Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat saa työttömiä vähemmän rahaa

Vierailija
06.10.2014 |

Joutuu vielä ottamaan lainaa elämiseen. Olenko ainoa jonka mielestä tässä on ristiriita? Eikö tulevaisuuden rakentamiseen kuulu kannustaa?

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä niitä on paljon sellaisiakin työttömiä jotka eivät ole tienneet mitään tai juuri mitään. Sehän se juuri onkin kaikkein eniten väärin että peruskoulusta työttömäksi jäävä pärjää paremmin kuin opiskelemaan menevä"

Kaikki työttömät eivät saa työttömyyskorvausta, työttömyysjakon pituudesta, varallisuudesta, puolison tuloista riippuen.

Vierailija
162/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

162: Kai muuten tiedät, että valtava osa opiskelijoiden etuuksista on opiskelijajärjestön eri tahojen kanssa neuvoteltuja etuuksia. Eli toisin sanoen: jos työttömät ovat kateellisia noista etuuksista, niin voivat perustaa oman järjestönsä ja ajaa samoja etuuksia itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:37"]

Suomessa on muutenkin liian pitkät valmistumisajat tai siis tavoiteajassa valmistuu liian pieni osa opiskelijoista. Jos tuet olisivat yhtä suuret kuin työttömillä, se valmistuminen keskimäärin hidastuisi.

Täytyy muistaa, että moni työtön on niitä työttömyysmaksuja maksanut työssäollessaan.

[/quote]

58% yliopisto-opiskelijoista ja 57% ammattikorkeakouluopiskelijoista työskentelee samalla kun opiskelee. Tämä on myös se sama porukka, jolla tutkinnot venyvät ja venyvät. Ei ole ollenkaan tuulesta temmattu teoria, että kun tuet nousisivat myös valmistuminen nopeutuisi.
[/quote]

Itse kävin töissä koko AMK:n ajan ja valmistuin silti 2,5 vuodessa eli vuoden normaalia aiemmin. Turha lähteä yleistämään, että kaikki töitä tekevät opiskelijat venyttävät tutkintoaikojaan. Motivaatiosta ja ahkeruudesta se on kiinni!

Vierailija
164/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:16"] Opiskelijat eivät tarvitse niin paljon rahaa, saavat edulliset asunnot ja opiskelija-alennukset yms. Tämä on niin loppuunkaluttu aihe, mikä ihmeen juntti ihmettelee tätä vuonna 2014? [/quote] Mun osuus soluasunnon vuokrasta on vesimaksun kanssa 250€ kuussa. Sähkölasku on yleensä noin 5€/henkilö ja ruokaan mulla menee noin 40€/kk. Materiaaleihin menee vuodessa noin satanen. Bussikortti on 100€/kk, täällä ei tunneta opiskelija-alennusta paikallisbusseissa, joten mun vanhemmat avustaa siinä. Puhelinlaskua ei tule juurikaan kiitos facebookin chatin. Kuun lopussa tilillä on yleensä 10€. Kyllähän noilla tuilla saa kaiken pakollisen maksettua, mutta kyllä mun on pakko pyytää vanhemmilta apua, jos tulee yllättävä meno. Viime kuussa esim kaaduin pyörällä ja mun hammas murtui ja hammaslääkäri muisti 40€ laskulla. Onneksi mun vanhemmat maksoi sen. En halua ottaa lainaa, ellei ole ihan pakko.

[/quote]

Mutta voit ottaa lainan, kun on ihan pakko. Ennen otettiin aina laina.
[/quote]

Voin, mutta ei ole ollut tarvetta, koska nuo tuet riittää just ja just elämiseen, eikä mulla ole tarvetta millekään ylimääräiselle rellestykselle tai osteluille, kerran vuoteen käyn baarissa siskon synttäreitä juhlimassa ja vaatteita en juurikaan osta, koska siskoni tuuppaa mulle välillä vaatetta mitä ei itse enää käytä.

Ja olen tosiaan onnellisessa asemassa, että esim. hammaslääkärijutuissa yms menoissa mun vanhemmat pystyy ja haluaa auttaa ja kotiin saa aina mennä. :) Eikä niitäkään ylimääräisiä menoja hirveästi tule, oisko tässä 2 vuoden omillaan asumisen aikana kahdesti joutuneet avustamaan. Ei ole autoa, lemmikkiä tai kodinkoneitakaan muita kuin pyykkikone, mikro, hella ja tv, eli kauheana ei ole edes mitään särkyvää/kuolevaa aiheuttamassa lisäkuluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme