Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen terveydenhuolto -sitä ei ole

Vierailija
03.09.2021 |

Olen järkyttynyt naisten oikeuksista terveyhdenhoitoon synnytyksen jälkeen. Itselläni todettiin kohdun laskeuma synnytyksen jälkitarkastuksessa, tikit repesivät ennenaikaisesti ja nyt emättimen suuaukko on "räjähtänyt". Lisäksi välilihan arpi on kivulias. Mihinkään näihin en saa hoitoa kunnalliselta tai vakuutuksestani yksityiseltä. Jokaisen fysioterapiakäynnin ja mahdollisen tulevan välilihan korjausleikkauksen joudun maksamaan omasta pussista. Ketuttaa! Tuntuu, että yhteiskunta huijasi minut synnyttämään ison lapsen alateitse, sillä kokoarvio meni kilon pieleen ja nyt kukaan ei välitä enää mistään mitään! Naisilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia synnytykseen liittyen!

Kommentit (206)

Vierailija
141/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteiskunta odottaa että synnytetään lisää veronmaksajia tähän maahan niin yhteiskunnan pitäisi todellakin  hoitaa asiaankuuluva toosahuolto. Ihan just niin simppeliä se on.

Vierailija
142/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä haittaavat päivittäistä arkielämää?

No mm. seksi sattuu ja virtsanpidätys hankaloitunut. Väliliha lähes jatkuvasti kipeä. Luulisi edes tuon seksiasian vaikuttavan hoidonsaantiin, sillä täytyyhän MIEHEN saada seksiä. Onneksi oma parisuhteeni kestää tämänkin, mutta voin vaan kuvitella, että miksi monet miehet käyvät vieraissa pikkulapsiaikana. Ap.

Tämä on kyllä outoa, ettei edes miehen takia puututa tilanteeseen. Mullekin sanottiin heti ensimmäisellä neuvolakerralla, vaikka toosa oli edelleen tuusannuuskana, että muistanhan sitten hoitaa ne miehen tarpeet.

Oliko tää vitsi?? 2000-luvulla tämmöisiä 1800-luvun asenteita?

Ei ollu vitsi. Eikä ole harvinaista. Mulla oli mies vielä mukana neuvolassa ja aika vaikeeksi se meni. Yritti sille neuvolatädille todeta että voi kyllä odotella. Ja siis neuvolatätikin oli alle 40v, ei mikään jyrakauden jäänne.

oon sanaton. ihan ku nainen ois vaa joku hyödyke.

Sille se synnytys ja sen jälkeinen aika välillä tuntuu. Kai tossa on taustalla se, että eroja tulisi mahdollisimman vähän. Mikä on mielestäni miestäkin kohtaan kauhea asenne. Kai nyt suurin osa miehistä kykenee muutaman viikon odottamaan sitä palautumista. Tai mulla ois menny mies vaihtoon, jos olis tosta palautumisesta kehdannu tehdä numeroa.

Meillä myös synnytysvalmennuksessa kerrottiin, että on muitakin tapoja tyydytykseen kuin yhdyntä ja nämä on hyviä synnytyksen jälkeen.

Varmaan siis haluttiin, että naiset imee  miestensä munaa? Koska ainakaan toisin päin suuseksiä ei repeäminen, tikkien ja ruhjeiden takia suositeltaisi. Koska tyydytys varmaankin koskee vain miestä? Peräaukko voi jollain naisilla olla ok synnytyksen jälkeen, mutta monilla on pukamia ja mustelmia sielläkin. Naiselle anaaliyhdyntä ei varmaan myöskään tuo tyydytystä.

Niinpä. Minua aivan oksetti esikoisen synnyttyä se sairaalan ja neuvolan äitiäitiäiti-äitiyteen hukuttaminen. Äiti sitä ja äiti tätä ja äitihän se ja äitiäiti ja lapsi on tärkein hokeminen minulle. Minulla naisena ei saanut olla mitään omaa, ei tarpeita, haluja ei asioita mistä saada mielihyvää, minun piti olla vain äiti. Mutta sitten se miehen seksi, sitä piti olla, juurikin semmoinen esite annettiin jossa mainittiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä, niin aikana kun oma alapää on palasina eikä alapäähän kestä koskea eli kyse oli siis suoraan miehen imemisestä tai käsipelistä. Nainen joutuu väkisten odottamaan mutta mies pitää tyydyttää.

Huvitti myös esitteessä kohta jossa puhuttiin ajasta kujn yhdyntää vo harrastaa. Siihen sekaan oli mahtunut lause jossa sanottiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä eli siis vahingossa myönnettiin se että naisen kyky tai nautinto yhdyntään on mennyt synnytyksen vuoksi.

Missään koko esitteessä ei kerrottu miehelle miten hänen pitää pitää vaimoa hyvänä ihan arjessa ja sängyssä.

Eli äidiksi tullut on vain äiti mutta sen tunkkaisen äitiyden takaa pitää muistaa hoitaa miesparan seksi, miehen jossa ei ole naarmuakaan oman lapsen vuoksi.

Kenen kanssa te oikein lisäännytte jos ne on heti vonkumassa seksiä?

Meillä aloitettiin kaikki seksi vain ja ainoastaan koska minä halusin.

Mies saa odottaa,

Eihän täällä kenenkään mies ole seksiä ollut vaatimassa. Vaan neuvolasta painostetaan äitiä. Ihan siis vaikka isälle olisi ok odotella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun taas tuli tämä että seuraukset pitäisi kestää. Niin miksi nykyään jos sairastut myös syöpään niin et vaan kestä seurauksia? Vaan hakeudut hoitoon? Tai jos kaadut pyörällä, niin itsehän menit pyörällä ajamaan niin pitäisi varmaan kestää seuraukset eikä mennä murtuneen jalan kanssa sairaalaan? 

Nämä argumentit että pitäisi vaan kestää, ovat niin järjettömiä.

Kuvitelkaa että mieheltä menisi penis tuusannuuskaksi synnytyksestä, niin koko synnytys varmaan kiellettäisiin ja jos joku siihen silit ryhtyisi niin synnyttäjille olisi tarjolla kunnon jälkihoitoa valtion kustantamana. 

Tämähän on ihan perusvitsi, että jos mies synnyttäisi niin kyllä se nauravaksi nakiksi muuttunut penis korjattaisiin entistä ehommaksi, synnytykseen olisi kunnon kivunlievitys ollut jo ainakin sata vuotta ja odottaja olisi jossain hemmottelukeskuksessa vähintään kuukausi ennen laskettua aikaa ja kuukausi synnytyksen jälkeen.

Vierailija
144/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei noita korona-aikana nyt ainakaan hoideta, valitettavasti. :( Koronan hoito on ajanut meidän koko normaalin terveydenhoidon alas. Itsekin olen raskaana ja neuvola yrittää tuputtaa pelkkiä puhelin-/videoaikoja.

Vierailija
145/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei noita korona-aikana nyt ainakaan hoideta, valitettavasti. :( Koronan hoito on ajanut meidän koko normaalin terveydenhoidon alas. Itsekin olen raskaana ja neuvola yrittää tuputtaa pelkkiä puhelin-/videoaikoja.

Mullakin on ollut ehkä 5 neuvolakäyntiä tähän mennessä. Ja siis olen viikolla 36. Seuraavaksi on neuvolalääkäri ja siitä parin viikon kuluttua (39) ilmeisesti viimeinen neuvola. Aikaisemmin seurattiin paljon tiheämmin. Eikä siinä mitään, kun mulla on jo kolmas, niin aika hyvin pärjään näin.

Mutta kun yritin soittaa neuvolaan saadakseni neuvoa äkillisiin sormien ja nilkkojen turvotuksiin liittyen, niin en päässyt mitään kautta puhumaan hoitajan kanssa. Todettiin että ruuhka on, sori. Edes soittopyyntöä ei saanut jätettyä, koska aika ei riitä.

Todellakin toivon ettei tällä(kään) kertaa tule mitään kamalaa vaivaa synnytyksessä, koska tuo jälkihoito ei kovin kaksista tähänkään asti ole ollut.

Vierailija
146/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 2020-luvulla voi vielä ketju olla täynnä tällaisia kertomuksia? Olen järkyttynyt. Sitten vielä kehdataan ihmetellä miksi suomalaiset eivät tee lapsia. Haistakaa iso p*ska!

Eräs lapseton (ja myös sellaisena pysyvä)[/quot

No eihän meillä naisila ole mitään väliä. On hirveä huuto siitä että ei synny veronmaksajia ja sitten me naiset jotka ne niiiiin arvokkaat veronmaksajat siis kaikki ihmiset tehdään ollaan yhteiskunnan roskaa. Kaikki tietenkin pitää naisten tehdä yksin myös lasten synnyttyä mutta olemme yhtä kaikki vain roskaa jota saa halveksia ja vähätellä.

Vierailija
147/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkopolilla kätilö kertoi rauhallisesti ja maireasti, että Suomessa synnytyksessä tapahtuvat vauriot ovat äärimmäisen harvinaisia ja terveydenhuolto on niin erinomaista, että nämäkin harvat tapaukset korjaantuu jälkihoidolla. Ja paskat, valehtelevat päin naamaa. Ei mennyt mulla läpi - halusin ja sain suunnittelut sektiot.[/quote

Niin ja totuus on se että eurooppalaisessa mittakaavassa suomalaisnaisilla on paljon alatiesynnytyksestä jääneitä pysyviä elämää haittaavia vaurioita. 1.4-2.4 % saa pahan 3.-4 asteen repeämän josta kuntoutuminen on huonoa eli 500-600 nuorta naista vuodessa. Valtava määrä. Lisäksi muut ns lievemmät pysyvät vauriot. Pääsyyt huono kudostyypoi, iso lapsi ja imukuppi eli kaikki nämä vältetään sektiolla.

Vierailija
148/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma hemoglobiini oli synnytyksen jälkeen 70, mutta neuvolassa sitä ei seurattu lainkaan eikä ensimmäistäkään verokoetta otettu. Siinä sitten aneemisena palelin koko kesän ja ihmettelin, että mistä mahtaa johtua.

Omasta synnytyksestä monta vuotta, mutta minuakin hämmensi se, että raskausaikana veriarvoja oli seurattu tarkasti, mutta se loppui synnytykseen kuin seinään. Synnytyksen jälkeen pyysin neuvolaa mittaamaan hemoglobiinini, koska olin menettänyt paljon verta. Neuvola vastasi, ettei kuulu palveluun enää. Tuli tunne, että äidin vointi on tärkeä vain synnytykseen asti.

Tiedän kuitenkin, että joillakin on myös parempia kokemuksia tällaisesta.

Vierailija
149/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästä saisi aikaan yhteiskunnallista keskustelua ja sitä kautta ehkä jopa muutosta?

Vierailija
150/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tästä saisi aikaan yhteiskunnallista keskustelua ja sitä kautta ehkä jopa muutosta?

Kun seuraa tuota opettajien tämän hetkistä keskustelua, niin tuskin millään. Hautautuihan se synnytysväkivaltakeskustelukin äkkiä.

Jos joku lehti alkaisi tehdä otsikoita, niin lopputulos olisi sama kuin tuossa koulukeskustelussa: synnyttäjät kertovat ongelman ja kaikki vaikuttavat tahot toteavat ettei kuvatunlaisia ongelmia ole. Piste.

Samalla tavalla tulee elämä Hesburgerissa jatkumaan normaalisti, niinkuin kouluissakin. Tässä maassa muutosta ei tule mihinkään, etenkään jos muutokseen pitäisi käyttää veroäyrejä.

Vierailija
151/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kaikki on ihan totta. Synnytin 16v sitten ja jo silloin oli sama homma. Värkki räjähti ja laskeumia tuli. Tikit irtos ennen aikojaan. Itse en nuorena uskaltanut edes sanoa mitään lääkärissä, ne kun tutki ja sano että kaikki ok. Tyydyin siihen ja kärsin seurauksista. Lapsia tuli lisää muutama. Vasta viime vuonna päätin tehdä asialle jotain ja marssin yksityiselle gynelle. Sanoin, että minulla on laskeumia. Gyne totes että niin on. Tämä oli ensimmäinen kerta kun mulle joku ulkopuolinen sanoi että niitä on. Kun itse sanoin ensin niiden olemassa olosta. Sain lähetteen heti leikkaukseen joka tehtiin kunnallisella 6kk tuosta käynnistä. Pitää muistaa vain sanoa, että laskeumat aiheuttaa ikävää painon tunnetta ja virtsaamis/ulostamisongelmaa. Myös räjähtänyttä aukkoa ym korjattiin tuossa leikkauksessa samalla. Leikkauskertomuksessakin epäiltiin synnytysvaurioita. No ohhoh! Mistäpäs muusta ne olisi tullut. Vielä on kohdunlaskeuma jäljellä, muut laskeumat korjattiin. Eli kohtukin lähtee vielä tulevaisuudessa. Tämmöistä tämä naisten elämä!

Vierailija
152/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aihetta nostaa mediaan? Videosynnytysvalmennuksia, jatkuvaa anemiaa, laskeuma- ja erkaumavaivoja, äiti vaihtamassa omia verisiä lakanoitaan osastolla jne. Äiti ja hänen terveytensä ei ole asennekysymys. Synnyttäneellä äidilläkin on oikeus saada asianmukaista hoitoa.

Vierailija
153/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko aihetta nostaa mediaan? Videosynnytysvalmennuksia, jatkuvaa anemiaa, laskeuma- ja erkaumavaivoja, äiti vaihtamassa omia verisiä lakanoitaan osastolla jne. Äiti ja hänen terveytensä ei ole asennekysymys. Synnyttäneellä äidilläkin on oikeus saada asianmukaista hoitoa.

Ja puhumattakaan siitä, että nykyään mistään et saa apua kotona lastenhoitoon ym. vaikka olisit kuinka vaivainen synnytyksen jälkeen. Jos tästä aiheesta tehtäisiin lehtijuttu, niin heti olisi ihmiset kieltämässä kaiken ja kertomassa, kuinka heillä kaikki meni hyvin jne. Ongelman kieltäminen on tällaisissa asioissa niin paljon helpompaa, kuin sen hyväksyminen.

Vierailija
154/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puhumattakaan siitä, että nykyään mistään et saa apua kotona lastenhoitoon ym. vaikka olisit kuinka vaivainen synnytyksen jälkeen. Jos tästä aiheesta tehtäisiin lehtijuttu, niin heti olisi ihmiset kieltämässä kaiken ja kertomassa, kuinka heillä kaikki meni hyvin jne. Ongelman kieltäminen on tällaisissa asioissa niin paljon helpompaa, kuin sen hyväksyminen.

Niin, eikä saanut edes sairaalassa synnytyksen jälkeen. Paikat kipeänä ja aiemmin melkein pyörtyneenä salissa kiellettiin vauvan yksin nostaminen ja vessaan kävely yksin. Sitte kun soitin kelloa ja pyysin apua niin äkäinen hoitaja kävi tiuskasemassa että ei muutakuin itse hoitamaan vauvaa täällä nyt ja häipyi. Itkun kanssa sitten pärjäsin itse.

Vierailija
155/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii ihmetellä miksi synnytyksen jälkeinen masennus on niin yleistä. Äidit jätetään täysin yksin vaivoineen hiljaa kärsimään ja pärjäämään.

Vierailija
156/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo on sellaisia seurattavia asioita kuten laskeuma. Sitä seurataan, samoin ilmeisesti repeämät eivät ole normista "poikkeavia". Jos virtsaaminen tai ulostaminen vaikeutuu huomattavasti pidemmällä juoksulla niin varmasti sitten tekevät jotakin. Pelkistä esteettisistä syistä eivät varmasti tee mitään mutta jos on vakavia terveydellisiä uhkia niin sitten toimivat.

Tottakai ikäviä seurauksia synnytyksestä nuo sinulle ap varmasti!

Niinpä. Ja ymmärrän tämän...harmittaa vaan niin suunnattomasti, sillä tiesin vauvan olevan iso, mutta kokoarviossa lääkäri vakuutti olevan kilon pienempi, kuin olikaan! Ap.

Mulla heitti vauvan koon arviointi ihan samalla tavalla. Olen pienikokoinen, mutta turposin raskausaikana valtavasti. Silloinen mieheni oli pitkä. Silti lapsen koko arvioitiin ihan alakanttiin, ja päädyttiin alatie-synnytykseen. Sitten yli 4-kiloinen lapsi ei meinannut tulla ulos lapsiveden tulon jälkeen, niin synnytys käynnistettiin. Mun synnytys kesti siis valehtelematta 2 päivää. Synnytyksessä kätilö manasi vielä tiukkoja vatsalihaksiani. Niin jaa mitä, olivat jossain siellä läskieni alla. Olin urheillut vuosia ennen raskautta, mutta tosi vähän raskausaikana.

Olisi ollut kiva puhua synnytyksestä myöhemmin jonkun kanssa, mutta eihän Suomessa sellaista tehdä.

Vierailija
157/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pakko synnyttää, jos ei kestä seurauksia?

Vierailija
158/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan ei tarvitse maksaa kenenkään räjähtäneen lotteron korjausleikkauksia.

Hoitaahan se urheiluvammojakin.

Vierailija
159/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pakko synnyttää, jos ei kestä seurauksia?

Niinpä. Sektio kaikille suoraan.

Vierailija
160/206 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun taas tuli tämä että seuraukset pitäisi kestää. Niin miksi nykyään jos sairastut myös syöpään niin et vaan kestä seurauksia? Vaan hakeudut hoitoon? Tai jos kaadut pyörällä, niin itsehän menit pyörällä ajamaan niin pitäisi varmaan kestää seuraukset eikä mennä murtuneen jalan kanssa sairaalaan? 

Nämä argumentit että pitäisi vaan kestää, ovat niin järjettömiä.

Kuvitelkaa että mieheltä menisi penis tuusannuuskaksi synnytyksestä, niin koko synnytys varmaan kiellettäisiin ja jos joku siihen silit ryhtyisi niin synnyttäjille olisi tarjolla kunnon jälkihoitoa valtion kustantamana. 

Tämähän on ihan perusvitsi, että jos mies synnyttäisi niin kyllä se nauravaksi nakiksi muuttunut penis korjattaisiin entistä ehommaksi, synnytykseen olisi kunnon kivunlievitys ollut jo ainakin sata vuotta ja odottaja olisi jossain hemmottelukeskuksessa vähintään kuukausi ennen laskettua aikaa ja kuukausi synnytyksen jälkeen.

Kyllä ja kuukautisten aikaan olis joka kuukausi viikon loma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme