Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittakaa nyt tähän ne sektion riskit vs. alatiesynnytys!

Vierailija
09.10.2014 |

Eikä siis mitään luomusynnyttäjien omasta päästään keksimiä riskejä vaan todistetut. Miksi siis sektio on äidille ja vauvalle haitallisempi tai sisältää enemmän riskejä kuin alatiesynnytys ja mitkä nämä haitat ja riskit ovat?

Ja mitkä ovat alatiesynnytyksen riskit?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:26"]

Oma kokemukseni: olen synnyttänyt 2 lasta suunnitellulla sektiolla, mitään komplikaatioita ei tullut vauvoille tai minullekaan. Ei myöskään kipuja. Näin kyllä osastolla huonokuntoisia perseensä reväyttäneitä äitejä ja mieleen tuli, että onneksi tuota ei tarvinnut kokea. He olivat kyllä sen oloisia kuin olisivat käyneet suurin piirtein sydämensiirrossa.

[/quote]

Miten joku jaksaa olla sinun kaltaisesi vittupää? 

Totta kai synnytys voi mennä pieleen tavasta riippumatta. Mulla olisi paljonkin kritisoitavaa tämän päivän synnytyskäytännöistä, mutta jätän sen toiseen keskusteluun.

Sen sijaan totean, että olen itse synnyttänyt kolme kertaa alateitse ilman lääketieteellistä puuttumista, ja synnytyksen jälkeen olen ollut suoraan jaloillani ja ns elämäni kunnossa. Olo on ollut sen adrenaliini ja endorfiinimyrskyn keskellä sellainen, että olisi voinut päälle maratoonin vetäistä.

Hyvin mennyt alatie tarkoittaa sitä, että äiti ( ja lapsi) on heti täysin kunnossa ja se ei lisää minkäänlaisia riskejä tuleviin raskauksiin.

Hyvin mennyt sektio tarkoittaa sitä, että sulla on aina tehty iso leikkaushaava läpi seitsemän kudoskerroksen, tikkejä, arpikudosta kohdussa ja huomattavasti kohonneet riskit seuraavissa raskauksissa, jokaisen sektion jälkeen suuremmat.  Et myöskään nouse leikkauspöydältä suoraan omaa vauvaasi hoitamaan, eikä vauvasi ole saanut alatiesynnytyksen etuja, jotka nekin ovat kiistattomat.

Sektio on yleensä sille ensimmäiselle lapselle turvallinen, mutta vauvojen kohdalla sektion riskit kohdistuukin niihin seuraaviin vauvoihin. Esim. kohtukuoleman riski vrt. alatie on 8-kertaa suurempi jo yhden sektion jälkeen. Samoin istukan irtoamisen riski kasvaa, istukan väärä kiinnittyminen arpikudoksista johtuen jne. LÄhde: Ylen suuri synnytyskeskustelu muutaman vuoden takaa.

[/quote]

Taas yksi alapäähullu palstalla, on se kyllä surullista kun elämän ainoa ylpeydenaihe on se pillu.

[/quote]

Mitä?!

Vierailija
42/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:26"]

Oma kokemukseni: olen synnyttänyt 2 lasta suunnitellulla sektiolla, mitään komplikaatioita ei tullut vauvoille tai minullekaan. Ei myöskään kipuja. Näin kyllä osastolla huonokuntoisia perseensä reväyttäneitä äitejä ja mieleen tuli, että onneksi tuota ei tarvinnut kokea. He olivat kyllä sen oloisia kuin olisivat käyneet suurin piirtein sydämensiirrossa.

[/quote]

Miten joku jaksaa olla sinun kaltaisesi vittupää? 

Totta kai synnytys voi mennä pieleen tavasta riippumatta. Mulla olisi paljonkin kritisoitavaa tämän päivän synnytyskäytännöistä, mutta jätän sen toiseen keskusteluun.

Sen sijaan totean, että olen itse synnyttänyt kolme kertaa alateitse ilman lääketieteellistä puuttumista, ja synnytyksen jälkeen olen ollut suoraan jaloillani ja ns elämäni kunnossa. Olo on ollut sen adrenaliini ja endorfiinimyrskyn keskellä sellainen, että olisi voinut päälle maratoonin vetäistä.

Hyvin mennyt alatie tarkoittaa sitä, että äiti ( ja lapsi) on heti täysin kunnossa ja se ei lisää minkäänlaisia riskejä tuleviin raskauksiin.

