Viikin Latokartanon peruskoulu
Millainen on Latokartanon peruskoulu nykyään? Onko kiusaamista, miten luokattomuus on toiminut lastenne kohdalla? Kaipaan kommetteja erityisesti nykyisten oppilaiden vanhemmilta, jakakaa kokemuksianne, kiitän jo etukäteen!
Mahd. Alueelle muuttava
Kommentit (27)
Miksi luokattomuus on tuotu ala-asteellekin? :( Se on se joka häiritsee monia yläasteella ja lukiossa :( T. Ope
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:23"]
Millainen on Latokartanon peruskoulu nykyään? Onko kiusaamista, miten luokattomuus on toiminut lastenne kohdalla? Kaipaan kommetteja erityisesti nykyisten oppilaiden vanhemmilta, jakakaa kokemuksianne, kiitän jo etukäteen!
Mahd. Alueelle muuttava
[/quote]
Muakin kiinnostaa! T. alueella jo asuva, lapset ei vielä kouluikäisiä
Ihan kauhee meno. Entinen naapuri opettajana siellä, hyvin uupunut ja opettajistossa iso vaihtuvuus :(
Ongelmia on yksi: rehtori. En ymmärrä, miten voi ed olla virassaan.
On kiusaamista. Veljentyttöni jäi luokalleen, koska kävi keväällä ilmi, ettei ollut käynyt kuukausiin koulussa kiusaamisen vuoksi. Oli kaikenlaista huorittelua, vaikka tämä tyttö on kiltti ja hiljainen. Voitte siitä päätellä kuinka koulu puuttui kiusaamiseen. Pysyisin kaukana koko Viikistä/Latokartanosta. Ei ole kovin hyvä ympäristö kasvattaa lapsia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:34"]
[/quote]
Kerro lisää, mitä on tehnyt?
[/quote]
Seiska jatkaa: No tämä kyllä selittää sen, miksi veljentytölle kävin näin. Käsitin, että mitään intoa ei ollut ratkaista kiusaamista. Joutui itse vaihtamaan koulua.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:37"]
[/quote]
Kerro lisää, mitä on tehnyt?
[/quote]
No esim. sulkenut silmänsä kiusaamiselle.
No esim ei ole koskaan paikalla. Erittäin erikoisesti etäjohdettu koulu.
No ikävä kuulla jos on noin huono meininki siellä :( kuuluu kuitenkin KiVa-kouluihin muttei ilmeisesti auta?
T. ap
Meillä on 2 lasta siellä koulussa. Ei mitään huonoja kokemuksia ollenkaan. Meidän lapsille luokattomuus on toiminut oikein hyvin, eikä kiusaamisjuttuja ole sattunut. Yleensäkin minusta fiksuja, fiksujen perheiden lapsia siellä pääosin. Mutta en usko että yhtään missään on koulua jossa ei kukaan joutuisi kiusatuksi, joten en ala väittämään etteikö koko koulussa voisi kiusaamista olla siksi että omat lapset ei ole sellaista kokeneet...
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:54"]
No ikävä kuulla jos on noin huono meininki siellä :( kuuluu kuitenkin KiVa-kouluihin muttei ilmeisesti auta?
T. ap
[/quote]
Ei se pelkkä virallisesti ohjelmaan kuuluminen nyt mihinkään vaikuta. Ja ehkä tuohon ohjelmaan on ollut tarvetta liittyä juuri kiusaamistapausten vuoksi? Helppo tapa kuitata, että meillä tehdään työtä kiusaamista vastaan. Luulen, että pahoinvointi Latokartanossa johtuu osittain siitä, että alue rakennettiin rysäyksellä. Uusilla asuinalueilla muistelen jostain lukeneeni olevan riski tähän.
Oisko kellään omia lapsia kyseisessä koulussa? Kaipailen kokemuksia lisää.. Ap
Luokattomuus tarkoittaa sitä, että jos kolmannella luokalla viisi oppilasta ei osaa lukea kunnolla, niin luokassa ei käytetä sitten oppikirjoja tai siis oppikirjoista otettuja kopioita kuin vähän. Oppikirjoja koulussa ei juurikaan käytetä paitsi äidinkielessä, matematiikassa ja kielissä. Samoin joitakin oppiaineita voidaan jättää opettamatta kokonaan koko luokassa, jos pitää opettaa äidinkieltä ja matikkaa enemmän näille hitaammille. Mennään siis niiden heikompien mukaan. Opettajat vaihtuu jatkuvasti, opettajilla paljon poissaoloja. Hyvällä tuurilla voi päästä saman hyvän opettajan luokalle, joka ehkä huomioi tavalliseen tahtiin etenevät oppilaatkin eli osaa eriyttää.
Yläasteella opettaa luokanopettajat tai aineenopettajat opettavat myös alakoulussa eli suuri osa opettajista on varsinkin yläkoulussa epäpäteviä. Maahanmuuttajien valmentavaa opetusta on myös tuolla, joten luokkiin tulee yhden vuoden suomenkieltä opetelleita myös kesken lukuvuoden. On siinä haastetta opettajalle.
Ei siis ihme, ettei kiusaamiseen puututa. Kiva-koulu toteutuu siten, että oppilaat ja ope keskustelee hetken, pyydetään anteeksi, jos joku myöntää jotain tehneensä. Tämäkin vain silloin, jos opettaja jaksaa puuttua kiusaamiseen. Oppilaalle voidaan myös sanoa suoraan jopa vanhempien kuullen opettajan suusta, että "en kyllä jaksa enää puuttua teidän riitoihin". Siellä sitten jotkut oppilaat itkee lähes päivittäin jatkuvan kiusaamisen tähden. Näennäisesti voi joku palaveri olla, mutta ilman vanhempia. Koulun sisäiset asiat ei kuulu vanhemmille.
Nyt puhutaan siis ihan suoraan myös kouluväkivallasta, lyömisestä, tönimisestä ja potkimisesta. Koulussa on myös tappelupaikka, johon houkutellaan varsinkin kouluun juuri tulleita eli 1-2-luokkalaisia. Isommat opastas, että "sinne saa tulla tappelemaan täysin omasta tahdosta" eli tietävät, miten eivät joudu vastuuseen. Sitten näitä poliisi selvittää, kun jonkun vanhemmat hermostuu.
Moni vanhempi kertoo avoimesti ja opettaa lapselleen, että itseä saa puolustaa. Siis jos joku tönii sinua, niin saat lyödä takaisin. Ihan turhaa hyssyttelyä, kun näin saadaan pidettyä suomalainen väkivaltakulttuuri voimissaan.
Eli hyvä koulu, jos on oppimisvaikeuksia. Pienet luokat, mennään hitaampien tahdissa. Jos ei kouluväkivalta ja kiusaamiseen puuttumattomuus haittaa, eli odottaa koulun opettavan puolustamaan itseään, niin tervetuloa Latokartanon peruskouluun. Vuosiluokaton, joustavan opetuksen koulu tosiaan.
Olen ollut siellä sijaisena monta kertaa, opettajilla paljon poissaoloja. Opettajanhuoneessa oli hiukan tympeä tunnelma ja rehtorista jupistiin jopa nuorelle sijaiselle. Luokissa harvinaisen paljon järjestyshäiriöitä; nuorimmat olivat hämmentyneitä, kun opettaja ja luokka vaihtui harvasen tunti. Toki kiva, että jossain koulussa kokeillaan vanhanaikaisesta poikkeavia kuvioita, mutta Latokartano ei vakuuttanut. :(
Itse olen ollut koulussa siitä lähtien kun se on rakennettu ja olen kokenut paljon kiusaamista erityisesti ala-asteen puolella opettajat hoitivat kiusaamisen nii että kiusaaja tuotaisiin luokse ja pistetään pyytämään anteeksi mutta tätä ei aina tapahtunut. Joskus pienempänä olen itkien juossut koulukuraattorille kiusaamisen takia kun mikään ei auta. Esimerkkinä kouluun tuli uusi oppilas ja hänet hakattiin hyppynarulla kun sanoi jotain loukkaavaa. Opettajat ovat todella ilkeitä ja olen koulussa itkenyt heidänkin takia. Jos lapsenne käy tai tulee käymään koulua ja kertoo jotain mitä opettaja konsta on tehnyt niin kannattaa usko sillä hän on erityisen agressiivinen opettaja
Olin joitakin vuosia sitten sijaisena. Opettajat hyvin uupuneita ja paljon sairauspoissaoloja. Tunnelma koulussa sai minutkin sairaaksi. On kuulemma parantunut, mutten itse ole enää halunnut takaisin.
Olen sijaistanut vuosia ja mielestäni luokattomuus on alakoulussa hyvin positiivista. Ei ollenkaan sitä hitaampien ehdolla vaan antaa myös tilaa lahjakkaille oppilaille. Helpompi esim. valmistua aiemmin. Lapset myös oppivat enemmän vastuuta.
Aa! Onko se luokaton ja siksi luokilla niin erikoiset nimet?