Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lastenhoitajia ei arvosteta?

Vierailija
25.09.2023 |

Tämä ihmetyttää. Olen tehnyt töitä mm.päiväkodeissa, lapsiperheiden kotipalvelussa ja vammaisten lasten hoidossa. Joka paikassa sama juttu että kohdellaan kuin roskaa,vanhemmat vain arvostelee ja jopa hyökkäilee vastaan. Katsellaan arvostelevasti päästä varpaisiin. Mistä tämä johtuu? Hyvin harvassa vanhemmat joilta on saanut kiitosta. Toki niitäkin on. Rinnastetaanko lastenhoitaja jotenkin piikaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan kyllä lastenhoitajia, on hieno ja tärkeä ammatti. Samoin kuin arvostan kaikkia muitakin rehellisen työn tekijöitä. Uskon, että moni muukin arvostaa. Kuulostaa oudolta tuo kuvaamasi suhtautuminen, asenne- ja arvomaailmassa jotain häikkää ilmeisesti.

Vierailija
2/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa ainakin on vakahoitajat nykyään eikä enää lastenhoitajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostan kyllä lastenhoitajia, on hieno ja tärkeä ammatti. Samoin kuin arvostan kaikkia muitakin rehellisen työn tekijöitä. Uskon, että moni muukin arvostaa. Kuulostaa oudolta tuo kuvaamasi suhtautuminen, asenne- ja arvomaailmassa jotain häikkää ilmeisesti.

No jotkut vanhemmat ovat olleet jopa vihamielisiä. Joskus olen miettinyt että purkavat vaan vihaansa ja turhautumistaan johonkin ja jos minä satun olemaan siinä niin sitten se purkautuu minuun. Haukutaan päin naamaa ja esimiehelle.

Ap

Vierailija
4/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotkut vanhemmat ovat olleet jopa vihamielisiä. Joskus olen miettinyt että purkavat vaan vihaansa ja turhautumistaan johonkin ja jos minä satun olemaan siinä niin sitten se purkautuu minuun. Haukutaan päin naamaa ja esimiehelle.

Ap

Kummallista käytöstä!

Vierailija
5/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaisi pohjimmiltaan olla itse lastensa kanssa, eikä käydä töissä. Kateus on siis yksi iso syy.

Vierailija
6/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaisi pohjimmiltaan olla itse lastensa kanssa, eikä käydä töissä. Kateus on siis yksi iso syy.

Tätä en ole tullut ajatelleeksi.

Ap

Vierailija
7/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ole tullut ajatelleeksi.

Ap

Moni myös kokee huonoa omaatuntoa työssä käynnistä. Ja osa kokee myös olevansa huonompi kasvattaja kuin ammattihoitaja.

Vierailija
8/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana olen itse asiassa eniten arvostanut lapseni ryhmän lastenhoitajan koulutuksella olevia aikuisia. On tuntunut, että näiden kanssa on löytynyt parhaiten yhteinen sävel ja uskon heidänkin sen huomanneen. Ikävää AP, että sinulla on tuollaisia kokemuksia!

Vierailija
9/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeissa ainakin on vakahoitajat nykyään eikä enää lastenhoitajia.

Päiväkodeissa on edelleen varhaiskasvatuksen lastenhoitajia ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajia. Nimike lastenhoitaja on siis edelleen.

Vierailija
10/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä lastenhoitajiksi itseään kutsuvia arvostan kuin näitä "varhaiskasvattaja"-nirppanokkia.

Vierailija
11/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä ihmetyttää. Olen tehnyt töitä mm.päiväkodeissa, lapsiperheiden kotipalvelussa ja vammaisten lasten hoidossa. Joka paikassa sama juttu että kohdellaan kuin roskaa,vanhemmat vain arvostelee ja jopa hyökkäilee vastaan. Katsellaan arvostelevasti päästä varpaisiin. Mistä tämä johtuu? Hyvin harvassa vanhemmat joilta on saanut kiitosta. Toki niitäkin on. Rinnastetaanko lastenhoitaja jotenkin piikaan?"

Itelläni ei niinkään tuollaista käytöstä vanhempien toimesta ole ollut, mutta toinen juttu on sitten nämä yliopistosta tullee opettajat. Niiltä olen saanut kaiken halveksivan kohtelun ja arvostelun. Sitä olen monesti miettiny et mistä tämä johtuu. Yhden kerran kohdalleni on sattunut yliopistosta valmistunut vaka opettaja, joka ei hoitajien työtä arvostanut ollenkaan. Silloin pukeuduin muutaman päivän ajan töissä sisäköksi ihan kiusallani :D

Vierailija
12/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö lastenhoitaja tarjoamaan lapselle akateemisen kasvatuksen sillä aikaa kun olen itse töissä?

Vierailija
13/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta on kunnallisella puolella monesti. Sitten on yksityisiäpäoväkoteja, missä varakkaammat vanhemmat ja he osoittavat kiitollisuutta. (myös alue vaikuttaa, oma kokemus mitä paremmin vanhemmilla menee sen parenpaa on kohtelu)

Vierailija
14/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaikuttavat typeryksiltä päiväkodeissa. Huomaa monesti että perhetausta ja koulutus huono.

Vierailija
15/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se paljon ihmiselta vaadi. Jokainen osaa olla lapsen kanssa. Tulee ihmisestä jotenkin epäonnistunut kuva, kun haluaa tehdä tuollaista työkseen. 

Vierailija
16/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö lastenhoitaja tarjoamaan lapselle akateemisen kasvatuksen sillä aikaa kun olen itse töissä?

Sitä saa mistä on valmis maksamaan, eikös niin? Vai oletko köyhimys joka kuitenkin vaatii parasta ilmaiseksi?

Vierailija
17/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se paljon ihmiselta vaadi. Jokainen osaa olla lapsen kanssa. Tulee ihmisestä jotenkin epäonnistunut kuva, kun haluaa tehdä tuollaista työkseen. 

Kaikkien pitäis vain haluta olla vaikka lääkäreitä ? jep :) Entä jos tykkää työstä lasten parissa?

Vierailija
18/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on muillakin lähihoitajilla, jotka eivät ole suuntautuneet lapsiin ja nuoriin. Tuntuu, että ehkä väheksytyin ja pilkatuin ala ikinä. Jos mainitsee olevansa lähihoitaja, niin monet automaattisesti esim. pitävät tyhmänä tai eivät halua tutustua enempää.

Samalla kuitenkin hehkutetaan kuinka tehdään arvokasta työtä. Itse esim. vanhustyötä tehneenä olen tätä saanut kuulla monesti, sanahelinänä.

En nykyään edes kehtaisi sanoa olevani lähihoitaja vaikka kukapa ne vanhukset hoitaisi ilman meitä? Tai ne lapset, vammaiset, mt- ja päihdeongelmaiset jne. Toki näitä töitä tekee myös esim. sairaanhoitajat ja sosionomit, mutta usein sen perustyön tekee lh.

Vierailija
19/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hyviä lastenhoitaja. Pari oli sellaista, joita en arvostanut. Johtui ihan siitä heidän työskentelystään. Huonoa työntekoa saa arvostella

Vierailija
20/21 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisinpa itseni noloksi jos päiväkodin työntekijöitä arvostelisin.