Hyvin mennyt sektio tarkoittaa sitä, että sulla on aina tehty iso leikkaushaava läpi seitsemän kudoskerroksen, tikkejä, arpikudosta kohdussa ja huomattavasti kohonneet riskit seuraavissa raskauksissa, jokaisen sektion jälkeen suuremmat.  Et myöskään nouse leikkauspöydältä suoraan omaa vauvaasi hoitamaan, eikä vauvasi ole saanut alatiesynnytyksen etuja, jotka nekin ovat kiistattomat.

Sektio on yleensä sille ensimmäiselle lapselle turvallinen, mutta vauvojen kohdalla sektion riskit kohdistuukin niihin seuraaviin vauvoihin. Esim. kohtukuoleman riski vrt. alatie on 8-kertaa suurempi jo yhden sektion jälkeen. Samoin istukan irtoamisen riski kasvaa, istukan väärä kiinnittyminen arpikudoksista johtuen jne. LÄhde: Ylen suuri synnytyskeskustelu muutaman vuoden takaa.

[/quote]

Taas yksi alapäähullu palstalla, on se kyllä surullista kun elämän ainoa ylpeydenaihe on se pillu.

[/quote]

Oliko sun jotenkin vaikea vastaanottaa nuo informaatiot, vaikka niitä tässä keskustelussa nimenomaan pyydettiin? 

En mä vastusta sektioita periaatteesta, mutta väärän informaation levittämistä vastustan. Omia kokemuksia saa jakaa, niitä ei saa kuitenkaan yleistää totuuksiksi.

Mulla on lähipiirissä paljon molemmilla tavoilla synnyttäneitä ihmisiä, ja molemmista tavoista löytyy tosi hyvin menneitä ja sitten huonommin menneitä. hengenlähtö on ollut lähellä vain yhden sektion jälkikomplikaatioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio on iso leikkaus. Tuttuni kohdun verisuoni leikattiin vahingossa auki sektiossa ja kuolema oli lähellä.

Itse repesin alatiesynnytyksessä kolmesta kohtaa, mutta ne parani niin hyviin etten edes huomaa arpia.

Vierailija
44/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alatiesynnytyksen yritys, sisältäen päivystyskeisarileikkauksen riskit, oli turvallisin synnytystapa myös useimmille korkean riskin ryhmiin kuuluville naisille, Pallasmaa sanoo."

Vierailija
45/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvinnut miettiä kummankaan riskejä kun käynnistysyrityksistä huolimatta alapäässä ei tapahtunut mitään ja vauva jo kaksi viikkoa yliaikainen. Sektio oli ainoa vaihtoehto.

Vierailija
46/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ryhmä tässä keskustelussa on ollut kiitettävän hiljaa. Ne suunnitellun sektion läpikäyneet, joilla on ollut komplikaatioita. Suomessahan hätäsektiot ja kiireelliset niputetaan samaan tilastoon kuin suunnitellutkin. Onko täällä ketään, joka halusi itselleen pelkosektion, mutta se ei mennytkään suunnitellusti. Mä tunnen kyllä näitä äitejä, jotka ovat ensin synnytelleet kauan ja hartaasti sillä perinteisellä tavalla, mutta syystä tai toisesta ollaan lopulta jouduttu sektioon. Ja näistä löytyy sitten niitä kipeitä ja komplikaatioita kokeneita. Mutta onko ketään, joka olisi kokenut suunnitellun sektion ikävänä ja kohdannut niitä komplikaatioita?

Vierailija
48/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:17"]

Vauva ei saa elimistöönsä niitä mikrobeja, kuten maitohappobakteereja, jotka elimistöön kuuluvat. Ne saa vain emättimen kautta syntyessä. Sektiossa vauva saa leikkaussalissa olevien ihmisten iholla olevat mikrobit vallalle elimistöönsä. Mikrobiepätasapainon vuoksi nykyään on niin paljon astmaa, diabetesta, refluksia,  jne. Tästä oli hyvä dokumentti viime viikolla Ylellä. 

[/quote]

Maitohappobakteereja emättimestä? Tuo oli kyllä hauskin juttu jonka olen kuullut tänään. Kyllä alatiesynnytyksessäkin vieraat ihmiset käsittelevät vauvaa.

[/quote]

Aivan, nämä pöpöhommat eivät lakkaa naurattamasta. Mun vauva sai alatiessä ihanan B-streptokokkipöpön mitä ei seulota synnyttäjiltä. Toinen syntyikin sitten turvallisesti sektiolla, josta paranin itse todella nopeasti, nopeammin kuin imukuppi-alatiestä.

