Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulla Appelsinin kommentti: Elääkö koululaitoksessakin Yli-Viikarin henki?

Vierailija
03.09.2021 |

Inkluusiota sisäänajettaessa luvattiin, että tuki (=kouluavustaja/erityisopettaja) seuraa oppilasta eikä opettaja jää yksin. Pelkään, että meneillään oleva hanke: ”laaja asiantuntijatyö opetuksen tuen järjestelmän uudistamistarpeista” normalisoi nykytilanteen, jossa tuen tarpeessa oleva oppilas on tunnin tai pari viikossa erityisopettajan opetettavana ja koko muun ajan normiluokassa viemässä suuren osan opettajan ajasta.
Tämä ”työyhteisöjen ohjaaminen toimintamalleja tukevien toimintatapojen käyttöön koulutuksen, työnohjauksen ja konsultaation avulla” kuulostaa siltä, että konsultti tulee kertomaan, että opettaja on epäpätevä, jos ei saa pidettyä aisoissa luokan viittä mielenterveysdiagnoosin saanutta oppilastaan.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008238187.html

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li Andersson katsos tietää paremmin kuin kouluissa opettavat opettajat!

Vierailija
2/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on asetettu väärin.

Pitäisi kysyä: asuuko Yli-Viikarissa koululaitoksen henki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"-- opettaja on epäpätevä, jos ei saa pidettyä aisoissa luokan viittä mielenterveysdiagnoosin saanutta oppilastaan."

Tällä palstalla, mediassa ja kahvipöydissä on aika paljon ihmisiä, jotka täysin ilman kokemusta opettamisesta ilmestyvät selittämään, että kyllä ammattitaitoinen opettaja hoitaa senjasen tilanteen. Tuo on tietenkin tarkoitettu letkautukseksi siitä, että ammattitaito ei riitä. Harvalla nimittäin on oikeasti niin valtava lapsenusko opettajien kaikkivoipuuteen, että he väittäisivät noin tosissaan.

Vierailija
4/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pitäisi saada nappia painamalla joku opettajaopiskelijasivari hakemaan tuntia häiritsevä oppilas samantien pois yksityis-/pienryhmäopettavaksi.

Vierailija
5/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt on norsunluutornista taas jaettu opettajille "syökää kakkua" tason neuvoja

Vierailija
6/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onkaan muuttunut viimeisinä kymmeninä vuosina? Kysytään mutta ei uskalleta vastata....

Ja se ei ole inkluusio. Pärjäisimme vielä omien inkluusiolla mutta kun muu oppilasaines on valovuosien päässä ja kuvakortit ovat käytössä opetuksessa.......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opetusta ei voi eriyttää koulun sisällä, niin vanhemmat eriyttävät lapsensa muuttamalla eri kouluun tai kuntaan, jossa on opiskelurauha.

Vierailija
8/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viikari on hölmö vertaus koska tuossahan pitäisi myös kysyä että onko tarkastusviraston ikiaikaisiin vanhoihin metodeihin takertuminen just se paras keino hoitaa tuota hommaa. Jos viikari yritti (muttei kait sitten osannut) uudistaa talon metodeja niin oliko ideakin uudistuksista virhe?

Tarkastusvirastossa nimittäin ne talon vanhat ja kokeneet virkailijat haluaa tehdä hommansa siten kuin aina ennenkin (sama asenne vaivaa moniakin valtion virastoja aina muutosten uhatessa) ja siksi viikari tilaisuuden tullen vasikoitiin pihalle. Sama ongelma oli työkkärissäkin yhdessä välissä eli uudistettiin hommaa siten ettei enää tavattu työttömiä parin kuukauden välein. Suurimmat valitukset tästä muutoksesta tuli talon kokeneilta virkamiehiltä jotka halusi palata vanhaan meininkiin vaikkei siitä mitään hyötyä työttömän työllistymisessä olekaan. 

Koulussa taas on vuosikymmenet korjattu kaikenlaista sellaistakin mikä ei ole ollut rikki ja nyt sitten on saatu koko systeemi nurjahtamaan kun korjaukset onkin isompi ongelma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liin lapsi menee vissiin ruotsinkieliseen kouluun mitä ei nämä asiat kosketa

Vierailija
10/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liin lapsi menee vissiin ruotsinkieliseen kouluun mitä ei nämä asiat kosketa

Juuri nåin. Eikä entisen opetusministerin lapsi ihan ensimmäisenä kärsi epäkohdista, jos niitä sattuu luokkaan ilmestymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ:n Luukkainen jakoi Anderssonin haastattelun ja säesti Twitterissä: ”Olen likipitäen kaikesta samaa mieltä.”

Kannattaisiko opettajien lopettaa palkanmaksu Luukkaiselle?

Vierailija
12/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OAJ:n Luukkainen jakoi Anderssonin haastattelun ja säesti Twitterissä: ”Olen likipitäen kaikesta samaa mieltä.”

Kannattaisiko opettajien lopettaa palkanmaksu Luukkaiselle?

Tätä minäkin ihmettelin eniten. Sen ymmärtää että Li on laput silmillä ja ylpeä siitä, jos siis haluaa ymmärtää, minä en halua enkä häntä enää voi äänestää. Mutta tämä yksi puudeli nyt kusi isäntänsä kintuille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps inklusion tehtiin ja erityisopet pistettiin pois

Vierailija
14/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät lue kirjoja. Eivät ainakaan oppikirjoja, kun niitä ei enää ole. On vain määräaikaisia lukuoikeuksia digimateriaaliin. Parempi oppia asiat kerralla, kun ei voi kerrata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulla Appelsin osui taas kerran naulan kantaan. Li Anderssonin kulissi kyllä romahti silmissäni jäteämpäriin kuunneltuani hänen vastaustaan. Ympäripyöreää höttöä, jossa käveltiin opettajien ja oppilaiden todellisten ongelmien huolen yli täysin ylimielisesti. On kyllä niin kaukana asioiden todellisesta ymmärtämisestä, että huhhuh.

Andersson viikoksi kouluavustajaksi vaikka Itähelsinkiläiseen peruskouluun.

Vierailija
16/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen kirjoitus jälleen Ullalta! Kiitos Ulla!

Vierailija
17/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Li Andersson katsos tietää paremmin kuin kouluissa opettavat opettajat!

Et varmaan lukenu tai ymmärtäny haastattelua.

Vierailija
18/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsin on naulan kantaan kuvannut tilanteen. Johtoporras vähättelee opettajien moneen kertaan kertomia ongelmia ja taas kerran painetaan piiloon. Kyllähän se v..ttaa ja nämä pomot sitten kehtaavat lirkuttaa maailman parhaita opettajia. Joo, jotka on jätetty uupumaan yksin ilman tukea!! Rangaista ei saa ketään, vaan lässyttää nepsykielellä. Kunpa vaan tietäisitte, mitä kaikkea kouluissa tapahtuu...

19/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta pelkän eriarvoisuuden taakse meneminen ei ole kovin ryhdikästä opetusalasta vastaavalta ministeriltä. Vai kuvitteleeko ministeri vakavissaan, että Suomessa ei koskaan ennen olisi ollut perheissä köyhyyttä? Että eriarvoiset perheet ja kodit olisivat joku uusi 2000-luvun ilmiö, joka selittäisi kaikki ongelmat?

OPETTAJAT sanovat suoraan, että opetustyöhön on nykyisin yhä vaikeampi keskittyä. Heillä oli myös luetella selkeät syyt. Voisiko ajatella, että pulpettien edessä päivästä toiseen istuvat opettajat saattavat nähdä käytännön todellisuuden hieman paremmin kuin ministeri? Anderssonin näkemyksistä syntyy mielikuva, että oma aatemaailma saa ministerin sulkemaan silmät asioilta, joihin hänen kuitenkin pitäisi asemansa puolesta suhtautua vakavasti."

Hyviä pointteja! Kyllä ennenkin on ollut eriarvoisuutta ja todella paljon pahaa oloa, esimerkiksi lama-aikana 1991-1995, mutta ei silloin tällaisia ongelmia ollut. Mikäköhän on se muutos oppilasaineksessa, johon Appelsinkin epäsuorasti viittaa kirjoituksessaan?

Vierailija
20/27 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä42257 kirjoitti:

"Mutta pelkän eriarvoisuuden taakse meneminen ei ole kovin ryhdikästä opetusalasta vastaavalta ministeriltä. Vai kuvitteleeko ministeri vakavissaan, että Suomessa ei koskaan ennen olisi ollut perheissä köyhyyttä? Että eriarvoiset perheet ja kodit olisivat joku uusi 2000-luvun ilmiö, joka selittäisi kaikki ongelmat?

OPETTAJAT sanovat suoraan, että opetustyöhön on nykyisin yhä vaikeampi keskittyä. Heillä oli myös luetella selkeät syyt. Voisiko ajatella, että pulpettien edessä päivästä toiseen istuvat opettajat saattavat nähdä käytännön todellisuuden hieman paremmin kuin ministeri? Anderssonin näkemyksistä syntyy mielikuva, että oma aatemaailma saa ministerin sulkemaan silmät asioilta, joihin hänen kuitenkin pitäisi asemansa puolesta suhtautua vakavasti."

Hyviä pointteja! Kyllä ennenkin on ollut eriarvoisuutta ja todella paljon pahaa oloa, esimerkiksi lama-aikana 1991-1995, mutta ei silloin tällaisia ongelmia ollut. Mikäköhän on se muutos oppilasaineksessa, johon Appelsinkin epäsuorasti viittaa kirjoituksessaan?

Olen ollut opettaja vuodesta 1995. Suuri muutos tapahtui, kun oppilailla alkoi olla älykännykät. Se tapahtui siis 2010-luvulla ja sen jälkeen. Huom! Sitä ennen PISA-tulokset oli huippua Suomelle! Kännykkä vie joidenkin kaiken huomion ja sen poisottamisesta tunneilla ei vieläkään ole yhtenäisiä valtakunnallisia ohjeita. Kännykkää käytetään salaa ja avoimesti tunneilla. Tappelu niiden kanssa on helvetin turhauttavaa! Kännykällä pelaaminen ja idioottimaisten videoiden katselu on vienyt keskittymiskyvyn täysin mihinkään koulutehtävään. Kirjoituskyky ja lukutaito ovat näillä kännykkäaddikteilla romahtaneet. 99,9 prosenttisesti nämä ovat poikia, joilla on lisänä vielä muita hankaluuksia: adhd, energiajuomariippuvuus, lukihäiriötä jne. Yläkoulussa on oppilaita, joille kokonaisen lauseen kirjoitus on tuskaa tai puolen sivun mittaisen tekstin lukeminen. Kannatan valtakunnallista kännykkäkieltoa oppitunneilla. Jos kännykkää tarvitaan, mikä olisi ihme, koska kouluissa on jo paljon tietokoneita, ne voi hakea tunnin ajaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi