Laittakaa nyt tähän ne sektion riskit vs. alatiesynnytys!
Eikä siis mitään luomusynnyttäjien omasta päästään keksimiä riskejä vaan todistetut. Miksi siis sektio on äidille ja vauvalle haitallisempi tai sisältää enemmän riskejä kuin alatiesynnytys ja mitkä nämä haitat ja riskit ovat?
Ja mitkä ovat alatiesynnytyksen riskit?
Kommentit (73)
Tuskinpa tähän aloitukseen mitään asiallisia vastauksia tai tietoa tulee. Syykin on hyvin yksinkertainen :)
Vauva ei vammaudu sektiossa, toisin kuin alateitse voi käydä.
Sektiossa infektiot yleisempiä samoin kuin laskimotukokset ja keuhkoveritulpat. Samoin sektio komplisoi seuraavia raskauksia ja synnytyksiä, siis riski tähän toisin kuin alatiessä. Samoin sektio aiheuttaa kiinnikkeitä, jotka voivat kipuilla erinäisissä tilanteissa tulevaisuudessa. Virtsarakon vauroihin myös riski. Nämä nyt ainakin selkeästi erilaisia riskejä alatiehen verrattuna. Kokenut nämä kaikki. Vakavuudeltaan myös suuri osa ikävämpiä verraten alatien komplikaatioihin. Vauvasta en tiedä muuta kuin että keuhkoinfektiot yleisempiä sektioiduilla ja lasta pitää usein "virvoitella".
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:48"]Sektiossa infektiot yleisempiä samoin kuin laskimotukokset ja keuhkoveritulpat. Samoin sektio komplisoi seuraavia raskauksia ja synnytyksiä, siis riski tähän toisin kuin alatiessä. Samoin sektio aiheuttaa kiinnikkeitä, jotka voivat kipuilla erinäisissä tilanteissa tulevaisuudessa. Virtsarakon vauroihin myös riski. Nämä nyt ainakin selkeästi erilaisia riskejä alatiehen verrattuna. Kokenut nämä kaikki. Vakavuudeltaan myös suuri osa ikävämpiä verraten alatien komplikaatioihin. Vauvasta en tiedä muuta kuin että keuhkoinfektiot yleisempiä sektioiduilla ja lasta pitää usein "virvoitella".
[/quote]
Se, että sinulle on tullut sektiosta jotain vaurioita ei tee niistä riskejä. Ne ovat harvinaisia verrattaen vauvan hapenpuutteeseen tai vääntyneisiin raajoihin.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:48"]Sektiossa infektiot yleisempiä samoin kuin laskimotukokset ja keuhkoveritulpat. Samoin sektio komplisoi seuraavia raskauksia ja synnytyksiä, siis riski tähän toisin kuin alatiessä. Samoin sektio aiheuttaa kiinnikkeitä, jotka voivat kipuilla erinäisissä tilanteissa tulevaisuudessa. Virtsarakon vauroihin myös riski. Nämä nyt ainakin selkeästi erilaisia riskejä alatiehen verrattuna. Kokenut nämä kaikki. Vakavuudeltaan myös suuri osa ikävämpiä verraten alatien komplikaatioihin. Vauvasta en tiedä muuta kuin että keuhkoinfektiot yleisempiä sektioiduilla ja lasta pitää usein "virvoitella".
[/quote]
Se, että sinulle on tullut sektiosta jotain vaurioita ei tee niistä riskejä. Ne ovat harvinaisia verrattaen vauvan hapenpuutteeseen tai vääntyneisiin raajoihin.
[/quote]
Tässä kysyttiin RISKEJÄ. Kyllä kaikki luettelemani ovat riskejä sektiossa. Kysyjä halusi tietää riskeistä eikä niiden yleisyydestä. Synnytyskomplikaatiot ovat ylipäätään harvinaisia. Mutta sektiossa riskit äidille ovat vakavammat. Yleisyyttä turha verrata, koska kaikki komplikaatiot ovat harvinaisia. Enkä nyt puhu mistään repeämistä, ne eivät ole komplikaatioita vaan kuuluvat synnytykseen. Vauvan riskeistä totesin etten tiedä kuin infektiot. Koitapa mennä lääkärille väittämään ettei sektiossa ole virtsarakkovaurion riskiä.
Repeämät kuuluvat synnytykseen eivätkä ole komplikaatioita? Voi morjens, sektio tänne kiitos.
Tätä kattilaa on hämmennetty nyt jo koko alkuviikko. Nyt joku uusi aihe. Imetys. Pillukarvat. Mamut. Ihan mitä tahansa muuta!
Vauva ei saa elimistöönsä niitä mikrobeja, kuten maitohappobakteereja, jotka elimistöön kuuluvat. Ne saa vain emättimen kautta syntyessä. Sektiossa vauva saa leikkaussalissa olevien ihmisten iholla olevat mikrobit vallalle elimistöönsä. Mikrobiepätasapainon vuoksi nykyään on niin paljon astmaa, diabetesta, refluksia, jne. Tästä oli hyvä dokumentti viime viikolla Ylellä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:13"]
Tätä kattilaa on hämmennetty nyt jo koko alkuviikko. Nyt joku uusi aihe. Imetys. Pillukarvat. Mamut. Ihan mitä tahansa muuta!
[/quote]
Vittuako siinä kitiset, keksi itse joku uusi aihe! Sen verran kuitenkin kiinnosti suakin, että piti tulla lukemaan ja vielä kommentoimaankin.
Mulle on tehty nuorempana leikkaus munasarjoihin. Voin kertoa, että se leikkaushaavakipu oli järkytys, kesti kaksi viikkoa, että pystyin tekemään muuta kuin makaamaan sängyssä. Meni kaksi vuotta, ettei arpi enää oireillut. Ymmärtääkseni sektiohaava menee yhtä syvälle. En ymmärrä, miten pystyisin ekat viikot hoitamaan vauvaa vastaavan kivun kanssa. En itse tunne ketään normaalisti synnyttänyttä, jolla olisi olleet sellaiset kivut niin pitkään synnytyksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:10"]
Repeämät kuuluvat synnytykseen eivätkä ole komplikaatioita? Voi morjens, sektio tänne kiitos.
[/quote]
Useimmat niistä repeämistä eivät ole mitenkään dramaattisia eivätkä aiheuta äidille mitään pysyvää haittaa. Minullekin tuli pieni repeämä esikoisen synnytyksessä, se tikattiin samantien siististi ja nykyisin ei asiasta ole muistona kuin juuri ja juuri näkyvä pieni arpi välilihassa.
Tässä muuten juttu asiaa tutkineen lääkärin näkökulmasta: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/paatos-sektiosynnytyksesta-kuuluu-laakarille-ei-potilaalle/
Ei ole pitkä, kannattaa lukaista!
Oma kokemukseni: olen synnyttänyt 2 lasta suunnitellulla sektiolla, mitään komplikaatioita ei tullut vauvoille tai minullekaan. Ei myöskään kipuja. Näin kyllä osastolla huonokuntoisia perseensä reväyttäneitä äitejä ja mieleen tuli, että onneksi tuota ei tarvinnut kokea. He olivat kyllä sen oloisia kuin olisivat käyneet suurin piirtein sydämensiirrossa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:13"]
[/quote]
Vittuako siinä kitiset, keksi itse joku uusi aihe! Sen verran kuitenkin kiinnosti suakin, että piti tulla lukemaan ja vielä kommentoimaankin.
[/quote] Awww. Kiristääkö epparihaava vai sektioarpi?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:20"]Mulle on tehty nuorempana leikkaus munasarjoihin. Voin kertoa, että se leikkaushaavakipu oli järkytys, kesti kaksi viikkoa, että pystyin tekemään muuta kuin makaamaan sängyssä. Meni kaksi vuotta, ettei arpi enää oireillut. Ymmärtääkseni sektiohaava menee yhtä syvälle. En ymmärrä, miten pystyisin ekat viikot hoitamaan vauvaa vastaavan kivun kanssa. En itse tunne ketään normaalisti synnyttänyttä, jolla olisi olleet sellaiset kivut niin pitkään synnytyksen jälkeen.
[/quote]
Minullakin ekasta sektiosta vauvat lastenosastolla kolme viikkoa. Sitten isän kanssa kotiin koska itse sulattelin vielä keuhkoemboliaa. Tokaan sdktioon mentiinkin sitten lapsen verikokeiden perusteella vasta, mikä on aukoton fakta lapsen ahdingosta. Eivät lääkärit enkä minä halunnut mennä leikkaukseen vain sykekäyrän perusteella aikaisempien komplikaatioiden vuoksi. Toinenkin lapsi oli kaksi viikkoa lastenosastolla ja sitten isä hoisi, en olisi itse kyennyt. Molemmilla kerroilla haavaan tuli infektio. Ekalla kerralla ei sulkeutunut vaan piti antaa kasvaa rasvoja pitkin alhaalta rupeutuen. Tokalma kerralla haava pysyi kiinni, mutta kehittyi iso kova ja pinkeä hematooma. Pelkäsin silloinkin aukeamista. Se, jolla ei ole ollut leikkaushaavassa infektiota, ei tiedä yhtään kuinka kipeä se voi olla.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:26"]
Oma kokemukseni: olen synnyttänyt 2 lasta suunnitellulla sektiolla, mitään komplikaatioita ei tullut vauvoille tai minullekaan. Ei myöskään kipuja. Näin kyllä osastolla huonokuntoisia perseensä reväyttäneitä äitejä ja mieleen tuli, että onneksi tuota ei tarvinnut kokea. He olivat kyllä sen oloisia kuin olisivat käyneet suurin piirtein sydämensiirrossa.
[/quote]
Ei tuollainen kovin tavallista ole että alatiesynnytyksen jälkeen on noin huonossa hapessa. Itse olin ihan ok kunnossa vaikka pieni repeämä tulikin, en sänkyyn jäänyt makailemaan ollenkaan vaan kävin pesulla, kävelin ympäriinsä. Ja kieltämättä ajattelin että mikä onni ettei sektioon joutunut, koska ei sellaisen ison leikkauksen jälkeen oltaisi tunnin päästä lapsen ulos saamisesta kävelemässä ihan toimintakunnossa.
Ainoa haitta tuosta repeämästäkin oli kipu pissatessa jokusen viikon, ja pieni kiristyksentunne istuessa. Ei mitenkään kauhean tuskallinen ollut kumminkaan.
[/quote]
Se, että takana on kaksi onnistunutta sektiota, ei tarkoita, että sektio olisi riskitön. Riskit eivät vain sinulla konkretisoituneet, vaan kaikki meni hyvin. Niin meni minullakin, mutta tiedostan silti, että sektiossa on omat riskinsä (joita lueteltu jo tässä ketjussa).
Eikös alatiesynnytyksessä ole sekin etu,että se kun lapsi puristuu synnytyskanavan läpi niin keuhkoista vesi pusertuu ulos ja siten helpottaa vauvan keuhkoja ottamaan ilmaa vastaan. Tätähän ei sektiossa tapahdu ja sektiolla syntyneillä on enemmän hengityksen kanssa siksi ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 10:13"]
[/quote]
Se, että takana on kaksi onnistunutta sektiota, ei tarkoita, että sektio olisi riskitön. Riskit eivät vain sinulla konkretisoituneet, vaan kaikki meni hyvin. Niin meni minullakin, mutta tiedostan silti, että sektiossa on omat riskinsä (joita lueteltu jo tässä ketjussa).
[/quote]
Tunteekohan kukaan tällä paskapalstalla yhtäkään äitiä, jolla sektiossa olisi tullut komplikaatioita? Tuskin!
Keksikää jo joku uusi aihe.