Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä kerran joku peräänkuulutti IT-osaamisen ja ongelmanratkaisukyvyn perään, niin mun mielestä jokaisen pitäis koodata nettisivut! Todistaa paljon enemmän edellämainituista kyvyistä kuin joku video :D
Joo, niitä huimia "Tietoteknisiä taitoja" tarvitaan videon kuvaamisessa suunnilleen yhtä paljon kuin kuvan ottamisessa kännykällä. Huui, tosi vaativaa siis noin tietoteknisesti ja ongelmanratkaisumielessä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä kerran joku peräänkuulutti IT-osaamisen ja ongelmanratkaisukyvyn perään, niin mun mielestä jokaisen pitäis koodata nettisivut! Todistaa paljon enemmän edellämainituista kyvyistä kuin joku video :D
Joo, niitä huimia "Tietoteknisiä taitoja" tarvitaan videon kuvaamisessa suunnilleen yhtä paljon kuin kuvan ottamisessa kännykällä. Huui, tosi vaativaa siis noin tietoteknisesti ja ongelmanratkaisumielessä 🤣
Sen verran asiasta että en halua päästäni mihinkään videoon ja kenenkään ihmisen tiedostoihin. En myöskään halua naamaani nettiin. Yksityisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran asiasta että en halua päästäni mihinkään videoon ja kenenkään ihmisen tiedostoihin. En myöskään halua naamaani nettiin. Yksityisyys.
”Pärstääni”
Tässä tapahtuu samaa kuin ekstrovertti/ introverttikeskustelussa. Kuvitellaan siis, että mielellään itseään kuvaavalla olisi hyvät sosiaaliset taidot ja vuorovaikutustaidot. Ja päinvastoin. Näinhän se ei mene.
Hyvät vuorovaikutustaidot ja sosiaaliset kun ovat _vuorovaikutusta_. Kuuntelua, puhumista, kunnioitusta, rakentavaa ja hyväntahtoista tapaa olla ja vuorovaikuttaa muiden kanssa. Ja näitä taitoja voi olla sekä ekstrovertillä että introvertillä. Tai sitten ei.
Samon itsensä kuvaaminen videolle ei kerro oikeasti sosiaalisista taidoista ja vuorovaikutustaidoista juuri mitään. Koska siinä ollaan yksin eikä vuorovaikutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakijoita on satoja, niin jotenkin karsintaa pitää tehdä. Hyvä esikarsinta on video, sillä saa karsittua laiskat, epäsosiaaliset ja muuten omituiset pois.
Mitä sosiaalista on kameralle puhumisessa?
Videon tekijä vastaa videolla hänelle esitettyyn aiheeseen, ja rekryäjä katsoo videot. Toisin sanoen kyse on sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Viestinnän asynkronisuus ei asiaa muuta.
Videota tekevä ihminen puhuu aina jollekin kuvitellulle vastaanottajalle. Ujolle tämä ei välttämättä eroa mitenkään reaaliaikaisesta vuorovaikutuksesta. Itse asiassa se voi olla paljon ahdistavampaa, koska tilanteesta puuttuu välitön palautekanava, mikä voisi mahdollisesti auttaa korjaamaan päin helvettiä menevää höpinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa paikkoja joissa on mahdollisuus avoimeen hakemukseen. Nuo sarakkeisiin täytettävät valmiit työhakemuspohjat ovat kuin ekaluokkalaisten koulutehtäviä.
Ne on todella poikkeuksetta aivan tökerön huonoja. Moneen paikkaan on jäänyt hakematta sen takia. Joihinkin ei voi edes liittää cv:tä.
Niissä on ihan hirveä monen tunnin työ, ja motivaatiota syö kun tietää, että hakemus voidaan hylätä automaattisesti jo vaikka iän takia.
Tämäkin on tietysti vain tarkoituksenmukaista. Karsiutuu pois ne jotka eivät ole tosissaan, kun tuntikausia näppäilee kymmenien vuoden takaisia päivämääriä prikulleen järjestelmään (jotka kyllä näkisi siitä CV:stä mitä varten se on luotu). Sitten sivu kaatuu, tai istunto vanhenee kun päräytetään loppuun video, mikä halutusta laadusta riippuen voi olla tuntikausien urakka. Jotkut on ehdotellut että menee kuvaamaan itseään vaikka metsään ym. Joo, no se jää sitten huomiselle eli tekemättä, kun en ainakaan minä ala mitään hakemusta hautomaan yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakijoita on satoja, niin jotenkin karsintaa pitää tehdä. Hyvä esikarsinta on video, sillä saa karsittua laiskat, epäsosiaaliset ja muuten omituiset pois.
Saati ahkeraa? Tai miten se takaisi ettei ihminen olisi omituinen?
Minäkin voisin olla omituinen videolla, vaikka oikeasti tulen tosi hyvin juttuun ihmisten kanssa enkä ole ollenkaan outo. Päinvastoin. Olen ollut aina hyvin arvostettu ja pidetty ihminen työyhteisöissä.
Kenen etu tämä on, ettei pääsisi näyttämään todellisia taitojaan ja persoonansa, vaan sen sijaan luodaan typerä, omaa persoonaa vääristävä video itsestä, jolla ei ole mitään tekemistä työssä suoriutumisen tai sosiaalisten taitojen kanssa? En vain osaisi olla luonnollinen oma itseni yksin kameralle puhuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne ole ne omituiset ihmiset ketkä mielellään kuvaavat itseään syömässä naamaansa kymmenen pitsaa? Sen takiahan ne on kiinnostavia. Yleensä ovat myös satsanneet edes jonkinverran vehkeisiin ja joillakin on työhuone (kotistudio) tätä varten.
Mitäs tyhmää siinä on,että kehotetaan töihin? Menisit sinäkin,niin ei tarvitsisi toisten älykkyyksiä arvioida noin ilmeisen heikosti suoritetun peruskoulun taidoilla.
Tervetuloa 2020- luvulle! Nyt kuule pitää osata brändätä itsensä ja lehtiä luontevasti somessa 😅
Aika kaksijakoinen juttu. Itselle tuollainen olisi etu, mulle olisi helppoa ottaa katsekontakti kameraan, viestiä selkeästi ja antaa sellainen perus miellyttävä vaikutelma. Väärin se on niitä kohtaan, joille tuollainen ei ole helppoa ja luontevaa JA jos sillä ei oikeasti tulevan työn kannalta ole mitään merkitystä, osaatko jutella luontevasti kameralle. Mittaahan tuo toki myös motivaatiota, mutta suosii mielestäni liikaa vain tietynlaisia persoonia ja voi rajata hyviä tyyppejä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa paikkoja joissa on mahdollisuus avoimeen hakemukseen. Nuo sarakkeisiin täytettävät valmiit työhakemuspohjat ovat kuin ekaluokkalaisten koulutehtäviä.
Ne on todella poikkeuksetta aivan tökerön huonoja. Moneen paikkaan on jäänyt hakematta sen takia. Joihinkin ei voi edes liittää cv:tä.
Niissä on ihan hirveä monen tunnin työ, ja motivaatiota syö kun tietää, että hakemus voidaan hylätä automaattisesti jo vaikka iän takia.Tämäkin on tietysti vain tarkoituksenmukaista. Karsiutuu pois ne jotka eivät ole tosissaan, kun tuntikausia näppäilee kymmenien vuoden takaisia päivämääriä prikulleen järjestelmään (jotka kyllä näkisi siitä CV:stä mitä varten se on luotu). Sitten sivu kaatuu, tai istunto vanhenee kun päräytetään loppuun video, mikä halutusta laadusta riippuen voi olla tuntikausien urakka. Jotkut on ehdotellut että menee kuvaamaan itseään vaikka metsään ym. Joo, no se jää sitten huomiselle eli tekemättä, kun en ainakaan minä ala mitään hakemusta hautomaan yön yli.
Eikai kukaan nyt ala täyttämään hakemustietoja ensin ja sitten samalla tekemään videota, että voi heti ladata sen? Nyt minä ymmärrän miksi niin monella on ongelma rekryjärjestelmien kanssa.. Videon voi kuvata etukäteen. Sitten avaa valmiiksi cv:t ja hakemusluonnoksen. Jos niitä ei voi liittää systeemiin, niin kopioi nopeasti valmiista dokumenteista tiedot järjestelmään. Lataa kuvan/videon ja se on siinä. Tähän menee aikaa max. 10 minuuttia. Kannattaa tehdä valmiiksi pari luonnosta hakemuspohjaksi ja kirjoittaa ansiot listaksi. Näistä voi sitten kopioida tietoja. Hakemusta voi sitten tuunata kyseisen paikan mukaan eli laittaa siihen niitä asioita, mitä hakemuksessa listataan. Sillä on yleensä hyvä vaikutus.
Hauska ketju. Ilmeisesti kaikki osallistujat on yli mediaanipalkalla, ilman uhkaa ikinä joutua työttömäksi. Tai sitten ei ihme, että täällä toisaalla on menossa keskustelu siitä kun työntekijät ja työttömät eivät kohtaa.
Sitä vain mietin, että miksi ihmeessä sitä täytyisi videoida omaa naamatauluaan, jos pyydetään tekemään esimerkiksi viiden minuutin video itsestään?
Minä videoisin saletisti pottuvarpaitani sen viisiminuuttisen pätkän ajan, kertoisin olennaisimmat asiat osaamisestani sekä siitä, miksi olen lähtenyt hakemaan kyseistä paikkaa ja sanoisin lopuksi, että jos haluatte nähdä loput minusta, niin kutsukaa ihmeessä työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli."
Missään nimessä ei mielestäni kannata laittaa mitään videokuvaa itsestään työhakemuksiin, joiden työtehtäviin (esim HR/ tai media-ala) se ei suoranaisesti liity.
Korkeintaan omasta takapuolesta lähettäkää.
P. Warwas kirjoitti:
Sitä vain mietin, että miksi ihmeessä sitä täytyisi videoida omaa naamatauluaan, jos pyydetään tekemään esimerkiksi viiden minuutin video itsestään?
Minä videoisin saletisti pottuvarpaitani sen viisiminuuttisen pätkän ajan, kertoisin olennaisimmat asiat osaamisestani sekä siitä, miksi olen lähtenyt hakemaan kyseistä paikkaa ja sanoisin lopuksi, että jos haluatte nähdä loput minusta, niin kutsukaa ihmeessä työhaastatteluun.
Kiitos hyvästä vinkistä. Minun ankanräpylöideni kuvaaminen tuntuu ihan luontevalta sen sijaan, että yrittäisin luoda itsestäni positiivista kuvaa ihan turhaan kaksiulotteisen naamani avulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot töihin päästä, älä viisastele vaan tee niinkun pyydetään.
Videovastauksrsta muka analysoidaan miten älykkäästi vastaa kysymykseen 🤣
Oikeasti videolta tsekataan vain ulkonäkö että onko se kohdillaan 🤣
Niin julma ja kova maailma rumille 😥
Vierailija kirjoitti:
Jaa työnantaja on siis päättänyt palkata jonkun pärstäkertoimen mukaan.
En olisi kyllä minäkään hakenut, koska en ole kaunis, vaikka pätevä.
Tästähän koko videovillityksessä on kyse: työhönottaja haluaa ottaa töihin ihmisen, jonka ulkonäkö miellyttää häntä eniten. Mitään työtaitoja tai ahkeruuttahan semmoinen video ei todista.
Aika moni on sanonut, ettei halua itsestään videota kenenkään arkistoon, saati laajempaan levitykseen. Olen aivan samaa mieltä.
Ennen kamerakännyköiden aikaa olin töissä hyvämaineisessa firmassa, johon tuli jatkuvasti hakemuksia freelancereilta ja vakipaikkaa etsiviltä suomalaisilta ja ulkomaalaisilta. Konttoriväki tietenkin katseli keskenään parhaita hakemuksia, mutta ratkiriemukkaimmat hetket vietettiin epäonnistuneimpien kuvien ja kirjoitusten parissa.
Tuo firma myytiin jo kauan sitten, ja koko irtaimisto haettiin kuorma-autolla pois jonnekin uuden omistajan varastoon. Sieltä joku utelias voi joskus kaivaa esille vaikka oman isoisänsä tai -äitinsä hakemuksen ja nähdä paperin laitaan kirjoitetut huomautukset ja kuvaan piirustellut viikset.
En epäile hetkeäkään, etteikö videoista irtoaisi samanlaista viihdettä.