Keskustelu aiheesta on siksi ihan turhaa, että kompikaatioriski vaikka verenvuodolle on (esimerkiksi) 1:1000 sektiossa ja 1:1900 alatiessä, se on ihan sattumaa mikä sattuu kohdalle ja noilla todennäköisyyksillä ei ole mitään eroa käytännössä. Suunniteltu sektio useimmiten onnistuu hyvin koska leikkaus saadaan tehdä hitaasti ja kaikessa rauhassa. Molemmissa on riskejä. Ilmeisesti sektiossa tilastollisesti enemmän, mutta riski jäädä auton alle taitaa silti olla korkeampi.

Vierailija
49/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:20"]

Yksi ryhmä tässä keskustelussa on ollut kiitettävän hiljaa. Ne suunnitellun sektion läpikäyneet, joilla on ollut komplikaatioita. Suomessahan hätäsektiot ja kiireelliset niputetaan samaan tilastoon kuin suunnitellutkin. Onko täällä ketään, joka halusi itselleen pelkosektion, mutta se ei mennytkään suunnitellusti. Mä tunnen kyllä näitä äitejä, jotka ovat ensin synnytelleet kauan ja hartaasti sillä perinteisellä tavalla, mutta syystä tai toisesta ollaan lopulta jouduttu sektioon. Ja näistä löytyy sitten niitä kipeitä ja komplikaatioita kokeneita. Mutta onko ketään, joka olisi kokenut suunnitellun sektion ikävänä ja kohdannut niitä komplikaatioita?

[/quote]

No ehkä niitä ei ole. Kyllä mä voisin myöntää jos mun pelkosektiossa joku olisi mennyt pieleen. Olisin ollut valmis kestämään kipua ja rumia arpia, pääasia oli saada terve vauva syliin.

Vierailija
51/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla takana kolme synnytystä, ensimmäinen tuli imukupilla avustettuna ja tehtiin pieni eppari ilman puudutusta ehdin silloin saada epiduraalin, seuraavassa ehdin saada ekan annoksen epiduraali-puudutusta kun lapsi tuli syöksyllä ja kolmas tuli maailmaan luomuna niin kovaa kyytiä, että kätilö käski hidastamaan. Kaikista olen ollut jaloillani hyvin nopeasti. Parhaiten palauduin kuitenkin viimeisestä synnytyksestä ja olin suihkussa noin tunti synnytyksestä. Kotiin lähdettiin kuopuksen kanssa samana päivänä. Pahin pelkoni olisi joutua sektioon. Neljättä tässä yritetään ja luomuna olisi tarkoitus synnyttää (toki jos pitkittyy niin voin sen epiduraalin ottaa).

Vierailija
52/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:27"]

[/quote]

No ehkä niitä ei ole. Kyllä mä voisin myöntää jos mun pelkosektiossa joku olisi mennyt pieleen. Olisin ollut valmis kestämään kipua ja rumia arpia, pääasia oli saada terve vauva syliin.

[/quote] Tätä mäkin mietin. Oletan siis kyllä, että ne suunnitellut sektiot ovat menneet hyvin, eikä niin että äidit eivät kehtaisi myöntää, jos suunniteltu sektio menee vikaan. Mutta jos jollain on muunlaisia kokemuksia, niin kertokaa.

Vierailija
53/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä päin ei ole moisia huolia. Kahden lapsen sektio omasta halusta, yksityishuone osastolla, ei mitään vaivoja jälkeenpäin. Eipä tarvinnut jakaa kokemuksia perseensä hajottaneiden mammojen kanssa.

Terkut Saksasta

Vierailija
54/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:41"]

Onneksi täällä päin ei ole moisia huolia. Kahden lapsen sektio omasta halusta, yksityishuone osastolla, ei mitään vaivoja jälkeenpäin. Eipä tarvinnut jakaa kokemuksia perseensä hajottaneiden mammojen kanssa.

Terkut Saksasta

[/quote]

Mulla sama, mutta Suomesta. Onnistuu se täälläkin, kunhan on tarpeeksi jämäkkä.

Vierailija
55/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisitte selvää asioista. Aluksi lukekaa vaikka oheinen Helsngin sanomien artikkeli. Niitä "naurettavia" pöpöjä tosiaan tarvitaan. http://www.hs.fi/tiede/a1409029926905

Vierailija
56/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:45"]

Ottaisitte selvää asioista. Aluksi lukekaa vaikka oheinen Helsngin sanomien artikkeli. Niitä "naurettavia" pöpöjä tosiaan tarvitaan. http://www.hs.fi/tiede/a1409029926905

[/quote]

No miksi sitä suunniteltua sektiota ei sitten kielletä ja anneta niille lapsille noita pillumehukylpyjä siellä sairaalassa, jos tulee esimerkiksi hätäsektio???

Vierailija
57/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä oli tuosta aiemmin linkatusta Turun yliopiston julkaisemasta tiedotteesta koskien Pallasmaan väitöskirjaa:

"

Hänen vuotta 2002 koskevassa rekisteritutkimuksessaan henkeä uhkaavia komplikaatioita ilmeni 0,76 prosentissa synnytyksistä, kun mukaan otettiin kaikki synnytystavat. Esiintyvyys oli matalin alatiesynnytyksissä, korkeampi instrumentaaliavusteisissa alatiesynnytyksissä ja suunnitelluissa keisarileikkauksissa, ja korkein päivystyskeisarileikkauksissa.

– Alatiesynnytyksen yritys, sisältäen päivystyskeisarileikkauksen riskit, oli turvallisin synnytystapa myös useimmille korkean riskin ryhmiin kuuluville naisille, Pallasmaa sanoo."

Eli kyllä niissä suunnitelluissa keisarileikkauksissakin on komplikaatioita.

Vierailija
58/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:53"]

[/quote]

Tämä oli tuosta aiemmin linkatusta Turun yliopiston julkaisemasta tiedotteesta koskien Pallasmaan väitöskirjaa:

"

Hänen vuotta 2002 koskevassa rekisteritutkimuksessaan henkeä uhkaavia komplikaatioita ilmeni 0,76 prosentissa synnytyksistä, kun mukaan otettiin kaikki synnytystavat. Esiintyvyys oli matalin alatiesynnytyksissä, korkeampi instrumentaaliavusteisissa alatiesynnytyksissä ja suunnitelluissa keisarileikkauksissa, ja korkein päivystyskeisarileikkauksissa.

– Alatiesynnytyksen yritys, sisältäen päivystyskeisarileikkauksen riskit, oli turvallisin synnytystapa myös useimmille korkean riskin ryhmiin kuuluville naisille, Pallasmaa sanoo."

Eli kyllä niissä suunnitelluissa keisarileikkauksissakin on komplikaatioita.

[/quote] Joo, tämä ei ollut pointti. Vaan näiden kokemusten kertojia ei oikein tapaa.

Vierailija
59/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi sektion riski on ainakin se, että jos haluaisikin useamman lapsen, mutta on valinnut sektion heti ekalla kerralla, niin lapsilukua ei voikaan itse välttämättä päättää. Tai tietysti voi päättää, mutta se sisältää sitten oman kuoleman riskin. Se vaihtelee kuin monta sektiota yhdelle ihmiselle voidaan tehdä. Yksi ystäväni on saanut 4, toiselle sanottiin toisen jälkeen että seuraava on jo aika iso riski.

Tähän on sitten turha sanoa että pakkoko niitä lapsia on niin monta tehdä. Tarkoitan tällä vain sitä, että jos valitsee sektion, niin lapsilukua ei välttämättä voi itse päättää.

Vierailija
60/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:20"]Yksi ryhmä tässä keskustelussa on ollut kiitettävän hiljaa. Ne suunnitellun sektion läpikäyneet, joilla on ollut komplikaatioita. Suomessahan hätäsektiot ja kiireelliset niputetaan samaan tilastoon kuin suunnitellutkin. Onko täällä ketään, joka halusi itselleen pelkosektion, mutta se ei mennytkään suunnitellusti. Mä tunnen kyllä näitä äitejä, jotka ovat ensin synnytelleet kauan ja hartaasti sillä perinteisellä tavalla, mutta syystä tai toisesta ollaan lopulta jouduttu sektioon. Ja näistä löytyy sitten niitä kipeitä ja komplikaatioita kokeneita. Mutta onko ketään, joka olisi kokenut suunnitellun sektion ikävänä ja kohdannut niitä komplikaatioita?
[/quote]

Ekalla sivulla jo kommentoin. Keuhkoembolia, vaavainfektio ja verensiirtoja suunnitellun sektion jälkeen. Sektio etisen istukan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme