Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen

Vierailija
02.09.2021 |

Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D

......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?

Kommentit (502)

Vierailija
441/502 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kerran on ollut videovastaus. Tosi kiva, läski keski-ikäistyvä ämmä näyttää entistä pahemmalta kun kuvataa keskinkertaisella vanhaööa kännykällä. Aivan hirveätä katsottavaa ...sitä paitsi kameraan puhuessa silmät räpsyy kuin strobovalot

Hih, kukas Petteri Korsosta siellä kommentoi, paljastit ainakin oman typeryytesi ja keskenkasvuisuutesi tällä viestillä kirjotusvirheineen kaikkineen.

Vierailija
442/502 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat tietää hakijan ulkonäön, vaikka eivät suoraan sitä sano.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/502 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokaas esimerkkejä esiin firmoista, jotka vaativat videoita hakuprosessissa! Jotenkin minusta tuntuu, että ne eivät ole niitä firmoja, jotka loppu viimein saavat suurimman määrän hyviä hakemuksia ja työntekijöitä. Tai niitäkään, jotka saavat myös pidettyä parhaat työntekijät talossa. Tuo hakumenettely kuvastaa koko firman arvoja ja johtamistapaa.

Mulle tuoreita kokemuksia ihan tän vuoden puolelta. Vantaan kaupunki, HUS, Seure, Eezy.

Vierailija
444/502 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haluaa ne videot sen takia, että tietää onko hakija oikeasti tehnyt oman hakemuksensa ja osaako esimerkiksi kommunikoida ymmärrettävästi. Minuutin videopätkästä näet heti onko älykkyysosamäärä ihmisen vai alkuasukkaan tasolla...

Vierailija
445/502 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnollakin on videohaastattelut, yök.

Vierailija
446/502 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärtän nuo videot tällä hetkellä. Haastattelutkin tehdän usein etänä.

Vierailija
447/502 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä työssä tarvitaan taitoa avata video ja etsiä vastaus sieltä.

Ehkä siinä testattiin motivaatiota.

Vierailija
448/502 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äo testi jolla lisäksi kitketään muut visuaalisesti ongelmiksi havaittavat tapaukset pois

Vierailija
449/502 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Video on hyvä, ihan lyhytkin pätkä kertoo, kannattaako kyseistä ihmistä kutsua edes haastatteluun (on se  sitten lähi- tai etähaastattelu).

Olen nähnyt useita selvästi mielipuolia hakijoita, joihin ei olisi tarvinnut haaskata aikaa, jos olisin nähnyt sen pälyilyn, itsekseen kihertämisen, hihittelyn ja munien kaivelun etukäteen minuutin videopätkästä.

Hullukin voi kirjoittaa (tai kirjoituttaa) hyvän hakemuksen, mutta vasta livenä näkeminen kertoo totuuden.

Vierailija
450/502 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo todella ikäviä työnhakijan näkökulmasta, etenkin jos on useampia laajahkoja kysymyksiä ("Miksi olisit paras valinta") - jotka sitten täytyy ahtaa 1-2 minuuttiin, jolloin ei ole varaa yhtään takellella sanoissa vaan ottoja kertyy yhteensä kymmeniä.

Sinäänsä ymmärrän jos olisi juuri yksi kysymys, jossa saa hiukan ulosannista käsitystä ja tietenkin sen ulkonäön. Vaikka jälkimmäinen ei saisi rekrypäätökseen vaikuttaa, niin kuitenkin säästää työnhakijankin aikaa, kun ei tarvitse haastatteluun vaivaantua, jossa tuloksena kuitenkin olisi ulkonäön kautta karsiutuminen.

Vierailija
451/502 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Video on hyvä, ihan lyhytkin pätkä kertoo, kannattaako kyseistä ihmistä kutsua edes haastatteluun (on se  sitten lähi- tai etähaastattelu).

Olen nähnyt useita selvästi mielipuolia hakijoita, joihin ei olisi tarvinnut haaskata aikaa, jos olisin nähnyt sen pälyilyn, itsekseen kihertämisen, hihittelyn ja munien kaivelun etukäteen minuutin videopätkästä.

Hullukin voi kirjoittaa (tai kirjoituttaa) hyvän hakemuksen, mutta vasta livenä näkeminen kertoo totuuden.

Parempi vaihtoehto olisi videohaastattelu, reilumpaa kaikille osapuolille. Lisänä pitäisi olla vakuutus, että videohaastattelua ei taltioida ilman hakijan suostumusta. AIvan älyttömiä nämä vaatimukset oman videon lähettämisestä, menee tietoturvasuojan ulkopuolelle, kun ei tiedä mihin näitä levitellään. Tänäpäivänä videohaastattelu on yksinkertaista järjestää, ilmaisia alustoja löytyy kymmenittäin.

Vierailija
452/502 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole kirjallisesti lahjakkaita. Itse kerron mieluummin itsestäni suullisesti, kuin kirjallisessa muodossa. Kasvokkain (tai videolla) olen sujuvasanainen, mutta kirjallisen ilmaisun koen vaikeammaksi.

Kirjallisessa ilmaisussani tulee herkästi liian pitkä ja puiseva teksti, jota en usko kenenkään jaksavan lukea. Parhaimmillaan kasvokkain voin taas pelata omalla (ja mahdollisesti toisen osapuolen) kehonkielellä ja äänenpainoilla voidakseni keskittää huomion olennaisimpiin seikkoihin kuitenkaan relevantteja, mutta vähemmän tärkeitä asioita täysin pois jättämättä.

Jos annetaan mahdollisuus sekä kirjalliseen, että suullisesti tapahtuvaan ulosantiin, niin saadaan kattavampi kuva hakijoista ja jokainen voi loistaa ns. omalla vahvuusalueellaan.

Toki esim. Malcolm Gladwell kirjassaan "Välähdys" tuo hyvin esiin, miten joissain rekrytointitilanteissa liika informaatio voi olla jopa haitaksi ja johtaa alitajuisesti heikompiin rekrytointeihin. Itselleni tärkeää suullista ulosantia voisi mitata puhelimitsekin. Toisaalta joissain tehtävissä on tärkeää tarkkailla myös kehonkieltä, mitä puhelimitse ei kuule. 

Lopulta vastaus kysymykseen "tulisiko jotain haastattelutekniikkaa käyttää?" riippuu työnkuvaan liittyvistä olosuhdetekijöistä ja mitä argumentteja painotetaan.

"Käytetäänkö tiettyä haastattelutekniikkaa?" – riippuu viime kädessä rekrytointitiimin itse tekemistä ratkaisuista.

Ja kuitenkaan tuskin kukaan rekrytiimissä tekee näin syväanalyysia. Ne vaan oli tottunu, että ennen koronaa näki kenet rekrytoi ja pyrkivät nyt digitalisaation avulla omasta näkökulmastaan mahdollisimman vastaavaan tilanteeseen sen enempiä ajattelematta. 🤷🏼‍♂️

AP: halutessasi voit soittaa sinne konttorille, kysyä mitä tietoja heillä susta on tallennettuna ja pyytää niitä poistettavaksi, jos haluat. Nykyään sulla on siihen oikeus.

Vierailija
453/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi hakenut minäkään.

Työnantajat hakee vaan nättejä, mistäs se kertoo? On se yks p alkunen sana. Halutaan että nöyristellään. Turkalla olis toitä.

Vierailija
454/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne haluaa ne videot sen takia, että tietää onko hakija oikeasti tehnyt oman hakemuksensa ja osaako esimerkiksi kommunikoida ymmärrettävästi. Minuutin videopätkästä näet heti onko älykkyysosamäärä ihmisen vai alkuasukkaan tasolla...

Meinaatko että esimerkiksi älykkyysosamäärätesti toimii kysymyksenasettelultaan ja suoritustavaltaan ryhmälle koulujakäymättömiä ei-länsimaisia alkuperäiskansoihin kuuluvia ihmisiä? Testi ei kertoisi yhtään mitään. Toisekseen, jos päästelet moisia sammakoita ja olet länsimainen koulujakäynyt oletettu, veikkaan että sydämen sivitys puuttuu vaikka olisit nobelisti.

Vierailija
455/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena mutta tämähän  ei rajoitu pelkästään työnhakuun. Teen verkkokurssina erästä opintojaksoa johon pitää kuvata itsestä kolme eri videota ja tehdä vielä pari erillistä äänitallennetta. Tässä mietin kuvaanko talon seinää ja puhun päälle vai jääkö kurssin hyväksyttävä suoritus siitä kiinni. Vihaan näitä. 

Jos hakemmani työpaikkaan vaaditaan video zoomailen cv:hen  ja puhun samalla. Silläkin voi erottua, jollekin hyvässä ja toiselle pahassa. Jos homma jää videosta kiinni niin se työpaikka ei ollut mua varten muutenkaan.

Vierailija
456/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee miksi osa aina vaan on työttöminä. Joku video on pikkujuttu, eikä ole missikisasta kyse, vaan siitä että ihminen käyttäytyy normaalisti ja näkee vähän vaivaa. Ei ole tarkoitus olla kaunis, normaalius riittää.

-rekrytoija-

Vierailija
457/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee miksi osa aina vaan on työttöminä. Joku video on pikkujuttu, eikä ole missikisasta kyse, vaan siitä että ihminen käyttäytyy normaalisti ja näkee vähän vaivaa. Ei ole tarkoitus olla kaunis, normaalius riittää.

-rekrytoija-

Samoin vastapuolelle että ihan asiallinen palkka jolla elää normaali-ihminen lisää kummasti kiinnostusta hakea. Ei sellainen jota pariisilainen roskiksessa asuva kengänkiillottaja tienaa tunnissa. Suomessa tulee roskiksessa vilu.

Vierailija
458/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi vaihtoehto olisi videohaastattelu, reilumpaa kaikille osapuolille. Lisänä pitäisi olla vakuutus, että videohaastattelua ei taltioida ilman hakijan suostumusta. AIvan älyttömiä nämä vaatimukset oman videon lähettämisestä, menee tietoturvasuojan ulkopuolelle, kun ei tiedä mihin näitä levitellään. Tänäpäivänä videohaastattelu on yksinkertaista järjestää, ilmaisia alustoja löytyy kymmenittäin.

Sinusta siis nimenomaan se video on se tietoturvan kannalta ongelmallinen, ei muu hakemus kaikkine työhistoriaa ja koulutustasi koskevine tietoineen? Miksi ihmeessä?

Minä ymmärrän hyvin videon. Siitä saa äkkiä vaikutelman henkilön ulosannista ja esiintymiskyvystä - niillä ON aika monessa duunissa merkitystä. Asiakaspalvelua, asiantuntijatehtävää, tiimityötä, esimiestyötä vaativissa töissä esimerkiksi.

Ei tietenkään kaikissa tehtävissä tarvitse olla sanavalmis ja hyvä esiintymään, ja sellaisissa tehtävissä tuollaisia ei tietysti minustakaan tarvita. Mutta aika vähissä taitavat sellaiset duunit enää nykyään olla.

Totta kai useinmiten noin tehdään vain esikarsintaa ja toisessa vaiheessa osa hakijoista noiden perusteella sitten kutsutaan testaukseen ja/tai haastatteluun. 

Ei tuosta kannata ottaa paiseita, se on vain YKSI hakijoiden karsintakriteeri monen muun joukossa.

N54

Vierailija
459/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.

Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!

Meillä yläasteen enkussa oli vastaava tehtävä. Piti pitää esitelmä englanniksi, se videoitiin ja sen jälkeen katsottiin ja analysoitiin koko luokan kera. Sain elinikäiset traumat siitä. Siihen loppui oma englanninkielen käyttö. En uskalla ollenkaan avata suuta.

Sanoisin, että vain todella ammattitaidoton opettaja valitsee tämmöisen tehtävän.

Vierailija
460/502 |
29.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei saa syrjiä esim ihonvärin perusteella. Monet työnantajat ovat ratkaisseet ongelman pyytämällä videota. Siinä käy ilmi hakijan suomenkielen osaaminen ja ihonväri. Lopun voi kukakin tykönään arvata.