Naapuri uhkaa kaataa komeat puut ja viedä meidän näkösuojan!
Ollaan asuttu tässä 5 vuotta, kuukausi sitten muutti uudet naapurit eläkeläispariskunnan tilalle. Perhe ja mukavan oloisia kyllä, ei siinä mitään.
Ongelma on meidän rajalla kasvava tuuhea kuusiaita. Vaikka aita on just ja just naapurin rajalla, se on erottanut hyvin meidän pihat ja tuonut näkösuojaa ja vähän jopa äänieristystä.
Tänään siellä hääri mies moottorisahan kanssa ja kaateli pienempiä puita pois. Juteltiin vähän ja emäntä haluaa kuulemman hävittää koko aidan koska se kuulemman on ruma. Odottavat nyt sille puunkaatolupaa. Kyselin voiko asia odottaa kevääseen. Sitä en miehelle sanonut mutta elättelin toivoa jos nainen tottuisi aitaan ja tajuaisi sen käytännöllisyyden kun asuvat tovin.
Voinko tehdä mitään muuta asialle? Esim pyytää kaupungilta ettei myönnä lupaa?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mihin ilmansuuntaan aita on naapurilla? Jos etelään, niin korkeat kuuset varjostavat paljon ja niiden alla ei kasva ruoho. Mutta nyt on ollut kamalat helteet, niin varjo on ollut tervetullutta. Vaikuttaako myös teidän talon kuumuuteen niiden puiden poisto?
Puut on niin päin että aamulla aikaisin ei paista, mutta päivällä paistaa niin kauan kun paistaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos minun naapuri tekisi noin, kostoksi menisin joka päivä ulos tupakalle tuijottamaan naapurin pihaan ja ikkunoihin. Kesäisin pitäisi myös näyttävää kaljamahaani esillä pihallani jotta naapuri varmasti näkee.
Itse en ymmärrä näitä jotka haluaa hävittää ainoan yksityisyydensuojan talojen välistä.
Siitä kuusiaidasta voi tulla vaikka hervoton varjo naapurin pihalle. Jos haluat näkösuojan istutat tai pystytät sen itse, et oleta, että naapuri ylläpitää omasta mielestään kelvotonta kuusiaitaa SINUN vuoksesi🤦
Istuta uusi pensasaita, ja sen kasvamista odotellessa kyhää jokin tilapäinen korkea puuaita/sermi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun naapuri tekisi noin, kostoksi menisin joka päivä ulos tupakalle tuijottamaan naapurin pihaan ja ikkunoihin. Kesäisin pitäisi myös näyttävää kaljamahaani esillä pihallani jotta naapuri varmasti näkee.
Itse en ymmärrä näitä jotka haluaa hävittää ainoan yksityisyydensuojan talojen välistä.
Siitä kuusiaidasta voi tulla vaikka hervoton varjo naapurin pihalle. Jos haluat näkösuojan istutat tai pystytät sen itse, et oleta, että naapuri ylläpitää omasta mielestään kelvotonta kuusiaitaa SINUN vuoksesi🤦
Naapurin emäntäkö siellä kirjoittelee? 🤣
Pajusta putoaa syksyllä lehdet. Mitä suojaa se muka antaa?
Ukko katsoo mielellään Sun vilvoittelua
Oletteko itse koskaan hoitaneet kyseistä kuusiaitaa? Meillä joskus oli kuusiaita naapurin kanssa ja sovittiin, että yhdessä sitä aina hoidetaan, ettei jää vain toisen kontolle, koska se aita kuintenkin hyödytti näkösuojana molempia. Mutta loppujaan aidan leikkuu jäi meidän kontolle varmaan 90 prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika korkea kuusiaita saa olla jos varjo häiritsee. Meillä noin 2,5m kuusiaita luonaaseen eikä sen varjo kyllä häiritse mitenkään. Nipin napin saa auton mahtumaan varjoon iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kumman puolella aita on?
Naapurin, eli heillä on kyllä lupa enkä asian takia halua naapurisopua lähteä rikkomaan.
Itse kun olen tykännyt että jos haluaa hengata ja "tuuletella" omalla terassilla saunan jälkeen niin tietää ettei naapuri näe heti kaikkea omasta keittiön ikkunasta. Toki voin alkaa käyttää pyyhettä, mutta naapurillakin on terassi rakenteilla meidän terassia vastapäätä.
Lähinnä mietin että kun ovat muuttaneet nyt ensi kertaa omakotitaloon ja vielä asemakaavoitetulle alueelle niin täällä arvostaa pientä yksityisyyttä mitä tuollainen hyväkuntoinen kuusiaita voi tarjota.
Ap
Arvostaisin kovasti nättiä kuusiaitaa. Meidänkin piha on kyllä katseilta suojassa kesäisin, mutta pitkälle syksyyn, talvisin ja taas toukokuun loppuun asti niin aution näköinen. Kaikki pihahommat tehdään 'valvovan silmän' alla, kun ollahan eläkeläisiä kaikki.
No onneks on nyttemmin tullut erimaalaisia nuoria parejakin, niitä ei juurikaan kiinnosta.
Kyllä te varmaan uuden näkösuojan siihen keksitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä sinua istuttamasta omalle tontillesi rajalle tiheää tuija-aitaa. Käyt ostamassa 150-200cm korkuisia taimia ja hoidat istutuksen nyt syksyllä niin ei tartte naapureita katsella ensi kesänäkään. Eikä siihen tarvita lupaa keltään kun istuta sen 70cm etäisyydelle rajasta.
Kuulostaa sen verran palikalta naapurilta, että ongelmia tulee olemaan jatkossa muodossa jos toisessa.
Meillä on talo asemakaava-alueella ja tarkasti määrätty myös pihan puiden paikat. Tuija-aita menisi poistoon samantien ja on lisäksi todella hankala hoidettava keväällä, jokainen puu pitää huputtaa.
Timanttituijasta ei tule kovin korkea. Tarkistapa tekniseltä puolelta onko oikeasti kielletty. Ja jos timanttituijat on etelä tai länsipuolella pienessä rinteessä, niiden tyveltä sulaa routa nopeasti eivätkä rusketu enää 3 vuoden jälkeen kun juuristo on isompi. Tammikuussa 2030 satoi kaksi viikkoa vettä ja sitten huhtikuussa kevätahava kuivatti minulla talon pohjoispuolella olevat tuijat, joiden juuret oli jäässä. Eteläpuolen tuijat eivät olleet moksiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuusiaita tai mikä tahansa puu on maisemallisesti arvokas, alueelle tyypillinen tms. voi kaatokielto tulla. Asemakaavoitetulla alueella helpommin kuin kaavoittamattomalla, kysy kunnan rakennusvalvonnasta.
Meille tuli kaatokielto ihan kirjallisena ja kun seuraava myrsky kaatoi 2 puuta naapurin pihaan rikkoen autotallin katon ja osan terassista, niin meille ei tullut mitään maksuvelvollisuutta, vaikka naapuri yritti vahingot meillä maksattaa. Löytyi naapurin tekemä vastine meidän toiveellemme kaataa puut, jolloin naapuri jäi vastuulliseksi, hänhän ei missään nimessä halunnut niiden poistoa.
Jos ne puut ei olisi myrskyssä kaatuneet, olisitteko tienneet että naapuri ei halunnut että niitä kaadetaan?
Ap
Tuuhean kuusiaidan menettäminen kyllä olisi harmillista. Puut kasvaa ikävän hitaasti, mutta liekö asialle mitään voi tehdä. Aitoja kun pystyttää rajoille, pitää kai olla myös naapurin lupa, mutta ei taida päteä kasvustoon, eikä purkamiseen?
Toimisiko, että tosiaan laittaisitte omalle puolelle jotain nopeakasvuista isoksi kasvavaa pensasta/puuta, ja muutamaksi vuodeksi pystyttelisitte omalle puolen jonkinlaisen säleikön, jolle kasvamaan jotain koristeköynnöksiä? Tulisi varmaan ihan kelpo kesäsuoja ja silmänpiristystä. Osaako joku asiasta tietävä ovatko köynnökset monivuotisia (tarvitseeko aina leikata kuivuneet rangat pois?)
Toki outoa, että jos te sitten kuitenkin laitatte omalle puolelle jotain, ei naapurin puiden kaatamisesta ollut heille juurikaan iloa 😂 Ehkä olisi hyvä jutella naapureiden kanssa asiasta, että tykkäätte sen aidan tuomasta yksityisyydestä, ja, että aiotte kasvattaa itse jotain suojaa rajalle, jos ne katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä sinua istuttamasta omalle tontillesi rajalle tiheää tuija-aitaa. Käyt ostamassa 150-200cm korkuisia taimia ja hoidat istutuksen nyt syksyllä niin ei tartte naapureita katsella ensi kesänäkään. Eikä siihen tarvita lupaa keltään kun istuta sen 70cm etäisyydelle rajasta.
Kuulostaa sen verran palikalta naapurilta, että ongelmia tulee olemaan jatkossa muodossa jos toisessa.
Meillä on talo asemakaava-alueella ja tarkasti määrätty myös pihan puiden paikat. Tuija-aita menisi poistoon samantien ja on lisäksi todella hankala hoidettava keväällä, jokainen puu pitää huputtaa.
Timanttituijasta ei tule kovin korkea. Tarkistapa tekniseltä puolelta onko oikeasti kielletty. Ja jos timanttituijat on etelä tai länsipuolella pienessä rinteessä, niiden tyveltä sulaa routa nopeasti eivätkä rusketu enää 3 vuoden jälkeen kun juuristo on isompi. Tammikuussa 2030 satoi kaksi viikkoa vettä ja sitten huhtikuussa kevätahava kuivatti minulla talon pohjoispuolella olevat tuijat, joiden juuret oli jäässä. Eteläpuolen tuijat eivät olleet moksiskaan.
Tammikuussa 2030 satoi vettä?
Täytyy laittaa kalenteriin ylös valmiiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ilmansuuntaan aita on naapurilla? Jos etelään, niin korkeat kuuset varjostavat paljon ja niiden alla ei kasva ruoho. Mutta nyt on ollut kamalat helteet, niin varjo on ollut tervetullutta. Vaikuttaako myös teidän talon kuumuuteen niiden puiden poisto?
Puut on niin päin että aamulla aikaisin ei paista, mutta päivällä paistaa niin kauan kun paistaa
Ap
Eli naapureilla se kuusiaita estää ilta-auringon näkymisen. Meillä mökillä rannan männyt varjostaa iöta-aurinkoa ja tänä kesänä oikein odotin, että milloin kello on 18, että saadaan helpotusta helteeseen. Mutta isoista kuusista tulee varmaan paljon risuja ja käpyjä, joita joutuu siivoamaan. En ymmärrä miksi osa täällä parjaa niitä uusia naapureita. Hehän on jo ostohetkellä saattaneet sopia, että tämä ostetaan ja ne kuuset kaadetaan. Tottakai heillä on siihen lupa. Miksi se pätäisi jotenkin kostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuusiaita tai mikä tahansa puu on maisemallisesti arvokas, alueelle tyypillinen tms. voi kaatokielto tulla. Asemakaavoitetulla alueella helpommin kuin kaavoittamattomalla, kysy kunnan rakennusvalvonnasta.
Meille tuli kaatokielto ihan kirjallisena ja kun seuraava myrsky kaatoi 2 puuta naapurin pihaan rikkoen autotallin katon ja osan terassista, niin meille ei tullut mitään maksuvelvollisuutta, vaikka naapuri yritti vahingot meillä maksattaa. Löytyi naapurin tekemä vastine meidän toiveellemme kaataa puut, jolloin naapuri jäi vastuulliseksi, hänhän ei missään nimessä halunnut niiden poistoa.
Mahtaako olla totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estääkö sua joku istuttamasta uutta aitaa, vaikka korkeaa ja tiheää tuijaa, omalle tontille? Anna naapurin tehdä ratkaisunsa omalla tontillaan.
Ei estäkkään, huomenna itseasiassa ajattelin hakea tuijia ja istuttaa, mutta menee siinä aikaa että niistä saa niin isoa ja hyvää näköestettä
Ap
Tuija kasvaa nopsaan kunhan on juurtunut. Mutta ehkä tässä ei nyt kannata säästää ja tyytyä niihin 40cm korkuisiin taimiin. Osta isoja taimia niin saat suojan nopeammin. Ne pitää myös istuttaa riittävän lähekkäin eikä metrin välein.
Tärkeintä on että missään tapauksessa et ainakaan PUHU asiasta naapurin kanssa.
Minulla olisi monta asiaa mitä haluaisin että naapurit tekisivät omalle pihalleen minua auttaakseen