Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka eivät halua palata etätöistä?

Vierailija
04.09.2021 |

En varmaan ole yksin, kun tutkimusten mukaan yli 80% työntekijöistä länsimaissa, jotka ovat nyt tehneet koronan aikana etätöitä, ei halua palata toimistolle. Ja puolet harkitsisi irtisanoutumista jos pakotettaisiin takaisin toimistolle 5 päivää viikossa.

Mutta olisi kiva kuulla kohtalotovereista täällä Suomessa! Milloin ja missä määrin teidän työpaikoillanne palataan toimistolle, mitä olette siitä mieltä ja kuinka paljon teillä on neuvotteluvaraa työnantajienne kanssa?

Kommentit (2742)

Vierailija
2381/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2382/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä kiinnostaisi mennä takaisin toimistolle, liikaa melua ja kahvitauoilla saisi kuunnella pomon lellikin tyhjänpäiväisiä tarinoita omasta elämästä, kuinka kaikki on niin hyvin ja miten töissä pitäisi tehdä hommia sen mielen mukaan. Muut työkaverit on ok, vaikka yhteishenki on kadoksissa, kun kaikki asiat pyörii yhden henkilön ympärillä.

kamalaa kun joutuisit siis oikeasti töihin? Onhan se ihan epistä kotona lorvimisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2383/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua enkä muuten palaa. Menin töihin paikkaan jossa on ikietätyö.

En ikinä vaihda enää takaisin vanhaan malliin.

Ja pyh niille ketkä sanoo ettei etätöissä olla töissä tai tehdä töitä, ihan yhtä paljon ellei jopa enemmän.

Ainakin omalla kohdallani. Mulle se sopii ja toimii vaan paljon paremmin.

Vierailija
2384/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa työpaikkaa jossei toimisto maistu. Vaihtoehtoja on aina.

Vierailija
2385/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hassua, että tämä aloittamani vanha ketju on edelleen aktiivinen.

Itse vaihdoin työpaikkaa viime syksynä, sellaiseen joka sallii halutessa 100% etätyön. Nyt keskitymme työntekoon, ei siihen, että työpaikalla pitäisi hengata kuuntelemassa toisten yksityiselämästä. Palkkakin nousi, sen lisäksi että työn sisältö ja työkaverit paranivat.

- ap

Vierailija
2386/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut että etätyötä haluavat ovat itsekkäitä ihmisiä jotka eivät halua auttaa muita. Aina tehnyt työtä kv-tiimeissä, yhteydenpito sähköistä. Silti vahva tuki ja tiimihenki ihmisten kesken, vaikka en tiedä heidän henkilökohtaisesta elämästään mitään. Ja mun mielestä se pitäisikin olla näin, työ ja muu elämä erillään. En tajua mikä pakko ihmisillä pitäisi olla purkaa elämäänsä 3 kertaa päivässä ja että työnteko ei suju ilman "käytäväkeskusteluja". 

En ollut seurannut tätä aloittamaani keskustelua syksyn jälkeen. Mutta juuri samaa mieltä, oli raskasta olla toimistolla kun siellä oli joku, joka halusi purkaa vähintään parin tunnin ajan (a) masennustaan; (b) parisuhdeongelmiaan; (c) perheongelmiaan; (d) asunnon etsintäänsä; (e) remonttiprojektiaan; (f) harrastuksiaan; (g) jotain muuta; (h) kaikkia edellä mainittuja.

Minä en saa palkkaa terapeuttina toimimisesta enkä sellaiseen työhön lähtenyt. Nyt menee ihan mielettömän paljon paremmin uudessa työpaikassa, jossa keskitytään työntekoon ja saa tehdä etätöitä halutessaan 100%, sillä huomio kiinnitetään työn tuloksiin, ei siihen missä milloinkin istuu.

- ap

Vierailija
2387/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on varmasti mukavaa laiskotella, mutta muistakaa kuka sen teidän palkkanne maksaa. Sen lauluja laulatte.

Vierailija
2388/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vaihdoin työpaikkaa viime syksynä, sellaiseen joka sallii halutessa 100% etätyön. Nyt keskitymme työntekoon, ei siihen, että työpaikalla pitäisi hengata kuuntelemassa toisten yksityiselämästä. Palkkakin nousi, sen lisäksi että työn sisältö ja työkaverit paranivat.

- ap

Millähän lie alalle olet, meillä tehdään toimistolla töitä eikä vaihdeta kuulumisia.

Vierailija
2389/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Millähän lie alalle olet, meillä tehdään toimistolla töitä eikä vaihdeta kuulumisia.

Startupissa olin, siellä työyhteisön rakentaminen ja kulttuuri olivat tärkeitä.

Nyt eri paikassa.

- ap

Vierailija
2390/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Startupissa olin, siellä työyhteisön rakentaminen ja kulttuuri olivat tärkeitä.

Nyt eri paikassa.

- ap

Ja siksihän olen niin onnellinen, kun nyt saan keskittyä työntekoon, ei vaadita viettämään vapaa-aikaa työkaverien kanssa.

- ap

Vierailija
2391/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona on varmasti mukavaa laiskotella, mutta muistakaa kuka sen teidän palkkanne maksaa. Sen lauluja laulatte.

Minulle ainakin maksetaan palkkaa tehdystä työstä ja tuloksista, ei siitä, missä käyn istumassa.

- ap

Vierailija
2392/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin töihin oon menny ihan tasan tekemään työt enkä sosialisoimaan, sanoo kuka mitä tahansa sen paskanjauhannan "tärkeydestä".

Vierailija
2393/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki se turha moska jää etätyössä muuhun käyttöön. Joko töihin tai muihin tauko hommiin, vaikka taukojumppaan. Mitä en kuunapäivänä toimistolla alkaisi edes tekemään.

Ei siinä ole mitään muuta kun etuja.

Vierailija
2394/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei etätöitä saa tehdä jossain, kannattaa vaatia sinne toimistolle pyykkikoneet jne että saa nekin hoidettua sitten toimistoajalla.

Työmatkat jää täysin muuhun käyttöön eikä autoonkaan tule kilsoja. Saati se menovesi.

Vierailija
2395/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätytöt aloitin jo vuotta ennen pandemiaa ja en tämän kokemuksen myötä haluaisi enää muuta tehdä. Kauhistuttaa ajatuskin lähtemisestä hirveällä kiireellä aamuisin työpaikalle, koska pystyn tekemään hyvin töitä kotoakin käsin. Voi herätä kaikessa rauhassa noin 15 minuuttia ennen töiden alkua, käydä suihkussa ja haukata hieman aamupalaa ennen tietokoneen ääreen istumista.

Etätöiden alkamisen jälkeen:

+ Hyvästit työmatkaruuhkille

+ Enemmän aikaa arkeen

+ Ei enää epävarmuutta esim. julkisen liikenteen toimivuudesta

+ Voi tehdä töitä vaikka alasti/kalsareissa/shortseissa

+ Enemmän nukkuma-aikaa

+ Herätyskellon ääni ei enää ärsytä, kun on työpaikalla jo herätessä

+ Olen mielestäni työhyvinvoivampi nykyään, vain kaksi sairauslomapäivää noin neljään vuoteen

Toki huonojakin puolia on.

– Arkiliikunta on vähentynyt ja istuminen lisääntynyt

– En tykkää, kun pitää jatkuvasti (onneksi ei aina) vastailla sähköpostiin tai puhelimeen, kun voisi sanoa samat asiat paljon nopeammin livenä "normaalitöissä"

– Videopalaverit, hitto vieköön. Piti investoida web-kameraan tämän takia ja pitää pukea lisää vaatetta sen ajaksi

– Kaipaan sosiaalista puolta työkavereiden kesken

Vierailija
2396/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokopäiväistä etätöitä takana suurin osa koko 2000-luvusta eli mihin tässä muka pitäisi enää palata? Etätyö on uusi normaali! Viimeksi olen ollut toimistolla vuosituhannen vaihteen jälkeen. Käytännössä pystyn tekemään aivan kaiken työni etänä. Tätä varten on kokonaan erilliset työtilat omakotitalossa ja kiinteä valokuituliittymä jotta yhteydet toimii aina nopeasti ja pätkimättä.

Olen tehnyt etätyötä lukuisille eri firmoille, edellisiin esim. reilut 5 vuotta, sen jälkeen 10 vuotta toiseen ja nyt tämän uusiman etätyön kolmanteen firmaan aloitin viime vuonna. Kaikki vakituisia ja kokoaikaisia työsuhteita täysillä eduilla. Kyseessä suunnittelupuolen hommat. Hyvä palkka ja työsuhde-edut, työaikaa ei seurata kovin tarkasti, tiettyyn aikaan päivästä tulee toki olla tavoitettavissa palavereita varten yms. mutta muutoin on tosi vapata. Ei ole niin väliä montako tuntia minäkin päivävänä tekee, sensijaan sillä on väliä että tietty projekti on valmiina sovittuna päivänä.

Kaikenkaikkiaan etätyössä on pelkstään voittajia:

-Työntekijältä säästyy vapaa-aikaa, joka on paljon arvokkaampaa kuin raha

-Työnantajalta säästyy toimitilakustannuksia

-Myös ympäristöä säästyy kun ei sahata turhaan kodin ja toimiston väliä

-Sairasteluja todella harvoin, kerran pari kymmenessä vuodessa, kulkutaudit ei tartu

-Mahdollistaa työskentelyn vaikka toiselle puolelle suomea tai jopa kokonaan eri maahan!

(eli työnhakualue voi olla lähes koko maailma, kunhan vaan yhteinen kieli löytyy)

Korona oli tosi positiivinen juttu etätyölle, koska nyt kaikissa järkevissä firmoissa on tajuttu että etätyö oikeasti toimii - ja se toimii jopa monessa suhteessa paremmin kuin avokonttori. Esimerkiksi nykyinen työnantaja palkkaa väkeä ympäri suomea ja pienistä maaseutupitäjistäkin missä ei ole mitään teollisuutta!

Ainoastaan tsaarinajalle jämähtäneet firmat vaativat enää läsnäoloa sellaisisa tehtävissä joita on mahdollista tehdä etänä. Toki on vielä paljon työtehtäviä, joita ei voi tehdä etänä mutta tämäkin on samalla hieman ammatinvalintakysymys eli omaa ammattia miettiessä kannattaa ottaa tämä huomioon.

Vierailija
2397/2742 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottapuhuen en haluaisi tehdä töitä enää ollenkaan. Työnteko tuntuu turhalta puuhastelulta, jota kukaan ei arvosta. Motivaatio valahtanut pakkasen puolelle.

Vierailija
2398/2742 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaan tähän ketjuun varoittamaan kaikkia etätyön ystäviä uudesta tempusta, millä työnantajat yrittävät valvoa ja rajoittaa etätyötä: sitä ei voi tehdä kuin tietystä kotiosoitteesta, eli rajataan pois esim. mökki, ulkomaat, hotelli, naapurikaupunki.. Ei, vaikka yhteydet siellä mökillä olisivat paremmat.

Kannattaa tarkistaa tämä asia ennen sopimuksen hyväksymistä!

https://www.vauva.fi/keskustelu/4626786/etatyo-jota-ei-saa-tehda-etana-…

Vierailija
2399/2742 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Minäkin vaihdoin työpaikkaa. Ensimmäisessä etätöitä tehtiin, mutta selkeästi koronan laantuessa alettiin puhua siitä, ettei enää voisi tehdä niin paljon ja kuinka pitäisi välillä käydä toimistolla, ja miten se ei olisi kaikissa hommissa sallittua jne. Vaihdoin sellaiseen, missä saa tehdä 100% etätöitä.

En ole katunut.

Vierailija
2400/2742 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omien havaintojeni pohjalta eniten etätöistä ovat kärsineet ne, joille työyhteisö on iso osa omaa elämää. Ja tavallaan ymmärrän sen hyvin, jos asuu sinkkuna pienessä asunnossa voi seinät kaatua päälle. Kaikillla ei ole kovin laajaa sosiaalista elämää töiden ulkopuolella, ja/tai harrastuksetkin ovat ehkä olleet jäähyllä koronan takia.

Toinen joukko on sitten se, joiden työelämä/siinä menestyminen linkittyy pitkälti sosiaalisuuteen. Eli ehkä ei olla niin tehokkaita/hyviä, mutta sen on saanut piilotettua sillä että on (oikeille ihmisille) työpaikalla niin mukavan ihmisen maineessa että asiaa katsotaan sormien läpi/muut paikkaavat tarvittaessa.
Esim. yksi tuttu on onnistui n.10 vuotta välttelemään yhtä suht helppoa hommaa kun ei sitä oppinut tekemään, etäaikaan ei enää kukaan ollutkaan auttamassa selän takana, niin hänen oli vihdoinkin oikeasti opeteltava tuo. Tavallaan pikku juttu, mutta onhan häntä auttaneiden aika nyt muuhun käytössä.

Hyvin kiteytetty. Muistuu mieleen yksi iäkkäämpi nainen aiemmalta työpaikalta, joka ei vain ollut kovin mukava ihminen, joten hänellä ei oikein ollut ketään ihmisiä elämässään. Oli edelleen katkera 20 vuotta aiemmin tapahtuneesta avioerosta, ei sen jälkeen mitään uusia suhteita, ei ollut sukulaisten kanssa tekemisissä, ei ollut yhtään ystävää. Tuli toimistolle joka aamu klo 7 aamulla ja lähti sieltä vasta klo 22 illalla. Siis oikeasti liioittelematta. Yleinen vitsi oli, että hän ilmeisesti asui toimistolla koska oli siellä aina kun muut tulivat ja jäi sinne kun muut lähtivät. Teki viikonloputkin töitä, kertoi niistä innostuneena maanantaisin. Eikä hänellä edes varsinaisesti paljon töitä ollut, joten keksi vain tekemistä, osallistui mahdollisimman moneen kokoukseen ja halusi toimistolla jutella puutarhaharrastuksestaan kaikille ja avautua katkeruudestaan siitä 20 vuotta sitten tapahtuneesta avioerosta. Sellaisille ihmisille toimistolla olo on varmaan aivan keskeinen juttu elämää. 

Surullista..