Synnytyksen jälkeinen terveydenhuolto -sitä ei ole
Olen järkyttynyt naisten oikeuksista terveyhdenhoitoon synnytyksen jälkeen. Itselläni todettiin kohdun laskeuma synnytyksen jälkitarkastuksessa, tikit repesivät ennenaikaisesti ja nyt emättimen suuaukko on "räjähtänyt". Lisäksi välilihan arpi on kivulias. Mihinkään näihin en saa hoitoa kunnalliselta tai vakuutuksestani yksityiseltä. Jokaisen fysioterapiakäynnin ja mahdollisen tulevan välilihan korjausleikkauksen joudun maksamaan omasta pussista. Ketuttaa! Tuntuu, että yhteiskunta huijasi minut synnyttämään ison lapsen alateitse, sillä kokoarvio meni kilon pieleen ja nyt kukaan ei välitä enää mistään mitään! Naisilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia synnytykseen liittyen!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi mennä yksityiselle gynekologille, jolla on paremmin aikaa tutkia.599
Niinhän sitä voi. Meillä vain on julkinen terveydenhuolto, joka vastaa pitkälti esimerkiksi synnytysten kustannuksista. Asettaa ihmiset kyllä aika eri arvoiseen asemaan jos synnytyksessä tulevat vauriot pitäisi käydä korjauttamassa omaan piikkiin yksityisellä lääkäriasemalla.
Ja kun synnytyksessä ei paljoa äidin mielipidettä toimenpiteille kysytä. Mulla syntyi ensimmäinen imukupilla kun ponnistusvaihetta oli kestänyt reilu tunnin, minä olin loppu ja lapsi pinteessä. Aivan järjettömät tuhot se pikku pää sai aikaan siinä kun se vauhdilla kiskottiin ulos. Ja minä olin hoikka ja lapsi oli pieni, eli ei ole kiinni siitä että olisin syönyt lapsen liian lihavaksi.
Ja se valehdellaan aina että imukupilla ei revitä lasta ulos väkivalloin a isolla voimalla vaan vähän autetaan ponnistamista. Kyllä revitään ja tiedetään tasan tarkkaan että naisen alapää on sen jälkeen lopullisesti rikki eli ei yhtään välitetä.
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?Joo en tiedä mitä se sitten on kun väkivalloin repimistä. Mulle vaan ilmoitettiin että tulee imukuppi ja vanha kätilö, kun osaa sitä parhaiten käyttää. Ja siis se vanhempi kätilö omin voimin kiskoi lapsen pihalle. Työnsi vielä jalalla sängynpäädystä.
Sinällään on täysin tämän vanhan kätilön ansiota että meillä on terve lapsi, mutta ei se kyllä mitään vauhdittamista tai lempeää ollut.Todella ihmisarvoa alentavaa. Ihan kun synnyttäjä olisi joku poikiva lehmä! Kuulostaa ihan siltä mitä Dr. Pol tekee navetassa.
No, nisäkkäitä molemmat, ei siinä sen kummempaa. Miksi teet lapsia, jos et kestä seurauksia? Peräsuoleen pano, jos mies tiukkaa kaipaa.
Ei ole lapsia, eikä varmaan tulekaan kun näitä juttuja lukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä haittaavat päivittäistä arkielämää?
No mm. seksi sattuu ja virtsanpidätys hankaloitunut. Väliliha lähes jatkuvasti kipeä. Luulisi edes tuon seksiasian vaikuttavan hoidonsaantiin, sillä täytyyhän MIEHEN saada seksiä. Onneksi oma parisuhteeni kestää tämänkin, mutta voin vaan kuvitella, että miksi monet miehet käyvät vieraissa pikkulapsiaikana. Ap.
Tämä on kyllä outoa, ettei edes miehen takia puututa tilanteeseen. Mullekin sanottiin heti ensimmäisellä neuvolakerralla, vaikka toosa oli edelleen tuusannuuskana, että muistanhan sitten hoitaa ne miehen tarpeet.
Oliko tää vitsi?? 2000-luvulla tämmöisiä 1800-luvun asenteita?
Ei ollu vitsi. Eikä ole harvinaista. Mulla oli mies vielä mukana neuvolassa ja aika vaikeeksi se meni. Yritti sille neuvolatädille todeta että voi kyllä odotella. Ja siis neuvolatätikin oli alle 40v, ei mikään jyrakauden jäänne.
oon sanaton. ihan ku nainen ois vaa joku hyödyke.
Sille se synnytys ja sen jälkeinen aika välillä tuntuu. Kai tossa on taustalla se, että eroja tulisi mahdollisimman vähän. Mikä on mielestäni miestäkin kohtaan kauhea asenne. Kai nyt suurin osa miehistä kykenee muutaman viikon odottamaan sitä palautumista. Tai mulla ois menny mies vaihtoon, jos olis tosta palautumisesta kehdannu tehdä numeroa.
Meillä myös synnytysvalmennuksessa kerrottiin, että on muitakin tapoja tyydytykseen kuin yhdyntä ja nämä on hyviä synnytyksen jälkeen.
Varmaan siis haluttiin, että naiset imee miestensä munaa? Koska ainakaan toisin päin suuseksiä ei repeäminen, tikkien ja ruhjeiden takia suositeltaisi. Koska tyydytys varmaankin koskee vain miestä? Peräaukko voi jollain naisilla olla ok synnytyksen jälkeen, mutta monilla on pukamia ja mustelmia sielläkin. Naiselle anaaliyhdyntä ei varmaan myöskään tuo tyydytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi mennä yksityiselle gynekologille, jolla on paremmin aikaa tutkia.599
Niinhän sitä voi. Meillä vain on julkinen terveydenhuolto, joka vastaa pitkälti esimerkiksi synnytysten kustannuksista. Asettaa ihmiset kyllä aika eri arvoiseen asemaan jos synnytyksessä tulevat vauriot pitäisi käydä korjauttamassa omaan piikkiin yksityisellä lääkäriasemalla.
Ja kun synnytyksessä ei paljoa äidin mielipidettä toimenpiteille kysytä. Mulla syntyi ensimmäinen imukupilla kun ponnistusvaihetta oli kestänyt reilu tunnin, minä olin loppu ja lapsi pinteessä. Aivan järjettömät tuhot se pikku pää sai aikaan siinä kun se vauhdilla kiskottiin ulos. Ja minä olin hoikka ja lapsi oli pieni, eli ei ole kiinni siitä että olisin syönyt lapsen liian lihavaksi.
Ja se valehdellaan aina että imukupilla ei revitä lasta ulos väkivalloin a isolla voimalla vaan vähän autetaan ponnistamista. Kyllä revitään ja tiedetään tasan tarkkaan että naisen alapää on sen jälkeen lopullisesti rikki eli ei yhtään välitetä.
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?
Minulla käynnistetty synnytys johti imukuppiin, kun lapsen sydänäänet heikkenivät ilmeisesti oksitosiinitipan takia. Väkivalloin ei lasta kuitenkaan revitty, lääkärit ja kätilöt olivat asiallisia, kertoivat että nyt laitetaan imukuppi ja tällä ponnistuksella vedetään ja että nyt leikataan. Ei tullut ensimmäistäkään "luonnollista" repeämää, toosa siis epparia lukuun ottamatta ihan kunnossa. Lapsi oli kylläkin siro.
No, epparin tikit kyllä sitten kotiuduttua repesivät, mutta minulla jälkiterveydenhuolto oli kunnollista. Vauvan takia tehdyn kotikäynnin yhteydessä terkkari tarkisti myös minun tilanteeni ja samoin viikkoa myöhemmin teki toinen terkka ihan pyytämättäkin. Sille ei vaan valitettavasti tehdä mitään, jos tikit repeää, kun näin terveydenhuoltoa lainaten alapään haavat/repeämät paranee pääasiassa hyvin itsekseenkin, mutta kyllähän tuo lovi ärsyttää vielä tänä päivänäkin, vaikka onkin enimmäkseen kosmeettinen. Samaa ei voi sanoa ekoista 5kk, kun hiersi joka kerta seksin aikana vaikka olisi kuinka lötrännyt liukkaria ja aina pyyhkiessäkin tuntui kuin olisi hiekkapaperilla hinkannut. Nykyään ei häiritse seksielämää sen enempää minun kuin miehenkään mielestä, koska sisältä päin rööri on täysin kunnossa, mutta eihän se ennen ulkopuoleltakin timmi, nykyään epämääräinen vino lovella varustettu reikä tunnu täysin omalta.
En usko, että tarkoituksella kellekään vammoja aiheutetaan, mutta jos niitä syntyy, niin kyllähän niihin pitäisi puuttua ja niitä hoitaa. Tulee vain mieleen, että ehkä nämä terkat/lääkärit, jotka evää hoitoon pääsyn, kärsivät itse samoista vaivoista ja kun niitä ei ole aikanaan osattu/haluttu hoitaa, ovat sitä mieltä, ettei niitä tarvitse edelleenkään hoitaa vaan kun ovat itse kärsineet, niin saavat synnyttäjät jatkossakin kärsiä. Samalla logiikalla kuin naiset antaa tyttönsä ympäri leikattavaksi kehitysmaissa - laitetaan kärsimys kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?Joo en tiedä mitä se sitten on kun väkivalloin repimistä. Mulle vaan ilmoitettiin että tulee imukuppi ja vanha kätilö, kun osaa sitä parhaiten käyttää. Ja siis se vanhempi kätilö omin voimin kiskoi lapsen pihalle. Työnsi vielä jalalla sängynpäädystä.
Sinällään on täysin tämän vanhan kätilön ansiota että meillä on terve lapsi, mutta ei se kyllä mitään vauhdittamista tai lempeää ollut.Todella ihmisarvoa alentavaa. Ihan kun synnyttäjä olisi joku poikiva lehmä! Kuulostaa ihan siltä mitä Dr. Pol tekee navetassa.
No, nisäkkäitä molemmat, ei siinä sen kummempaa. Miksi teet lapsia, jos et kestä seurauksia? Peräsuoleen pano, jos mies tiukkaa kaipaa.
Eli kun nainen toteuttaa ihniselämän normaalia asiaa eli tekee miehensä kanssa lapsen niin naisen pitää vain iloisesti ottaa kaikki pska vastaan kun naisella on se ikävä osa olla se vanhempi joka koko homman joutuu tekemään jos lapsen haluaa? Miehen ei tarvi kärsiä eikä tehdä mitään lapsen saadakseen, hänellä on lisäksi oikeus valittaa kun vaimo ei näytå enää teiniltä ja pllukin on niin kuin messuhalli mutta ole sinä nainen hiljaa.
Miksi kukaan ei tee veronmaksajia? Synnytystalkoot käyntiin! Mitä ne naiset valittaa vaivoja. On se stana kun ei veronmaksajia synny, yhteiskunta kaatuu. Älå nainen valita ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?Minulla käynnistetty synnytys johti imukuppiin, kun lapsen sydänäänet heikkenivät ilmeisesti oksitosiinitipan takia. Väkivalloin ei lasta kuitenkaan revitty, lääkärit ja kätilöt olivat asiallisia, kertoivat että nyt laitetaan imukuppi ja tällä ponnistuksella vedetään ja että nyt leikataan. Ei tullut ensimmäistäkään "luonnollista" repeämää, toosa siis epparia lukuun ottamatta ihan kunnossa. Lapsi oli kylläkin siro.
No, epparin tikit kyllä sitten kotiuduttua repesivät, mutta minulla jälkiterveydenhuolto oli kunnollista. Vauvan takia tehdyn kotikäynnin yhteydessä terkkari tarkisti myös minun tilanteeni ja samoin viikkoa myöhemmin teki toinen terkka ihan pyytämättäkin. Sille ei vaan valitettavasti tehdä mitään, jos tikit repeää, kun näin terveydenhuoltoa lainaten alapään haavat/repeämät paranee pääasiassa hyvin itsekseenkin, mutta kyllähän tuo lovi ärsyttää vielä tänä päivänäkin, vaikka onkin enimmäkseen kosmeettinen. Samaa ei voi sanoa ekoista 5kk, kun hiersi joka kerta seksin aikana vaikka olisi kuinka lötrännyt liukkaria ja aina pyyhkiessäkin tuntui kuin olisi hiekkapaperilla hinkannut. Nykyään ei häiritse seksielämää sen enempää minun kuin miehenkään mielestä, koska sisältä päin rööri on täysin kunnossa, mutta eihän se ennen ulkopuoleltakin timmi, nykyään epämääräinen vino lovella varustettu reikä tunnu täysin omalta.
En usko, että tarkoituksella kellekään vammoja aiheutetaan, mutta jos niitä syntyy, niin kyllähän niihin pitäisi puuttua ja niitä hoitaa. Tulee vain mieleen, että ehkä nämä terkat/lääkärit, jotka evää hoitoon pääsyn, kärsivät itse samoista vaivoista ja kun niitä ei ole aikanaan osattu/haluttu hoitaa, ovat sitä mieltä, ettei niitä tarvitse edelleenkään hoitaa vaan kun ovat itse kärsineet, niin saavat synnyttäjät jatkossakin kärsiä. Samalla logiikalla kuin naiset antaa tyttönsä ympäri leikattavaksi kehitysmaissa - laitetaan kärsimys kiertoon.
Tuo viimeinen kappale! Ylisukupolvien naisiin kohdistuva kaltoinkohtelu ja väkivalta. Vaikeneminen näistä ja hyväksyminen. Muutokset on tosi hitaita.
Vasta viime vuosina on alettu puhumaan synnytysväkivallasta ja kätilöt olivat isoin ryhmä kieltämässä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mm. seksi sattuu ja virtsanpidätys hankaloitunut. Väliliha lähes jatkuvasti kipeä. Luulisi edes tuon seksiasian vaikuttavan hoidonsaantiin, sillä täytyyhän MIEHEN saada seksiä. Onneksi oma parisuhteeni kestää tämänkin, mutta voin vaan kuvitella, että miksi monet miehet käyvät vieraissa pikkulapsiaikana. Ap.
Tämä on kyllä outoa, ettei edes miehen takia puututa tilanteeseen. Mullekin sanottiin heti ensimmäisellä neuvolakerralla, vaikka toosa oli edelleen tuusannuuskana, että muistanhan sitten hoitaa ne miehen tarpeet.
Ei ollu vitsi. Eikä ole harvinaista. Mulla oli mies vielä mukana neuvolassa ja aika vaikeeksi se meni. Yritti sille neuvolatädille todeta että voi kyllä odotella. Ja siis neuvolatätikin oli alle 40v, ei mikään jyrakauden jäänne.
Sille se synnytys ja sen jälkeinen aika välillä tuntuu. Kai tossa on taustalla se, että eroja tulisi mahdollisimman vähän. Mikä on mielestäni miestäkin kohtaan kauhea asenne. Kai nyt suurin osa miehistä kykenee muutaman viikon odottamaan sitä palautumista. Tai mulla ois menny mies vaihtoon, jos olis tosta palautumisesta kehdannu tehdä numeroa.
Meillä myös synnytysvalmennuksessa kerrottiin, että on muitakin tapoja tyydytykseen kuin yhdyntä ja nämä on hyviä synnytyksen jälkeen.
Varmaan siis haluttiin, että naiset imee miestensä munaa? Koska ainakaan toisin päin suuseksiä ei repeäminen, tikkien ja ruhjeiden takia suositeltaisi. Koska tyydytys varmaankin koskee vain miestä? Peräaukko voi jollain naisilla olla ok synnytyksen jälkeen, mutta monilla on pukamia ja mustelmia sielläkin. Naiselle anaaliyhdyntä ei varmaan myöskään tuo tyydytystä.
No koska oikeastaan naisen navan ja polvien väliseen alueeseen ei voi muutamaan viikkoon synnytykseen kajota, niin montaa vaihtoehtoa ei jää.
Jotenkin melkein koomista. Kaikki mitä mies on siihen mennessä sen lapsen eteen tehnyt on orgasmi (itselleen). Ja kun toinen ensin hinaa vajaa vuoden sitä kasvavaa lasta mahassaan ja sen jälkeen enemmän tai vähemmän tuhoutuen tuuppaa sen maailmaan, niin edelleen se miehen orgasmi on tärkeysjärjestyksessä nro 1.
Missään vaiheessa isille ei huomauteta, että sillä äidillä on varmaan aika rankkaa. Josko huomioisit.
Onneksi moni mies tajuaa nämä asiat ilman terveydenhuollon ohjeistusta. Muuten olisi aika ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minua aivan oksetti esikoisen synnyttyä se sairaalan ja neuvolan äitiäitiäiti-äitiyteen hukuttaminen. Äiti sitä ja äiti tätä ja äitihän se ja äitiäiti ja lapsi on tärkein hokeminen minulle. Minulla naisena ei saanut olla mitään omaa, ei tarpeita, haluja ei asioita mistä saada mielihyvää, minun piti olla vain äiti. Mutta sitten se miehen seksi, sitä piti olla, juurikin semmoinen esite annettiin jossa mainittiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä, niin aikana kun oma alapää on palasina eikä alapäähän kestä koskea eli kyse oli siis suoraan miehen imemisestä tai käsipelistä. Nainen joutuu väkisten odottamaan mutta mies pitää tyydyttää.
Huvitti myös esitteessä kohta jossa puhuttiin ajasta kujn yhdyntää vo harrastaa. Siihen sekaan oli mahtunut lause jossa sanottiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä eli siis vahingossa myönnettiin se että naisen kyky tai nautinto yhdyntään on mennyt synnytyksen vuoksi.
Missään koko esitteessä ei kerrottu miehelle miten hänen pitää pitää vaimoa hyvänä ihan arjessa ja sängyssä.
Eli äidiksi tullut on vain äiti mutta sen tunkkaisen äitiyden takaa pitää muistaa hoitaa miesparan seksi, miehen jossa ei ole naarmuakaan oman lapsen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minua aivan oksetti esikoisen synnyttyä se sairaalan ja neuvolan äitiäitiäiti-äitiyteen hukuttaminen. Äiti sitä ja äiti tätä ja äitihän se ja äitiäiti ja lapsi on tärkein hokeminen minulle. Minulla naisena ei saanut olla mitään omaa, ei tarpeita, haluja ei asioita mistä saada mielihyvää, minun piti olla vain äiti. Mutta sitten se miehen seksi, sitä piti olla, juurikin semmoinen esite annettiin jossa mainittiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä, niin aikana kun oma alapää on palasina eikä alapäähän kestä koskea eli kyse oli siis suoraan miehen imemisestä tai käsipelistä. Nainen joutuu väkisten odottamaan mutta mies pitää tyydyttää.
Huvitti myös esitteessä kohta jossa puhuttiin ajasta kujn yhdyntää vo harrastaa. Siihen sekaan oli mahtunut lause jossa sanottiin että seksi on muutakin kuin yhdyntä eli siis vahingossa myönnettiin se että naisen kyky tai nautinto yhdyntään on mennyt synnytyksen vuoksi.
Missään koko esitteessä ei kerrottu miehelle miten hänen pitää pitää vaimoa hyvänä ihan arjessa ja sängyssä.
Eli äidiksi tullut on vain äiti mutta sen tunkkaisen äitiyden takaa pitää muistaa hoitaa miesparan seksi, miehen jossa ei ole naarmuakaan oman lapsen vuoksi.
Tän takia mun mies ei halua tulla neuvolaan vauva vuonna. Isää pidetään siellä täytenä idioottina, jolla ei muuta ole mielessä kuin seksi. Kaikki vauvaa koskeva kommentointi osoitetaan äidille, jolle myös tuhistaan jos kehtaa tehdä muuta kuin elää äitikuplassa.
Minulla oli jo synnytyksen jälkeen olo, että muutuin "karjaksi": vaikka itkin näkyvästi huoneessani, yksikään kätilö ei edes kysynyt vointia, kunhan vaan tekivät tarvittavat toimenpiteet puhumatta ja lähtivät. Kotiin pääsin kun olin syönyt ja ulostanut, kuin mikäkin elukka. Synnytyskertomusta ei koskaan käyty läpi kanssani, vaikka pyysin sitä jo pian synnytyksen jälkeen. Luvattiin kyllä.
Vuosia myöhemmin minulle tehtiin alatutkimus, ja emättimen seinämistä löytyi jotain, mikä ei olisi sinne kuulunut (ei vierasesine tms.). "Eikö tää ole häirinnyt sua?" Löytäjänä yleislääkäri päivystyksessä, löyty ollut siellä synnytyksestä lähtien. Minut siis operoitiin emättimestä heti synnytyksen jälkeen, koska kaikki ei mennyt kuten piti. Hupsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli äidiksi tullut on vain äiti mutta sen tunkkaisen äitiyden takaa pitää muistaa hoitaa miesparan seksi, miehen jossa ei ole naarmuakaan oman lapsen vuoksi.Tän takia mun mies ei halua tulla neuvolaan vauva vuonna. Isää pidetään siellä täytenä idioottina, jolla ei muuta ole mielessä kuin seksi. Kaikki vauvaa koskeva kommentointi osoitetaan äidille, jolle myös tuhistaan jos kehtaa tehdä muuta kuin elää äitikuplassa.
