Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.
Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!
Olisit meikannut ja ottanut rauhoittavan.
Valinnut aiheen josta arvelet open tykkäävän.
Kuvannut vaikka kävellessäsi kauniilla merenrannalla.
Kuinka voit?
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on, etteivät kantasuomalaiset työttömät pääse paikkaamaan tätä hirvittävää työvoimapulaa.
Sekä oikeiston että vasemmiston ajatus on, että hankitaan halpatyövoimaa (vaikka Afganistanista, minkä lukutaidottomampi, sen parempi), ja suomalainen oikeita töitä tekevä, oikeasti veroja maksava, hoitaa eri tukien muodossa puuttuvan osuuden.
Afganistanista olisi tulossa korkeakoulutettuja naistuomareita.
Kyllä minä semmoisen palkkaisin.
Taleban on vapauttanut näiden tuomitsemat r.a.isk.aaj.a.mu.r.haaj.at ja nämä hyvät naiset k.uolevat jos jäävät sinne.
Mut rekrytoitiin kotona-aikana pelkkien videopalaverien perusteella, oli ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo meinasin kerran hakea puutarhalle salaattia pakkaamaan. Hakemukseen olisi pitänyt laittaa valokuva 😂😂😂
Me haettiin kerran varastolle pakkaajaa.
Yksi cv erottui edukseen - siinä oli ytimekkäästi mitä ylioppilas-tyttö osasi - siis ne lähes samat diibadaabaat mitä joka ikisessä tuon ikäisten cv:ssä ja siinä toisessa reunassa oli hänen kuvansa, ihan vain seisomassa - ja tyttö ei ollut sen 'mallinen' että olisi varmaan ajatellut niillä avuin tulevansa valituksi, mutta kuva kertoi enemmän kuin tuhat sanaa (ihan perus vaatteet, tyyliin farkut ja T-paita, ei näkyviä tatskoja, ei mitään "omituisuuksia", ihan perus 'kuin kuka tahansa, siisti perustyttö.) Kun haastatteluun tepasteli suunnilleen saman oloinen tyttö, oli hänet erittäin helppo palkata.
Ja olimme häneen erittäin tyytyväisiä myös työntekijänä. Harmi, vaikka oikeasti onneksi, hän meni sitten välivuoden jälkeen opiskelemaan.
Hyvät nuoret menevät parempiin työpaikkoihin
Työnantajalle jää kaksi vaihtoehtoa
kokoajan rekry päällä
palkkaa jonkun jonka aivot ei riitä jatkokoulutukseen.
Kumpikaan vaihtoehto ei oo kiva:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo meinasin kerran hakea puutarhalle salaattia pakkaamaan. Hakemukseen olisi pitänyt laittaa valokuva 😂😂😂
Me haettiin kerran varastolle pakkaajaa.
Yksi cv erottui edukseen - siinä oli ytimekkäästi mitä ylioppilas-tyttö osasi - siis ne lähes samat diibadaabaat mitä joka ikisessä tuon ikäisten cv:ssä ja siinä toisessa reunassa oli hänen kuvansa, ihan vain seisomassa - ja tyttö ei ollut sen 'mallinen' että olisi varmaan ajatellut niillä avuin tulevansa valituksi, mutta kuva kertoi enemmän kuin tuhat sanaa (ihan perus vaatteet, tyyliin farkut ja T-paita, ei näkyviä tatskoja, ei mitään "omituisuuksia", ihan perus 'kuin kuka tahansa, siisti perustyttö.) Kun haastatteluun tepasteli suunnilleen saman oloinen tyttö, oli hänet erittäin helppo palkata.
Ja olimme häneen erittäin tyytyväisiä myös työntekijänä. Harmi, vaikka oikeasti onneksi, hän meni sitten välivuoden jälkeen opiskelemaan.
Hyvät nuoret menevät parempiin työpaikkoihin
Työnantajalle jää kaksi vaihtoehtoa
kokoajan rekry päällä
palkkaa jonkun jonka aivot ei riitä jatkokoulutukseen.
Kumpikaan vaihtoehto ei oo kiva:(
Pienessä firmassa on sitten pakkaamassa joku jonka kanssa et normisti puhuisi sanaakaan.
Tyyppi pakkaa kuin unelma ja juo viikonloput viinaa.
Se söpö fiksu tyttö ei sinne pakkaamoon jää...
Vierailija kirjoitti:
Ihonväritesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot töihin päästä, älä viisastele vaan tee niinkun pyydetään.
Se, että hyllyttäjäksi pääsemisestäkin tehdään tuollaista niin en todellakaan :D
Tuossahan rekrytoija testaa hakijan alttiutta tehdä niin kuin käsketään.
Ohjeiden lukeminen/kuunteleminen ja niiden mukaan toimiminen on edelleen työelämän ytimessä.
Olen rekrytoiva esimies ja käytän videota usesta syystä:
1) Tällä selviää, osaako henkilö järkevästi muodostaa lauseilta, vai onko puhe vain pelkkää 1-2 sanan lauseita murinan säestyksellä.
2) Video kertoo siitä, osaako hakija kuunnella ohjeita, ymmärtääkö ne ja osaako toimia niiden mukaan. Tämä on työelämän ytimessä.
3) Video kertoo sen, pystyykö henkilö toimimaan myös oman epämukavuusalueensa ulkopuolella, vai onko heti pienenkin muutoksen kohdalla hakemassa saikkua ja terapian tarpeessa.
4) Videolta selviää, pystyykö henkilö it-taitojensa puolesta tekemään töitä. Jos ei kykene kuvaamaan kunnon videota, tuskin riittää taidot myöskään muuhun koneen käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Video on nykyisin vaatimus todella monessa rekryssä. Ihan normaalia, haluavat vain nähdä, millainen tyyppi oikein on hakemassa. Ei video tietenkään ihmisestä kaikkea kerro, mutta näyttää se enemmän kuin pelkkä valokuva.
Se on myös oiva tapa karsia hakijat, jotka eivät ole niin motivoituneita.
Ei. Se on oiva tapa saada esiin hakijat, jotka ovat tik-tok- motivoituneita ja nauttivat kameran katseesta.
Se ei tarkoita, että hakija osaa tarvittaessa vetää sähköt taloon, ohjelmoida tai siivota. Se ei tarkoita edes sitä, että hän motivoituisi hyllyttämisestä.
Suurin osa aikuisista ihmisistä ei ole motivoitunut virtuaalisesta missikisasta päästäkseen tekemään oman alansa töitä.
Nuoret rekrytoijat ovat innokkaita palkkaamaan itsensä kaltaisia, photoshoppaustaitoisia pikamuodista kiinnostuneita ihmisiä töihin. He ajattelevat, että 40-50- vuotias ei jaksa motivoitua tekemään töitä, koska tämä elää eilisessä, ts. ei ole ketterä tuomaan itseään tyrkylle snapisti.
Nuoret rekrytoijat eivät myöskään osaa enää lukea. Jos he osaisivat, cv ja hakemus riittäisi kertomaan ketkä hakijoista kannattaa kutsua haastatteluun.
Polttelin pari jointtia ja tein melko hyvän videon. Sen verran vielä älysin että editoin videon selvinpäin.
Nyt olen uudessa duunissa ja polttelen aina jos joku esiintyminen tms. edessä.
Käytän rekrytoijana Rec Right-videotyökalua. Se on oikein hyvä työkalu, kun haetaan isosta massasta, esim. markettien hyllyttäjiksi. Säästyy paljon aikaa hakemuksien käsittelyssä, kun näkee heti, ketkä sitä paikkaa oikeasti haluaa ja ketkä tekevät hakemuksen vain huvikseen (kuten ap).
Mikä siinä videossa niin pelottaa? Uusiksi saa ottaa ihan rauhassa kunnes onnistuu.
Töissä tulee koko ajan uutta opeteltavaa, uusia ohjelmia jne. Jos asenne on toi, että ei saata vaivautua, niin vaivautuu töissäkään.
Miten typerä on ihminen joka on käyttänyt koulutukseen vuosia, muttei viitsi nähdä vaivaa puolta tuntia että oppii yhden lyhyen videon tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot töihin päästä, älä viisastele vaan tee niinkun pyydetään.
Se, että hyllyttäjäksi pääsemisestäkin tehdään tuollaista niin en todellakaan :D
Hyllyttäjäksi? Kuvittelin, että olisit hakenut tyyliin johonkin sosiaali tai varhaiskasvatusalan töihin ja rekrytoijat olisivat siksi halunneet nähdä millaisia henkilöitä mahdollisesti pyytävät haastatteluihin.
Eipä ole tarvinnut koskaan videoilla leikkiä, kun on sosiaalialan töihin hakenut.
Minne nämä kaikki hakuvideot lopulta päätyy? Entä ketkä kaikki niitä katsovat ja arvostelevat? Kuinka on tietosuojan laita?
Vierailija kirjoitti:
1) Tällä selviää, osaako henkilö järkevästi muodostaa lauseilta, vai onko puhe vain pelkkää 1-2 sanan lauseita murinan säestyksellä.
2) Video kertoo siitä, osaako hakija kuunnella ohjeita, ymmärtääkö ne ja osaako toimia niiden mukaan. Tämä on työelämän ytimessä.
3) Video kertoo sen, pystyykö henkilö toimimaan myös oman epämukavuusalueensa ulkopuolella, vai onko heti pienenkin muutoksen kohdalla hakemassa saikkua ja terapian tarpeessa.
4) Videolta selviää, pystyykö henkilö it-taitojensa puolesta tekemään töitä. Jos ei kykene kuvaamaan kunnon videota, tuskin riittää taidot myöskään muuhun koneen käyttöön.
5. Vanhat, lihavat tai väärän väriset on helppo karsia sivistyneesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin kertoa nää kaikki samat asiat sulle etähaastattelussa kameran kanssa, mutta en videolla.
Onneksi voin valita mitä paikkoja haen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä videossa niin pelottaa? Uusiksi saa ottaa ihan rauhassa kunnes onnistuu.
Töissä tulee koko ajan uutta opeteltavaa, uusia ohjelmia jne. Jos asenne on toi, että ei saata vaivautua, niin vaivautuu töissäkään.
Miten typerä on ihminen joka on käyttänyt koulutukseen vuosia, muttei viitsi nähdä vaivaa puolta tuntia että oppii yhden lyhyen videon tehdä?
Haha. Miten typerä on ihminen joka arvottaa toisen pelkän videoeditointitaidon perusteella?
Olen viitsinyt tehdä, mutta en silti ole saanut niillä töitä. Henkilökohtaisissa haastatteluissa on tärpännyt paremmin. Olen silti viitsinyt tehdä töitä, tosin en ole mennyt niin paljon mukavuusrajani yläpuolelle että olisin hakenut mallintöitä tai videoeditoijan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minne nämä kaikki hakuvideot lopulta päätyy? Entä ketkä kaikki niitä katsovat ja arvostelevat? Kuinka on tietosuojan laita?
Kyllä minä ainakin poistan tarpeettomat videot haun jälkeen. Hakijan profiiliin kirjoitan kuvauksen videosta, jos ei nyt tule valituksi tiettyyn tehtävään, niin ei videohaastattelua tarvitse enää uudestaan tehdä. Tietoturva on siis ihan kunnossa, kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin poistan tarpeettomat videot haun jälkeen. Hakijan profiiliin kirjoitan kuvauksen videosta, jos ei nyt tule valituksi tiettyyn tehtävään, niin ei videohaastattelua tarvitse enää uudestaan tehdä. Tietoturva on siis ihan kunnossa, kiitos kysymästä.
Minne joutuvat tarpeelliset videot? Entä kuinka monelle ihmiselle videot näytetään?
No kuule kun just työssäkäyvänä en jaksa näitä. Ensin tekee täyden 8 tunnin työpäivän ja siihen päälle käyttää tunnin miettiäkseen hyvän hakemuksen teidän surkeaan ilmoitukseen, toisen tunnin kun täyttää kankeaa rekryjärjestelmäänne ja sitten vielä pitäisi käyttää useampi tunti videon tekemiseen, sitä varten laittautumiseen, rauhalliseen kuvaamiseen, takeltelujen editointiin pois jne. Kohta loppuu jo luonnonvalokin, kun ilta alkaa tulla yhä aiemmin.
Kiitoksena ei saa mitään, ei edes rekryjärjestelmästä lähetettyä automaattista viestiä "kiitos mutta ei kiitos".