Kaverillani on kirjahylly yhä täynnä cd-levyjä ja kirjoja
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee hanasta vettä, jännä juttu.
Digitaalinen vesi on parempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa CD-levyissä ja kirjoissa on?
Kaiken kun saa nykyään digitaalisena. Itse kuuntelen kirjat nykyään puhelimesta.
Ei saa, ei ainakaan kirjoja. Äänikirjoillekin on paikkansa, mutta lukeminen on paljon mukavampaa.
Ai? Kyllä mä olen ollut siinä käsityksessä että nuo Kindlen kirjani ihan digitaalisia ovat. Paperi on kyllä marginaalisesti mukavampi lukumedia, mutta muuten Kindle on niin ylivoimainen kaikessa muussa että en ole varmaan kymmeneen vuoteen ostanut ainuttakaan paperista kirjaa.
Jännä miten joku jaksaa jauhaa tuollaista paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kun saa nykyään digitaalisena. Itse kuuntelen kirjat nykyään puhelimesta.
Keräilyharrastuksena LP- ja CD-levyt sekä paperille painetut kirjat ja lehdet ovat huomattavasti mielenkiintoisempia eivätkä ne ole riippuvaisia esimerkiksi nettiyhteydestä. Erilainen käyttöliittymä tuottaa myös erilaisen kokemuksen kuten musiikin kuuntelu kunnollisista stereoista tai painetun kirjan lukeminen ruudun tuijottamisen sijasta. Digitaalinen lataaminen ei myöskään tuota samanlaista muistoa tehdystä hankinnasta kuten "löysin tuon CD:n Anttilan alennuslaarista vuonna 2012".
Tai "sain tuon lahjaksi Häneltä vuonna 1987". :)
Minä en keräile mitään, mutta minulle on kertynyt kiva vinyylikokoelma ja mahtava kirjakokoelma. Katselen kyllä vanhoja musiikkivideoita YouTubesta ja elokuvia suoratoistopalveluista, mutta on ikävä tunne tietää, että niitä katoaa sieltä jatkuvasti ja varoittamatta.
Suoratoistopalvelut ovat kuin syöminen vanhoissa tieteiselokuvissa: ilmassa lilluva avaruusmatkailija nauttii illalliseksi ravintopillerin ja jatkaa sitten lillumistaan. Kirjat ja levyt ovat kuin viiden ruokalajin illallinen pellavaisen pöytäliinan päällä.
Älä nyt viitsi, kyllä se leffa on sama suoratoistonakin. Ja sen voi sieltäkin katsoa monta kertaa. Voi jopa valita ääniraidan, tekstitykset ja muuta, mitä DVD:ssäkin voi tehdä. Ekstrat kuten poistetut kohtaukset löytyvät Youtubesta.
Varmaan ne kommenttiraidat, jota jossain vaiheessa harrastettiin, ovat nyt kadonneet. Mutta kuka niitä oikeasti kuunteli?
Onhan se leffa sama suoratoistonakin, mutta vain silloin, kun se on saatavilla.
Kaikkein inhottavinta suoratoistossa on se, että elokuvassa ei pysty siirtymään eteen- ja taaksepäin "pikakelauksella", pysäyttämään juuri tiettyyn kuvaan ja katsomaan hidastuksia. Varsinkin dokumenteissa siirtyminen, pysähteleminen ja poukkoileminen on aivan olennaista. Fyysisissä tallenteissa on sekin kiva puoli, että lopputekstit ovat tallella eikä mitään tarvitse mennä arpomaan muista lähteistä.
Totta kai pystyy pysäyttämään ja kelaamaan. Siinä alalaidassa menee se punainen viiva, siitä hiirellä eteen- tai taaksepäin, ja pause-napista pysähtyy.
Netflixissä on lisäksi toiminto, jolla voi mennä 10 sekuntia eteen- tai taaksepäin. Varmaan riippuu suoratoistosta, miten nämä on järjestetty.
Pystyykö DVD-soittimella oikeasti hidastamaan kuvaa? En muista koskaan käyttäneeni tuota.
Et siis ole koskaan käyttänyt kunnollista kaukosäädintä fyysisellä tallenteella tai tallentavalla digiboksilla. Hiiri on käsittämättömän kömpelö kapine ja antamasi esimerkit ovat suorastaan itkettäviä. Hellyttäviä kyllä, koska et selvästi tiedä paremmasta. :(
Voi herrajumala, miten dramaattinen ja alentuva sinä olet.
Itse et osaa käyttää suoratoistopalveluja, mikä on sen yksinkertaisempaa kuin hiirellä liukuminen? Jos osaat löytää hiirellä keskusteluketjun tältä sivulta, osaat käyttää hiirtä eteenpäin ja taaksepäin kelaamiseen.
Mutta jätä sitten opettelematta, jos noin kovin itkettää.
Älä suutu, kun et kerran tiedä, mistä on kyse. En tarkoita sitä, että hiirellä voi siirtyä sillä ruudun alaosassa olevalla viivalla toiseen paikkaan. Kartoitetaanpa, puhummeko me edes samasta asiasta. (Emme puhu.)
- Mitä minä sinun mielestäsi tarkoitan "kelaamisella"?
- Mitä minä tarkoitan sillä, että haluan pysähtyä juuri tiettyyn ruutuun?
- Oletko sinä koskaan käyttänyt kaukosäädintä?
Olet edelleen todella alentuva. Miten nuori ensinnäkin luulet minun olevan? Olen 42-vuotias, mulla on ollut VHS-nauhat käytössä lapsena. Ja kyllä, olen käyttänyt DVD-soitinta ja kaukosäädintä.
Tarkistin juuri ja Netflixissä voi valita, millä nopeudella haluaa toistaa ohjelmaa. Löytyy sekä hidastusta että nopeutusta, 5 eri vaihtoehtoa. Pysähtyminen mihin tahansa ruutuun on helppoa. Paina pause-näppäintä ja kuljeta hiirtä punaisen viivan kohdalla. Sinulle näytetään kuvakaappauksia, mitä missäkin videon kohdassa näkyy. Voit mennä juuri siihen kohtaan, mihin tahdot.
Sinä teet tästä asiasta nyt vain liian vaikean.
Ainoa asia, mitä EI voi tehdä, on se visuaalinen efekti joka tulee kelatessa eteen- ja taaksepäin. Jos sitä kaipaat, niin sitten on kai pakko käyttää soittimia.
Sinulla siis ei ole harmainta aavistusta. Netflixissä huippunopeus eteenpäin on puolitoistakertainen normaaliin nähden. (Kuka sitä haluaa käyttää ja miksi?) Minä katson rutiininomaisesti dokumenttielokuvia 8-kertaisella nopeudella, kun haluan tietää vain sisällön eli seurata tekstitystä. Siirtymiseen voi käyttää vaikka 16-kertaista nopeutta, kun haluaa vain nähdä, missä kohdassa kulkee.
Netflixin alareunassa pysäytyskuvia on vain muutaman sekunnin välein. Miten monta ruutua ajattelet vaikka viiteen sekuntiin mahtuvan?
Olet selvästi käyttänyt vain perustoimintoja. Kannattaako noilla tiedoilla lähteä riitelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö sinä tiedä, että CD:llä musiikki on digitaalisena?
Vierailija kirjoitti:
kirjojen lukeminen on tyhmää
Kirjoja lukevat osaavat kuitenkin käyttää mm. isoja kirjaimia, pisteitä ja pilkkuja. Sanavarastokin on huomattavasti laajempi kuin heillä, ketkä eivät lue.
Jos puhutaan musiikista, niin läheskään kaikkea ei saa digitaalisena tai verkosta ladattavana. Vinyyli tai cd voi olla se ainoa tallenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digitaalinen vesi on parempaa
Analogisessa vedessä on mineraaleja mukana, mutta digitaalinen vesi on pelkkää H2O:ta
Inhottaisi moinen roina nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoja ja levyjä nurkkiin panna, vaan komeasti seinälle hyllyyn. :)
Mitäs hienoa sinulla on nurkissa ja seinillä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan helvetin vanhanaikaista laskea hanasta. Mä ostan kaupasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoja ja levyjä nurkkiin panna, vaan komeasti seinälle hyllyyn. :)
Mitäs hienoa sinulla on nurkissa ja seinillä?
Nurkissa on pölyä ja seinällä paskaroiskeita.
Mulla on kuule c-kasettejakin ainakin parisataa tuolla ja uutena ostettu lähes käyttämätön soitin, jossa paikat 2:lle c-kasetille ja cd-levylle.
Riippuu vähän mitä kirjoja. Jos hyllyt täynnä jotain sisustussoopaa ja Remestä ym mielensäpahoittajaa niin sori vaan, ne ei ole kirjoja vaan jätettä
Vierailija kirjoitti:
Ostin aikanaan paljonkin DVD-levyjä, kun ei ollut vielä suoratoistoja. Nyt tuntuu hölmöltä ajatukselta, että maksaisin yhden sarjan yhdestä kaudesta 20 euroa tai jopa enemmän, kun voin katsoa 10 eurolla kuussa kymmenien, ehkä satojen sarjojen kaikki kaudet.
Jos olisi paljon rahaa ja olisin himoharrastaja, ehkä ostelisinkin vanhoja TV-sarjoja ja leffoja DVD:llä, en tiedä. Soitin hajosi jo aikaa sitten, enkä ole ostanut uutta. Siellä ne DVD:t odottavat kaapissa, että jonain päivänä kokeilen niitä uudestaan.
Tuntuu vielä hölmömmältä ajatukselta, että maksat kympin kuukaudessa tuosta, kun iso osa 10 vuoden sisällä ilmestyneistä sarjoista ja leffoista löytyy ilmaiseksi katsottavina... köh, "merirosvosivuilta". ;)
Sinänsä nämä ilmaiset suoratoisto-stream-saitit ovat hyviä, että voin katsoa juttuja ensin ilmaiseksi ja sitten ostaa tykkäämäni sarjat ja leffat DVD:inä/BluRay:na omaan hyllyyni pysyvästi.
Mitä kirjoihin tulee, niin vaikuttaa siltä että palataan taas siihen, että vain varakkailla, sivistyneillä ynnä muilla ns. paremmilla ihmisillä on fyysisiä kirjoja kodeissaan. Katsokaa sisustuslehtiä, joissa esitellään rikkaiden ihmisten ja "vanhojen sukujen" koteja. Kaikissa niissä on kirjahyllyt täynnä kirjoja. (Ja seinillä oikeaa taidetta Ikeajulisteiden ja itsetehtyjen marimekkokangas"taulujen sijasta. Elitismiä? Snobismia? Aivan varmasti, mutta tällaiseksi ovat maailman laittaneet.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enta jos kirjassa on kuvia selventamassa tekstia?
Mä luulen, että tuolle sellainen värityskuvakirja voisi olla juuri sopiva. :D
...mutta sellaista ei valitettavasti taida saada Digi Taali Sena, mikä olisi ilmeisen tärkeää.
Mullakin on vanhoja kirjoja, mutta en raski heittää niitä pois. Ne on kyllä piilossa eikä kirjahyllyssä.
Ap, kaverisi kuulostaa mielenkiintoiselta ihmiseltä. Sinä et niinkään.
Ymmärrä jonkum teinin kuuntelevan kaikkea kuulokkeilla tai jostain peltipurkkiäänisesyä laitteesta.
Inhottaa kaikenlaiset kuulokkeet ja musiikkia haluan kuunnella kunnon laitteilla.
Kirjahyllyjä pari isoa täynnä kirjoja. En halua kirjoja kuunnella vieraalla äänellä, vääriä sanoja ja vääriä tavuja painotettuna.
Levy vastaan puhelin. Jaa-a, kummassakohan on parempi äänenlaatu, kummasta lähteestä ääni tulee luonnollisempana?