Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen

Vierailija
02.09.2021 |

Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D

......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?

Kommentit (502)

Vierailija
381/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P. Warwas kirjoitti:

Sitä vain mietin, että miksi ihmeessä sitä täytyisi videoida omaa naamatauluaan, jos pyydetään tekemään esimerkiksi viiden minuutin video itsestään?

Minä videoisin saletisti pottuvarpaitani sen viisiminuuttisen pätkän ajan, kertoisin olennaisimmat asiat osaamisestani sekä siitä, miksi olen lähtenyt hakemaan kyseistä paikkaa ja sanoisin lopuksi, että jos haluatte nähdä loput minusta, niin kutsukaa ihmeessä työhaastatteluun. 

Kiitos hyvästä vinkistä. Minun ankanräpylöideni kuvaaminen tuntuu ihan luontevalta sen sijaan, että yrittäisin luoda itsestäni positiivista kuvaa ihan turhaan kaksiulotteisen naamani avulla.

Sama juttu. Sitä paitsi, pottuvarpaani ovat osa minua siinä missä esimerkiksi naamatauluni, pääni, olkapääni, peppuni ja polvenikin ovat, joten viiden minuutin esittelyvideo itsestäni täyttäisi kyllä työnantajan vaatimuksen niitäkin filmatessa.

Vierailija
382/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

P. Warwas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P. Warwas kirjoitti:

Sitä vain mietin, että miksi ihmeessä sitä täytyisi videoida omaa naamatauluaan, jos pyydetään tekemään esimerkiksi viiden minuutin video itsestään?

Minä videoisin saletisti pottuvarpaitani sen viisiminuuttisen pätkän ajan, kertoisin olennaisimmat asiat osaamisestani sekä siitä, miksi olen lähtenyt hakemaan kyseistä paikkaa ja sanoisin lopuksi, että jos haluatte nähdä loput minusta, niin kutsukaa ihmeessä työhaastatteluun. 

Kiitos hyvästä vinkistä. Minun ankanräpylöideni kuvaaminen tuntuu ihan luontevalta sen sijaan, että yrittäisin luoda itsestäni positiivista kuvaa ihan turhaan kaksiulotteisen naamani avulla.

Sama juttu. Sitä paitsi, pottuvarpaani ovat osa minua siinä missä esimerkiksi naamatauluni, pääni, olkapääni, peppuni ja polvenikin ovat, joten viiden minuutin esittelyvideo itsestäni täyttäisi kyllä työnantajan vaatimuksen niitäkin filmatessa.

Juuri näin. Ja koska minä olen reilusti yli viisikymppinen ja saanut satoja ei-vastauksia hakemuksiini, en käytännössä heikennä työnsaantimahdollisuuksiani ollenkaan, vaikka rekrytoija ei tykkäisikään tylpistä ja tasapaksuista varpaistani. Viehättävämmät ne ovat kuin naamatauluni.

Ja syyttäköön videokehotuksen antaja ihan itseään vain, jollei ole osannut täsmentää, että nimenomaan kasvojen pitää näkyä. Ohjeissahan sanotaan yleensä vain, että huolehdi valaistuksesta ja siitä, että puhe kuuluu selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta noi on kans kamalia, niissä pärjää varmaan keskimäärin parhaiten ja luontevimmin somettaja/blogi/vloginarsistit... olen itsekin kyllä kaunis ja asiallinen, joten pystyisin noihin ihan ok vastaamaan. Vähän nuorempana vielä kun hain osa-aikatöitä kaupoista ja kahvilaketjuista, tosi monessa hakulomakkeessa oli tuo videoimisoisio, jäi kaikkiin hakematta :D se tuntuu vaan kertovan liikaa yrityksen arvoista, ettei anneta edes mahdollisuutta pahannäköisille tai videolla enemmän hermoileville... vaikka sitä ei ääneen sanota. Hakemusten skippaamisen jälkeen olen alkanut kiinnittää enemmän huomiota millaisia ihmisiä seulan läpi valikoituu ja voin kuvitella, että monestakin on hyvin miellyttävää kuvitella itseään. Sori nyt. Sitten ehkä eri asia jos työ vaatii vähäsen enemmän ja sitä edes tehdään osin vaikka näytön ääressä teamsissa tms, silloin se luontevasti videolla heiluminen ja retoriikka on edes pikkaisen oleellista hakuvaiheessa. Vaan pakotetaan silloin kuvaamaan? Ei pakotetaan koska hakemuksia harvoin on niin paljon eikä päteviä hakijoita haluta karkottaa noilla noloilla videoilla. Enemmän arvostusta.

Mä teen töitä paljon Teamsissa, mutta ei kyllä olisi järkevä peruste käyttää edes pienenä perusteena miten "heiluu videolla". Varsinkin etäaikana on välillä ollut melkoisia mörköjä siellä kameroiden ääressä, mutta tarkoitus onkin tehdä töitä. Ja kaikkien kanssa ei pidetä edes kameroita päällä, mm. yhden yhteistyökumppanin ulkonäöstä tai iästä mulla ei ole vieläkään mitään havaintoa, vaikka ollaan kuukausia oltu yhteyksissä. Mutta mulle ihan sama vaikka istuisivat pöydän alla alasti ja hiukset sekaisin, kunhan työt hoituvat. Ja niin tuntuu olevan ihan sama kyllä muillekin.

Vierailija
384/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hakijoita on satoja, niin jotenkin karsintaa pitää tehdä. Hyvä esikarsinta on video, sillä saa karsittua laiskat, epäsosiaaliset ja muuten omituiset pois.

Mitä sosiaalista on kameralle puhumisessa?

Saati ahkeraa? Tai miten se takaisi ettei ihminen olisi omituinen?

Vielä 20-vuotta sitten olisi pidetty omituisena ihmistä, joka haluaa kuvata omaa pärstäänsä ja 120 vuotta sitten aivan kajahtaneena tyyppiä, joka olisi laittanut pyhävaatteet päälle, sukinut hiukset kuntoon ja alkanut puhumaan itsekseen mustalle levylle pöydällä.

Että kuka ja mikä tässä nyt on oikeasti omituista.

Vierailija
385/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P. Warwas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P. Warwas kirjoitti:

Juuri näin. Ja koska minä olen reilusti yli viisikymppinen ja saanut satoja ei-vastauksia hakemuksiini, en käytännössä heikennä työnsaantimahdollisuuksiani ollenkaan, vaikka rekrytoija ei tykkäisikään tylpistä ja tasapaksuista varpaistani. Viehättävämmät ne ovat kuin naamatauluni.

Ja syyttäköön videokehotuksen antaja ihan itseään vain, jollei ole osannut täsmentää, että nimenomaan kasvojen pitää näkyä. Ohjeissahan sanotaan yleensä vain, että huolehdi valaistuksesta ja siitä, että puhe kuuluu selvästi.

Aivan! Juuri tuohon samaan seikkaan vetoaisin itsekin, jos minulta kysyttäisiin, miksi kuvasin varpaitani videoesittelyyn. Oletettavasti esittäisin myös vastakysymyksen takaisinpäin: "Miksi juuri kasvojeni näkyminen olisi ollut teille niin tärkeää?". Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla työnantajan vastaus siihen. 

Vierailija
386/502 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt tällainen ajan trendi eikä sillä saa sen todennäköisemmin parasta mahdollista työntekijää kuin että laitettaisiin hakijat suunnistamaan kilpaa, hyppäämään pituutta tai pelaamaan miinaharavaa.

Mä olen tosi hyvä pelaamaan miinaharavaa. Joskus tympii nykyiset työt, mihin mä miinaharavalla pääsisin?

Vierailija
387/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan hae sellaisiin paikkoihin, joissa jo työhakemus vaatii jotain typerää pelleilyä. Kertoo työpaikasta jo sen verran että on parempi olla menemättä sellaiseen paikkaan. En halua tuollaista työpaikallakaan, joten jätän hakematta näihin kun toistaiseksi ainakaan ei ole ollut pakko hakea tällaisiin paikkoihin. Työnhaku ei ole pelkästään siksi, että työnantaja selvittää onko hakija sopiva heille vaan myös siksi, että hakija selvittää onko työnantaja sopiva hänelle.

Vierailija
388/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemusten tekeminen nyt ylipäätään on ihan huussista, inhoan kun pitäisi väkisin vääntää jotain itsekehua.

Vierailija
389/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas hyvä esimerkki ihmisestä joka ei halua töihin.

Anteeksi nyt vain, mutta sanoinko etten hakenut muihin paikkoihin? Odottelen tässä vastausta 8 eri paikasta, jonne hain :)

Niinpä - ehkä olisi pitänyt hakea ainakin 8000 eri paikkaan...

Vierailija
390/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi hakenut minäkään.

Sinun kaltaisten laiskiaisten vuoksi työttömyystuet voitaisiin ihan hyvin puolittaa. Alkaisi työn haku kiinnostamaan enemmän.

Kuulepas nyt. Työttömälläkin on oikeus valita ne paikat mitä hakee.

Tuskinpa olisi kauaa, jos ehdotuksen kaltaiset näkemykset pääsisivät vallalle...

Vierailija
391/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työhakemusten tekeminen nyt ylipäätään on ihan huussista, inhoan kun pitäisi väkisin vääntää jotain itsekehua.

Tähän on menty. Itse pidän enemmän perinteisestä suomalaisesta ajattelusta, jossa työntekijä arvostaa työnantajaa siitä, että tämä mahdollistaa hänelle toimeentulon ja myös työnantaja näkee työntekijän ihmisenä eikä vain jonakin kiusanteon kohteena.

Vierailija
392/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa näistä tälläisistä on osaamattomien käsialaa.

Vierailija
393/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jenkeissä ovimieshaastattelussa ensimmäinen kysymys oli: Onko sinulla kokemusta ovien avaamisesta?

En tiedä oliko tavoitteena testata kykyä pitää pokka, mutta vakavalla naamalla kuitenkin kysyttiin.

Vierailija
394/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videoita pitäisi lähetellä, vaikka ei mitään tietoa kuka niitä katsoo. Mikä on tietoturva ja kauan niitä säilytetään. Ja tosiaan jos hakee paikkaa osa-aika kassaksi, hyllyttäjäksi tai siivoojaksi tuntuu täysin tarpeettomalta vaatia jotain videoita. Silti niitä nykyään pyydellään moneen paikkaan. Ymmärrän, jos hakee vaikka jotain esiintyjän paikkaa.

Muutenkin työnhaku raskasta, kun jokapaikaan pitäisi hakemus ja cv muokata ja vastata kymmeniin kysymyksiin kertoen omat asiansa ja kukaan ei koskaan edes vastaa koko hakemuksiin

Vierailija
395/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aiot töihin päästä, älä viisastele vaan tee niinkun pyydetään.

Se, että hyllyttäjäksi pääsemisestäkin tehdään tuollaista niin en todellakaan :D

Kerran meinasin hakea tehdassiivoojaksi "lähetä video-CV". :D Joo ei.

Olisi kiva tietää, mitkä ovat työnantajan syyt pyytää tuollaista.

Vierailija
396/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laskee että ihkun positiiviset ekstrovertit laittaa videon, ja muut karsiutuu heti pois.

Vierailija
397/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nuorta ja nättiä oltiin vailla.

Viisikymppinen, tummaihoinen, romani, puhevikainen, ylipainoinen ja ruma eivät kelpaa.

Millaistakohan sillä nuorella ja nätillä olisi siellä niiden pomojen kanssa.

Vierailija
398/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu 17kk työtön merkonomin papereilla ja koko tuona aikana oon päässy ainoastaan 1 kerran jatkoon noista videoista.

Vierailija
399/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyllyttäjänkin pitää olla nuori ja hyvännäköinen, toisaalla huudetaan että ihmisten pitää jatkaa töissä 70 vuotiaiksi.

Vierailija
400/502 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää saada nähdä onko hyvännäköinen. Jos ei niin ei palkata.

t. Työnantaja