Minkä merkkiset talvikengät kannattaa ostaa lapselle?
Haussa sellaiset jotka eivät mene helposti rikki ja pitävät vettä.
Kommentit (75)
Goretex-kengät ei lämmitä kunnon pakkasilla - ainakaan jos laittaa tavallisen puuvillasukan sinne sisään. Sitten jos on varaa hankkia kunnon urheilusukkia, jotka siirtää kosteuden pois iholta niin noillakin pärjää. Meillä on lapsilla aina kahdet talvikengät: Goretexit, joita käytetään kun lämpötila on lähellä nollaa ja sitten Kuomat kunnon pakkasille.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:13"]Täysin vettä pitävät kengät ovat aina huonommin askeltaessa joustavat. En suosittele. Jos on loskakeli, niin silloin voi suosiolla laittaa kumisaappaat. Kuomat on parhaat. [/quote]Mitähä? Määrittele, mitä tarkoittaa huonommin askeltaminen? Onko joustavuus huono vai hyvä? Ei nyt oikein mennyt mulle jakeluun, mitä tarkoitit.
[/quote]
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/09/21/hyva-lastenkenka-kevyt-taipuisa-ja-oikean-kokoinen
Tuolla vinkkiä.
[/quote]
Talvikengissä ei yleensä ole kovin ohuita ja taipuisia pohjia.
[/quote]
Ei ole ohuita ja tosi taipuisia talvikengissä, ei. Mutta on tosi tönkköjä ja vähemmän tönkköjä. Ja on painavia ja kevyempiä.
Kuomat on kevyet ja sopivan taipuisat. Ja lämpimät.
Kuomat on vaan niin rumat kengät! :/
Vikingin goret olleet meillä yleensä, mutta nyt mietin muitakin vaihtoehtoja, vaikka olen kyllä ollut noihin viikkareihin tyytyväinen.
Vikingissähyvä hinta-laatusuhde. Superfitit parhaat. Kuomat lapsen mieluisin valinta, meillä käytössä pakkasilla.
Superfitit on kevyet, tukevat ja niissä on taipuisa pohja. Olen vertaillut kaupoissa eri merkkisiä ja päätynyt aina superfitiin. Talviversiot saa goretexinä ja pitää vettä siis.
Vikingejä on jokapuolella myynnissä, mutta ovat tönköt, kovat ja jäykät. Eccot hyvänä kakkosena.
Kuomatkin on aika kivan tuntuiset, mutta eivät niin napakat että pieni liikkuisi niillä yhtä ketterästi kun tarrakengillä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:11"]
Perus Kuomat ei pidä vettä.
[/quote]Ja ovat hirmu liukkaat.
7&8vlle kokeillaan tänävuonna ekaa kertaa soreleita tai kamikin vastaavia, ja sitten rinnalle goret
Periaatteessa hyvä setti ois varmaan Kuomat lumikelille ja vuorelliset kumpparit loskalle. Meillä on Vikingin vuorelliset kumpparit, tosi lämpimät ja kiristysjuttu suuaukossa, mutta kuomien sijaan ostin tarralliset talvikengät (waterproof, mutta jää nähtäväksi tämä) 6v pojalle. Kuomat olis hyvät mutta kalliita ovat. Ehkä joululahjaksi vois toivoo. Jos haluaa vaan yhdet kengät niin olen todennut hyviksi ns. Kanada-bootsit, joissa on pehmeä varsi mutta kenkäosa kumia. Merkistä en osaa sanoa, mutta kannattaa kattoa ettei olis semmoset jotka kovalla pakkasella on sit kivikovat eli liukkaat ainakin.
Ostin vikingin kengät kirpparilta. Pesin pesukoneessa ja kuivasivat hitaasti. Ovatkohan menneet pilalle aiemmalla käyttäjällä (vikingin sivuilla sanotaan, että voi pestä)?
Muistuikin mieleeni, kesällä kattelin netistä että yllättävän halvalla sais Timberlandin talvikenkiä lapsille. Vois tilata ja kokeilla ovatko yhtä hyviä kuin aikuisten kengät. Myös naisille oli kivoja malleja! Amazonista bongailin.
!Mä en ymmärrä tuota lausetta:"Sosiaalipummeja halvat saappaat Cittarista." Miten saappaat voi olla sosiaalipummeja?"
Jos et tuota ymmärrä, niin toivoisin että sinulla ei ole lapsia, jotta kasvatus ei mene aivan pieleen.
terveisin vaan 12 isoisä, 8 iso-isoisä, s. 1949
Kuomat eivät tue jalkaa, sen on sanonut terveydenhoidon ammattilainen meille. Ja kun hankin itselleni Kuomat, totesin etteivät ne ole edes lämpimät talvisaappaiksi. Joten jos hankit Kuomat, ota niihin alumiinivuoripohjalliset, jotka torjuvat kylmää alhaalta päin.
"........eivät olisi jalalle kauhean hyvät, ts. eivät tukisi jalkaa kunnolla, kun se varsikin on niin lepsu. Oonko mä ihan hakoteillä?"
oletko kuullut että paljain jaloin kulku on terveellisintä, sitten sukilla, yms.
Tukevat kengät eivät anna jalan toimia, joten ne eivät ole parhaat kuin erikoistapauksissa, juoksukilpailuissa, luistimissa ja hiihtokengissä, hetkellisessä käytössä.
Jalan pitäisi mahtua leveydeltään ja pituudeltaan nukautumaan kengässä, kun lapsi seisoo yhdellä jalalla. Pituuta pitäisi olla vähintään 5 mm tyhjänä.
Naisilakin ensin väsymyksen, sitten kuuskymppisenä suurin syy jalkavaivaivoihin liian kapea kenkä, jalka "rutistuu" joka askeleella kun ei pääse veviämään ja toimimaan normaalisti, kuten paljaana.
Itse olen kulkenut väljissä kotimaisissa sandaaleissa keväästä syksyyn ja kävellyt paljon, jalat erittäin terveet eivätkä väsy.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 05:52"]
"........eivät olisi jalalle kauhean hyvät, ts. eivät tukisi jalkaa kunnolla, kun se varsikin on niin lepsu. Oonko mä ihan hakoteillä?"
oletko kuullut että paljain jaloin kulku on terveellisintä, sitten sukilla, yms.
Tukevat kengät eivät anna jalan toimia, joten ne eivät ole parhaat kuin erikoistapauksissa, juoksukilpailuissa, luistimissa ja hiihtokengissä, hetkellisessä käytössä.
Jalan pitäisi mahtua leveydeltään ja pituudeltaan nukautumaan kengässä, kun lapsi seisoo yhdellä jalalla. Pituuta pitäisi olla vähintään 5 mm tyhjänä.
Naisilakin ensin väsymyksen, sitten kuuskymppisenä suurin syy jalkavaivaivoihin liian kapea kenkä, jalka "rutistuu" joka askeleella kun ei pääse veviämään ja toimimaan normaalisti, kuten paljaana.
Itse olen kulkenut väljissä kotimaisissa sandaaleissa keväästä syksyyn ja kävellyt paljon, jalat erittäin terveet eivätkä väsy.
[/quote]
No meinaatko, että heitetäänpä tässä Pohjolan talvessa sandaalit ja sukat hemmettiin ja tepsutellaan paljain jaloin tuolla loskassa ja paukkupakkasessa. Sen kyllä myönnän, että kaikkein ergonomisin vaihtoehtohan se ilman muut olisi! Sairaaloihin vaan jouduttais perustaa amputaatio-osastoj, kun kansaa paukkaa sisään mustuneilla varpaillaan.
Niin kun joku sanoikin, ne Kuomat on kyllä monella kanssaeläjällä linttaan astuttuja, eli jalkaterä on lintallaan sisällepäin. Ja lapsilla, joilla ne jalan luut vasta kehittyy, pitäis ehdottomasti olla hyvät, TUKEVAT kengät, oli vuodenaika mikä tahansa. Siksi alapeukku Kuomille -ne vaan ei oo jalalle hyvät. Lämpimät voivat olla, mutta hyvät ne ei oo.
Pääasia on mielestäni taipuisa pohja, jolla kävely sujuu normaalisti. Välillä näkee niin tönkköjä ja painavia lasten kenkiä! Mm. Reimatecilla ja Vikingillä. Ei kaikki mallit, mutta osa on ihan kamalia. Joskus ostin esikoiselle juuri sellaiset tönköt Reimatecit vahingossa. Nyt sitten taas löysin taipuisat, jotka on hyvät 1 v jalkaan. Isommille ostin kokeeksi Superfitit ja ainakin tuntuivat tykkäävän parin päivän käytön perusteella. Toinen mitä kannattaa miettiä on kengän malli. Sama lesti ei käy kaikille. Meillä Viking on liian kapea pojalle. Samoin Ecco. Kuomista olen ostanut pojalle sellaista varrellista mallia, jossa tarrat. Se istuu hyvin jalkaan kun saa kiristettyä. Ja on villasukan kanssa lämmin pakkasella. Meillä on 10 v aikana ollut Reimatec, Kavat, Viking, Ecco, Clarks, Kuoma merkkejä ainakin talvisin. Lisäksi muita satunnaisia tuttavuuksia markettien hyllyiltä. Kavatilla on tosi hyvä loskari, sisällä on pitkävartinen erillinen lämpötossu. Tytöllä taisi myös olla Columbia merkkiä loskari/lämpösaapas viime talvena ja oli hyvä.
Viime talvena ostin koululaisille kuomat, ne on ainoat kengät mitkä kestää KOKO talven. Tälle talvelle ostin myös.
Jalka- ta fysioterapeutti tutkisi ekana lapsen käyttämät kengät jos jostain syystä vastaanotolle päätyisitte. Totesi myös meille että onpa hyvä kun lapsella on kunnon kengät eli kengät, jotka jokainen käyttäjä voi säätää itselleen sopivaksi, esim tarroilla tai nauhoilla. Selkärankaongelman vuoksi meiltä kiellettiin ehdottomasti esim Kuomat ja huopikkaat, kumisaappaat mahdollisimman vähälle käytölle, Crocseja ei ollenkaan. Koska säätövaraa ei näissä ole.
Itse olen vannonut Kavatin ja Superfitin nimeen!
Kaksosten äiti vastaa.
Lapsillani on ollut Vikingin goreja, Reimatec kengät, Tepsut, Kavatit sekä Kuomat.
Suosittelen lämpimästi edes kaksien kenkien ostamista. Eli gorekengät ja kunnon pakkasille Kuomat, ne ovat ainoat missä varpaat pysyvät lämpiminä. En suosittele niitä jatkuvaan käyttöön, vain kunnon pakkasille.
Surettaa katsella lapsia, joilla Kuomat ovat ainoat kengät. Käytössä sateella ja pakkasella.
SuperFit tai Viking