Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2361/2742 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätöitä 10 vuotta. Työpaikalla kävin ennen koronaa kokouksessa ehkä kerran kahdessa viikossa. Jonkun verran oli "kenttätyötä" välillä, niin että piti reissata jonnekin tai oli työmatkoja ulkomaille. Mutta nekin kausittaista.

En menisi ikinä mihinkään toimistoon vain sen vuoksi, että pomolla olisi huono itsetunto ja taidot eikä sallisi etätöitä. Pomo saa halutessaan vaikka tulla mun kahville ja välillä käydään lounaalla jossain. Saatan piipahtaa pomon luona, hänkin tekee paljon etänä.

Ollaan asiantuntijoita ja kaikilla vahvasti oma kenttä. Synkkaus silloin tällöin riittää. Huolehdin, että omalle tiimille on selkeät ohjeet ja hyvä kommunikointimahdollisuus. Hyvin tekevät työnsä ja vaikuttavat tyytyväisiltä.

Vierailija
2362/2742 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi kiva, että olisi suositus (ei pakko) kerran viikossa tulla toimistolle ja olisi ryhmätyöpäivä. Eli kaikki tiimipalaverityyppiset olisi ympätty tähän ja muu osa päivästä tehtäisiin yhdessä töitä samassa tilassa.

Muuten saisi oman mielen mukaan olla kotona tai toimistossa. Minä olisin etänä ainakin suurimman osan.

"muu osa päivästä tehtäisiin yhdessä töitä samassa tilassa"

Miksi? Tätä en ymmärrä miten meidänkin työpaikalla osa väestä saa tyydytystä kun näkee ihmiset koneilla ympärillään. Muuten heille iskee huoli ja ahdistus...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2363/2742 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi kiva, että olisi suositus (ei pakko) kerran viikossa tulla toimistolle ja olisi ryhmätyöpäivä. Eli kaikki tiimipalaverityyppiset olisi ympätty tähän ja muu osa päivästä tehtäisiin yhdessä töitä samassa tilassa.

Muuten saisi oman mielen mukaan olla kotona tai toimistossa. Minä olisin etänä ainakin suurimman osan.

Tykkäsin myös jostain tämän tyyppisestä. Esim. kerran viikossa olisi kiva nähdä työkavereita ja käydä vaikka yhdessä lounaalla. Mutta 100% en halua palata toimistolle.

Vierailija
2364/2742 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly korvaa etätyön jo parin vuoden kuluessa joten kannattaa panostaa osaamiseen.

Vierailija
2365/2742 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa en voi välttyä pohtimasta tuota etäilyn riemua. Yritätte vakuuttaa,(korostatte) että työn tehokkuus on lisääntynyt ym. mutta minusta vaikuttaa, että siellä pestään pyykkiä ja hoidetaan kotihommia. Ehkä jopa haistan palaneen käryä. Ihminen on perusolemukseltaan laiska ja tämän päätelmän tuloksena voin todeta vanhan sananlaskun pitävän paikkansa "kun kissa on poissa, hyppii hiiret pöydillä" (tuskin tietokoneen hiiret, ellei facea oteta huomioon).

Vierailija
2366/2742 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sinkku ja enimmäkseen kotona muutenkin. Ei todellakaan ole tarvetta pyykkejä ripustella työajalla vaan ehtii illallakin. Jos etäpalaverissa alkaa olla tyhjäkäyntiä, vastailen samalla viesteihin ja meileihin ja teen yksinkertaisempia rutiinitehtäviä.

Taukojen pitämisessäkin on hankaluuksia, mutta valitsen silti etätyön. Normaalipituinen työpäivä ei kotona täydessä keskittymisrauhassakaan riitä siihen, ettei tekemätöntä työtä odottaisi isot pinot. Ei ole kahdessa vuodessa tällaista tilannetta tullut vaan päinvastoin entistä enemmän työllistäviä asioita. Toimistolla vain saa vielä vähemmän sumaa purettua. Kun hihasta vetelyt ovat virtuaalisia, ei tarvitse jokaiseen keskeytykseen reagoida välittömästi.

Vierailija
2367/2742 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi muuta sanoa kuin olette säälittäviä luusereita. Mikä pelottaa? Kuolema?

Hermot ei kestä.

Vierailija
2368/2742 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on vaihtanut työpaikkaa siksi että työnantaja ei korona-ajan jälkeen anna tehdä etänä? Minä vaihdoin ja olen onnellinen :) 

Vierailija
2369/2742 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin korona- aikana työpaikkaa. Sekä vanhassa että nykyisessä sai tehdä korona-aikana 100 %etänä. Nyt on ollut puheita, että tulisi "suositus"=pakko esim 2 toimistopv viikossa. Jos tulee, niin alan katsella uutta paikkaa, jossa saa tehdä etänä. En ole yhtä tehokas etänä, koska en tee ylitöitä, mutta olen havainnut, että ei minun tarvitse painaa töitä niska limassa 24/7, minullakin on lupa säästää energiaani harrastuksille ja muulle omalle elämälle. Ennen koronaa ei ollut energiaa mihinkään ylimääräiseen, tein 12 h päiviä toimistolla + matkat.

Vierailija
2370/2742 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on vaihtanut työpaikkaa siksi että työnantaja ei korona-ajan jälkeen anna tehdä etänä? Minä vaihdoin ja olen onnellinen :) 

Etätyömahdollisuus on tullut ihmisille tärkeäksi. Turha kitsastelu etätyön sallimisessa on työnantajan mainetta selvästi huonontava asia.

Vierailija
2371/2742 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa en voi välttyä pohtimasta tuota etäilyn riemua. Yritätte vakuuttaa,(korostatte) että työn tehokkuus on lisääntynyt ym. mutta minusta vaikuttaa, että siellä pestään pyykkiä ja hoidetaan kotihommia. Ehkä jopa haistan palaneen käryä. Ihminen on perusolemukseltaan laiska ja tämän päätelmän tuloksena voin todeta vanhan sananlaskun pitävän paikkansa "kun kissa on poissa, hyppii hiiret pöydillä" (tuskin tietokoneen hiiret, ellei facea oteta huomioon).

puhutko itsestä?

toki, ehti paljon, laittaa pyykit pesuun ja kuivumaan, miksi en laittaisi? voin myös imuroida

10min. homma

tehokuutta ei ehkä lisäntynyt, samat hommat, samalla tavalla töissä siis työtä varten

mksi menisi toimistoon?  Teamsissä  palaverit ja yhteydenotot

ihmettelen kun joku sanoo että kasvotusten asiat sujuu paremmin

voiko olla että juuri noilla on suuri tarve näyttäytyä

Vierailija
2372/2742 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon kivempi tehdä kotisängyssä työasiat koneella. Ei tarvi pukea kuin pusero päälle. Sitten ulos lenkille koiran kanssa ja sitten someen. Ja voisi poiketa kahvilaan ja ostaan uuden puseron.

Vierailija
2373/2742 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että etätyötä haluavat ovat itsekkäitä ihmisiä jotka eivät halua auttaa muita. Aina tehnyt työtä kv-tiimeissä, yhteydenpito sähköistä. Silti vahva tuki ja tiimihenki ihmisten kesken, vaikka en tiedä heidän henkilökohtaisesta elämästään mitään. Ja mun mielestä se pitäisikin olla näin, työ ja muu elämä erillään. En tajua mikä pakko ihmisillä pitäisi olla purkaa elämäänsä 3 kertaa päivässä ja että työnteko ei suju ilman "käytäväkeskusteluja". 

Vierailija
2374/2742 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtii hyvin pesemään pyykkiäkin ;) ihan yhtälailla tauot kuuluu myös etätyöntekijöille. Jostain syystä minä en saa sitä 30 minuuttia kulumaan kotona ruokatauolla kunnolla, mutta töissä taukotilassa se tapahtui ihan silmänräpäyksessä...

Vierailija
2375/2742 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehtii hyvin pesemään pyykkiäkin ;) ihan yhtälailla tauot kuuluu myös etätyöntekijöille. Jostain syystä minä en saa sitä 30 minuuttia kulumaan kotona ruokatauolla kunnolla, mutta töissä taukotilassa se tapahtui ihan silmänräpäyksessä...

Sehän tässä joitain hiertääkin, että osa voi etätöissä hoitaa sekä kotitöitä että tehdä työtehtävänsä rauhassa ja kunnolla. En itse koskaan pitänyt kahvitaukoja toimistolla koska en juo kahvia eikä kiinnostanut mennä istuskelemaan huvin vuoksi taukohuoneeseen, mutta etätöissä voin käyttää sen kahvitauon hyödyksi, mm. kerran viikossa iltapäivälla voin laittaa pyykinpesukoneen päälle, ja kun parin tunnin päästä lopetan työt, ripustan ne kuivumaan.

Terveisiä lounastauolta etätöissä, mussutan tässä voileipää ja kohta käytän loput tauosta roskien viemiseen ulos ja pienellä kävelyllä korttelin ympäri.

Vierailija
2376/2742 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulkenut pitkää työmatkaa 2017 lähtien, työmatka ollut 70 km suunta. Välillä jopa ollut 122 km suunta.  Sitten tuli korona ja olen tehnyt nyt 2 vuotta etänä. Ei voisi enään pätkääkään kiinnostaa lähityö ja ajaa pitkää matkaa, etenkään näillä polttoaine hinnoilla. Enkähän ole tarpeeksi ajanut jo pitkää matkaa. Tulkoon työt nyt vuorostaan lähelleni. Eikä se olisi edes kannattavaa taloudellisesti ajaa pitkää matkaa. Etätyöt tuli jäädäkseen. 

Jos pitäisi valita hyvä palkkainen työ joka tapahtuu lähityönä, tai etätyö jossa huonompi palkka, niin valitsisin huono palkkaisemman työn jota saa tehdä etänä. Kummasti myös säästänyt rahaa kuukaudessa todella paljon, kun ei mene matkoihin rahaa, eikä autoakaan tarvi jatkuvasti huoltaa.

Vierailija
2377/2742 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin aidosti tykkään työstäni ja todellakin haluan saada aikaan ja nähdä kätteni jäljen. Ei tulisi mieleenkään lusmuilla.

Vierailija
2378/2742 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on etätöissä niin tuntuu kuin olisi lomalla, saa lähtö mökille silloin kun haluaa kunhan ottaa vaan työt mukaan. Parasta.

Vierailija
2379/2742 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on paras mahdollinen työtapa... ainoastaan mikromanagerit ja narsistiset esimiehet/henkilöt vaativat alaisiaan työpaikalle jotta voivat kontrolloida heidän jokaisen liikkeensä ja saavat tällä tyydytettyä vallanhimoaan :)

Vierailija
2380/2742 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viva la revolution kirjoitti:

Etätyö on paras mahdollinen työtapa... ainoastaan mikromanagerit ja narsistiset esimiehet/henkilöt vaativat alaisiaan työpaikalle jotta voivat kontrolloida heidän jokaisen liikkeensä ja saavat tällä tyydytettyä vallanhimoaan :)

Niinpä. Porukka tarvittaisiin nyt toimistolle että olisi joku jolle kertoa mitä merkkituotteita on ostettu. Työasiat kyllä hoituu etänäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi