Kuka perii?
Kuka perii ihmisen, joka ei ole naimisissa ja jolla ei ole lapsia? Sisaruksia on kaksi ja heillä lapsia ja lapsenlapsia.
Kommentit (24)
Yleensä lapseton tekee testamentin.
Sisarukset perii, jos ei ole testamenttia. Itse olen tehnyt testamentin sisaruksien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Sisarukset perivät.
No melkein näin.
Mikäli vainajalla ei ole rintaperillisiä, eikä hän ollut kuollessaan naimisissa, eikä hän myöskään ollut tehnyt testamenttia, hänen vanhempansa tulevat perinnön saajiksi. Kumpikin vanhempi saa puolet perinnöstä. Jos vainajan vanhemmat ovat jo kuolleet, perintö jaetaan vainajan sisarusten kesken. Edelleen mikäli sisarukset ovat kuolleet, perinnön saajiksi tulevat heidän jälkeläisensä, joista kukin haara saa yhtä suuren osan. Jos sisaruksia tai heidän jälkeläisiään ei ole, mutta toinen vainajan vanhemmista on elossa, saa tämä koko perinnön. Tässä niin kutsutussa toisessa parenteelissa sijaisperimysoikeus on rajoittamaton eli niin kauan kuin sisaruksia tai heidän jälkeläisiään on olemassa, siirtyy vainajan perintöosuus heille.
Jos vanhemmat ovat elossa, he perivät, muuten menee sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Sisarukset perii, jos ei ole testamenttia. Itse olen tehnyt testamentin sisaruksien lapsille.
Lisään vielä, että vanhemmat ovat siis jo kuolleet ja sen takia sisarukset perimässä, mutta testamentilla halusin kipata heidät yli perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että vanhemmat ovat siis jo kuolleet ja sen takia sisarukset perimässä, mutta testamentilla halusin kipata heidät yli perinnöstä.
Onnistuu.
Sisarukset , jos sisarus kuollut hänen lapset.
Sisarukset perivät, jos vanhemmat ovat jo kuolleet, muuten menee ensin vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättää perintöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisarukset perivät.
No melkein näin.
Mikäli vainajalla ei ole rintaperillisiä, eikä hän ollut kuollessaan naimisissa, eikä hän myöskään ollut tehnyt testamenttia, hänen vanhempansa tulevat perinnön saajiksi. Kumpikin vanhempi saa puolet perinnöstä. Jos vainajan vanhemmat ovat jo kuolleet, perintö jaetaan vainajan sisarusten kesken. Edelleen mikäli sisarukset ovat kuolleet, perinnön saajiksi tulevat heidän jälkeläisensä, joista kukin haara saa yhtä suuren osan. Jos sisaruksia tai heidän jälkeläisiään ei ole, mutta toinen vainajan vanhemmista on elossa, saa tämä koko perinnön. Tässä niin kutsutussa toisessa parenteelissa sijaisperimysoikeus on rajoittamaton eli niin kauan kuin sisaruksia tai heidän jälkeläisiään on olemassa, siirtyy vainajan perintöosuus heille.
Kiitos. Tässä tapauksessa vanhemmat ovat siis kuolleet jo vuosikymmeniä sitten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jättää perintöä?
Eihän sitä tiedä koska sitä kuolla kupsahtaa, joten parempi varautua ajoissa testamentilla. Nyt on asunto ja perintömetsää. Olen varautunut tämän hetkiseen tilanteeseen ja mistä sitä tietää onko mitään perintöä jäljellä tulevaisuudessa. Mennään päivä kerrallaan.
Ne jotka kuolaavat perintöä, jäävät ilman. Turha odottaa.
Olisi noloa jättää sisarusten perittäväksi.
Oikeastiko aloittaja osaa kirjoittaa tänne kysymyksen mutta ei googlailla vastausta netistä?
Vierailija kirjoitti:
Olisi noloa jättää sisarusten perittäväksi.
e
Miksi se olisi jotenkin noloa? Ise lapsettomana olen ajatellut jättäväni osan perinnöstä sisarukselleni toisen osan kummilapsilleni ja kolmanneksen hyvän tekeväisyyteen. Olen ajatellut myös, ettei minulla ole mitään velvollisuutta jättää perintöä yhtään kenellekään mutta haluaisin, että rahaa ja varallisuutta olisi sen verran, että hautajaiseni ja hautakivi ja haudan hoito voitaisiin kustantaa niillä varoilla miä jälkeeni jää. En haluaisi olla kuollessani kenellekään velkaa.
No onko sillä väliä kun kerta mukaansa ei kuitenkaan saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko aloittaja osaa kirjoittaa tänne kysymyksen mutta ei googlailla vastausta netistä?
No kun haluttiin joidenkin nähtäville tämä. On muuten inhottavaa, jos suvussa on näitä "ei kaikki muumit laaksossa" henkilöitä, joita sitten lähestyy "ystävällisin" mielin tietyt tahot ja hups perintö onkin testamentattu näille tahoille. Ilman "yllättävää ystävystymistä" perintöä ei olisi testamentattu, vaan mennyt normaalin perintökaaren mukaan.
Melkein samanlainen toiminta on naimisiin meno vanhoilla päivillä, kun toisella ei lapsia. Saattaa pieni kimmoke olla tiedossa oleva perintö.
Hukka perii