kyllä parketti on aina parketti
Tosi monella tuttavapiirissä nykyään laminaatit ja kyllä sen eron huomaa. Laminaatti on keinotekoisempi, onhan se muovia.
Kommentit (25)
Näin perheellisenä ja lemmikillisenä onnittelen itseäni lähes päivittäin siitä, että meillä on laminaatti eikä parkettia. Parketti on äkkiä kaamean näköinen ison koiran kynsien jäljistä, lasten rashaamien tuolien ja autoleikkien jäljiltä. Meillä koti on tarkoitettu elämiseen, ei näyttelytilaksi.
Ei kai kukaan väittä, että parketti olisi elefantti?
Samaa kamaa ne pinnan alta ovat, parketti ja laminaatti. Ja molempia on eri laatuisia. Ja lattiamateriaaleja on vielä kymmeniä muita, ja ne kaikki sopivat toisiin paikkoihin paremmin kuin toisiin.
Omasta mielestäni paras on koolattu ponttilautalattia.
Ihanko totta? Siis puukuvioinen muovi ei olekaan sama asia kuin puu? Kyllä mä olen nyt todella hämmästynyt tästä järisyttävästä uudesta tiedosta!
Sanokaapa mulle, että jos vaihdatan muovimatot parkettiin, niin onko kuinka kallis ja hankala homma? Kerrostalokoti, 80 neliötä. Muovimatot kai pitää repiä ensin pois, vai kuinka?
Komppaan aloittajaa kyllä: parketti on hyvä.
Meillä on kovapuulattia, tykkään kovasti. Lattiamateriaalia valitessa pitää aina miettiä, millaiseen käyttöön se tulle. Kaunis parkettilattia on yleensä kamala idea, jonne itse valitsisin joko vinyylin tai laminaatin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:11"]
Meillä on kovapuulattia, tykkään kovasti. Lattiamateriaalia valitessa pitää aina miettiä, millaiseen käyttöön se tulle. Kaunis parkettilattia on yleensä kamala idea, jonne itse valitsisin joko vinyylin tai laminaatin.
[/quote]
kamala idea siis koirataloudessa :)
Meillä on lankkulattia kaikissa paitsi yhdessä huoneessa (pl. vessa ja kylppäri), siellä on parketti. Mä en tykkää yhtään siitä parketista, näyttää lankkulattian rinnalla pliisulta. Tosin se on varmasti jotain halpaa parkettia, laadukas parketti on kyllä hieno (mutta ei kyllä sopisi tänne taloon sekään).
Riippuu ihan käyttötarkoituksesta. Juuri olen vaihtanut keittiössä tammiparketin laadukkaaseen ja kauniiseen, sisustukseeni paremmin sopivaan muovimattoon.
Parketti on ainakin uutena liukkaampi kuin laminaatti. Itse tykkään, ettei ole kivaa jos lattia on kovin liukas.
Edellisessä asunnossa oli tammiparketti, ihan uusi ja olihan se hieno mutta tykkään kuitenkin enemmän tämän asunnon laminaatista. Se on jotenkin enemmän elämiseen tarkoitetun tuntuinen. Koirankaan tassut ei luista niin hirveästi.
Lankkuparketti vai suoraan lattiaan liimattu
Meillä ei olekaan koiraa ja lapsikin jo siinä iässä ettei tuhoa lattiaa. Joillekin laminaatti sopii paremmin, mutta mielestäni parketti on kyllä kauniimpi ja laadukkaamman oloinen.
Ap
vanhassa asunnossa parketti, uuteen asuntoon laitamme laminaatit. Laminaatti kestää paremmin!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:17"]
Parketti on ainakin uutena liukkaampi kuin laminaatti. Itse tykkään, ettei ole kivaa jos lattia on kovin liukas.
Edellisessä asunnossa oli tammiparketti, ihan uusi ja olihan se hieno mutta tykkään kuitenkin enemmän tämän asunnon laminaatista. Se on jotenkin enemmän elämiseen tarkoitetun tuntuinen. Koirankaan tassut ei luista niin hirveästi.
[/quote]
Mun mielestä taas laminaatti on koiran kynsien alla aivan hirveän meluisa.
Kun omat lapset oli pieniä niin silloin koivuparketti kyllä vielä kesti. (Tosin en koskaan oppinu tykkäämään siitä) Mutta kun talouteen tuli koira niin kyllä laminaatti kestää paremmin koiran kynsien kulutuksen.
Mutta nyt kun ei ole enään lapset pieniä eikä ole lemmikkieläimiä niin kunnon maalattua lankku- ja lautalattiaa ei voita mikään.
Meillä on omakotitalossa kaikkialla kivilattiat ja lattialämmitys (ei siis pattereita missään). Vain yläkerran makuuhuoneissa on lautalattiat. On minusta ihan huippuhyvä ratkaisu! Kun olen katsonut naapureiden eteisiä, käytäviä ja keittiönlattioita, ovat puulattiat kaikilla kamalassa kunnossa. Meillä aina siisti ja uudenveroinen. Lisäksi kivi on tosi kaunista.
Vaihdettiin parketit laminaattiin, se kestää sentään korkokengillä kävelyn ym.
Jos parketille vuotaa vettä jostain (kukkaruukku, ilmankostutin), niin se on heti pilalla ja turpoaa ja palaset nousee lattiasta. Siksi parketti on paska.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:45"]
Meillä on omakotitalossa kaikkialla kivilattiat ja lattialämmitys (ei siis pattereita missään). Vain yläkerran makuuhuoneissa on lautalattiat. On minusta ihan huippuhyvä ratkaisu! Kun olen katsonut naapureiden eteisiä, käytäviä ja keittiönlattioita, ovat puulattiat kaikilla kamalassa kunnossa. Meillä aina siisti ja uudenveroinen. Lisäksi kivi on tosi kaunista.
[/quote]
Kivi olisi mulle vihoviimeinen vaihtoehto. Kylmä ( vaikka olisi lattialämmityskin) ja kylmän tuntuinen ja jos jotakin vaikkapa lasia tippuu lattialle niin se hajoaa varmasti. Eli ei mulle kiveä ainakaan yhtään minnekään sisälle.
Okei. Meillä on muovimatto. Huoleton, mutta ruma.