Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat saa työttömiä vähemmän rahaa

Vierailija
06.10.2014 |

Joutuu vielä ottamaan lainaa elämiseen. Olenko ainoa jonka mielestä tässä on ristiriita? Eikö tulevaisuuden rakentamiseen kuulu kannustaa?

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:30"]

Määräykset on muuttunut. Uudet yliopisto-opiskelijat ei enää pääsääntöisesti saa tukea omaehtoiseen opiskeluun.

[/quote]

Jatkoinkin vanhaa.

-Se sama työtön opiskelija

Vierailija
22/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelija saisi sen mitä työtön, olisi kaikki työttömät opiskelijoita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:16"]

Opiskelijat eivät tarvitse niin paljon rahaa, saavat edulliset asunnot ja opiskelija-alennukset yms. Tämä on niin loppuunkaluttu aihe, mikä ihmeen juntti ihmettelee tätä vuonna 2014?

[/quote]

Mun osuus soluasunnon vuokrasta on vesimaksun kanssa 250€ kuussa. Sähkölasku on yleensä noin 5€/henkilö ja ruokaan mulla menee noin 40€/kk. Materiaaleihin menee vuodessa noin satanen. Bussikortti on 100€/kk, täällä ei tunneta opiskelija-alennusta paikallisbusseissa, joten mun vanhemmat avustaa siinä. Puhelinlaskua ei tule juurikaan kiitos facebookin chatin. Kuun lopussa tilillä on yleensä 10€. Kyllähän noilla tuilla saa kaiken pakollisen maksettua, mutta kyllä mun on pakko pyytää vanhemmilta apua, jos tulee yllättävä meno. Viime kuussa esim kaaduin pyörällä ja mun hammas murtui ja hammaslääkäri muisti 40€ laskulla. Onneksi mun vanhemmat maksoi sen. En halua ottaa lainaa, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
24/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:31"]

Ei paljon iloa opiskelija-alennuksista, kun ei ole varaa ostaa mitään.

[/quote]

Mee töihin.

Vierailija
25/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:31"]Eikö ilmainen tutkinto riitä? Tukiakin saa vielä päälle sen lähemmäs 500, vaikka kaikki eivät saa. Älä valita. t. toinen opiskelija
[/quote]
Niin, kaikki eivät saa tukia! Jotkut joutuvat asumaan omillaan ja maksamaan itse asumisensa ja kaikilla paikkakunnilla ei ole niitä opiskejia asuntoja ja asuntoiloita ja niihin ei pääse omat paikkakuntalaiset.
Jos joutuu maksamaan itse ihan kaiken niin se 500e ei välttämättä riitä edes vuokraan.

Vierailija
26/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muutenkin liian pitkät valmistumisajat tai siis tavoiteajassa valmistuu liian pieni osa opiskelijoista. Jos tuet olisivat yhtä suuret kuin työttömillä, se valmistuminen keskimäärin hidastuisi.

Täytyy muistaa, että moni työtön on niitä työttömyysmaksuja maksanut työssäollessaan.

Vierailija
27/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:31"]

Ei paljon iloa opiskelija-alennuksista, kun ei ole varaa ostaa mitään.

[/quote]

Mee töihin.
[/quote]

Ei riitä perheellisellä opiskelijalla aika millään. Yritän valmistua mahdollisimman pian.

Vierailija
28/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:37"]

Suomessa on muutenkin liian pitkät valmistumisajat tai siis tavoiteajassa valmistuu liian pieni osa opiskelijoista. Jos tuet olisivat yhtä suuret kuin työttömillä, se valmistuminen keskimäärin hidastuisi.

Täytyy muistaa, että moni työtön on niitä työttömyysmaksuja maksanut työssäollessaan.

[/quote]

Tosin jos tuet olisi nykyistä isommat niin voisi ylioppilaskuntien mukaan keskittyä opiskeluun täyspainotteisesti, käymättä töissä sivussa.

Vierailija
29/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:16"] Opiskelijat eivät tarvitse niin paljon rahaa, saavat edulliset asunnot ja opiskelija-alennukset yms. Tämä on niin loppuunkaluttu aihe, mikä ihmeen juntti ihmettelee tätä vuonna 2014? [/quote] Mun osuus soluasunnon vuokrasta on vesimaksun kanssa 250€ kuussa. Sähkölasku on yleensä noin 5€/henkilö ja ruokaan mulla menee noin 40€/kk. Materiaaleihin menee vuodessa noin satanen. Bussikortti on 100€/kk, täällä ei tunneta opiskelija-alennusta paikallisbusseissa, joten mun vanhemmat avustaa siinä. Puhelinlaskua ei tule juurikaan kiitos facebookin chatin. Kuun lopussa tilillä on yleensä 10€. Kyllähän noilla tuilla saa kaiken pakollisen maksettua, mutta kyllä mun on pakko pyytää vanhemmilta apua, jos tulee yllättävä meno. Viime kuussa esim kaaduin pyörällä ja mun hammas murtui ja hammaslääkäri muisti 40€ laskulla. Onneksi mun vanhemmat maksoi sen. En halua ottaa lainaa, ellei ole ihan pakko.

[/quote]

Mutta voit ottaa lainan, kun on ihan pakko. Ennen otettiin aina laina.

Vierailija
30/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin työskentelin opiskelujen ohessa. Aina kesäisin ja sitten pieniä pätkä töitä koulun ohella. En saanut juuri tukea vanhempieni tulojen takia. Sekä asuin vanhempieni omistamassa asunnossa. Maksoin silti vastikkeen ja myös vähän vuokraa heille asunnostani. Minusta on todella törkeää ajatella että opiskelija valittaa siitä ettei saa rahaa opiskeluun. Missä muussa maassa jokaisella ihmisellä on mahdollisuus ilmaiseksi kouluttaa itseään? Minä oikeasti, vaikka vasta valmistunut olenkin kannatan jonkinlaista lukuvuosi maksua. Jokainen joka haluaa sitten opiskella voi käydä töissä keräämässä rahaa sitten siihen ammattiin mihin haluaa opiskella. Ja nyt puhun ammattikoulun ja lukion jälkeisestä koulutuksesta.

Ja olin joo opintojeni jälkeen 5 kk työttömänä. Mutta olin maksanut liiton ja kassan maksut ja kerännyt kesäisin työkuukaudet täyteen. Joten sain työttömyyskorvausta heti koulun jälkeen. Ja ainakin kassan rahoilla eli ihan herroiksi. Ei siinä niin kiire ollut etsiä työpaikkaa kun pärjäsi ihan hyvin niilläkin rahoilla. Mielestäni työttömät saavat ihan liian hyvin rahaa. Ei työtön mielestäni tarvitse kuin juuri sen verran kuin elää. Työtön saa joissain tapauksissa niinkin paljon että ei viitsi hakea huonompi palkkaiseen työhön, koska saisi saman verran käteen kuin kotona makoillessa. Ei juuri houkuta lähteä työelämään sellainen kun saman rahan saa kotona makoilusta.

Vierailija
31/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä ei enää saa opintotukea, koska valtion rahat eivät riitä. Tämän hetkisillä opiskelijoilla opiskelu on rahallisesti helpointa, mitä Suomessa koskaan on ollut ja mahdollisesti tulee olemaan.

Vierailija
32/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuu riittämään silloin työttömillekään rahaa.

Vierailija
33/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten. Täällä ollaan monesti vaahdottu, että minimitoimeentuloraja on liian korkea. Eli peruspäivärahaa paljon pienemällä tulee toimeen.

Vierailija
34/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin mitähän alennuksia opiskelijat saa? Sellaisia mistä on oikeasti hyötyä?" Esimerkikisi yliopisto-opiskelijana voi saada asunnon opiskelijja asunto säätiöltä, jolloin vuokra ja muut asumiskulut ovat markkinahintoja alemmat. Monipuolinen opiskelija ruokailu (Missä muussa lounas ravintolassa syöt noin 2,5€ aterian, joka sisältää niin lämpimän ruoan, salaatin jsekä leivät että juomat? - usein voit valita useammastakin eri lounas vaihtoehdosta) Julkinen liikenne kuten VR myy opiskelija lippuja - 50% normaalihinnasta. Monet museot, teatterit ja näyttelyt myyvät erikseen edulliseimmin ns. opiskelija lippuja. Ylioppilaiden terveyden huoltosäätiö tarjoaa erinomaisen edullisia terveyspalveluita. Myös monet liikunta ja urheilu -paikat tarjoavat palveluita edullisimmin tai, jopa kokonaan ilmaiseksi, jos tai kun vain musitaa näyttää opiskelijakorttiaan.

Ei kenenkään ole pakko opiskella, jollei kiinnosta, niin menkää töihin tai vaikka työttömiksi. mutta niin työttömyys kuin opiskeliu ovat tai niiden tulisi olla vain välivaiheita elämässä, joista ponnistetaan kohti vastuullista ja toimeliasta työelämää.  Ei sellaisia olotiloja, joissa olisi tarkoitus olla loputtomiin. - Eräällä tavalla itse ajattelen, että maksamalla työstäni veroa,, maksan samalla sen varalle, että jäisin -ei toivotusti- työttömäksi. Opiskelin että voisin hakea "parempaa" työpaikkaa, kun ei pelkällä lukiopohjalla kovin kummoisia paikkoja tahdo saada, kun kaikessa en halua luottaa "vain" hyviin suhteisiin.   

Vierailija
35/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 10:39"]

Olen myös vähän sitä mieltä, että opiskelua pitäisi kannustaa enemmän kuin "pelkkää" työttömyyttä. Itse olen tehnyt asian hyväksi jotain: olen käyttänyt työttömyysajan hyödyksi opiskelemalla avoimessa yliopistossa. Melko kallistahan se on, mutta uskon että itsensä kehittäminen ja aktiivisuus palkitaan ennen pitkää. Ainakin oppii uusia asioita, jos ei muuta.

[/quote]

Ainakin asenne työttömää kohtaan on paljon rankempi kuin opiskelijaa. Sillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
36/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:19"]Opiskelija-alennukset ovat paljon laajemmat kuin työttömillä, lisäksi veroprosentti on paljon paljon pienempi.
[/quote]

Mistäs näitä opiskelijan verokortteja saa? Mua on vissiin kusetettu ku oon koko opiskeluaikani maksanu töistä veroja ihan samalla tavalla lasketulla prosentilla kuin muutkin.

Vierailija
37/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsekin työskentelin opiskelujen ohessa. Aina kesäisin ja sitten pieniä pätkä töitä koulun ohella. En saanut juuri tukea vanhempieni tulojen takia. Sekä asuin vanhempieni omistamassa asunnossa. Maksoin silti vastikkeen ja myös vähän vuokraa heille asunnostani. Minusta on todella törkeää ajatella että opiskelija valittaa siitä ettei saa rahaa opiskeluun. Missä muussa maassa jokaisella ihmisellä on mahdollisuus ilmaiseksi kouluttaa itseään? Minä oikeasti, vaikka vasta valmistunut olenkin kannatan jonkinlaista lukuvuosi maksua. Jokainen joka haluaa sitten opiskella voi käydä töissä keräämässä rahaa sitten siihen ammattiin mihin haluaa opiskella. Ja nyt puhun ammattikoulun ja lukion jälkeisestä koulutuksesta.

Ja olin joo opintojeni jälkeen 5 kk työttömänä. Mutta olin maksanut liiton ja kassan maksut ja kerännyt kesäisin työkuukaudet täyteen. Joten sain työttömyyskorvausta heti koulun jälkeen. Ja ainakin kassan rahoilla eli ihan herroiksi. Ei siinä niin kiire ollut etsiä työpaikkaa kun pärjäsi ihan hyvin niilläkin rahoilla. Mielestäni työttömät saavat ihan liian hyvin rahaa. Ei työtön mielestäni tarvitse kuin juuri sen verran kuin elää. Työtön saa joissain tapauksissa niinkin paljon että ei viitsi hakea huonompi palkkaiseen työhön, koska saisi saman verran käteen kuin kotona makoillessa. Ei juuri houkuta lähteä työelämään sellainen kun saman rahan saa kotona makoilusta."

Monet työttömät joutuvat kuitenkin maksamaan tarvitsemistaan palveluista täyden markkinahinnan esim. asuminen, ruoka, sähkö, julkinen liikenne, vakuutukset, harrastukset jne. ja monella on vielä elätettävänä lapset, toisin kuin monet opiskelijat

Työttömät maksavat myös työttömyyskorvauksesta täyden veron, ilman mitään verovähennyksiä, toisin kuin työssäkäyvät tai opiskelijat. Opiskelijathan saavat verotuksessaan täysimääräisen opintorahavähennyksen ja työssäkäyvä tulonhankkimisvähennykset. 

Luulen, että vain harvat haluavat  vapaaehtoisesti makoilla sohvalla, sillä työttömyys heikentää aina työllistymista ja elintasoa, ainakin pitkällä aikajaksolla. Ja näin luulen suurimman osan 400.000 työttömistä (laskutavasta riippuen) ajattelevan ja tämän päivän uutisissa kerrottiin irtisanottavan lisää. Onko se myöskin heidän oma valintansa makoilla kotinsa sohvalla.

Työllistyminen on hyvin pitkälle suhdanteista kiinni, johon yksityinen henkilö ei voi paljon vaikuttaa, vaan siihen vaikuttavat aivan muut asiat. Eikä yksikään työnantaja palkkaa henkilöstöä, jos ei ole töitä mitä tehdä, oli työntekijällä miten suuret halut tahansa palata työelämään. 

Vierailija
38/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tipahti tilille 425 euroa opintotukea, sisältäen opintorahan ja täysimääräisen asumislisän. Ei sillä juhlita, onneksi sentään koulussa saa veronmaksajien kustantaman lounaan. Asumiskulut ovat n. 500e/kk, kaikki muu pakollinen vielä siihen päälle, vastikään oli pakko käydä lääkärissä (rapiat 14e per vastaanotto). Opiskelija-asuntosäätiön soluasuntoja paikkakunnalta löytyy suht edullisesti, kyllä, mutta kas kun eivät kelpuuta paikallisia osalliseksi kyseisestä autuudesta.

Vierailija
39/164 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin

Vierailija
40/164 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin saan opintotukea 380e, mikä ei kata edes asunnon vuokraa joka on ihan yksiö vain.. Tähän vielä muut kulut esim ruoka, oppikirjat (vaihtuneet uusiin kirjoihin ja painoksiin eli ei voi ostaa vanhana) ja hygieniatuotteet, laskut.. Hehheh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan