo. Sekä tietysti julkisen sektorin puolella: päiväkodit, koulut.

Jos jokaiselle "näpäyttelijälle" annettaisiin diagnoosi persoonallisuushäiriöstä, niin lääkärit joutuisivat kirjoittamaan noin 100 000 diagnoosia.  

Vierailija
707/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?

Itse olet ammattisi valinnut.

Itse lapsia halusit.

Itse hankit koiran.

Itse ostit ruman sohvan.

Itse menit sian kanssa naimisiin.

Itse halusit erota.

Itse menit myöhään nukkumaan.

Itse hankit käytetyn auton.

Itse aloit nuorena tupakoida.

Itse tartuit pulloon.

Itse ole itsesi syönyt pullukaksi.

Itse olet valinnut olla laiska.

Itse uskoit valheita.

Itse olet kuoppasi kaivanut.

Ja mitä näitä nyt on. Niin, katsos kun ihan joka päivä me ihmiset tosiaan joudutaan tekemään erinäisiä valintoja ja ikinä ei voi olla siinä hetkessä sataprosenttisen varma lopputuloksesta.

Niin. Ei tarvitsekaan olla sataprosenttisen varma lopputuloksesta. Riittää, että lopputulos on TODENNÄKÖISESTI hyvä ja sellainen, että se miellyttää sinua itseäsi.

Minä päätin jo 6-vuotiaana, että en koskaan aloita tupakointia, alkoholinkäyttöä tai huumeidenkäyttöä. Olen lunastanut lupaukseni. 

Minä päätin jo 6-vuotiaana, että panostan koulunkäyntiin ja opiskelen pitkään. Olen lunastanut lupaukseni. Olen nyt laudaturin ylioppilas ja pääsin heti ensimmäisellä yrityksellä sisään Helsingin Yliopistoon.

Minä päätin jo 18-vuotiaana, että en tee paskaduunia. Olen lunastanut lupaukseni. En tee paskaduunia. Ensimmäinen työpaikkani (heti valmistumisen jälkeen) oli helppo toimistotyö: oma työhuone, liukuva työaika, vapaus päättää itse omasta työtahdista ja työtehtävien järjestelystä. 

Vaikuttaa siltä, että AP on juuttunut huonoon työpaikkaan (päiväkoti) missä on runsaasti ongelmia. Ja vielä huono ruoka. AP päätti alkaa haukkua ruokaa, sen sijaan että ottaisi tilanteesta  opikseen ja vaihtaisi työpaikkaa. Jos ruoka on kynnyskysymys ja aiheuttaa jatkuvaa AP:lle jatkuvaa ahdistusta, niin sitten AP ei voi enää työskennellä päiväkodissa. 

Minä päätin jo 

Kiitos tästä elämänkerrasta. Jo tuossa ensimmäisessä kappaleessa osut naulan kantaan, se tosiaan riittää, että lopputulos on todennäköisesti hyvä ja mieluinen. Mutta sitä kun ei varmuudella voi tietää. Ehkäpä ap ei opintojen alussa ollut tietoinen näistä ammatin varjopuolista, esim. että 3€ pinaattikeiton syöminen räkähöysteellä kuuluu asiaan.

Vierailija
708/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta maustamisen kieltämisestä.

Laita mausteet lääkepurkkeihin, ja sitten sanot, että onkin lääkettä vaikka vatsavaivoihin.

Vierailija
709/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHH:ssa voisi ehkä sen salaatin ottaa kouluruokalasta. Sitten sitä söisi hitaasti esimerkkiruokailussa, niin että 90 % kippaisi omaan rasiaan.

Sitten opettajain huoneeseen ja tuonne omat kinkut, majoneesit ja kananmunat salaatin sekaan.

Kauppojen lounassalaateissa juurikin ne kasvikset on ihan ylihintaisia.

Vierailija
710/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuolella yksityisellä meille maksetaan jotain 3e per ruokailu esimerkkiruokailusta. Vaikka käytännössä se ei edes toteudu, että syötäis asukkaiden kanssa. Ruuan jakamiseen ja vuodepotilaiden syöttämiseen menee niin paljon aikaa, että ei ikinä kerkeä samaan aikaan syömään asukkaiden kanssa. Ihan kiva olisi kyllä, jutustella siinä yhdessä syödessä mutta ei onnistu.

Jos vältät hiilareita niin mikset syö lautasmallin mukaan? Päiväkodeissa ja kouluissahan on hyvät salaatit!

Jep. Tälläkin viikolla kouluruokailun salaatit ovat olleet toisena päivänä etikkapunajuurta ja toisena suolakurkkua. 

Vierailija
711/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään mielenkiinnolla odottamaan, milloin moderaattori julkaisee vastaukset. Ruudulle pamahti teksti, että viesti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Not gonna happen.

Terveisiä kaikille keittiötyöntekijöille. Olittepa sitten hulluja, täysjärkisiä, rentoja keppostelijoita (ei siihen näpäytykseen kukaan kuole), tiukkapipoisia nipottajia (ahdistuneet pilkunviilaajat) tai mitä tahansa siltä väliltä. 

Vierailija
712/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH:ssa voisi ehkä sen salaatin ottaa kouluruokalasta. Sitten sitä söisi hitaasti esimerkkiruokailussa, niin että 90 % kippaisi omaan rasiaan.

Sitten opettajain huoneeseen ja tuonne omat kinkut, majoneesit ja kananmunat salaatin sekaan.

Kauppojen lounassalaateissa juurikin ne kasvikset on ihan ylihintaisia.

Ai niinkun suolakurkkua, etikkapunajuurta tai kaalia?

Vierailija
713/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jään mielenkiinnolla odottamaan, milloin moderaattori julkaisee vastaukset. Ruudulle pamahti teksti, että viesti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Not gonna happen.

Terveisiä kaikille keittiötyöntekijöille. Olittepa sitten hulluja, täysjärkisiä, rentoja keppostelijoita (ei siihen näpäytykseen kukaan kuole), tiukkapipoisia nipottajia (ahdistuneet pilkunviilaajat) tai mitä tahansa siltä väliltä. 

En oikein ymmärrä kommenttiasi. Eihän tämä ketju koskenut ruoanlaittajia, vaan sitä, että on pakko maksaa ruoasta. Keittiöhenkilökunta varmasti tekee aina parhaansa sillä määrärahalla, mitä on, ja pystyvät sillä melkoisiin suorituksiin.

Vierailija
714/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tuo koko aloitus oikein tarkoittaa? Aivan sekopäistä tekstiä. Esimerkkiruokailu? Missä se esimerkki on? 

Vierailija
715/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua raasua, ihanko 3e joudut lounaastasi maksamaan. On kyllä kallista!

Vierailija
716/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saakos ne lapset sanoa, että ”En tykkää pinaattikeitosta, tee mulle jotain muuta”? Aivan. Kasva aikuiseksi.

Tämä! Jos esimerkkiruokailijalla on omat eväät, myös niillä lapsilla pitää saada olla. Eri asia, jos ei ole esimerkkiruokailija ja syö opettajanhuoneessa. Ap nyt sanoo, että en halua syödä ja kiukuttelee, niin eiköhän siihen joku toinen paikalle löydy.

Missään ei kielletä lapsia tuomasta ruokailuun omia eväitä. Minä tein lapselleni kouluun aikanaan omat ruuat silloin , kun hänelle ei tehty erikseen hänelle sopivaa ruokaa eli pääsääntöisesti kasvisruokaa, kana ja kala. Eipä siinä kukaan ollu nokkaa koputtamassa paitsi luokkakaverit, kun lapsellani oli aina niin hyvää ruokaa mukana.:) Se pitää vain osata pitää puolensa omista eduista ja oikeuksista.

Pakko kysyä miten kylmäketju säilyi...?

Kylmälaukku ja kylmäkalle riittää oikein hyvin pitämään ruoan kylmänä ruokikseen asti, jos vain ovat kunnollisia.

Vierailija
717/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onni on omat eväät, joita ei ole väännetty suurtalouskeittiössä sikamaisen pienellä budjetilla.

Vierailija
718/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse olet alasi valinnut. eikö tämä ollut sinulla ennen opiskelua tiedossa?

Ei muuten puhuttu esim. Esimerkkiruokailusta yhtään mitään, olin aivan hoomoilasena, että mitäh! Eikä valaistu, ettei hlökunnalla ole edes omia vessoja tai että edes kahvitaukoa et voi pitää muussa tilassa, sosiaalitiloja ei ollut tai ne pimitettiin. Onneksi ei tarvii alalla olla eikä muissakaan kyykyttämispaikoissa.

Eipä nuo olekaan mitään alan yleisiä totuuksia. Itse katselen päiväkotimaailmaa keikkasiivoojan perspektiivistä, erinäisiä paikkoja on tullut nähtyä. Jokaisessa paikassa on ollut lukuisia henkilökunnan vessoja, pukuhuone pukukaappeineen sekä kahvihuone. Niitä myös käytetään (vessojen kohdalla tieto luonnollisesti perustuu lähinnä roskiksen täyttöasteeseen). Mutta nämä onkin kunnallisia päiväkoteja.

Vierailija
719/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP mokasi ammatinvalinnassa. Hän lähti varhaiskasvatusalalle (päiväkoti, esikoulu) vaikka itse vihasi laitosruokaa (kouluruokailu) kun oli oppivelvollisuusikäinen.

Nyt AP hämmästelee, että hän joutuu työaikana syömään laitosruokaa eli samaa safkaa mitä lapsille tarjotaan. Oliko tuo jokin "yllätys" että varhaiskasvatusalan henkilöstö joutuu toimimaan roolimallina lapsille?

AP ei ole penaalin terävin kynä. Toivottavasti hän joskus tajuaa sen itsekin ja osaa vaihtaa työpaikkaa. 

Vierailija
720/814 |
07.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta tuolleen pakotetaan syömään, niin kyllä sen aterian pitäisi olla edes ilmainen.

3 euroa on aika lailla omakustannushinta, kun ottaa huomioon että aterian saa eteen valmiina.

No, ei ole. Todellisuus on about Euro. Sitä paitsi ruokailu on heille työaikaa ja he samalla neuvovat lapsia.

Oletko ap varma, että maksat tuon 3 Euroa? Eikö se ole verotusarvo eli maksat tuosta veroprosentin mukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi