Menetkö aamulla töihin, vaikka olisit nukkunut yöllä vain muutaman hassun tunnin?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kärsinyt univaikeuksista jo kolme vuotta. Ei sellaista saikkua saa mistään. Eikä se toisaalta ole työnantajan ongelma, että mua väsyttää.
Ainakin stressaavassa työssä on kyllä työnantajan vika, kun öisin valvottaa. Itse syytän univaikeuksista kyllä ensisijaisesti työnantajaa, joka ei saa tehtyä työstä inhimillisesti kuormittavaa vaan joka päivä on yhtä selviämistä.
Olen erikoissairaanhoidon sairaanhoitaja.No sitten varmaan olet hakenut nukahtamis/unilääkkeet? Kyllä kokenut sairaanhoitaja tietää ettei se ralli helpotu ennen kuin vetää kemialliset unet. Eikä mitään mirtazapiinia, vaan bentsopohjaisia, niin saa nukuttua.
Hoitajat on kovia jeesustelemaan, että ei muka käytä mitään avustavia lääkkeitä. Se on sellainen tabu, josta ei puhuta.
Jaa. Kyllä minä käytän mirtazapiiniä unettomuuteen. Ei tosin työstä johtuvaan, vaan läheisen sairaudesta johtuvaan keskellä yötä tapahtuvaan asioiden märehtimiseen. Pieni murunen takaa hyvät yöunet, en havahdu kunnolla keskellä yötä. Ja melatoniinia nukahtamisen avuksi.
T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
itse loparit ottanut kirjoitti:
sairauslomien saanti työterveyshuollosta näyttää olevan suunnilleen salaisen kädenpuristuksen tietävien takana. Ne jotka ei sitä tiedä, ei saa sairauslomaa vaikka pää olisi kainalossa. Henkilön tosiasiallisella kunnolla on kaikkein vähiten merkitystä sairausloman saannissa.
Jotka ei tiedä sitä salaista kädenpuristusta, heidän asioihinsa ei ottauduta muutenkaan, he vain vedätetään ihan loppuun, eikä ulospääsyä ole kuin itse loparit ottamalla.
Ehkä ongelmasi onkin psykoottinen vainoharhaisuus
Työterveyshuolto on erotettava työnantajista puolueettomaksi toimijaksi! Nyt työntekijöiden terveydenhuollosta ei päätä lääketiede, vaan työnantaja kiristämällä työterveyshuoltoa, että jos poissaolotilastot ei kaunistu, vaihtuu palveluntarjoaja.
Pari tuntia luomu-unta on parempi kuin koko yön lääketokkurassa vietetty.
Ei enää koskaan sitä aamuista metallin makua ja ihme pöhnää, mitä nuo imovanet ja muut aiheuttaa.
Tätähän se on aina ollut vuorotyössä. Iltavuorosta kotona klo23 ja herätys neljältä että ehtii aamuvuoroon. Ei siinä montaa tuntia nukuta. Monesti olen mennyt täysin nukkumattakin töihin, ei siitä saikkua saa.
T:hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on aina ollut vuorotyössä. Iltavuorosta kotona klo23 ja herätys neljältä että ehtii aamuvuoroon. Ei siinä montaa tuntia nukuta. Monesti olen mennyt täysin nukkumattakin töihin, ei siitä saikkua saa.
Sama. Parasta on kun ensin ilta kasiin asti, siitä aamuun viiteen, pääset yhdeltä ja menet takaisin yöhön klo 22. Missään välissä ei nukuta.
T. Myyjä
Jos nukkuu parikin tuntia suht syvää unta, niin kyllä sillä pärjää. Ihmettelen aina niitä ihmisiä, jotka sanovat, että on parempi olla nukkumatta kuin nukkua pari tuntia. Kyllä se lyhytkin uni auttaa päivästä selviämiseen.
Kyllä kai sitä nuorena jaksoi vähilläkin unilla, mutta kun ikää on yli 40, alkaa se olla yhä vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse loparit ottanut kirjoitti:
sairauslomien saanti työterveyshuollosta näyttää olevan suunnilleen salaisen kädenpuristuksen tietävien takana. Ne jotka ei sitä tiedä, ei saa sairauslomaa vaikka pää olisi kainalossa. Henkilön tosiasiallisella kunnolla on kaikkein vähiten merkitystä sairausloman saannissa.
Jotka ei tiedä sitä salaista kädenpuristusta, heidän asioihinsa ei ottauduta muutenkaan, he vain vedätetään ihan loppuun, eikä ulospääsyä ole kuin itse loparit ottamalla.
Ehkä ongelmasi onkin psykoottinen vainoharhaisuus
Työterveyshuolto on erotettava työnantajista puolueettomaksi toimijaksi! Nyt työntekijöiden terveydenhuollosta ei päätä lääketiede, vaan työnantaja kiristämällä työterveyshuoltoa, että jos poissaolotilastot ei kaunistu, vaihtuu palveluntarjoaja.
Lisäksi työterveyspalvelun tarjoajien yhtiömuotona ei saisi olla osakeyhtiö. OY:n ainoa tavoite on tuottaa voittoa omistajille, ei työntekijöiden paras mahdollinen hoito.
Mä jäisin kotiin jos oikeasti unta olisi tullut vain pari tuntia. Päähän koskee, on huono olo eikä jaksa ajatella kunnolla tai ei pysy edes hereillä niin mitä hyötyä musta edes olisi siellä työpaikalla?
Ja nyt kun kuitenkin joku miettii, että tuo on vain tekosyy ja oikeasti olen vain laiska niin ei. Tiedän sen mitä vähät unet mulle aiheuttaa ja pidänkin huolta, että sitä unta tulee tarpeeksi eli en tahallaan valvo myöhään yms. Joskus kuitenkin esim naapurit bilettää tai on muuta meteliä, että ei vaan saa millään nukuttua
Minä nukun ainakin kaksi kertaa viikossa sen 2 h/yö. Kyllä sillä ihminen pärjää. Kunhan sitten välillä tulee pitkiä yöunia. Ihmiset jäävät kyllä nykyään ihan ihmeellisistä syistä pois töistä. Tuntuu ettei jakseta pienintäkään vastoinkäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Työaikalain mukaan pitää nykyään olla 11 tuntia vuorojen välissä. Meillä iltavuoro loppuu klo 20 jos seuraavana pvnä aamu 🤔 eikö tää pädekkään joka paikassa?
T. Toinen hoitaja
Tänään pyysin saldovapaan, koska nukuin yöllä vain pari tuntia.
Teen pitkiä päiviä ja tarvittaessa ylitöitä, joten onneksi saldovapaa onnistui.
Meillä on työpaikalla lepohuone. Eli pieni sängyllä varustettu koppi, jossa voi levätä hetken, jos väsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikalain mukaan pitää nykyään olla 11 tuntia vuorojen välissä. Meillä iltavuoro loppuu klo 20 jos seuraavana pvnä aamu 🤔 eikö tää pädekkään joka paikassa?
T. Toinen hoitaja
Paikallinen sopiminen. Joka on siis työnantajan määräys, ei sitä työntekijöiden kanssa sovita...
Menisin. Menen aina. Olen ollut pois töistä vain kahden leikkauksen jälkeen (pienehköjä) viimeisten 40 vuoden aikana. Työstä minulle maksetaan eikä tuuraajani saisi kaksinkertaista palkkaa joten epäreilua olisi!
Olen ollut useasti töissä talvella nukkumatta lainkaan kun pimeys saa sisäisen kellon jätättämään ja yöllä on vaikea nukkua. Kyllä se on tuskaa ja ruokatauko ja kahvitauot oli pakko nukkua.
No pakkohan se on aikuisen ihmisen töihin mennä. Ei pelkkä valvominen ole mikään saikun aihe, tai ainakin asia pitää ensin hyväksyttää terveydenhoitoviranomaisilla, mikäli kyseessä on jokin krooninen uniongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Parasta on kun ensin ilta kasiin asti, siitä aamuun viiteen, pääset yhdeltä ja menet takaisin yöhön klo 22. Missään välissä ei nukuta.
T. Myyjä
Eihän sulla myyjä tule tuossa TESin mukasta 11h lepoaikaa jos vuorojen väli on 20.00 ja seuraava 5.00 🤔 . Ei siinä itsekkin myyjänä vuorotyössä ja tää on yhtä helvettiä kun matka on 1h15 min suunta niin ei siinä toi 11h kaan auta 🥲 ja pitäs 9h nukkua että pää toimii. Mutta joo en ole koskaan sen takia ollut poissa töistä että väsyttää. Toki joskus taustalla joku kriisi, läheisen vammautuminen, kuolema tms. mikä valvottaa mutta se saikku ei väsymyksenä mene vaan voimakkaana stressireaktiona missä on sitten muitakin oireita.
Mammat täällä litkii isoja mukillisia kahvia aamulla, lounaalla ja iltapäivällä ja sitten valittaa unettomuudesta 😂