Synnytyksen jälkeinen terveydenhuolto -sitä ei ole
Olen järkyttynyt naisten oikeuksista terveyhdenhoitoon synnytyksen jälkeen. Itselläni todettiin kohdun laskeuma synnytyksen jälkitarkastuksessa, tikit repesivät ennenaikaisesti ja nyt emättimen suuaukko on "räjähtänyt". Lisäksi välilihan arpi on kivulias. Mihinkään näihin en saa hoitoa kunnalliselta tai vakuutuksestani yksityiseltä. Jokaisen fysioterapiakäynnin ja mahdollisen tulevan välilihan korjausleikkauksen joudun maksamaan omasta pussista. Ketuttaa! Tuntuu, että yhteiskunta huijasi minut synnyttämään ison lapsen alateitse, sillä kokoarvio meni kilon pieleen ja nyt kukaan ei välitä enää mistään mitään! Naisilla ei ole minkäänlaisia oikeuksia synnytykseen liittyen!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Syntymän jälkeen on työterveys huoltokin
Meillä ei kyllä tällainen kuulu työterveyteen. Pistäisivät julkiselle, jossa taas todettaisiin että ihan normijuttu, siinä uusi vaippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä haittaavat päivittäistä arkielämää?
No mm. seksi sattuu ja virtsanpidätys hankaloitunut. Väliliha lähes jatkuvasti kipeä. Luulisi edes tuon seksiasian vaikuttavan hoidonsaantiin, sillä täytyyhän MIEHEN saada seksiä. Onneksi oma parisuhteeni kestää tämänkin, mutta voin vaan kuvitella, että miksi monet miehet käyvät vieraissa pikkulapsiaikana. Ap.
Tämä on kyllä outoa, ettei edes miehen takia puututa tilanteeseen. Mullekin sanottiin heti ensimmäisellä neuvolakerralla, vaikka toosa oli edelleen tuusannuuskana, että muistanhan sitten hoitaa ne miehen tarpeet.
Oliko tää vitsi?? 2000-luvulla tämmöisiä 1800-luvun asenteita?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se työpaikka on? Synnytyskonetehdas? Äideillä on pakollinen äitiysloma synnytyksen jälkeen ja monet työterveyssopparit eivät kata gynen käyntejä tai raskauden seurantaa tai synnytyksen jälkihoitoa. Just siksi.
Pitäisi varmaan äitien alkaa tippumaan töissä johonkin haaroillaan ja korjauttaa sitten työterveyden piikkiin kaikki repsotukset ja laskeumat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihava äiti tuottaa jättiläisvauvan ja repeää. Älä ole lihava.
Repeäminen ei ole oikeastaan kiinni lapsen painosta. Isojakin vauvoja saa jotkut ulos ilman yhtään repeämää. Pään ympärysmitta on tärkeämpi asia, ja viekä tähdellisempää on äidin lantion lantiokanavan koko ja muoto. Ihmiset on kehittyneet jo äärimmilleen aivojen eli pään koossa suhteessa keskivertonaisen (puhumattakaan niistä, joilla lantio on ahtaampi) lantioon, jo nyt isopäiset vauvat aiheuttaa paljon vaurioita synnytyksissä. Silti usein koitetaan synnyttää alakautta vaikka vähän ahtaalta näyttäisikin kun hyvät bakteerit jnejne. Lopuksi päädytään kuitenkin sektioon. Sitten saa hyvässä lykyssä sekä kipeät episiotomiahaavat ja imukuppitraumat että sektiohaavan.
Niinpä, tätä ei monikaan tajua eli kun yritetään aivan alunperinkin mahdottomassa alatieyrityksessä imukupilla ensin niin väliliha leikataan auki ja revitään lujaa niin että sisuskalut valuu alaspäin, sitten imukuppiteurastuksen jälkeen mennään ja vedetään kiireessä maha pystysuoraan auki. Naisen kärsimyksellä ei ole todellakaan nitään rajaa.
Ja kun sanotaan että on rahasta kyse niin ei ole vaan siitä että naisen pitää joutua kärsimään mahdollisimman paljon. Kun päädytään imukupin kautta sektioon niin rahaa on tuhlaantunut paljon enenmän kuin suora sektiio. Samaten alapään pahat leikkaussalihoitoa vaativat korjaukset maksavat sektion verran lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lasten tekeminen on valinta ja riskit on kyllä suomessa kaikilla synnyttäjillä tiedossa
Ei tosiaan ole! Olen näin aikuisena vasta eksynyt vauvapalstalle ja moni asia on ollut minulle ihan uutta. Kuten se, että äiti on vaipoissa itsekin synnytyksen jälkeen. Olen luullut, että jälkivuoto on vaan vähä runsaammat menkat.
Tai se, että se ei oikeasti ole niin harvinaista (kuten terveystiedon tunnilla väitettiin), että alapää repeää (erästä sarjaa lainatakseni) hangosta utsjoelle.
Tai, että suunniteltua sektiota varten ei pelkkä pelkopolilla käynti riitä vaan sitä joutuu anelemaan itku kurkussa ja siltikin se saatetaan viimemetreillä vielä evätä.
Kaikki taitaa tietää että voi vähän revetä ja vähän vuotaa. Mutta harva (ainakaan ensimmäistä suunnitellessa) tietää että pidätyskyky voi mennä iäksi tai lantio revetä tai vatsalihakset taitai... Jostain syystä näistä isoimmista ja kauheimmista vaurioista ollaan ihan hipi hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se työpaikka on? Synnytyskonetehdas? Äideillä on pakollinen äitiysloma synnytyksen jälkeen ja monet työterveyssopparit eivät kata gynen käyntejä tai raskauden seurantaa tai synnytyksen jälkihoitoa. Just siksi.
Pitäisi varmaan äitien alkaa tippumaan töissä johonkin haaroillaan ja korjauttaa sitten työterveyden piikkiin kaikki repsotukset ja laskeumat.
Siinähän ihmettelevät kun kaikki pikkulasten äidit alkaa toimistolla kompuroimaan nitojalaatikoihin ym. Ja jokaisella työkyvyn takaisinsaanti vaatii melko operaatiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mm. seksi sattuu ja virtsanpidätys hankaloitunut. Väliliha lähes jatkuvasti kipeä. Luulisi edes tuon seksiasian vaikuttavan hoidonsaantiin, sillä täytyyhän MIEHEN saada seksiä. Onneksi oma parisuhteeni kestää tämänkin, mutta voin vaan kuvitella, että miksi monet miehet käyvät vieraissa pikkulapsiaikana. Ap.
Tämä on kyllä outoa, ettei edes miehen takia puututa tilanteeseen. Mullekin sanottiin heti ensimmäisellä neuvolakerralla, vaikka toosa oli edelleen tuusannuuskana, että muistanhan sitten hoitaa ne miehen tarpeet.
Ei ollu vitsi. Eikä ole harvinaista. Mulla oli mies vielä mukana neuvolassa ja aika vaikeeksi se meni. Yritti sille neuvolatädille todeta että voi kyllä odotella. Ja siis neuvolatätikin oli alle 40v, ei mikään jyrakauden jäänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollu vitsi. Eikä ole harvinaista. Mulla oli mies vielä mukana neuvolassa ja aika vaikeeksi se meni. Yritti sille neuvolatädille todeta että voi kyllä odotella. Ja siis neuvolatätikin oli alle 40v, ei mikään jyrakauden jäänne.
oon sanaton. ihan ku nainen ois vaa joku hyödyke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lasten tekeminen on valinta ja riskit on kyllä suomessa kaikilla synnyttäjillä tiedossa
Yritin sanoa, että riskit eivät TODELLAKAAN OLE TIEDOSSA! Tilastoja vääristellään, sillä tämä minunkaan tapaukseni ei heilauttanut tilastoa muuten kuin riskiä alentavasti. Että sillain. Anteeksi suuttumus. Harmittaa vaan niin vietävästi! Olisin halunnut sektion. Ap.
Et vain ole viitsinyt hakea tietoa.
Jopa minä, vela, olen tiennyt teinistä saakka, että synnytykseen voi vielä nykyäänkin kuolla, voi tulla virtsan- ja ulosteenkarkailua, kohdunlaskeumaa ym. Eikä kaikkia niitä edes voi korjata. Kuten nyt vaikka kuolemista.
Jos minä velana olen onnistunut saamaan tämän informaation itselleni suuremmitta ponnistuksitta, mikä siinä on, että teille wannabe-äityleille ei tule edes mieleen hankkia tietoa etukäteen?
Vai oletteko niitä "ei minulle voi mitään sattua" -ihmisiä, ja sitten täytyy uhriutua kun riski realisoituu omalle kohdalle?
Jopa minä, vela, tiedän myös sen, että alle puoli vuotta synnytyksestä on niin lyhyt aika, että moni vaiva palautuu itsekseen. Siksi ap:llekaan ei tehdä ainakaan vielä mitään. Ap voi vaikuttaa omaan tilaansa paljonkin itse, jumppaamalla ja rentoutumalla -ihmiskeho palautuu ja korjaa itseään vain rentona, ei jos lietsoo itseään katkeruuteen ja vihan vimmaan netissä.
Totta! Haluaisin kuitenkin korjata väärinkäsityksen tuosta sype-sektiosta. Olen sen saanut mukisematta kaksi kertaa Jorvissa ilman yhtään kädenvääntöä. Ketään ei oikeasti kiinnostaa haluatko miten päin synnyttää. Tämä siis ihan viime vuosina koettu.
Itseasiassa vain pieni osa naisista päätyy sektioon sypepolikäynnin jälkeen. Eli suurin osa ei sitä edes tahdo. Kyse onkin siitä että osaa itse pyytää ja vaatia omaa parastaan. Minulle parasta olivat sektiot joista itse päätin ja joita pyysin ja sain mukisematta diagnoosilla synnytyspelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ole! Olen näin aikuisena vasta eksynyt vauvapalstalle ja moni asia on ollut minulle ihan uutta. Kuten se, että äiti on vaipoissa itsekin synnytyksen jälkeen. Olen luullut, että jälkivuoto on vaan vähä runsaammat menkat.
Tai se, että se ei oikeasti ole niin harvinaista (kuten terveystiedon tunnilla väitettiin), että alapää repeää (erästä sarjaa lainatakseni) hangosta utsjoelle.
Tai, että suunniteltua sektiota varten ei pelkkä pelkopolilla käynti riitä vaan sitä joutuu anelemaan itku kurkussa ja siltikin se saatetaan viimemetreillä vielä evätä.
Vierailija kirjoitti:
Totta! Haluaisin kuitenkin korjata väärinkäsityksen tuosta sype-sektiosta. Olen sen saanut mukisematta kaksi kertaa Jorvissa ilman yhtään kädenvääntöä. Ketään ei oikeasti kiinnostaa haluatko miten päin synnyttää. Tämä siis ihan viime vuosina koettu.
Itseasiassa vain pieni osa naisista päätyy sektioon sypepolikäynnin jälkeen. Eli suurin osa ei sitä edes tahdo. Kyse onkin siitä että osaa itse pyytää ja vaatia omaa parastaan. Minulle parasta olivat sektiot joista itse päätin ja joita pyysin ja sain mukisematta diagnoosilla synnytyspelko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oon kuullu jopa sellaisia juttuja, että viimehetkillä ennen sektiota on vielä painostettu synnyttämään alateitse. Mutta hyvä, jos ovat urbaanilegendoja.
Mulla vähän vastaavanlainen tarina. Odotettua isompi lapsi syntyi. Väkisin piti synnyttää alakautta, vaikka lapsi oli ahdingossa ja lääkäri seurasi tilannetta kuulemma. Vauva oli iso ja syntyi käsi poskella. Repesin lähes peräaukkoon asti ja synnytyksessä ollut kätilö saboi, että pitää tikata leikkaussalissa. Kätilöiden vuoro vaihtui ja alettiinkin tikkaamaan synnytyssalissa. Synnärillä tikit aukesivat ja tulos oli ammottava, repaleinen aukko. Lisäksi yksityisellä todettiin sekä virtsarakon että peräsuolen laskeumat. Lääkärin mukaan nämä olivat kuitenkin normaalin rajoissa!? eikä mitään ole tehty. Kärsin jatkuvista ulostamisvaikeksista eikä seksi tunnu enää oikein mitään. Ulostamisvaikeuksien vuoksi on sitten lähes jatkuvasti pukamat ja haavaumat. Itsetunto on kärsinyt tästä ja seksihalut nollissa päivittäisten vaivojen lisäksi. Minullekin repeämä oli merkitty 2. asteen repeämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis apua...mullekin ekan lapsen jälkeen, jolloin myös repesin, murtein näin pahasti, terkka muistutteli, että pian vaan seksiä harrastamaan, ettei kynnys kasva liian suureksi...Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi mennä yksityiselle gynekologille, jolla on paremmin aikaa tutkia.599
Niinhän sitä voi. Meillä vain on julkinen terveydenhuolto, joka vastaa pitkälti esimerkiksi synnytysten kustannuksista. Asettaa ihmiset kyllä aika eri arvoiseen asemaan jos synnytyksessä tulevat vauriot pitäisi käydä korjauttamassa omaan piikkiin yksityisellä lääkäriasemalla.
Ja kun synnytyksessä ei paljoa äidin mielipidettä toimenpiteille kysytä. Mulla syntyi ensimmäinen imukupilla kun ponnistusvaihetta oli kestänyt reilu tunnin, minä olin loppu ja lapsi pinteessä. Aivan järjettömät tuhot se pikku pää sai aikaan siinä kun se vauhdilla kiskottiin ulos. Ja minä olin hoikka ja lapsi oli pieni, eli ei ole kiinni siitä että olisin syönyt lapsen liian lihavaksi.
Ja se valehdellaan aina että imukupilla ei revitä lasta ulos väkivalloin a isolla voimalla vaan vähän autetaan ponnistamista. Kyllä revitään ja tiedetään tasan tarkkaan että naisen alapää on sen jälkeen lopullisesti rikki eli ei yhtään välitetä.
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon sanaton. ihan ku nainen ois vaa joku hyödyke.
Sille se synnytys ja sen jälkeinen aika välillä tuntuu. Kai tossa on taustalla se, että eroja tulisi mahdollisimman vähän. Mikä on mielestäni miestäkin kohtaan kauhea asenne. Kai nyt suurin osa miehistä kykenee muutaman viikon odottamaan sitä palautumista. Tai mulla ois menny mies vaihtoon, jos olis tosta palautumisesta kehdannu tehdä numeroa.
Muistan esikoisen synnytyksen jälkeisessä jälkitarkastuksessa, kun kerroin lääkärille, että emättimen sisällä tuntuu "joku", kun harrastan seksiä ja myös mies tämän tuntee. "Ei täällä kyllä mitään ole, ihan normaalilta näyttää", mutta ei edes katsonut uudestaan. Olin silloin arka ja kokematon, mutta nykyään avaisin suuni ja vaatisin tutkimaan uudelleen.
Ja kyllä, sama "joku" tuntuu vielä näin kahdeksan vuoden jälkeen, mutta ei enää niin usein. Sanotaan sitä miehen kanssa giljotiiniksi :)
Samaa mieltä siis aloittajan kanssa ja tähän olisi tultava muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi mennä yksityiselle gynekologille, jolla on paremmin aikaa tutkia.599
Niinhän sitä voi. Meillä vain on julkinen terveydenhuolto, joka vastaa pitkälti esimerkiksi synnytysten kustannuksista. Asettaa ihmiset kyllä aika eri arvoiseen asemaan jos synnytyksessä tulevat vauriot pitäisi käydä korjauttamassa omaan piikkiin yksityisellä lääkäriasemalla.
Ja kun synnytyksessä ei paljoa äidin mielipidettä toimenpiteille kysytä. Mulla syntyi ensimmäinen imukupilla kun ponnistusvaihetta oli kestänyt reilu tunnin, minä olin loppu ja lapsi pinteessä. Aivan järjettömät tuhot se pikku pää sai aikaan siinä kun se vauhdilla kiskottiin ulos. Ja minä olin hoikka ja lapsi oli pieni, eli ei ole kiinni siitä että olisin syönyt lapsen liian lihavaksi.
Ja se valehdellaan aina että imukupilla ei revitä lasta ulos väkivalloin a isolla voimalla vaan vähän autetaan ponnistamista. Kyllä revitään ja tiedetään tasan tarkkaan että naisen alapää on sen jälkeen lopullisesti rikki eli ei yhtään välitetä.
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?
Joo en tiedä mitä se sitten on kun väkivalloin repimistä. Mulle vaan ilmoitettiin että tulee imukuppi ja vanha kätilö, kun osaa sitä parhaiten käyttää. Ja siis se vanhempi kätilö omin voimin kiskoi lapsen pihalle. Työnsi vielä jalalla sängynpäädystä.
Sinällään on täysin tämän vanhan kätilön ansiota että meillä on terve lapsi, mutta ei se kyllä mitään vauhdittamista tai lempeää ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joka 10. lapsi syntyy imukupilla eli jotain on isosti vialla. Naisella on lain tuoma oikeus kieltäytyä imukupista. Lääkärin pitää lain mukaan tarjota muu hoito eli sektio. Imukuppia halutaan käyttää jotta saadaan synnyttäjä pois salista. Miten lääkärit nukkuvat yönsä kun vamnauttavat tietoisesti nuoria naisia?Joo en tiedä mitä se sitten on kun väkivalloin repimistä. Mulle vaan ilmoitettiin että tulee imukuppi ja vanha kätilö, kun osaa sitä parhaiten käyttää. Ja siis se vanhempi kätilö omin voimin kiskoi lapsen pihalle. Työnsi vielä jalalla sängynpäädystä.
Sinällään on täysin tämän vanhan kätilön ansiota että meillä on terve lapsi, mutta ei se kyllä mitään vauhdittamista tai lempeää ollut.
Todella ihmisarvoa alentavaa. Ihan kun synnyttäjä olisi joku poikiva lehmä! Kuulostaa ihan siltä mitä Dr. Pol tekee navetassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis apua...mullekin ekan lapsen jälkeen, jolloin myös repesin, murtein näin pahasti, terkka muistutteli, että pian vaan seksiä harrastamaan, ettei kynnys kasva liian suureksi...Ap.
Me tehtiin virhe ja noudatettiin ohjetta. Tunnelma oli kuin narua olisi ihmeiden onkalossa heiluttanut. Mies kyllä lohdutti että varmasti se palautuu. Otin kuitenkin koko kokemuksesta niin pahasti itseeni, että seuraavaan kokeiluun meni pidempi aika kuin mitä ilman neuvolan painostamista olisi mennyt. Seuraava kerta olikin sitten yhtä kivulias kun ensimmäinen, mutta oli palautunut.