Eikö miehesi voisi tulla mukaan, ja kertoa asiallisesti ja rauhallisesti oman mielipiteensä? Sillä eniten edesautettaisiin asennemuutosta
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo synnytyksen jälkeen olo, että muutuin "karjaksi": vaikka itkin näkyvästi huoneessani, yksikään kätilö ei edes kysynyt vointia, kunhan vaan tekivät tarvittavat toimenpiteet puhumatta ja lähtivät. Kotiin pääsin kun olin syönyt ja ulostanut, kuin mikäkin elukka. Synnytyskertomusta ei koskaan käyty läpi kanssani, vaikka pyysin sitä jo pian synnytyksen jälkeen. Luvattiin kyllä.
Vuosia myöhemmin minulle tehtiin alatutkimus, ja emättimen seinämistä löytyi jotain, mikä ei olisi sinne kuulunut (ei vierasesine tms.). "Eikö tää ole häirinnyt sua?" Löytäjänä yleislääkäri päivystyksessä, löyty ollut siellä synnytyksestä lähtien. Minut siis operoitiin emättimestä heti synnytyksen jälkeen, koska kaikki ei mennyt kuten piti. Hupsista.
Mullakin on sellainen olo kuin olisin muuttunut karjaksi. Se alkoi oikeastaan jo synnytyssalissa. Heti kun istukka oli tullut, ja näin ollen vauvan vointi kaikin puolin saatu varmistettua, toiminnasta tuli hirveän mekaanista.
Tikkaukset ja piikit hoidettiin naama näkkärillä puhumatta mitään. Tikkien laitto sattui ilman puudutusta, niin ainoa kommentti oli älä kitise. Ja siis en mielestäni mitenkään erityisemmin kitissyt ja annoin laittaa tikit ihan ilman hankaluuksia.
Ponnistusvaiheen ajan taas tsempattiin ja kannustettiin paljonkin.
Joo en kyllä ikinä tee lasta tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on sellaisia seurattavia asioita kuten laskeuma. Sitä seurataan, samoin ilmeisesti repeämät eivät ole normista "poikkeavia". Jos virtsaaminen tai ulostaminen vaikeutuu huomattavasti pidemmällä juoksulla niin varmasti sitten tekevät jotakin. Pelkistä esteettisistä syistä eivät varmasti tee mitään mutta jos on vakavia terveydellisiä uhkia niin sitten toimivat.
Tottakai ikäviä seurauksia synnytyksestä nuo sinulle ap varmasti!
Hahhaa.
Ai virtsaaminen ja ulostaminen vaikeutuu? Ei todellakaan. Pelkkä juoksuaskel tai aivastus saa tavaran karkaamaan housuun. Todella helppoa, joten ei varmasti ole mitään korjattavaakaan.
Mulla sama kokemus. Urheilemaan lähtiessä on suojauduttava, koska joka hypähdyksellä voi tulla mitä tahansa pihalle. Yskimiseen on myös ihan kunnolla varauduttava, koska ikinä kyseessä ei ole pelkkä yskä. Onko kivaa? No ei. Lääkäri sanoi että lantionpohjalihasten harjoittelu auttaa (ei auta, eikä kaikkiin ongelmiin edes vaikuta). 5v olen niitä nyt treenannut ja ongelma vain jatkuu ja jatkuu.
Tämä. Minulla roikkuu emättimen suusta peräsuolta ja virtsarakkoa. Kakalla työnnän sisäkautta ulosteen ulos. Pissalla käyn kolme kertaa peräkkäin, että saan Eskon tyhjäksi.
Gynen mielestä toiminnallinen vaiva. Jumppaa vain, niin se venynyt emätin tiukkenee ja pussit poistuu. Ihan keveä homma synnyttää 4.7 kg lapsi syöksysynnytyksenä (ei ollut sokerivauva, vaan suvussa isoja miehiä, joten hänestäkin kasvoi 194cm juoppo).
Työkaveri ehti hyvään saumaan. Leikattiin heti ja loppui pissavaiva ja emättimestä ei pullistelee enää paskaa täynnä oleva peräsuoli
Miten 2020-luvulla voi vielä ketju olla täynnä tällaisia kertomuksia? Olen järkyttynyt. Sitten vielä kehdataan ihmetellä miksi suomalaiset eivät tee lapsia. Haistakaa iso p*ska!
Eräs lapseton (ja myös sellaisena pysyvä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöppö
Minusta tämä jatkuva huijariksi syyttely on rasittavaa. Jos ei mahdu omaan kokemukseesi, ei se välttämättä tarkoita etteikö se pitäisi paikkaansa. Ymmärrän, että kärkäs teksti aiheuttaa heti tällaisia reaktioita, mutta kaikki tässä sattuu nyt olemaan totta. Ap.
En lukenut koko ketjua, joten sori jos toistoa. Mutta tällä palstalla synnytysvaurioita vähättelevät ovat usein ihan vaan naisvihamielisiä miehiä eivätkä oman kokemuksen perusteella epäuskoisia naisia. Yksikin trolli paasailee, miten paljon rahaa naiset (ei toki käytä sanaa naiset) tuhlaavat synnärillä ja vanhainkodissa. Älä siis välitä typeristä kommenteista!
Kyllä olisi monella gynellä peiliinkatsomisen paikka. Sieltähän se vähättely lähtee. Harmittaa kuulua näihin epäonnisiin, jotka saivat pysyvät vauriot ja vähättelyä, avunpyyntöihin saada apua. Kahdesti olen lähtenyt lääkörin vastaanotolta itkien pois. Työterveyslääkäri ja hoitaja näkivät kertan alapääni muun operaation yhteydessä ja ilmeistä näki järkytyksen alapääni kunnosta.
Tiesin tuon siksi vaadin keisarinleikkauksen.
Siihen asti että vauva saatiin ulos hyvinvointini oli niin tärkeää. Sen jälkeen ei edes sormenpäästä voitu mitata hbta.
Otan osaa kaikkien puolesta jotka saaneet huonoa hoitoa tai ei jölkihoitoa ollenkaan. Vinkatkaa et HS tekisi jutun aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan ennen synnytyksiä ollut tapana kusta/paskoa housuuni pitkin päivää. Nyt taas joka liikahduksella lirahtaa jotain. Koen tämän melko häiritsevänä ja haittaavana asiana, jota syvästi häpeän.
Kiitos asiallisista vastauksista. Selvensi asiaa, kun en tiedä mitä kohdun laskeutuminen tai "räjähtänyt" suuaukko suoraan tarkoittavat.
Alkoi monta kertaa melkein itkettää ketjua lukiessa. Sairasta, miten monia on kohdeltu kaltoin, kun ollaan vielä kaikista haavoittuvimmillaan. Ensin imukupilla ja sitten kuitenkin sektio.. Synnytys, jossa synnyttävää naista ei nähdä edes ihmisenä, on suoraan painajaisesta. Kärsin aivan valtavasta synnytyspelosta, ja jätän hyvin todennäköisesti lapset kokonaan hankkimatta. Siis aivan hirveitä, jokapäiväiseen elämään vaikuttavia vammoja kehdataan vähätellä! Naisen ja varsinkaan äidin paikka ei ole kummoinen tässä yhteiskunnassa 2020-luvullakaan
Miten ihminen rentoutuu kun asiat on prseestä?
Ja sinähän oikea hyvänmielenlähettiläs olet. Et ole koskaan pysähtynyt miettimään omaa ilkeää, rumaa, katkeraa mieltäsi ja mistä kumpuaa tarve lyödä jo lyötyä?
Kaikki luettelemasi asiat kielletään neuvolassa ja äitiyspoliklinikalla ja leimataan odottaja yliherkäksi hulluksi jolla on elämänarvot hukassa. Ja osaathan täältäkin lukea kuinka sydäntä särkevän raakaa on synnyttäjien ja synnyttäneiden kohtalo ja kuinka naiset jätetään yksin hoitamatta vähätellen fyysisten vammojen ja vaivojen kanssa.
Ja sitten vielä se että mies pitäisi muistaa tyydyttää ja raskauskilot saada heti pois ja olla timminä kuin teinityttö ja laittaa itseään miestä ja muita varten. Onhan em asiat paljon tärkeämpiä kuin naisen vammat ja vaivat mitä synnytys aiheutti. On kyllä elåmänarvot hukassa kun valittaa virtsan, ulosteen ja iman hallitsemattomasta purkautumisesta ja siitä että seksi ei tunnu yhtään miltään ja jos tuntuu niin arvet. Tälläistä aikana kun vingutaan sitä että syntyvyys on alhainen.