Muita jotka eivät halua palata etätöistä?
En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.
Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?
Kommentit (2742)
Miksi minä en saisi tehdä etätöitä, jos joku palomies ei tee?
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kaikki omassa kuplassa elävät. Poliisit, palomiehet, ambulanssi ensihoitajat, ruokakaupan ihmiset jne. eivät voi tehdä etätöitä.
Niin, työt ovat erilaisia. Miksi palomiehet eivät hoida lapsia? Joutuisivat sen myötä kokemaan sen henkisen työn, joka joutuu siellä tekemään. Miksi lastentarhanopettajat eivät sammuta suuria tulipaloja? Mitä näyttöpäätetyöhön tulee, niin istumatyö on hengenvaarallista ja lyhentää elinikää, jo se sinua ilahduttaa.
Kiva kun kerroit, mutta miten tämä liittyy keskustelun aiheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas kaikki omassa kuplassa elävät. Poliisit, palomiehet, ambulanssi ensihoitajat, ruokakaupan ihmiset jne. eivät voi tehdä etätöitä.
Mitä sitten? Ei heitä tässä varmaan olekaan keskustelemassa, vaan sitä porukkaa joka tekee etätöitä!
En ymmärrä, että miksi tietyt ammattiryhmät ovat niin kateellisia etätyöstä? Erään tutun sairaanhoitajan kanssa tästä on väännetty muutaman kerran. Sitä vähemmän siellä sairaanhoitajilla on koronapotilaita hoidettavana/testattavana, mitä enemmän ihmiset tekee etätyötä. Samoin poliiseilla ym. on myös viruksen osalta turvallisemmat olosuhteet tehdä työtä.
Onneksi oma työnantaja on joustava. Olaan avokonttorityyppisessä ratkaisussa, eikä ihmisillä ole edes omia paikkoja. Paikkoja riittää vain 70 prosentille työntekijöistä, joten voit vaikka joka päivä joutua eri paikkaan istumaan. Alle puolentoista metrin päässä istuu viisi muuta ja samassa tilassa kymmeniä ihmisiä. Onneksi työnantaja ymmärtää, että jos ihmiset tässä tilanteessa pakotettaisiin työpaikalle, ei työnteosta tulisi mitään jatkuvien sairastelujen, karanteenien ja eristysten takia.
Mä oon ainaki niin introvertti luonne, että etätyö on ihan kun tehty mulle. Eikä oo pomo hengittämässä niskaan.
Ihme kun suomalaiset ei oo jo aikaisemmin keksineet etätyön autuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun suomalaiset ei oo jo aikaisemmin keksineet etätyön autuutta.
Onhan sitä ollut, tosi säädellysti. Sai esim. olla vain 2 päivää viikossa etänä ja piti erikseen varata etätyöpäivä. Toisinaan niitä joutui perumaan, kun kalenteriin tuli jotain muuta menoa ja välillä pidin sitkeästi etäpäivän, vaikka kalenterin puolesta se ei ollut järkevää, kun ei sitä päivää voinut siirtäkään.
Kaverin työpaikassa etää sai pitää max. 2 päivää viikossa, ei ma eikä pe eikä peräkkäisinä päivinä. Jossain vaiheessa johto ja HR alkoivat olla aina perjantaisin etänä, kun ne olivat "niin hiljaisia päiviä", kätevä olla etänä, kun ei ole paltsuja. 🙄
Mä en enää jatkossa mene työpaikkaan, jossa ei saa tehdä reilusti etää.
Vierailija kirjoitti:
Etätöissä olet kyllä aika ”kasvoton, hajuton ja mauton!” Uralla eteneminen on myöskin vaikeampaa; ethän ole oikein fyysisesti edes olemassakaan!
Miksi uralla tarvitsee edetä? Oon ollut tyytyväisenä samoissa asiantuntijahommissa hyvällä palkalla jo 15 vuotta ja oon mielellään eläkkeelle asti. Ylemmät tehtävät liian stressaavia eikä palkka paljon parempi.
Ja etänä tykkään olla. Saa rauhassa tehdä töitä ja jumpata välillä. Pysyy terveyskin parempana. Hajuton ja mauton en ole ja tiimillä lentää hyvä huumori verkossakin.
Ihanaa, aloitin työttömyyden jälkeen työt viime toukokuussa. Olen ollut toimistolla ehkä 1.5kk siitä ajasta. Etätöissä taas eikä tietoa koska lopppuu. Sitä kyllä laiskistuu. Ennen täältä maalta oli tavallistakin ajella 45km töihin ja tein sitä yli 10v. Nyt tuntuu, etten jaksaisi yhtäkään kilometriä.
aika paljon taas näkynyt näitä "voidaan poistaa rajoitukset, kaikki etäily lopetettava heti" -kommentteja koronakeskusteluissa. miksi ihmeessä pitäisi? etäilyä oli jo ennen koronaa ja nyt siihen on opittu.
Työssä jaksaminen on parantunut, kun ei ole sitä hälyä ja keskeytyksiä.
Ei todella kiinnosta paluu ma-pe lähityöhön, mutta etätyösuositus päättyy helmikuuun puolivälissä. Olen tehnyt hybridillä ja se on lisännyt työssä viihtymistä.
Ärsyttää työpaikan norkoilijat, jotka eivät saa itseään käyntiin ja aamu menee joutavia jutellessa, vähän sähköpostia selatessa ja sitten voikin jo mennä 30 min aamiaiselle kahvihuoneeseen. Mä aloitan työt kotonakin 6:30 ja olen ennen puolkymmentä saanut aikaan vaikka ja mitä, kun nämä vasta orientoituu päivään.
Nyt päät pois poteroista etäilijät. Teidän on jo ihan turvallista astua toimistolle. Me muut ollaan oltu tällä jo kolmatta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt päät pois poteroista etäilijät. Teidän on jo ihan turvallista astua toimistolle. Me muut ollaan oltu tällä jo kolmatta vuotta.
Miksi pitäisi palata? Olen tehokkain etänä. En koe työyhteisöä itselleni tärkeäksi, minulla on muutakin sosiaalista elämää. Etänä työskentelystä huolimatta koen olevani osa työyhteisöä vaikka se ei ole minulle tärkeää henkilökohtaisella tasolla. Palaverit ja kokoukset ja jopa yhteinen suunnittelu ja kehittäminen on hoitunut viimeiset kaksi vuotta etänä, miksi se ei enää onnistuisi?
Meillä työnantaja on huomannut sairauslomien vähentyneen ja tehokkuuden parantuneen etätyösuosituksen aikana, joten meillä ei pakoteta työntekijöitä takaisin konttorille. Minä jopa toivoisin jonkinlaista "läsnäolopakkoa", vaikka edes 2 päivää kuukaudessa, niin näkisin työkavereitakin joskus livenä. Pääasiassa haluan kuitenkin työskennellä etänä, ja tämä varmasti onnistuu nykyisen työnantajan palveluksessa.
Kiva ulkoiluttaa koiraa ja pyykkikone hurisemaan ja välillä astianpesukone. Kotityöt tulee hoidettua etätyön ohessa.
Etätyö.... suurimman osan näistä töistä voisi surutta heittää pois.
Nykypäivän trendi on kokouksesta kokoukseen, ja kyllä firmalla nyt tulos kasvaa 🙂
No täytyyhän sitä Luppo aikaa johonkin kuluttaa, niin miksipä ei istumalla kokouksissa 👍
Minusta olisi kiva, että olisi suositus (ei pakko) kerran viikossa tulla toimistolle ja olisi ryhmätyöpäivä. Eli kaikki tiimipalaverityyppiset olisi ympätty tähän ja muu osa päivästä tehtäisiin yhdessä töitä samassa tilassa.
Muuten saisi oman mielen mukaan olla kotona tai toimistossa. Minä olisin etänä ainakin suurimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö.... suurimman osan näistä töistä voisi surutta heittää pois.
Nykypäivän trendi on kokouksesta kokoukseen, ja kyllä firmalla nyt tulos kasvaa 🙂
No täytyyhän sitä Luppo aikaa johonkin kuluttaa, niin miksipä ei istumalla kokouksissa 👍
Sulla ei taida olla hajuakaan, mitä kokouksissa tehdään?
Mitä sitten? Ei heitä tässä varmaan olekaan keskustelemassa, vaan sitä porukkaa joka tekee etätöitä!