Paljonko lyhennätte 200 000 €:n asuntolainaa per kuukausi?
Eli paljonko suunnilleen lyhennätte 200 000€:n asuntolainaanne kuukaudessa? Ja millaiset tulot teillä on? Mietin vaan, että onko meillä pokkaa kysyä pankista että eräämme pienennettäisiin/laina-aika pitenisi.
Kommentit (97)
Nettotulot 6300,-€/kk, lyhennetään 1109,-€ kuussa. Yhtiövastike 600,-€+toisen kodin sähkölasku 400,-€/kk+kiinteistövero 700,-€/vuosi. Pk-seudulla tilava kerrostaloasunto ja maaseudulla vapaa-ajan käytössä uusi 250m² omakotitalo vapaa-ajan käytössä ja odottamassa eläkepäivien kodiksi. Hölmö järjestely tulee varmasti kommentiksi ja niinpä se taitaa ollakin mutta ihana silti:)!
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:21"]
Eli paljonko suunnilleen lyhennätte 200 000€:n asuntolainaanne kuukaudessa? Ja millaiset tulot teillä on? Mietin vaan, että onko meillä pokkaa kysyä pankista että eräämme pienennettäisiin/laina-aika pitenisi.
[/quote] Tää ei suoranaisesti kuulu tähän, anoin taukoa lainan lyhennykseen 3kk. Maksan vain korot, mutta palvelukulut oli 200 e onko muilla noin kallista?
Me lyhennetään tonnilla kuussa, korot siihen päälle sitten. Muut asumiskulut on reilut 700-800 kuukaudessa. Taloyhtiössä on isoja remontteja maksettavana, näin menee varmaan 2300-2500 asumiseen yhteensä. Nettotulot meillä on tällä hetkellä hyvät, tosin laskevat pian kun mies j opintovapaalle. Mä olen selkeästi parempituloisin meistä, netto 4000-5500 välillä.
Meillä asuntolainaa jäljellä 193 000 e ja lyhennämme 1050e/kk 5500/kk nettotuloilla.
Alkuperäisillä spekseillä vuonna 2005 (20 vuoden maksuaika, korko silloin 3,5%) eräksi olisi tullut 1160€. Oltaisiin tuohonkin pystytty silloisilla tuloilla, mutta hoitovapaalle olisi pitänyt hakea maksuvapaata. Tulot silloin n.3500€ netto, silloin muutaman satasen vähemmän.
Päädyttiin sitten puolet pienenmpään lainaa, ja etsittiin sopivaa taloa pidempään, ja pidetään omalla tilillä isompaa pelivaraa josta sitten harkinnan mukaan ylimääräsiä lyhennyksiä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:53"]
On teillä hyviä tuloja, mutta onhan tuollaisessa lainassa maksamistakin.
[/quote]
On on, mutta mieluummin maksaa sen tonnin kuussa omaa kuin vuokraa. Säästämiskeino sekin, eipähän tarvitse miettiä eläkevakuutuksia yms.
mä otin 186 000 € lainaa 10 v maksuajalla, lyhennys 1 806 €/kk.
liksa käteen n 6 000 €/kk
enää vuosi ja mulla on toi 1806 € enemmän käyttörahaa kuussa!
Lyhennetään ja maksetaan korkoa noin 2000, vastikkeessa myös yhtiölainan lyhennystä, joten se on 600,-. Yhteensä nettotulot noin 5000,-.
Lyhennetään vain 850 euroa kuussa, josta korkoon + marginaaliin menee nykyään vain satanen kuussa. Tuo ei silti koko totuus, vaan on sovittu tarkoituksella pieni lyhennys, mutta tehdään itse lisälyhennyksiä tarpeen mukaan, esim tänä vuonna tehty ylimäääräisiä lyhennyksiä 10 000 edestä, ei tuo laina muuten lyhenisi tuolla kuukausierällä. Niin, ja siis laina otettu kolme vuotta sitten 210 000 ja nyt jäljellä 120 000.
Nettotulot on noin 5 500 kuukaudessa.
Noin 1000 e lyhennys. Netto nyt n. 4500, kun olen äitiyslomalla.
Vain osa laittoi korot erikseen, mahtaako toisilla tulla korot vielä päälle, summathan olisivat sitten toisennäköiset. Lyhentäminen on eri asia luin kuukausierä .
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:21"]
[/quote] Tää ei suoranaisesti kuulu tähän, anoin taukoa lainan lyhennykseen 3kk. Maksan vain korot, mutta palvelukulut oli 200 e onko muilla noin kallista?
[/quote]
On, mutta samalla 200 eurolla olisit varmaan saanut esim. 6kk lyhennysvapaan, josta olisi ollut enemmän jo hyötyä jos on rahat vähissä.
Lainaa 188.000 euroa. Me lyhennämme 2000 euroa/kk, käteen tulee yhteensä 6500 euroa (ja mun muut tulot). Asumiskulut on n. 350 euro/kk, sis. jätemaksu, kaukolämpö, vesimaksu, sähkö, kiinteistövero ja jotain kai unohdinkin. Ok-talo. Henkivakuutukset otettu lasten (4 kpl) eduksi, jos jotain tapahtuu. Tavoite on päästä lainasta nopeasti eroon, kun ei olla ihan nuoria enää.
terv. kolmen yh ja yh-miehen nykyinen rouva.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 11:53"]
On teillä hyviä tuloja, mutta onhan tuollaisessa lainassa maksamistakin.
[/quote]
On on, mutta mieluummin maksaa sen tonnin kuussa omaa kuin vuokraa. Säästämiskeino sekin, eipähän tarvitse miettiä eläkevakuutuksia yms.
[/quote]
Totta kai, kirjoitin tuon ylemmän kommentin enkä ole asunut vuokralla päivääkään. Yksineläjänä tuntuu vaan huimalta, että kotitauloudella voi olla käytössään 6000 euroa tai 8000 euroa tai varaa lyhentää lainaa 1700 euroa kuukaudessa. Eipä silti, omakin tilanne on ihan hyvä moneen verrattuna.
Avauksesta ja joistain vastauksista on jäänyt kyllä pikkasen epäselväksi puhutaanko pelkästä lyhennyksestä vai lyhennyksestä korkoineen.
Jos nyt ottaisimme lainaa 200 00 niin paljonko suurinpiirtein olis marginaali? Entä korot, vaikka 12kk euribor?
meillä lainaa alunperi 190 000, pankki ottaa 1100 € kuussa, itse lyhennämme vaihtelevasti lisää 300-700 € päälle/ kk. Nettotulot meillä n. 5000 €
Lyhennetään 870€/kk, tulot nettona n. 3300-3400€/kk. Päälle vastike 230€.
Lainaa 200 000 €, maksetaan lainaa 1100 €/kk. Paljonko siitä on korkoa ja paljonko lyhennystä, en tiedä. Bruttotulot 4300€/kk.
1100 euroa, tasaerälyhennys. Nettotulot tavallisesti 3800 euroa, nyt väliaikaisesti 1800 euroa (olen hoitovapaalla). Muuten tuo lyhennys ei tällä haavaa onnistuisikaan, mutta olen ehtinyt kartuttaa säästöjä tätä aikaa varten, joten elintaso ei laske normaalista tässä parin vuoden aikana.