Onko ateismi vain Jumalan pilkkaa?
Mielestäni ateistit käyttäytyvät ylimielisesti ihmisiä kohtaan, jotka uskovat Jeesukseen, Pyhään Henkeen ja Jumalaan. Jopa julkisesti pilkkaavat ja haukkuvat uskovaisia vähä-älyisiksi.
Tämä pilkka on välillisesti Jumalan pilkkaa, josta vielä jokin aika sitten sai syytteen. Nykyään on muotia haukkua Raamattua mediassakin satukirjaksi, kokoelmaksi alkukantaisia paimentolaistarinoita. Tämäkin on Jumalan pilkkaa, sillä Raamattu on Jumalan sanaa.
PS. En myöskään ymmärrä, miksi kristittyjä saa pilkata, mutta ei samaan tapaan esim. muslimeja. Tosi outoa.
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:35"]
Ateistit eivät kaiketi pysty todistamaan että Jumalaa ei ole?
[/quote]
Väitteen esittäjän velvollisuus on esittää perustelu väitteensä tueksi.
Väite: Jumala on olemassa. Uskovainen väittää näin, eli hänellä on todistustaakka.
Ateisti ei esittäisi vastaväitettä "Jumalaa ei ole olemassa" jos
a.) kukaan ei olisi väittänyt Jumalaa todeksi
b.) väittäjä olisi kyennyt todistamaan väitteensä.
Onko se oikeasti niin hankalaa?
[/quote]
Ja väite on todistettava empiirisesti eli esitettävä riittävä kokemusperäinen evidenssi kokemusmaailmaan nojaten.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:43"]
Siis miksi aina näitä? Oletko niin epävarma uskosi suhteen, että mielesi pahoitat, jos ateisti ei usko? Minä en usko, mutta en koe tarvetta näihin loukkaantumisiin. Siis jos minulle ei tulla julistamaan yhtään mitään...
[/quote]Mitähän te luette? Minä en pahoita mieltäni jos joku ei usko tai uskoo. Toivon että kukaan (uskovat ateisteja eivätkä ateistit uskovia, mikä tässä niin hämärää on?) ei pilkkaa ketään eikä se ole minkää tuputtamista, en itsekään siedä sellaista. En tajua. Luulin et olis mahdollista kunnioittaa puolin ja toisin, mutta alkaa mun ajatukset ateisteista muuttua näiden omituisten kommenttien perusteella. Vaikutatte riidanhaastajilta ja sanojen vääristelijöiltä, kaukana hedelmällisestä keskustelusta.
[/quote]
Minä en tätä aloitusta tehnyt ja avautunut kuinka ateistit... Aina nämä aloitukset tulee sieltä...jostain. Totta kai luen, mikä taas on vialla. Riidoista en tiedä mitään tms.
[/quote]
Et sinäkään pysty todistamaan, ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa. Se ei tarkoita, että joulupukki olisi olemassa. Sen pitää todistaa, joka alun perin väittää joulupukkia todeksi.
Ateisti: Minulla on koira.
Matti: Todista se.
Ateisti esittelee koiransa.
Matti: Hyvä on, sinulla on koira.
Uskova: Minulla on koira.
Uskova: Todista itse, että minulla ei ole!
Minä pilkkaan enimmäkseen sellaisia uskovaisia jotka yrittää tuoda uskontoaan politiikkaan ja päästä määräämään muiden elämästä. Esim. tasa-arvoinen avioliittolaki piti ottaa jo tämän hallituksen ohjelmaan mutta kristillisdemokraatit halusivat estää sen. Samoin he estivät myös translain muutoksen joka olisi helpottanut ja inhimillistänyt transsukupuolisten elämää.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:27"]
[/quote]
Et sinäkään pysty todistamaan, ettei joulupukkia ole oikeasti olemassa. Se ei tarkoita, että joulupukki olisi olemassa. Sen pitää todistaa, joka alun perin väittää joulupukkia todeksi.
Ateisti: Minulla on koira.
Ateisti esittelee koiransa.
Matti: Hyvä on, sinulla on koira.
Uskova: Minulla on koira.
Uskova: Todista itse, että minulla ei ole!
[/quote]
Erittäin hyvä esimerkki.
Tässä on nyt vaan se ropleema että hihhulit eivät tajua että touhunsa on täysin absurdia, eivät millään. Lammasmainen hymy kasvoillaan vaan katselevat ja pällistelevät... :D
Kristinuskon ihmeet ovat taikauskoisten ihmisten keksimiä. Samoin kaikissa uskonnoissa.
Eivät kristityt voi islamia vastaan taistella eikä pilkata Allahia. Silloin menee viimeinenkin uskottavuus omilta jutuilta. Jos vedotaan siihen että tekevät hieman pahoja tekoja, niin sitä samaahan tehty itsekin ja rukoiltu sotaonnea sekä siunauttu aseita ja armeijoita. Ei se oma satuolento tuki Hornettien moottoreita, vaan antaa niiden lentää aivan rauhassa.
Olisi aika hassua jos vielä satuolennot alkaisivat taistella tosiaan vastaan eivätkä uskoa toisiinsa. Meidän satuolento on aivan totta, mutta ei teidän. Siinä pitäisi jo alkaa kysellä järjen perään.
Jos uskonnoissa on joskus ollut joku järjenpilkahdus, niin se menee viimeistään siinä vaiheessa jos ryhdytään kiistelemään satuolentojen paremmuudesta. Että meidän satuolento on aivan totta, mutta ei teidän. Meidän satuolento on aivan oikeasti olemassa, mutta te olette itse keksineet juttujenne. Ja jos teidän satuolento onkin olemassa, niin se väärä, meidän satuolento on oikea.
Jos tämänsuuntaisia juttuja tulee, niin silloin aivan parempi olla sivusti vain hiljaa. Silloin ei ole enää tarve väitellä mistään, vaan pelkästään kuunnella vain mielenkiinnolla että millaisia nuo satuolennot oikeasti ovatkaan ja miten osasta satuolennoista tehdään vielä enemmän satuolentoja. Sitä voi kuunnella kun lapsi iltasatua eikä tarvitse sanoa yhtään mitään vastaan. Niin sanattomaksi se vetää.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:19"]
Jos uskonnoissa on joskus ollut joku järjenpilkahdus, niin se menee viimeistään siinä vaiheessa jos ryhdytään kiistelemään satuolentojen paremmuudesta. Että meidän satuolento on aivan totta, mutta ei teidän. Meidän satuolento on aivan oikeasti olemassa, mutta te olette itse keksineet juttujenne. Ja jos teidän satuolento onkin olemassa, niin se väärä, meidän satuolento on oikea.
Jos tämänsuuntaisia juttuja tulee, niin silloin aivan parempi olla sivusti vain hiljaa. Silloin ei ole enää tarve väitellä mistään, vaan pelkästään kuunnella vain mielenkiinnolla että millaisia nuo satuolennot oikeasti ovatkaan ja miten osasta satuolennoista tehdään vielä enemmän satuolentoja. Sitä voi kuunnella kun lapsi iltasatua eikä tarvitse sanoa yhtään mitään vastaan. Niin sanattomaksi se vetää.
[/quote]
Keskustelu Raamattu vs Koraani olisi mannaa kuultavaa, kun aidot kristytyt ja hartaat muslimit väittelevät keskenään. Saisi hyviä naurunpurskahduksia. Tosin käytännössä tappelu siitä varmaankin tulisi, muslimit ovat ainakin niin fanaattisia uskossaan ja ottavat kirjaimellisesti Koraanin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:36"]
[/quote]
Keskustelu Raamattu vs Koraani olisi mannaa kuultavaa, kun aidot kristytyt ja hartaat muslimit väittelevät keskenään. Saisi hyviä naurunpurskahduksia. Tosin käytännössä tappelu siitä varmaankin tulisi, muslimit ovat ainakin niin fanaattisia uskossaan ja ottavat kirjaimellisesti Koraanin.
[/quote]
Siinä alettaisiin hyvin pian tappamaan ihmisiä ihan oikeasti.
Mutta aikuisen oikeasti, eivätkä he usko toinen toistensa satuolentoihin?
Miten se voi olla edes mahdollista?
Miten he perustelevat sen että tämä minun satuolento on totta, mutta ei teidän, te olette kyllä itse keksineet juttunne, ei mitään Jumalaa ole olemassa noin miten olette sen keksineet, vaan se meidän Jumala aivan tosi eikä mikään keksitty tarina.
Ei kai sellaista tarinaa ole kuin jossain amerikkalaisessa komediassa.
[/quote]
Eivät pysty, sama toki pätee kaikkiin muihinkin mielikuvitusolentoihin, kuten Aku Ankkaan. Jos minä väitän, että Aku Ankka-lehtien tarinat ovat totta, ja jossain toisessa ulottuvuudessa todella on Ankkalinna, jossa Akun lisäksi elävät Tupu, Hupu ja Lupu, Iines sekä Roope-Setä, miten todistat että näin ei ole? Olematonta ei yksinkertaisesti voi todistaa olemattomaksi.
[/quote]
[/quote]
Noh, noh, muslimeissakin on paljon maallistuneita. Ja kristityissä ties mitä Jouko Pihoa ja Westboron babtistia.
Agnostisismi (unohtunut uskontotunneilta ja piti tarkistaa termi netistä) mukaan ei voi katsoa onko Jumalaa tai Jumalia olemassa, mutta ei kielläkään. Kuvaa ehkä parhaiten omaa katsomustani, koska "realistisinta". Joku "totuushan" se pitää epäillijälläkin olla, epäili niin tai näin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
Noh, noh, muslimeissakin on paljon maallistuneita. Ja kristityissä ties mitä Jouko Pihoa ja Westboron babtistia.
[/quote]
No jaa, uskokoon ken tahtoo tuota väittämää, mutta se ei vastaa mitä itse olen kokenut. Tapaamani muslimit ovat olleet kaikki hyvin hartaita, rukoilevat useita kertoja Koraania päivittäin ja ottavat sanoman tosissaan. Eivät siis vaikuta maallistuneilta lainkaan näin länsimaalaisen silmin.
Kaikki muslimit vihaavat yli kaiken ateisteja ja olen oppinut sanomaankin (ateistina) aina olevani kristitty, niin välttyy voimaakkalta vihalta. Muslimit eivät voi yksinkertaisesti sietää ateisteja ja tämä koskee "maallistuneitakin" tapauksia. Ja evoluutioteoria on saatanallista jne.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jaa, uskokoon ken tahtoo tuota väittämää, mutta se ei vastaa mitä itse olen kokenut. Tapaamani muslimit ovat olleet kaikki hyvin hartaita, rukoilevat useita kertoja Koraania päivittäin ja ottavat sanoman tosissaan. Eivät siis vaikuta maallistuneilta lainkaan näin länsimaalaisen silmin.
Kaikki muslimit vihaavat yli kaiken ateisteja ja olen oppinut sanomaankin (ateistina) aina olevani kristitty, niin välttyy voimaakkalta vihalta. Muslimit eivät voi yksinkertaisesti sietää ateisteja ja tämä koskee "maallistuneitakin" tapauksia. Ja evoluutioteoria on saatanallista jne.
[/quote]
Totta se mikä on kristityillä fundamentalismia on muslimeilla "maltillista". Näiden maltillisten muslimien suhtautuminen vaikkapa naisiin, homoihin ja ateisteihin on ihan yhtä rankkaa kuin kristityllä fundamentalistilla.
Ajatella jos ateismia olisi erilaista ja he kiistelisivät keskenään siitä miten maailma on syntynyt tai erilaisia kehitysteorioita. Sitten niitä opetettaisiin eri tavalla koulussa. Hyvin olisi uskottavaa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 11:41"]
Usko on eri asia kuin uskonto. Uskontotieteestä voidaan keskustella tieteen termein, ei uskosta, se on tuhoontuomittu yritys.
[/quote]
Kaikesta, mistä ylipäätään voidaan puhua, voidaan puhua selvästi ja ymmärrettävästi. Ei ole olemassa mitään, mitä ei voitaisi tarkastella kiihkottomasti ja järkiperäisesti.
[/quote]
Mistä ei voi puhua, täytyy vaieta. Näin se käytännössä menee. Muslimeista ei saa sanoa julkisesti mitään pahaa, koska se on rasismia.
Kantasuomalaisia, uskovia tai pakanoita, saa toki haukkua joka paikassa. Erityisesti suomalaista miestä saa haukkua julkisesti ihan millä tavalla vaan, se on vain trendikästä.
[/quote]
Väitteen esittäjän velvollisuus on esittää perustelu väitteensä tueksi.
Väite: Jumala on olemassa. Uskovainen väittää näin, eli hänellä on todistustaakka.
Ateisti ei esittäisi vastaväitettä "Jumalaa ei ole olemassa" jos
a.) kukaan ei olisi väittänyt Jumalaa todeksi
b.) väittäjä olisi kyennyt todistamaan väitteensä.
Onko se oikeasti niin hankalaa?