Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittakaa nyt tähän ne sektion riskit vs. alatiesynnytys!

Vierailija
09.10.2014 |

Eikä siis mitään luomusynnyttäjien omasta päästään keksimiä riskejä vaan todistetut. Miksi siis sektio on äidille ja vauvalle haitallisempi tai sisältää enemmän riskejä kuin alatiesynnytys ja mitkä nämä haitat ja riskit ovat?

Ja mitkä ovat alatiesynnytyksen riskit?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki on muuten kunnossa, ja vauvan koko on pienehkö, minusta kannattaa synnyttää alakautta. Ainakin siinä tapauksessa, jos synnyttäjällä on ylipainoa(lisää haavan tulehtumisriskiä ja hidastaa paranemista).

Jos kysymyksessä esim. monikkoraskaus, päätyisin sektioon tilastollisten faktojen valossa(melko suuri osa synnyttää lopulta SEKÄ alakautta että hätäsektiolla..)

Vierailija
62/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin sektio pari kuukautta sitten lapsen perätilan vuoksi. Kovasti lääkärit yrittivät "kannustaa" synnyttämään alateitse ja luettelivat kaikki mahdolliset sektion vaarat ja riskit. Synnytys käynnistyi lapsivesien menolla ja ambulanssilla mentiin sairaalaan. Leikkaus tehtiin 8 tuntia vesien menosta. Itse leikkaus meni hyvin ja lapsi syntyi alle 10 minuutissa. Vauva itki heti kun otettiin mahasta ulos ja oli muutenkin ihan virkeä.

Leikkauksen jälkeen ei kyllä itse oikein pysty vauvaa hoitamaan, kun sängystä ylös nouseminenkin sattuu. Leikkauksen jälkeen lääkäri tuli vielä sanomaan, että olisin ihan hyvin voinut synnyttää perätilalapsen alateitse, kun painoikin vaan reilu 3 kg. Itse olen todella tyytyväinen ratkaisuuni, sillä nyt 2 kk leikkauksesta olen täysin toipunut ja vauva on terve. Omalla kohdallani tuo sektio oli siis oikea ratkaisu.

Suomessa sektio on lääkäreille suorastaan tabu ja ihan kaikkia kannustetaan synnyttämään alateitse. Siskoni repesi niin pahasti alatiesynnytyksessä, että vuoteen ei istunut kunnossa ja seksi ei tuntunut miltään... Seuraava syntyi sektiolla ja siskoni oli nopeasti taas kunnossa. Ei se alatiesynnytyskään mikään riskitön ole.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:21"]

Mun vauva sai alatiessä ihanan B-streptokokkipöpön mitä ei seulota synnyttäjiltä. 

[/quote]

Nykyään seulotaan lähes kaikissa kunnissa kaikilta synnyttäjiltä.

Vierailija
64/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kohtuun/ synnytyksessä kuollut vauva olisi nyt elossa jos tässä keskiaikaisessa kulttuurissa tehtäisiin enemmän sektioita.

Vierailija
65/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:41"]

Onneksi täällä päin ei ole moisia huolia. Kahden lapsen sektio omasta halusta, yksityishuone osastolla, ei mitään vaivoja jälkeenpäin. Eipä tarvinnut jakaa kokemuksia perseensä hajottaneiden mammojen kanssa.

Terkut Saksasta

[/quote]

Saksa on paska maa.

Vierailija
66/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:32"]

Tuskinpa tähän aloitukseen mitään asiallisia vastauksia tai tietoa tulee. Syykin on hyvin yksinkertainen :)

[/quote]

http://www.maailmankuvalehti.fi/artikkelit/14260

Vierailija
67/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:54"]

Alatiesynnytyksen merkittävin ja traagisin riski: pimpistä lähtee tunto, eikä yhdyntä tunnu enää miltään tai sattuu. Itse en seksielämääni riskeeraisi, siksi valitsin sektion.

[/quote]

Oho, yleensähän tämä menee päin vastoin, moni, joka ei ole ennen synnytystä saanut emätinorgasmia, saa niitä synnytyksen jälken. Mullakin kyllä tunto on tosiaan herkistynyt.

[/quote]

älä puhu paskaa. Jos tuntoaisti on normaali ja yhdyntä tuntuu hyvältä ennen synnytystä, ei tunto tule paranemaan vaan vain huononemaan. Itse nautin todella paljon yhdynnästä, ei voisi tuntoaisti enää paremmaksi mennä. Siksi synnytän sektiolla ettei tuntoaisti kärsi.

Vierailija
68/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on vaarallinen äidille ja vauvalle, synnytti sitten alateitse tai sektiolla.

Vierailija
69/73 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:02"]No yksi sektion riski on ainakin se, että jos haluaisikin useamman lapsen, mutta on valinnut sektion heti ekalla kerralla, niin lapsilukua ei voikaan itse välttämättä päättää. Tai tietysti voi päättää, mutta se sisältää sitten oman kuoleman riskin. Se vaihtelee kuin monta sektiota yhdelle ihmiselle voidaan tehdä. Yksi ystäväni on saanut 4, toiselle sanottiin toisen jälkeen että seuraava on jo aika iso riski.

Tähän on sitten turha sanoa että pakkoko niitä lapsia on niin monta tehdä. Tarkoitan tällä vain sitä, että jos valitsee sektion, niin lapsilukua ei välttämättä voi itse päättää.
[/quote]
Tämä nyt on pelkkää mutua, mutta luulisin että ne ketkä synnyttävät sektiolla ensimmäisen lapsen, eivät haluakaan kun max. kaksi lasta. Pelkopolilla sanottiin että kohtu kestää hyvin 3 sektiota, siitä yli menevissä riskit kasvavat jo huomattavasti. Mutta tuokin tapauskohtaisia ja joillekin on tehty viisikin sektiota. Alatiesynnytystä ei myöskään suositella enää kahden sektion jälkeen.

Vierailija
70/73 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:54"]

Alatiesynnytyksen merkittävin ja traagisin riski: pimpistä lähtee tunto, eikä yhdyntä tunnu enää miltään tai sattuu. Itse en seksielämääni riskeeraisi, siksi valitsin sektion.

[/quote]

Oho, yleensähän tämä menee päin vastoin, moni, joka ei ole ennen synnytystä saanut emätinorgasmia, saa niitä synnytyksen jälken. Mullakin kyllä tunto on tosiaan herkistynyt.

[/quote]

älä puhu paskaa. Jos tuntoaisti on normaali ja yhdyntä tuntuu hyvältä ennen synnytystä, ei tunto tule paranemaan vaan vain huononemaan. Itse nautin todella paljon yhdynnästä, ei voisi tuntoaisti enää paremmaksi mennä. Siksi synnytän sektiolla ettei tuntoaisti kärsi.

[/quote]

Huomaa kyllä tämän ihmisen tietämättömyyden.

Myös minulla tuntoaisti parani normaalien synnytysten jälkeen. Eka oli sektio, kiirreellinen ja ei liioin kyselty minun mielipiteitä. Kaksi seuraavaa normaaleja synnytyksiä ja ai miten ihanalta yhdyntä onkaan alkanut tuntumaan näiden synnytysten jälkeen. Ja yhtään tikkiä ei normisynnytysten jälkeen laitettu.

Et voi verrata asiaa josta sinulla ei ole kokemusta, ja varsinkaan meidän muiden puolesta joilla on molemmat kokemukset. Joten piä pääsi kiinni.

Vierailija
71/73 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:21"]

Mun vauva sai alatiessä ihanan B-streptokokkipöpön mitä ei seulota synnyttäjiltä. 

[/quote]

Nykyään seulotaan lähes kaikissa kunnissa kaikilta synnyttäjiltä.

[/quote]

Juuri näin. Jonkin sortin antibiootit laitettiin tippumaan suonensisäisesti heti, kun synnytyssaliin pääsin, ja vauvaa tarkkailtiin (vierihoito-)osastolla erityisen tarkkaan, koska rv 35 tehdyssä streptokokkiseulonnassa ns. narahdin. Näin tänä keväänä Tampereella. 2012 ei seulottu ainakaan kaikilta (ei minultakaan).

Vierailija
72/73 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:37"]

Moni kohtuun/ synnytyksessä kuollut vauva olisi nyt elossa jos tässä keskiaikaisessa kulttuurissa tehtäisiin enemmän sektioita.

[/quote]

Tuski se sektio olisi kohtuun kuollutta vauvaani henkiin herättynyt. Napanuora kaulanympärillä johti hapenpuutteeseen ja kuolemaan.

Vierailija
73/73 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 13:20"]

Yksi ryhmä tässä keskustelussa on ollut kiitettävän hiljaa. Ne suunnitellun sektion läpikäyneet, joilla on ollut komplikaatioita. Suomessahan hätäsektiot ja kiireelliset niputetaan samaan tilastoon kuin suunnitellutkin. Onko täällä ketään, joka halusi itselleen pelkosektion, mutta se ei mennytkään suunnitellusti. Mä tunnen kyllä näitä äitejä, jotka ovat ensin synnytelleet kauan ja hartaasti sillä perinteisellä tavalla, mutta syystä tai toisesta ollaan lopulta jouduttu sektioon. Ja näistä löytyy sitten niitä kipeitä ja komplikaatioita kokeneita. Mutta onko ketään, joka olisi kokenut suunnitellun sektion ikävänä ja kohdannut niitä komplikaatioita?

[/quote]

No ehkä niitä ei ole. Kyllä mä voisin myöntää jos mun pelkosektiossa joku olisi mennyt pieleen. Olisin ollut valmis kestämään kipua ja rumia arpia, pääasia oli saada terve vauva syliin.

[/quote] Tätä mäkin mietin. Oletan siis kyllä, että ne suunnitellut sektiot ovat menneet hyvin, eikä niin että äidit eivät kehtaisi myöntää, jos suunniteltu sektio menee vikaan. Mutta jos jollain on muunlaisia kokemuksia, niin kertokaa.
[/quote]

Minulle tehtiin pelkosektio hiljattain. Halusin suunnitellun sektion, koska sukuni naisten traumaattiset synnytyskertomukset, joita olin kuullut nuoresta lähtien, olivat saaneet minut pelkäämään, että alatiesynnytys ei päättyisi kohdallani hyvin. Vauvasta ennustettiin suurikokoista ja olin peloissani vauvan terveyden puolesta, jos alatiesynnytys pitkittyisi. En siis pelännyt kipua, repeämistä tai "toosan venymistä", vaan pelkäsin lapseni puolesta.

Luin molemmista synnytystavoista ja niiden riskeistä kaiken löytämäni, ja vakuutuin siitä että suunniteltu sektio olisi vauvan kannalta parempi. Mainittakoon vielä, että sekä minä että siskoni olemme syntyneet sektiolla, eikä meillä ole lainkaan allergioita, astmaa tms. joten niille ei ole geneettistä alttiutta, eikä sektiosyntymä meidänkään kohdalla niitä aiheuttanut.

Sain sektion yhden pelkopolikäynnin jälkeen, eikä minua yritetty käännyttää tai painostaa lainkaan.

Suunnitellussa sektiossa tuli komplikaatioita - heti avausviillossa leikkaava lääkäri viilsi virtsarakkoni auki. Anestesialääkärillä oli myös jo alunperin vaikeuksia laittaa puudutteita oikein (piikitettiin kuudesti ja se
oli todella kivuliasta) ja puudutteiden teho loppui kesken leikkauksen, koska leikkaus pitkittyi komplikaation takia.

Kaikesta huolimatta toivuin kahdessa viikossa sektiosta täysin (ja ensimmäisellä vaunulenkillä olin jo neljäntenä päivänä sektiosta, mikä kertonee fyysisestä tilastani myös jo jotain) - ja mikä minulle kaikkein tärkeintä, tyttäreni syntyi terveenä tai ainakin ilman hapenpuutevaurioita, vammautumista, hermoratavaurioita yms. mitkä ovat alatiesynnytyksessä vaarana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi