Kuinka paljon sattuu raskauden lääkkeellinen keskeytys?
Tarvitsenko jonkun seurakseni vai pärjäänkö yksin koululaiseni kanssa?
Kommentit (16)
Mulla ei menny kaikki niinku elokuvissq, tyhjennys alkoi siitä ekasta lääkkeestä ja kivut oli niin voimakkaita että makasin suihkun lattialla tajunnan rajamailla. En sano tätä pelotellakseni vaan ihan siksi että kannattaa pyytää kaveri/mies/oma äiti tms seuraksi :)
Tuota minä vähän pelkäänkin. Ei olisi kiva selitellä ala-asteikäiselle, miksi äiti on niin kipeä.. Koetan saada lapsen hoitoon siis siksi aikaa. Yksin varmaan pärjään kyllä.
Miksi et voi pitää lasta? Koululaisestakin olisi varmasti mukavaa saada pikkusisko tai -veli. Ja ajattele mikä järkytys hänelle olisi löytää sinut kuiviin vuotaneena.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:26"]
Tarvitsenko jonkun seurakseni vai pärjäänkö yksin koululaiseni kanssa?
[/quote]
Ei nyt välttämättä ole ihan sama asia, mutta kohtuun kuollut vauvani syntyi rv22. Tyhjennys/synnytys käynnistettiin ihan samoin lääkkein kun nuo alkuraskaudenkin keskeytykset.
En päässyt yhtään vähemmällä kivulla kun täysiaikaisen synnytyksissä. Tietenkään ponnistaa ei tarvitse, kun lapsi on niin pieni.
Pyydä varuilta joku aikuinen seuraksi, mutta lapselle voisi olla hyvä olla jossain muualla kaiken varalta. Miten pitkällä olet?
Mulla tyhjennetty lääkkeillä tuulimuna rv 12+. Oli ihan älyttömän kamalaa, luulin suunnilleen kuolevani. En tiedä, onko edes synnyttäminen yhtä kamalaa, ehkä ei, kun olen ottanut molemmilla kerroilla epiduraalin. Siinä tyhjennyksessä piti pärjätä käsikauppalääkkeillä = yhtä tyhjän kanssa.
Eli en todellakaan suosittele, että sulla on lapsi siellä paikalla. Joku tukihenkilö sen sijaan kannattaa olla.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 10:34"]
Mulla ei menny kaikki niinku elokuvissq, tyhjennys alkoi siitä ekasta lääkkeestä ja kivut oli niin voimakkaita että makasin suihkun lattialla tajunnan rajamailla. En sano tätä pelotellakseni vaan ihan siksi että kannattaa pyytää kaveri/mies/oma äiti tms seuraksi :)
[/quote]
Mulla on samanlainen kokemus. Terkkarikin kyllä sanoi, että olis hyvä jos en olisi yksin. Kaveri tuli sitten yökylään. Olisin pärjännyt yksinkin, mutta oli turvallisempi olo kuitenkin. Kipua kesti mulla vain sen yhden illan ja se tuli hetkittäin, ei koko ajan. Yksilöllisiä kai nuokin oireet.
Itselläni olivat lievemmät kivut kuin mitä kuukautisten aikana, ihan burana + panadolilla pärjäsi.
Lääkkeellistä keskeytystä ei ymmärtääkseni anneta tehdä kotona, ellei ketään aikuista ole seurana.
Minulle tehtiin keskekytys rv15, ja kyllä se sattui niin paljon, että en olisi missään tapauksessa pystynyt huolehtimaan lapsesta siinä samalla! Sikiön koko varmaan vaikuttaa hieman, mutta toisaalta lääkkeillä aikaansaadut supistukset ovat rajuja siitä koosta riippumatta. Minulle kätilö kertoi, että ponnistusvaihetta ei tule ollenkaan, mutta jouduin sitten kuitenkin muutaman kerran ponnistamaan että sikiö tuli ulos. Varmasti yksilöllistä tämäkin.
Suosittelen ehdottomasti, että lapsi ei olisi paikalla ja että olisit jonkun tukihenkilön seurassa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:33"]
Itselläni olivat lievemmät kivut kuin mitä kuukautisten aikana, ihan burana + panadolilla pärjäsi. Lääkkeellistä keskeytystä ei ymmärtääkseni anneta tehdä kotona, ellei ketään aikuista ole seurana.
[/quote]
Ei anneta, mutta eipä sitä kukaan tule valvomaankaan onko siellä ketään. Itselläni ei ole ketään läheistä joka olisi voinut tulla joten hoisin yksin. En ymmärrä mitä sillä toisella siinä kauheasti tekee, kipua se ei vähennä eikä verenvuotoa, ja jos tulee hätä esim. ihan järjettömän verenvuodon kanssa, ambulanssin pystyy soittamaan itsekin.
Keskseytyneen keskenmenon lääkkeellisestä hoidosta kokemus - käsittääkseni taitaa olla kysymys vähän samasta. Kuten tuolla jo joku kirjoittikin, niin minulla myös se ensimmmäinen lääke käynnisti todella kovat ja kivuliaat supistukset, jotka tihenivät, kesto piteni ja kipu kasvoi ensin pienestä "muljautuksesta" todella kovaan ja pitkään supistukseen, jonka perään heti uusi supistus. Sitten äkkiä kipu vain loppui, kun kohtu sai supisteltua "raskausmateriaalin" pois, vertakin vuosi aika tavalla ja ne muut kudosrippeet. Tarvitsin kyllä Panacodit kipuun, Ibuprofeenin sanottiin mahdollisesti haittaavan/hidastavan vuotamista eli sitä en ottanut.
Ei olisi kiva kouristella lapsen seurassa ja kiva taas olisi, että olisi joku lohtuna ja kaverina - eli toimita lapsi pois ja hommaa aikuinen kaveriksi!
Pyydä resepti panacodeihin, pyydä joku tueksi ja laita lapsi hoitoon. Terveisin "meinasi taju lähteä"
Mä tein ihan itsekseni kotona, ei ollut ketään seuraksi. Kipu ei ollut mitenkään sietämätöntä, otin ohjeiden mukaan keskeytyslääkkeiden kanssa samaan aikaan 1000 mg parasetamolia + 800 mg ibuprofeenia kipuun. Sellaisia äkäisiä menkkakramppeja ne oli mitä tuli, supistuksia. Mutta ihan täysin kestettävissä noilla kipulääkkeillä. Vuodon määrä jonkin verran yllätti, sitä tuli paljon.